בעיניי זה הכרחי כדי לדעת איך לנהוג.תבדקי מימה זה נובע,
האם חם לה? האם יש עליה לחץ והיא פיתחה 'דווקאיות'? האם חברות לעגו ללבוש שלה? האם זה חיקוי של מישהי שהיא מעריצה?
איך אפשר לדעת מה נכון לעשות אם לא יודעים מהי הסיבה להתנהגות הזו?
בעיניי זה הכרחי כדי לדעת איך לנהוג.תבדקי מימה זה נובע,
טוב, @Holaחבל, היא אולי נראת לך מבינה יותר אבל היא עדיין ילדה גם בת 10 היא עדיין ילדה.
ובגיל הזה הולכים שבי אחרי החברה, החברה מהפנטת, מסחררת ורבים החללים.
אם לא תעצרי אותה בזמן זה יהיה קשה יותר בגיל מבוגר יותר עד כמעט בלתי אפשרי.
אבל היא ילדה בת 8קופצת על האשכול ושואלת משהו שמציק לי כמה ימים.
יש לי בת יחידה בין בנים כרגע בכיתה א', ב"ה צדיקה שמגיל קטן כבר ביקשה גרביונים ולא מוכנה בשום אופן לקפל את השרוול שמא יראו לה את המרפק. זורמת איתה.
במקביל יש לי שכנה בגיל שלה שהם חברות מאד טובות והיא נמצאת אצלי כמעט כל יום. היא מגיעה ממשפחה מקסימה ומאד מאד צדיקה. לאחרונה היא התחילה לשאול אותי כל מיני שאלות על הבגדים שלי, נעמדת לידי כשאני מתאפרת והשבוע נדלקה לי נורה אדומה כשהיא ביקשה ממני הסבר איך שמים לק אמרתי לה שאני לא שמה לק אבל היא התעקשה שהיא זוכרת שפעם כשאחותי התחתנה היה לי לק ממש יפה. לרגע בלעתי את הלשון...
מרגישה שאני חייבת לדבר על זה עם אמא שלה רק לא יודעת מה לומר ואיך...
ממש לא חושבת שכדאי להיכנס למחשבות האלו כשיש בשטח בסך הכל ילדה קטנה בת שבע.בגלל שהיא מבינה במדעי החברה כמו בת 15 הסכנה כפולה ומכופלת!! תארי לך מה יהיה כשהיא תהיה בת 15! אני לא רוצה לחשוב ולא לפתוח פה לשטן.
לא ממש הבנתי, למה את חושבת שאת צריכה 'לחנך' את הילדה של השכנים?קופצת על האשכול ושואלת משהו שמציק לי כמה ימים.
יש לי בת יחידה בין בנים כרגע בכיתה א', ב"ה צדיקה שמגיל קטן כבר ביקשה גרביונים ולא מוכנה בשום אופן לקפל את השרוול שמא יראו לה את המרפק. זורמת איתה.
במקביל יש לי שכנה בגיל שלה שהם חברות מאד טובות והיא נמצאת אצלי כמעט כל יום. היא מגיעה ממשפחה מקסימה ומאד מאד צדיקה. לאחרונה היא התחילה לשאול אותי כל מיני שאלות על הבגדים שלי, נעמדת לידי כשאני מתאפרת והשבוע נדלקה לי נורה אדומה כשהיא ביקשה ממני הסבר איך שמים לק אמרתי לה שאני לא שמה לק אבל היא התעקשה שהיא זוכרת שפעם כשאחותי התחתנה היה לי לק ממש יפה. לרגע בלעתי את הלשון...
מרגישה שאני חייבת לדבר על זה עם אמא שלה רק לא יודעת מה לומר ואיך...
לא לוט בשום ערפל. ברור מאד.בבקשה לא!!
סיפור קשה. קשה מדי בכלל, בטח ובטח בגיל הזה.
ומקורו לוט בערפל.
ממש לא בקטע של לחנך אותה.לא ממש הבנתי, למה את חושבת שאת צריכה 'לחנך' את הילדה של השכנים?
דברי איתה על מה שמתאים לך, אל תדברי איתה על מה שלא.
אם נוח לך שהיא בשטח כשאת מתאפרת - בכבוד, ואם לא תגידי בעדינות שעכשיו את מבקשת לצאת ולסגור את הדלת.
למה את צריכה לדבר על זה עם אמא שלה או משהו?
אהה.. גם אני גדלתי על הסיפור ההירואי הזה שלא נתן לי כלום מלבד טראומה...לא לוט בשום ערפל. ברור מאד.
זה סיפור משכילי שמקורו מאד ידוע.
וסוליקה המרוקאית זה סיפור אחר, שלא רצתה לתת לאיזה נסיך/מושל לנצל אותה.
נ.ב. לפי ההלכה היא לא היתה חייבת למות על זה. זה לא ייהרג ואל יעבור.
אונס על ידי גוי זה לא ייהרג ואל יעבור.באמת?! אולי את לא יודעת אבל-
זה ה- יהרג ואל יעבור! הוא רצה לקחת אותה לאישה וכמובן שהוא היה גוי בנו של המושל ויוצא שאם הייתה מתחתנת איתו נישואים בין גוי ליהודיה לא נחשבים כנישואים בכלל וממילא הייתה עוברת איתו על ייחוד ועריות שזה אחד העבירות החמורות בתורה גילוי עריות שזה יהרג ואל יעבור!!
זה שמדובר בגורל שאף אחד לא מאחל לילדיו, על זה אין חולק...לכן במרוקו היו נוהגים להשיא את הבנות הקטנות כבר בגיל צעיר מאוד. אמנם הילדה והילד המיועד לא היו חיים יחד אבל היו נשואים לכל דבר עד שגדלו וחיו יחד. הילדה הייתה הולכת עם כיסוי ראש כי המוסלמים היו חומדים את הבנות הלא נשואות ומכריחים אותן להינשא להם אבל כשראו ילדה עם מטפחת ידעו שהיא יהודיה והיא נשואה ולא נגעו בה. לכן יצאה התקנה הזו.
אחות של סבא שלי ע"ה, סבא רבא שלי (אבא שלה) חיתן אותה במרוקו כשהייתה בת 9.
סבא שלי (אח שלה) ע"ה היה תמיד מספר שאחותו בת ה-9 הנשואה הייתה מורידה את הכיסוי ראש ומשחקת איתו בחול בחצר הבית...
אמרתי, ואומרת שוב - תבדקי.כל גבר שהיא מתייחדת איתו זה יהרג ואל יעבור. מה זאת אומרת? זה ייחוד לכל דבר.
ללה סוליקה זה סיפור אחד,יפה יפה.
לסיפור גבורה של גדולה בישראל. שמסרה נפש, שנחשבת מהרוגי מלכות את קוראת "סיפור הירואי"
פששש....איזה זלזול. משהו.
את יודעת כמה אנשים פוקדים בכל שנה את קברה של הצדקת ללה סוליקה ביום השנה לפטירתה???
כמו שחסידי ברסלב נוסעים לאומן לרבי נחמן בראש השנה נוסעים עד אליה למרוקו להוריד דמעות כמים על קברה.
מה הייתם עושים- להתעלם לגמרי? לשכנע? להעיר וזהו? להתעקש איתה בחזרה?
מכירה גם מכירה את הגרסה הזו.זה הסיפור המלא @גלבוע :
ליד קברותיהם של שני הצדיקים ר' יהודה בן עטר ור' אבנר הצרפתי בעיר פס, נמצא גם קברה של נערה צעירה שנהרגה על קידוש ה' סוליקה הקדושה, מפי רבני מרוקו מקובל, שעל שלשת הקברים הסמוכים זה לזה שוכנת השכינה, וכל המתפלל על קברותיהם, מובטח לו שיתמלאו כל משאלותיו. ואכן, יהודי מרוקו היו נוהרים בהמוניהם להשתטח על קברות הצדיקים הללו. על כל צרה שלא תבוא היו באים לשפוך שיחם על קברה של "סוליקה הקדושה", אגדות של אותות ומופתים סופרו מדור לדור מפי יהודי מרוקו על רבים שנושעו באופן פלאי לאחר שהתפללו על קברה של הקדושה.
מי הייתה הנערה סוליקה? על מה ולמה נערצה דמותה בקרב יהודי מרוקו?
בעיר טנג'יר שבמרוקו התגוררה משפחה יהודית בשם חג'וואל. אבי המשפחה היה יהודי כשר וירא שמים ועוסק במלאכתו באמונה. בתו הצעירה סוליקה, הייתה יפת תואר עד מאוד. "כל כבודה בת מלך פנימה" היה אביה נוהג לומר לה "ככל שתמנעי לצאת מהבית אל הרחוב כך ייטב לכולנו" ואכן, סוליקה הצנועה והחסודה קיבלה את דברי אביה באהבה ונמנעה ככל האפשר מלצאת אל הרחוב. בין יהודי טנג'יר התפרסמה הנערה סוליקה בטוב ליבה וביופי מידותיה שהאפילו אף על יופיה הנדיר. בנוסף לחוכמתה ופקחותה נודעה גם כבעלת יראת שמים נדירה. לא יפלא איפוא שכל משפחה יהודית בעיר טנג'יר התברכה בליבה בבת מופלאה כסוליקה.
באחד הימים, התרגשה ובאה צרה על משפחת חג'וואל. אחד מבני השכנים ראה במקרה את הנערה סוליקה, וגמר אומר בנפשו שרק את הנערה הזו ישא לאשה... אך כיצד יוכל המוסלמי להתחתן עם נערה יהודיה? הרי חוקי המוסלמים אוסרים זאת? בא איפוא אביו של הנער אל משפחת חג'וואל והודיע שאם ביתם סוליקה לא תתאסלם כדי שתוכל להנשא לבנו, רע ומר יהיה גורלם! פחד ובהלה תקפו את בני המשפחה, עולמם חשך בעדם. הם ידעו שאיומיו של המוסלמי אינם איומי סרק, ומאומה לא ימנע מידו לבצע את זממו. עד מהרה החביאו את סוליקה בביתם של ידידים, ומיום ליום גבר פחדם מהצרה העומדת להתרגש עליהם. ואכן, לא עבר זמן רב, וחיילי המושל הגיעו לבית חג'וואל. ובידם פקודת מאסר נגד בתם סוליקה.
"סוליקה ברחה מן הבית" אמר לחיילים "ואינני יודע היכן היא נמצאת" החיילים 'הפכו' את כל הבית בחפשם אחר הנערה, ומשלא נמצאה אסרו את אמה כבת ערובה. כשהגיע דבר המאסר של אמה לאזניה של סוליקה, לא נתן לה הדבר מנוח. היא ידעה על תנאי המאסר הנוראיים של היהודים שנאסרו בפקודת המושל. ולא יכלה לתת מרגוע לנפשה על צערה וסבלה של אמה.
סוליקה גמרה אומר בנפשה להסגיר את עצמה לידי המושל ובלבד שאמה תשתחרר ממאסרה. האם שוחררה והנערה סוליקה הובאה למשפט בפני השופטים המוסלמים. העלילה שהעליל עליה המוסלמי הייתה שסוליקה קיבלה על עצמה את הדת המוסלמית כדת וכדין, ולאחר מעשה חזרה בה ושבה ליהדותה...מעשה זה נחשב בעיני המוסלמים לחטא גדול, ובררה נתנה בידה לשוב לדת האיסלם, או שתוצא להורג. בגאוה ובעוז נעורים הגיבה סוליקה לשופטים" "מעולם לא התאסלמתי. יהודיה הייתי ויהודיה אשאר לעולם... לא המוות ואף לא הענויים ירתיעו אותי, מוכנה אני למות על קידוש השם ובלבד שלא להפנות עורף לאמונת אבותי..." דבריה התקיפים של הנערה הצעירה הדהימו את השופטים המוסלמים. הם לא שיערו בנפשם שהנערה תעדיף לההרג ובלבד שלא לבגוד באמונתה.
השופטים דחו את משפטה למועד אחר וסוליקה הוחזרה אל הכלא. משהמשיכה סוליקה להתעקש שלא לעבור לדת האיסלם חרצו השופטים את גזר דינה להיהרג בחרב, והיא הועברה לעיר פס מקום מושבו של המלך, שם היו מוציאים להורג את הנידונים, לאחר שהמלך היה מאשר בחתימת ידו את גזר הדין.
אחד מבני המלך שראה את הנערה הבטיח לה עושר וכבוד אם תסכים להתאסלם ולהינשא לו. "כבוד מלכים יפול בחלקך" העתיר בן המלך בחלקת לשונו "לא אמנה ממך את כל אשר תחפצי, ואת תהפכי למלכת מרוקו..."
אין הכסף והזהב, הכבוד והשלטון, השיבה סוליקה אל בן המלך, יכולים להשתוות בערכם לאמונה באלוקי האמת ובתורתו הקדושה, ושום דבר שבעולם לא יפתני לבגוד בעמי ובאמונתי.
כשראה בן המלך כי דבריו נופלים על אזנים אטומות, קרא אליו את רבה של העיר פס וציווהו לדבר על לב הנערה שתמיר את דתה לדת האיסלם כדי שתוכל להנשא לו. הוא רמז אף שאם הנערה תתמיד בעקשנותה הוא יתנקם ביהודי מרוקו כולם.
השמועה על הנערה הנמצאת במאסר בארמון המלך ומתעקשת שלא להמיר את דתה עשתה לה כנפיים, ובכל מקום שוחחו האנשים על גבורתה ואומץ ליבה של הנערה הצעירה.
רבה הישיש של פס הובא אל מקום מאסרה של סוליקה, ואמר לה: "הידוע לך כי גזרות קשות מרחפות על יהודי מרוקו, ובכוחך להציל הרבה יהודים?"
"כן", השיבה הנערה בענוות חן, "אף הנסיך הודיע לי זאת. בחפץ לב הייתי מוסרת את דמי, את כל חיי, כדי להציל את אחיי היהודים. אולם, לא אחטא לאלוקי, אפילו כדי להחיש ישועה למשהו. אמור נא לי כבוד הרב", הוסיפה סוליקה ושאלה, "המותר לו ליהודי לרמוס את מצוות התורה, לבגוד בעמו ובאלוקיו למען הביא תועלת למישהו?"
הרב הישיש היה גאה לנוכח אמונתה הזכה והטהורה של בת ישראל זו, הוא השיב ואמר: "בתי היקרה, הנה אסתר המלכה נישאה למלך אחשורוש, וכפי שמסופר במגילת אסתר, שע"י כך באה ישועת ישראל".
"כבוד הרב", השיבה סוליקה, "נכון אמנם שאסתר נישאה לאחשורוש, ואולם אסתר לא נדרשה לבגוד בה' אלוקי ישראל. הרי במגילה נאמר במפורש 'לא הגידה אסתר את עמה ואת מולדתה' ואילו אני אמרה סוליקה כשהיא פורצת בבכי תמרורים נדרשת לבגוד בעמי ובאלוקי, הרי בן מלך דורש ממני להתאסלם.
"היה לא תהיה ! קראה סוליקה בהתרגשות מוכנה אני למות על קידוש השם ובלבד להשאר יהודיה!"
עמידתה האיתנה של הנערה הצעירה ודבריה הנרגשים, הביא את הרב לכדי דמעות, הוא ברך את הנערה ויצא.
גזר דינה של סוליקה נחרץ. היא קיבלה זאת בשוויון נפש ובשלווה גמורה, והכינה עצמה לרגע בו תקדש שם שמים ברבים.
לפני הוצאתה להורג, שוב ניסה הנסיך לדבר על ליבה: "שווי נא בנפשך" אמר לה הנסיך "מה תהיי מאושרת כאשר תקבלי על עצמך את דת האסלם. את תהיי המושלת בכל מדינת מרוקו, וכל חמודות לא אמנע ממך..."
סוליקה אטמה אזניה משמוע את דבריו, ודחתה אותו מעליה בשאט נפש. חמתו של הנסיך היהיר בערה בו והוא ציווה לבצע מיד את גזר הדין. סוליקה השיבה את נשמתה ליוצרה בקדושה ובטהרה. מאותו היום הפכה הנערה סוליקה לסמל של קדושה ומופת ליהודי מרוקו. על כל צרה של תבוא היו משתטחים על קברה של סוליקה ומיד נושעים.
וידוע סיפורה המפורסם של סוליקה כאשר קשרו אותה על זנב סוס וגררו אותה. ולפני כן ביקשה בקשה אחרונה סיכות, וקשרה את בגדיה לבשרה משום צניעות...זכותה תגן עלינו אבי"ר.
ומקובל כפי המון העם כי לרווקות יש סגולה מיוחדת להתפלל על קברה ולמצוא את זיווגם ההגון.
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
26.09
כ"ג אלול
פתיחת
קורס מאסטר בשיווק דיגיטלי
מלגות גבוהות!
19.11
י"ח חשוון
פתיחת
קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI
קורס מקוצר
25.11
כ"ד
פתיחת
קורס פרסום קופי+
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קיט ע'
קכא עָשִׂיתִי מִשְׁפָּט וָצֶדֶק בַּל תַּנִּיחֵנִי לְעֹשְׁקָי:קכב עֲרֹב עַבְדְּךָ לְטוֹב אַל יַעַשְׁקֻנִי זֵדִים:קכג עֵינַי כָּלוּ לִישׁוּעָתֶךָ וּלְאִמְרַת צִדְקֶךָ:קכד עֲשֵׂה עִם עַבְדְּךָ כְחַסְדֶּךָ וְחֻקֶּיךָ לַמְּדֵנִי:קכה עַבְדְּךָ אָנִי הֲבִינֵנִי וְאֵדְעָה עֵדֹתֶיךָ:קכו עֵת לַעֲשׂוֹת לַיי הֵפֵרוּ תּוֹרָתֶךָ:קכז עַל כֵּן אָהַבְתִּי מִצְוֹתֶיךָ מִזָּהָב וּמִפָּז:קכח עַל כֵּן כָּל פִּקּוּדֵי כֹל יִשָּׁרְתִּי כָּל אֹרַח שֶׁקֶר שָׂנֵאתִי: