ביקורת ספרות אל חזור | מיה קינן

brachy 100

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
עריכה והפקת סרטים
ביקורת ספרות | אל חזור | מיה קינן

ז'אנר: מד"ב

מי אני ומה אני, שאני מעיזה לכתוב ביקורת על ספר של מיה קינן. אך מכיוון שהפורום פה פתוח, ואני אנונימית (יחסית), אז מקסימום תסקלו אותי: )
הערה: כשפתחתי את האתר להעלות את הביקורת גיליתי את הביקורת של @קפטן אמריקה . אין קשר.
העלילה

יוחנן זהבי, בחור מוצלח עם רקע מפוצלח, משפחה לא הכי, הרבה קולות מייאשים ברקע. בחור גאון, מלא אומץ ותושיה. בחור מושלם, כמו כל גיבוריה המושלמים של מיה קינן. מישהו אמר מהללאל?
דווקא הוא, מכל בחורי העולם מגיע למסע בזמן, בעקבות אירוע שארע לפני 50 שנה. תאמרו – היה לאנג'לו 50 שנה להירגע? פלאודה יגיד לכם, שהיה לו 50 שנה לתכנן נקמה. והנקמה אכן כואבת, כואבת מאוד.
מבחינת מבנה הסיפור, העלילה נמתחת מאוד על פני 770 עמודים. (מיה חב"דניקית?!) התוצאה היא ספר עבה, שמשמח אותנו למדי. אבל, לטעמי, הסיפור לא מחולק נכון ע"פ העמודים. לדוגמא, החלק של הצוענים, כל המסע הזה בתחילתו מסופר באריכות רבה מאוד, ובמחילה – די משעממת. ואילו, אחד מרגעי השיא של הספר, הרגע המרגש שבו יוחנן מוותר למויש על החזרה לעתיד – נכתב בחצי דף, בתמצתיות ובלי להתעמק. וזה חבל כ"כ. חיכינו הרבה לבחירה כזאת, נוסח ממלכה במבחן. בחירה אמיתית, שגורמת לגיבור לחשוב, להרהר, לבכות אפילו, לוותר באצילות, להתחרט אח"כ. כל מה שמיה כ"כ יודעת לעשות, והוכיחה לנו את היכולת הזאת בספרים הקודמים. חבל, פשוט חבל על הבזבוז של הקטע הזה.

מסע בזמן

ישנם שלוש סוגים של מסעות בזמן.

  • הנוסע יכול לראות את העבר, אך לא להיראות ולא להשפיע.
  • הנוסע יכול להשפיע על העבר, ולשנות את מהלך ההיסטוריה, כך שכשהוא חוזר להווה הוא רואה הווה שונה ממה שהוא עזב.
  • העבר – עבר. העבר "יודע" כביכול שבעתיד ייסעו אליו בזמן, ולכן המסע בזמן רק מאמת את ההווה, ולא משנה אותו.
מיה בחרה בסוג השלישי, ולדעתי זו הייתה בחירה שגויה, שכן היא לא הצליחה להסביר את המסע. סגרתי את הספר, וכמוני עוד כמה אנשים שדיברתי איתם, בהרגשה של "מה היא עובדת עלינו? אי אפשר בכלל לנסוע בזמן, פנטזנית" הכותבת לא הצליחה לשכנע אותנו שהמסע בזמן אכן הגיוני, בשונה מהסיפור המשובח של @mic003 , שם סגרתי את הסיפור בהרגשה של 'הצלחת לשכנע אותי, אפשר לנסוע בזמן'. וזה, לדעתי, הפספוס הגדול של הספר. הקטע של המסע בזמן פשוט לא יושב טוב על ההיגיון, ההסברים המפותלים על הכוס האדומה והחתול המוזר לא היו מובנים בכלל.
פרדוקס הביצה והתרנגולת קשה לי מאוד בספר הזה, מאוד מאוד. נראה שגם למיה עצמה זה לא היה ברור.



הכתיבה


האמת? בשבילה לבד היה כדאי לקנות את הספר. (78 ₪, לא לזלזל) הכתיבה היא הכתיבה של מיה, ולקרוא ספר של מיה זה קורס כתיבה בזעיר אנפין. אבל הפעם, היו כמה דברים שהפריעו לי בספר. הכתיבה בזמן הווה, גוף ראשון (ברב הקטעים). מרבית הספר נכתב מנקודת המבט של יוחנן, כמה קטעים מיצחק (סבא רבא של סבא רבא של יוחנן), קצת מחיים בנימין. התוצאה? קצת מייגעת. לעניות דעתי המאוד קטנה, כתיבה בגוף ראשון לא מתאימה לכ"כ הרבה גיבורים. במיוחד שבדמויות הפחות חשובות, כגון ההורים זהבי, ההורים ארנברג ועוד הכתיבה הייתה בגוף שלישי, כשהחלק שלהם בעלילה גדול יותר מהחלק של חיים בנימין לדוגמא.
אפרופו חיים בנימין, הנוכחות שלו בעלילה הייתה מוזרה מאוד. בתחילה כמה פרקים, באמצע, בסוף, גוף ראשון, שלישי, שני, לא אהבתי.

נקודה נוספת שהפריעה לי. בתחילת הסיפור ליוחנן יש את יוחנן הרע, זה שמייאש אותו ומפריע לו. פתאום, בבת אחת, הוא פשוט נעלם. זה מפריע מאוד, והשורה שמיה כתבה בסוף הספר, לגבי איך הדמות נעלמה- לא מצליחה ליישב אצלי את הנקודה הזאת.

מכירים את הסופרים שבטוחים שצריך להאכיל את הקוראים בכפית? שהקורא הממוצע לא יודע מימינו ומשמאלו במדע, בגיאוגרפיה, בהיסטוריה, וצריך להסביר לו כל דבר?
גם קינן מכירה, אבל מהכיוון ההפוך. היא סומכת על האינטליגנציה של הקוראים מאוד, יש שיאמרו – יותר מדי. מלא מלא מלא מושגים מוזכרים בספר בעקיפין, מתוך הנחה שהקורא הנבון יודע ומכיר. למשל מאיץ חלקיקים, אבן החכמים, צייד מכשפות, ואפילו סיפורים כגון ייסורי המצפון של אלפרד נובל מוזכרים בספר בכמויות. זה טוב?
מצד אחד, מאוד. הקורא מרגיש חכם, מבין דבר מתוך דבר, יודע שהסופרת לא מזלזלת בו בכלל.
מצד שני, לא. לא כל קורא מכיר את כל המושגים האלו, וכשהוא צריך לגגל על כל דבר הוא מרגיש טיפש מאוד.
מה שבטוח – את חוכמתה של הסופרת זה מראה לנו...



סוף הסיפור מושלם יותר מדי, הפי הנד שמח מדי. לא אהבתי.

אסיים במשפט מוכר, שאיני בטוחה לגבי מקורו.

"אין, ולעולם לא יהיו מסעות בזמן. וההוכחה לכך, היא שאיננו מוצפים אנשים מהעתיד"

פסח כשר ושמח.
 

אבואלה

משתמש פעיל
כתיבה ספרותית
ביקורת ספרותית מבחינתי זה להקיף ספר מכל כיוון לנתח ולהסביר מה יש בו ומה אין בו
אני מרגישה שאל חזור עוד לא קיבל ממני את מקסימום החשיבה אבל לא יכולתי שלא להגיב
קודם כל אני מתנגדת להחלטה שלמיה לא ברור המסע בזמן
נראה שהיא שילבה אותו בצורה מושכלת ויפה. אם כי אולי לא מספיק קוהרנטית מבחינה מדעית
אבל רוב הספר לא בא לתת מציאות מדעית בדיונית אלא כרגיל אצל מיה רקע אטרקטיבי לבחירות של גיבוריה
באחד מאלף כל המציאות הבדיונית בנויה ומורכבת מהמון טכנולוגיות חדשות ומגוונות שיוצרות עולם מדעי בדיוני
כאן השימוש הוא מאד ספציפי.
אגב השימוש בידע מוקדם של קהל הקוראים הוא נפלא . אינו סימן לטיפשות כלל משום צד, מקסימום בוסטר לאינטלגנציה. מוטב שכל הסופרים יעלו את הרמה, כמו רותי קפלר בשניה לפני האור ולא ההפך.
 

brachy 100

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
עריכה והפקת סרטים
ביקורת ספרותית מבחינתי זה להקיף ספר מכל כיוון לנתח ולהסביר מה יש בו ומה אין בו
אני מרגישה שאל חזור עוד לא קיבל ממני את מקסימום החשיבה אבל לא יכולתי שלא להגיב
הי, לא נתתי פה סקירה. נתתי פה ביקורת על נקודות ספצפיות
קודם כל אני מתנגדת להחלטה שלמיה לא ברור המסע בזמן
נראה שהיא שילבה אותו בצורה מושכלת ויפה. אם כי אולי לא מספיק קוהרנטית מבחינה מדעית
אבל רוב הספר לא בא לתת מציאות מדעית בדיונית אלא כרגיל אצל מיה רקע אטרקטיבי לבחירות של גיבוריה
באחד מאלף כל המציאות הבדיונית בנויה ומורכבת מהמון טכנולוגיות חדשות ומגוונות שיוצרות עולם מדעי בדיוני
כאן השימוש הוא מאד ספציפי.
מסכימה איתך למחצה, מצד אחד היה יחסית ברור החוקים של המסע, אבל מצד שני כל התיאוריה איך המכונה עובדת לא ברורה בכלל.
אגב השימוש בידע מוקדם של קהל הקוראים הוא נפלא . אינו סימן לטיפשות כלל משום צד, מקסימום בוסטר לאינטלגנציה. מוטב שכל הסופרים יעלו את הרמה, כמו רותי קפלר בשניה לפני האור ולא ההפך.
מסכימה איתך לחלוטין!!! לי באופן אישי היה מעולה לקרוא את זה, כי ב"ה אני אינטלגנטית ולא נתקלתי במושגים שלא הכרתי. אבל דיברתי היום עם קבוצת בנות שקראו את הספר, ורובן לא הבינו חלק גדול מהאזכורים... וזה גרם להם להרגשה מטופשת ממילא
חלילה לא התכוונתי שהסופרת טיפשה, יס?!
 

מתן מאור

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
"אין, ולעולם לא יהיו מסעות בזמן. וההוכחה לכך, היא שאיננו מוצפים אנשים מהעתיד"
או שהתקופה שלנו היא אחת המשעממות בהיסטוריה, כך שאף אחד מהעתיד אינו מעוניין לבקר בה אף פעם.
 

-חיה-

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
או שהתקופה שלנו היא אחת המשעממות בהיסטוריה, כך שאף אחד מהעתיד אינו מעוניין לבקר בה אף פעם.
זה לא רק התקופה שלנו אלא כל השנים שקדמו אלינו, כולל שנים מעניינות במיוחד כמו תקופת בית ראשון ושני וכד'. אם נוסעים בזמן היו מבקרים במהלך ההיסטוריה אז היה לפחות תיעוד אחד של התופעה.

בכלל גם אם היפותטית תהיה בעתיד מכונת זמן אז בשלב מסוים היא תהיה זמינה לכל דורש וכל זב חוטם יוכל להרשות לעצמו לנסוע בזמן ולקפוץ לאיזה צ'ונטיה בבני ברק של המאה ה21.
אם עד היום לא פגשנו נוסעים בזמן, אז כנראה שהם לא קיימים.

עם סייג אחד, יכול להיות שמסע בזמן דורש המון אנרגיה וככל שמגיעים אחורה יותר אז זקוקים ליותר אנרגיה ומן הסתם יש הגבלה לכמות האנרגיה שאפשר לייצר, ככה שיש הגבלה לכמות הזמן שאפשר לחזור אחורה (נניח 100 שנה)
לפי הספקולציה הזו העולם יפגוש נוסעים בזמן תקופה מסוימת לפני שימציאו אותה.
 

אש קודש!

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
אם הוא חוזר 400 שנה ע"מ להחביא את התיבה, זה אומר שלפני 400 שנה מישהו החביא את התיבה, אז הוא לא צריך לחזור בשביל לעשות את זה. יא?
(כמו שאוסביו או איך שלא יקראו לו סמך על האוויר שישים את הפתק לאחר מעשה...)
 

CN

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
זה לא רק התקופה שלנו אלא כל השנים שקדמו אלינו, כולל שנים מעניינות במיוחד כמו תקופת בית ראשון ושני וכד'. אם נוסעים בזמן היו מבקרים במהלך ההיסטוריה אז היה לפחות תיעוד אחד של התופעה.

בכלל גם אם היפותטית תהיה בעתיד מכונת זמן אז בשלב מסוים היא תהיה זמינה לכל דורש וכל זב חוטם יוכל להרשות לעצמו לנסוע בזמן ולקפוץ לאיזה צ'ונטיה בבני ברק של המאה ה21.
אם עד היום לא פגשנו נוסעים בזמן, אז כנראה שהם לא קיימים.

עם סייג אחד, יכול להיות שמסע בזמן דורש המון אנרגיה וככל שמגיעים אחורה יותר אז זקוקים ליותר אנרגיה ומן הסתם יש הגבלה לכמות האנרגיה שאפשר לייצר, ככה שיש הגבלה לכמות הזמן שאפשר לחזור אחורה (נניח 100 שנה)
לפי הספקולציה הזו העולם יפגוש נוסעים בזמן תקופה מסוימת לפני שימציאו אותה.
ב"ה

ואז, מה ימנע מהאנשים שחיים 100 שנה לפני המצאת המכונה, להמציא אותה בדורם? בהנחה שהם פוגשים את האנשים מהעבר ויכולים לדבר איתם. (מי שיישלח ראשון, מן הסתם יהיה מהמשוגעים לדבר, ואולי יוכל ללמד אותם על המכונה.)
בכל מקרה, אין דרך לחזור אחורה בזמן אז השאלה תישאר על כנה לפחות ל-200 שנה הקרובות. אחר כך, באלף השביעי, זה כבר לא יעניין אף אחד...
 

CN

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
אם הוא חוזר 400 שנה ע"מ להחביא את התיבה, זה אומר שלפני 400 שנה מישהו החביא את התיבה, אז הוא לא צריך לחזור בשביל לעשות את זה. יא?
(כמו שאוסביו או איך שלא יקראו לו סמך על האוויר שישים את הפתק לאחר מעשה...)
ב"ה

יפה. לפרדוקס הסבא אין הסבר ואין היתכנות, אלא רק במכונות שחוזרים בהם אחורה אבל לא ניתן לבצע שום פעולה בעבר. ואז זה לא מספיק מעניין..
דרך אגב, אני חושבת שהספר הראשון שדיבר על זה במגזר היה 'חבורת הממציאים', לא?
וזה דווקא היה סיפור ממש מתוק ופורץ דרך.
 

אש קודש!

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
ואז, מה ימנע מהאנשים שחיים 100 שנה לפני המצאת המכונה, להמציא אותה בדורם? בהנחה שהם פוגשים את האנשים מהעבר ויכולים לדבר איתם.
חזק!!!
דרך אגב, אני חושבת שהספר הראשון שדיבר על זה במגזר היה 'חבורת הממציאים', לא?
יש איזה קומיקס עם מכונת זמן (אבל הם לא יכולים לשנות כלום ע"מ לא ליצור פרדוקסים), אבל אני לא זוכרת איך קוראים לו.
 

עליבאבא

משתמש פעיל
כתיבה ספרותית
דוקא מרענן לקרוא סיפור שעוסק במסע בזמן שמתייחס למציאות הפשוטה - הטכנית - של המסע ולא לפרדוקסים הנגזרים ממנו.
מסכים מאד עם הביקורת לגבי חוסר הבהירות של המסע עצמו. אבל באין יכולת להשפיע על העבר אין סיפור, למרות שאז הפרדוקס צץ. מעניין באמת למה מיכאל לא ניסה פשוט ליישם את הפרדוקס ולבדוק מה קורה...
אני חושב גם שמיה קצת סותרת את עצמה במהלך הספר לגבי טיבה של החזרה בזמן, אבל לא נראה לי שזה המקום להעלות בו את הרהוריי.
יותר הפריעה לי העובדה שעצם החזרה מעלה שאלות קשות, ואולי עדיף פשוט לא להעלות נושאים מורכבים כאלו, עם כל הכבוד למשפטים בנוסח של 'אנחנו עושים את רצון ה' בלי לשאול שאלות'.
דבר נוסף שהפריע לי לאורך הספר, היא הסתירה בין התקופה, 400 שנה אחורה, לבין העברית המדוברת, העכשווית, המתגלגלת בין האנשים. נכון שלכתוב בשפת העבר זה קצת מטריח, אבל עדיין. ועוד יותר נכון לגבי אוסביו שבכל מקום שאינו מצליח להלחים איזה פסוק הוא הופך לדובר עברית מדוברת. והפסגה היא בעמוד שדקה אחרי שהוא אומר ליוחנן תרופות הוא מתבלבל בין תרופות לתרפים...
"אין, ולעולם לא יהיו מסעות בזמן. וההוכחה לכך, היא שאיננו מוצפים אנשים מהעתיד"
שוב, תקף רק לגבי סוג מסע כזה שיש באפשרותו להשפיע על מאורעות העבר. אולי ישנה היתכנות באופנים אחרים.
 

חגי שהם

משתמש פעיל
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
"אין, ולעולם לא יהיו מסעות בזמן. וההוכחה לכך, היא שאיננו מוצפים אנשים מהעתיד"
או שהם מסתובבים בינינו ועוד לא עשו דברים שיכריחו אותם לחשוף את זה...
אני אישית מכיר אחד או שתיים כאלו...;)
 

מתן מאור

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
או שהם מסתובבים בינינו ועוד לא עשו דברים שיכריחו אותם לחשוף את זה...
אני אישית מכיר אחד או שתיים כאלו...;)
החטופים יחזרו בחיים? מתי כבר תיגמר המלחמה הארורה הזאת? תהיה מלחמת אזרחים? ביבי ילך לכלא? גולדקנוף יהיה ראש ממשלה? תהיה מדינה פלסטינית? אירלנד תהפוך לפקיסטן החדשה?
 
נערך לאחרונה ב:

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
זה לא רק התקופה שלנו אלא כל השנים שקדמו אלינו, כולל שנים מעניינות במיוחד כמו תקופת בית ראשון ושני וכד'. אם נוסעים בזמן היו מבקרים במהלך ההיסטוריה אז היה לפחות תיעוד אחד של התופעה.

בכלל גם אם היפותטית תהיה בעתיד מכונת זמן אז בשלב מסוים היא תהיה זמינה לכל דורש וכל זב חוטם יוכל להרשות לעצמו לנסוע בזמן ולקפוץ לאיזה צ'ונטיה בבני ברק של המאה ה21.
אם עד היום לא פגשנו נוסעים בזמן, אז כנראה שהם לא קיימים.

עם סייג אחד, יכול להיות שמסע בזמן דורש המון אנרגיה וככל שמגיעים אחורה יותר אז זקוקים ליותר אנרגיה ומן הסתם יש הגבלה לכמות האנרגיה שאפשר לייצר, ככה שיש הגבלה לכמות הזמן שאפשר לחזור אחורה (נניח 100 שנה)
לפי הספקולציה הזו העולם יפגוש נוסעים בזמן תקופה מסוימת לפני שימציאו אותה.
אלא אם כן, מסע בזמן יהיה אפשרי רק לעתיד ולא לעבר.
לדעתי, זה הפתרון האמין היחיד האפשרי.
 

yael305

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית

מתן מאור

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
אלא אם כן, מסע בזמן יהיה אפשרי רק לעתיד ולא לעבר.
לדעתי, זה הפתרון האמין היחיד האפשרי.
כלומר, מסע בכיוון אחד. מי ירצה לעשות את זה? הוא אפילו לא יוכל לחזור כדי לספר אז לעולם לא נדע אם המכונה באמת עובדת או שהיא פשוט מעלימה אנשים.
 

ציורי לשון

משתמש פעיל
כתיבה ספרותית
  • העבר – עבר. העבר "יודע" כביכול שבעתיד ייסעו אליו בזמן, ולכן המסע בזמן רק מאמת את ההווה, ולא משנה אותו.
מיה בחרה בסוג השלישי, ולדעתי זו הייתה בחירה שגויה, שכן היא לא הצליחה להסביר את המסע

אבל זה בסופו של דבר היה חלק מהמסר של הספר המדהים הזה
הרי למעלה בשמיים הכל ידוע ומכוון מראש
ובלי להיכנס לסוגיית הבחירה
עצם זה שפתאום מהמבט שלך אתה רואה איך זה שהכל נגזר וחתום
ולא משנה מה תעשה העתיד הרי ברור ומחוור לך
האמונה הזו, שמוארת כך ממבט אחר
זה מסר גדול שא"א להתעלם ממנו
והוא משמעותי.
סתם לגבי כל הדיון האם היא הצליחה לשכנע או לו, הוא נראה לי קצת מיותר.
כי זה אכן ספר
והוא בדיוני
ומה שהיא כן רצתה להשיג מכך, ברובו היא הצליחה. וזה מה שחשוב לענ"ד.
בכל אופן תודה על הביקורת היפה.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ע'

קכא עָשִׂיתִי מִשְׁפָּט וָצֶדֶק בַּל תַּנִּיחֵנִי לְעֹשְׁקָי:קכב עֲרֹב עַבְדְּךָ לְטוֹב אַל יַעַשְׁקֻנִי זֵדִים:קכג עֵינַי כָּלוּ לִישׁוּעָתֶךָ וּלְאִמְרַת צִדְקֶךָ:קכד עֲשֵׂה עִם עַבְדְּךָ כְחַסְדֶּךָ וְחֻקֶּיךָ לַמְּדֵנִי:קכה עַבְדְּךָ אָנִי הֲבִינֵנִי וְאֵדְעָה עֵדֹתֶיךָ:קכו עֵת לַעֲשׂוֹת לַיי הֵפֵרוּ תּוֹרָתֶךָ:קכז עַל כֵּן אָהַבְתִּי מִצְוֹתֶיךָ מִזָּהָב וּמִפָּז:קכח עַל כֵּן כָּל פִּקּוּדֵי כֹל יִשָּׁרְתִּי כָּל אֹרַח שֶׁקֶר שָׂנֵאתִי:
נקרא  4  פעמים

אתגר AI

חשיפה כפולה • אתגר 130

לוח מודעות

למעלה