"פניו של אדם הם החלון לנשמתו"
איזה כיף שכולם שוב כאן!
ברוכים הבאים למאמר השלישי בסדרת "משא ומתן בין צבעים"!
[הקודמים כאן וכאן, אגב]
טיפים וכלים למאיירים מתחילים ומתקדמים.
הפעם המאמר - על הפנים... מבטיח.
כמה קשה לאייר פרצוף טוב?
כמה מאתגר לאייר את האדם שיושב מולנו?
כמה לא פשוט לאפיין דמות מעניינת?
לא עוד!
ממש כאן למטה התשובות המפתיעות לשאלות המסקרנות.
מתחילים!
הפנים הם החלק המשפיע והחשוב ביותר באפיון של כל דמות.
נסקור כמה כלים חשובים ושימושיים לאיור של ראש ופנים בצורה מקצועית ומאופיינת.
מדריך ראשוני שמתאים גם למתחילים בתחום,
או למתעניינים שעוד לא נגעו בעיפרון ורוצים להיפתח לעולם האיור.
ראשים ופרצופים זו בהחלט התחלה טובה
נחזור רגע אל המקורות, ונלמד שיעור אנטומיה קצרצר:
הראש שלנו מורכב מעיקר הגולגולת, ומהעצם המחוברת לה - הלסת.
כשנרצה לאייר דמות,
הדבר הראשון שנעשה יהיה להגדיר מהם הגדלים והצורות של הגולגולת והלסת.
הגודל ישפיע, כמובן, על הפרופורציות והמבנה של שאר הגוף בהתאם להחלטות שנקבל בשלב הזה.
(מודדים את גודל הגוף בדרך כלל לפי מספר ראשים מסוים.
ילד יכול להיות בקריקטורה בגודל של 3-4 ראשים, ומבוגר יהיה בגודל של 7-8 ראשים)
באיור קריקטורות (בו נתמקד בעיקר)
ניתן לבחור כל גודל וכל צורה,
כדי לאייר את בסיס הראש והלסת.
הגולגולת בנויה בערך חצי-חצי שכזה.
חצי מהראש הוא הגולגולת, ועליה מורכבת הלסת שתופסת את החצי השני.
באיור של אדם רגיל וממוצע, נאייר את הראש בפרופורציות האלה.
לדוגמא:
כשנצייר קריקטורות, נוכל לשחק בצורת הראש ובגודלו כאוות נפשינו.
ובמעבר חלק, נעבור לשלב השני - האפיון!
"פניו של אדם הם החלון לנשמתו"
כלומר - דרך התבוננות בתווי הפנים, נוכל ללמוד על אישיותו ואופיו של האדם הניצב מולנו.
למה זה מעניין אותנו בכלל?
כי יותר מאשר להבין אנשים, צריך לדעת ליצור אנשים!
ומי יוצר אנשים יותר מאיתנו -
המאיירים והציירים!
אז איך נוכל לאפיין?
כמו שציינתי והרחבתי במאמר הקודם [שנמצא ממש כאן למי שלא קרא עדיין],
הצורות השונות מעבירות תחושות שונות.
לכן, נשתמש בצורות ליצירת הראש והפנים - בהתאם לאופיין של הצורות, ולאופייה של הדמות.
דמויות חביבות וידידותיות יקבלו לסת ארוכה, מלבנית ועגלגלה,
דמויות קשוחות ונוקשות יותר יקבלו לסת מרובעת, רחבה ויציבה,
ודמויות מרושעות, תככניות ושטניות יקבלו לסת מחודדת ומשולשת.
כמובן שהכללים כשמם כן הם - כללים.
הם כלליים. מאוד כלליים.
תמיד יש יוצאים מן הכללים,
והכללים כאן כדי לשבור אותם.
אז איך, למען השם, איך אפשר לצייר אנשים?!
וכן, אני מתכוון לצייר אנשים - שיזהו אותם בציור!
ולא שהדמות בציור תיראה כמו בן-דוד רחוק של הפרצוף שאמור להיות שם...
אז בצורה הכי פשוטה, אפשר לחלק את השיטה שאסקור כאן לשלושה חלקים,
כשהשני הוא העיקרי מבניהם, והראשון והאחרון הם חלקים משלימים.
קדימה!
1. תחושות בטן
בשלב הראשוני נביט בתמונה וננסה להבין מה האדם הזה משדר.
האם הוא יציב ומרובע, עגלגל וזורם, או עוקצני ומשולש?
מה בולט לנו בעיניים? איזה צורות מתחבאות בתמונה?
מהו אופיו של האדם הזה?
אחרי שסקרנו את התמונה וקיבלנו הערכה על האדם,
ננסה להעביר את התחושות והרגשות האלה דרך הציור, בצורה בולטת.
2. על שלושה חלקים הציור עומד
כעת, שכחו כל מה שאתם יודעים
על גולגולת, לסת ומה שבניהם,
והביטו על התמונה.
לא, באמת לשכוח!
יופי.
עכשיו הביטו על התמונה,
ונסו לחלק את ראש האדם הקרבן לשלושה חלקים - כלליים ככל שנוכל.
[בדרך כלל הם יהיו ראש, שיער וכתפיים \ צוואר \ מאפיין בולט בפנים]
לדוגמא:
כעת, נוכל לקחת את שלושת הצורות המוזרות הללו,
ולהתחיל ליצור עליהן סקיצות שונות,
עד שנגיע לפרצוף שמוצא חן בעינינו - ונמשיך איתו הלאה!
זהו!
זה יכול להיות עד כדי כך פשוט!
מניסיון אישי, אחרי אימון מתמיד של השיטה,
אפשר להגיע לתוצאות מרשימות מאוד!
מזהים?
3. T הפלא
החלק השלישי בשיטה (והוא באמת בונוס),
בא לדייק את הדיוקן שיהיה דומה עוד יותר למקור,
וזה על ידי העתק הפרופורציות בין העיניים, האף והפה.
מידות מדויקות בנוסף לאיור - יהפכו את הדיוקן דומה עוד יותר.
(קרדיט לשיטה ולהמחשות: ערוץ היוטיוב "KeshArt")
וואו.
זה היה מסע.
כמה עומק.
אשמח לשמוע מה דעתכם.
יש מה להוסיף?
נקודות לחדד?
הצעות לנושאים בשביל המאמרים הבאים?
הצעות לנושאים בשביל המאמרים הקודמים?
הכל מתקבל בשמחה.
אפרופו שמחה,
היום נכנס חודש אדר העליז!
איזה כיף!
והשנה עוד קיבלנו אותם בדאבל!
60 ימים של שמחה!
ידוע הכלל ההלכתי השגור: "בטל בשישים"
הרבי מלובביץ' אומר,
שכשיש שני חדשי אדר,
60 יום שמחים במיוחד,
כל מה שלא משמח - בטל בשישים!
מעכשיו - רק שמחה בעזרת ה'!
זו ההזדמנות לצאת מההגבלות שלנו,
ולהגיע לשמחה אמיתית!
ויהי רצון שנזכה לכל זה בטוב הנראה והנגלה,
בגאולה השלימה,
תכף ומיד ממש!
איזה כיף שכולם שוב כאן!
ברוכים הבאים למאמר השלישי בסדרת "משא ומתן בין צבעים"!
[הקודמים כאן וכאן, אגב]
טיפים וכלים למאיירים מתחילים ומתקדמים.
הפעם המאמר - על הפנים... מבטיח.
כמה קשה לאייר פרצוף טוב?
כמה מאתגר לאייר את האדם שיושב מולנו?
כמה לא פשוט לאפיין דמות מעניינת?
לא עוד!
ממש כאן למטה התשובות המפתיעות לשאלות המסקרנות.
מתחילים!
הפנים הם החלק המשפיע והחשוב ביותר באפיון של כל דמות.
נסקור כמה כלים חשובים ושימושיים לאיור של ראש ופנים בצורה מקצועית ומאופיינת.
מדריך ראשוני שמתאים גם למתחילים בתחום,
או למתעניינים שעוד לא נגעו בעיפרון ורוצים להיפתח לעולם האיור.
ראשים ופרצופים זו בהחלט התחלה טובה
- מבנה
נחזור רגע אל המקורות, ונלמד שיעור אנטומיה קצרצר:
הראש שלנו מורכב מעיקר הגולגולת, ומהעצם המחוברת לה - הלסת.
כשנרצה לאייר דמות,
הדבר הראשון שנעשה יהיה להגדיר מהם הגדלים והצורות של הגולגולת והלסת.
הגודל ישפיע, כמובן, על הפרופורציות והמבנה של שאר הגוף בהתאם להחלטות שנקבל בשלב הזה.
(מודדים את גודל הגוף בדרך כלל לפי מספר ראשים מסוים.
ילד יכול להיות בקריקטורה בגודל של 3-4 ראשים, ומבוגר יהיה בגודל של 7-8 ראשים)
באיור קריקטורות (בו נתמקד בעיקר)
ניתן לבחור כל גודל וכל צורה,
כדי לאייר את בסיס הראש והלסת.
הגולגולת בנויה בערך חצי-חצי שכזה.
חצי מהראש הוא הגולגולת, ועליה מורכבת הלסת שתופסת את החצי השני.
באיור של אדם רגיל וממוצע, נאייר את הראש בפרופורציות האלה.
לדוגמא:
כשנצייר קריקטורות, נוכל לשחק בצורת הראש ובגודלו כאוות נפשינו.
ובמעבר חלק, נעבור לשלב השני - האפיון!
- אפיון הדמות
"פניו של אדם הם החלון לנשמתו"
כלומר - דרך התבוננות בתווי הפנים, נוכל ללמוד על אישיותו ואופיו של האדם הניצב מולנו.
למה זה מעניין אותנו בכלל?
כי יותר מאשר להבין אנשים, צריך לדעת ליצור אנשים!
ומי יוצר אנשים יותר מאיתנו -
המאיירים והציירים!
אז איך נוכל לאפיין?
כמו שציינתי והרחבתי במאמר הקודם [שנמצא ממש כאן למי שלא קרא עדיין],
הצורות השונות מעבירות תחושות שונות.
לכן, נשתמש בצורות ליצירת הראש והפנים - בהתאם לאופיין של הצורות, ולאופייה של הדמות.
דמויות חביבות וידידותיות יקבלו לסת ארוכה, מלבנית ועגלגלה,
דמויות קשוחות ונוקשות יותר יקבלו לסת מרובעת, רחבה ויציבה,
ודמויות מרושעות, תככניות ושטניות יקבלו לסת מחודדת ומשולשת.
כמובן שהכללים כשמם כן הם - כללים.
הם כלליים. מאוד כלליים.
תמיד יש יוצאים מן הכללים,
והכללים כאן כדי לשבור אותם.
- איור מהמציאות
אז איך, למען השם, איך אפשר לצייר אנשים?!
וכן, אני מתכוון לצייר אנשים - שיזהו אותם בציור!
ולא שהדמות בציור תיראה כמו בן-דוד רחוק של הפרצוף שאמור להיות שם...
אז בצורה הכי פשוטה, אפשר לחלק את השיטה שאסקור כאן לשלושה חלקים,
כשהשני הוא העיקרי מבניהם, והראשון והאחרון הם חלקים משלימים.
קדימה!
1. תחושות בטן
בשלב הראשוני נביט בתמונה וננסה להבין מה האדם הזה משדר.
האם הוא יציב ומרובע, עגלגל וזורם, או עוקצני ומשולש?
מה בולט לנו בעיניים? איזה צורות מתחבאות בתמונה?
מהו אופיו של האדם הזה?
אחרי שסקרנו את התמונה וקיבלנו הערכה על האדם,
ננסה להעביר את התחושות והרגשות האלה דרך הציור, בצורה בולטת.
2. על שלושה חלקים הציור עומד
כעת, שכחו כל מה שאתם יודעים
על גולגולת, לסת ומה שבניהם,
והביטו על התמונה.
לא, באמת לשכוח!
יופי.
עכשיו הביטו על התמונה,
ונסו לחלק את ראש האדם הקרבן לשלושה חלקים - כלליים ככל שנוכל.
[בדרך כלל הם יהיו ראש, שיער וכתפיים \ צוואר \ מאפיין בולט בפנים]
לדוגמא:
כעת, נוכל לקחת את שלושת הצורות המוזרות הללו,
ולהתחיל ליצור עליהן סקיצות שונות,
עד שנגיע לפרצוף שמוצא חן בעינינו - ונמשיך איתו הלאה!
זהו!
זה יכול להיות עד כדי כך פשוט!
מניסיון אישי, אחרי אימון מתמיד של השיטה,
אפשר להגיע לתוצאות מרשימות מאוד!
מזהים?
3. T הפלא
החלק השלישי בשיטה (והוא באמת בונוס),
בא לדייק את הדיוקן שיהיה דומה עוד יותר למקור,
וזה על ידי העתק הפרופורציות בין העיניים, האף והפה.
מידות מדויקות בנוסף לאיור - יהפכו את הדיוקן דומה עוד יותר.
(קרדיט לשיטה ולהמחשות: ערוץ היוטיוב "KeshArt")
וואו.
זה היה מסע.
כמה עומק.
אשמח לשמוע מה דעתכם.
יש מה להוסיף?
נקודות לחדד?
הצעות לנושאים בשביל המאמרים הבאים?
הצעות לנושאים בשביל המאמרים הקודמים?
הכל מתקבל בשמחה.
אפרופו שמחה,
היום נכנס חודש אדר העליז!
איזה כיף!
והשנה עוד קיבלנו אותם בדאבל!
60 ימים של שמחה!
ידוע הכלל ההלכתי השגור: "בטל בשישים"
הרבי מלובביץ' אומר,
שכשיש שני חדשי אדר,
60 יום שמחים במיוחד,
כל מה שלא משמח - בטל בשישים!
מעכשיו - רק שמחה בעזרת ה'!
זו ההזדמנות לצאת מההגבלות שלנו,
ולהגיע לשמחה אמיתית!
ויהי רצון שנזכה לכל זה בטוב הנראה והנגלה,
בגאולה השלימה,
תכף ומיד ממש!