"משא ומתן בין צבעים" #3 - פנים וראש (איך לצייר כל אחד!)

"פניו של אדם הם החלון לנשמתו"

איזה כיף שכולם שוב כאן!
ברוכים הבאים למאמר השלישי בסדרת "משא ומתן בין צבעים"!
[הקודמים כאן וכאן, אגב]
טיפים וכלים למאיירים מתחילים ומתקדמים.

הפעם המאמר - על הפנים... מבטיח.
כמה קשה לאייר פרצוף טוב?
כמה מאתגר לאייר את האדם שיושב מולנו?
כמה לא פשוט לאפיין דמות מעניינת?
לא עוד!
ממש כאן למטה התשובות המפתיעות לשאלות המסקרנות.
מתחילים!

הפנים הם החלק המשפיע והחשוב ביותר באפיון של כל דמות.
נסקור כמה כלים חשובים ושימושיים לאיור של ראש ופנים בצורה מקצועית ומאופיינת.
מדריך ראשוני שמתאים גם למתחילים בתחום,
או למתעניינים שעוד לא נגעו בעיפרון ורוצים להיפתח לעולם האיור.
ראשים ופרצופים זו בהחלט התחלה טובה :)

1707432942714.png


  • מבנה
כדי לאייר דמויות משוגעות על כל הראש (תרתי וכו'),
נחזור רגע אל המקורות, ונלמד שיעור אנטומיה קצרצר:


הראש שלנו מורכב מעיקר הגולגולת, ומהעצם המחוברת לה - הלסת.

1707432978839.png

כשנרצה לאייר דמות,
הדבר הראשון שנעשה יהיה להגדיר מהם הגדלים והצורות של הגולגולת והלסת.
הגודל ישפיע, כמובן, על הפרופורציות והמבנה של שאר הגוף בהתאם להחלטות שנקבל בשלב הזה.
(מודדים את גודל הגוף בדרך כלל לפי מספר ראשים מסוים.
ילד יכול להיות בקריקטורה בגודל של 3-4 ראשים, ומבוגר יהיה בגודל של 7-8 ראשים)
באיור קריקטורות (בו נתמקד בעיקר)
ניתן לבחור כל גודל וכל צורה,
כדי לאייר את בסיס הראש והלסת.

הגולגולת בנויה בערך חצי-חצי שכזה.
חצי מהראש הוא הגולגולת, ועליה מורכבת הלסת שתופסת את החצי השני.
באיור של אדם רגיל וממוצע, נאייר את הראש בפרופורציות האלה.

1707432997588.png


לדוגמא:

1707433044251.png


כשנצייר קריקטורות, נוכל לשחק בצורת הראש ובגודלו כאוות נפשינו.

1707433066987.png


ובמעבר חלק, נעבור לשלב השני - האפיון!


  • אפיון הדמות
כמו שאמר מי שאמר, וכמו שצוטט למעלה מי שצוטט למעלה:
"פניו של אדם הם החלון לנשמתו"
כלומר - דרך התבוננות בתווי הפנים, נוכל ללמוד על אישיותו ואופיו של האדם הניצב מולנו.

למה זה מעניין אותנו בכלל?
כי יותר מאשר להבין אנשים, צריך לדעת ליצור אנשים!
ומי יוצר אנשים יותר מאיתנו -
המאיירים והציירים!

1707433117498.png


אז איך נוכל לאפיין?
כמו שציינתי והרחבתי במאמר הקודם [שנמצא ממש כאן למי שלא קרא עדיין],
הצורות השונות מעבירות תחושות שונות.
לכן, נשתמש בצורות ליצירת הראש והפנים - בהתאם לאופיין של הצורות, ולאופייה של הדמות.

1707433140456.png


דמויות חביבות וידידותיות יקבלו לסת ארוכה, מלבנית ועגלגלה,
דמויות קשוחות ונוקשות יותר יקבלו לסת מרובעת, רחבה ויציבה,
ודמויות מרושעות, תככניות ושטניות יקבלו לסת מחודדת ומשולשת.

1707433196858.png


כמובן שהכללים כשמם כן הם - כללים.
הם כלליים. מאוד כלליים.
תמיד יש יוצאים מן הכללים,
והכללים כאן כדי לשבור אותם.



  • איור מהמציאות
ולחלק האחרון שכל כך חיכיתי לו!
אז איך, למען השם, איך אפשר לצייר אנשים?!

וכן, אני מתכוון לצייר אנשים - שיזהו אותם בציור!
ולא שהדמות בציור תיראה כמו בן-דוד רחוק של הפרצוף שאמור להיות שם...

אז בצורה הכי פשוטה, אפשר לחלק את השיטה שאסקור כאן לשלושה חלקים,
כשהשני הוא העיקרי מבניהם, והראשון והאחרון הם חלקים משלימים.

קדימה!

1. תחושות בטן
בשלב הראשוני נביט בתמונה וננסה להבין מה האדם הזה משדר.
האם הוא יציב ומרובע, עגלגל וזורם, או עוקצני ומשולש?
מה בולט לנו בעיניים? איזה צורות מתחבאות בתמונה?
מהו אופיו של האדם הזה?

אחרי שסקרנו את התמונה וקיבלנו הערכה על האדם,
ננסה להעביר את התחושות והרגשות האלה דרך הציור, בצורה בולטת.

2. על שלושה חלקים הציור עומד
כעת, שכחו כל מה שאתם יודעים
על גולגולת, לסת ומה שבניהם,
והביטו על התמונה.

לא, באמת לשכוח!

יופי.
עכשיו הביטו על התמונה,
ונסו לחלק את ראש האדם הקרבן לשלושה חלקים - כלליים ככל שנוכל.
[בדרך כלל הם יהיו ראש, שיער וכתפיים \ צוואר \ מאפיין בולט בפנים]
לדוגמא:

1707433427098.png


1707433439633.png


כעת, נוכל לקחת את שלושת הצורות המוזרות הללו,
ולהתחיל ליצור עליהן סקיצות שונות,
עד שנגיע לפרצוף שמוצא חן בעינינו - ונמשיך איתו הלאה!

זהו!
זה יכול להיות עד כדי כך פשוט!
מניסיון אישי, אחרי אימון מתמיד של השיטה,
אפשר להגיע לתוצאות מרשימות מאוד!

מזהים?

1707433476123.png


3. T הפלא
החלק השלישי בשיטה (והוא באמת בונוס),
בא לדייק את הדיוקן שיהיה דומה עוד יותר למקור,
וזה על ידי העתק הפרופורציות בין העיניים, האף והפה.
מידות מדויקות בנוסף לאיור - יהפכו את הדיוקן דומה עוד יותר.

1707433501172.png


(קרדיט לשיטה ולהמחשות: ערוץ היוטיוב "KeshArt")




וואו.
זה היה מסע.
כמה עומק.

אשמח לשמוע מה דעתכם.
יש מה להוסיף?
נקודות לחדד?
הצעות לנושאים בשביל המאמרים הבאים?
הצעות לנושאים בשביל המאמרים הקודמים?

הכל מתקבל בשמחה.

אפרופו שמחה,
היום נכנס חודש אדר העליז!
איזה כיף!
והשנה עוד קיבלנו אותם בדאבל!
60 ימים של שמחה!

ידוע הכלל ההלכתי השגור: "בטל בשישים"
הרבי מלובביץ' אומר,
שכשיש שני חדשי אדר,
60 יום שמחים במיוחד,
כל מה שלא משמח - בטל בשישים!
מעכשיו - רק שמחה בעזרת ה'!

זו ההזדמנות לצאת מההגבלות שלנו,
ולהגיע לשמחה אמיתית!

ויהי רצון שנזכה לכל זה בטוב הנראה והנגלה,
בגאולה השלימה,
תכף ומיד ממש!
על המחבר
יובל אמיל רז
"נו, יובל! תסגור כבר את המשרד!"
"תכניס את המחברת לתיק!
כן, גם את זאת שאתה יושב עליה..."
"לא לצייר על השולחן!"
מגוון הקריאות המוכרות של המורים בתלמוד-תורה ששמעתי מאז שאני זוכר את עצמי.
תמיד אהבתי לאייר וליצור.
לדמיין שאני בונה עולמות חדשים וקסומים שיהיו מופלאים ונהדרים כמה שרק אמשיך לחלום עליהם.
וכך, ברבות השנים, ציירתי עוד ועוד ועוד, עד שהזמן עשה את שלו...
אז אחרי שצברתי עוד איור אחד או שניים, קראתי עוד ספר, רכשתי עוד קורס והשתפרתי בצורה משמעותית, ולאחר כמה עבודות קטנות בדרך כמו קריקטורה לעיתון או עמדת צילום בגודל שלושה מטרים - החלטתי לרכז את כל התוכן שיצרתי, כך שתוכלו גם אתם להנות, לצחוק ולהתרשם ממנו.
ומי יודע? אולי עוד אצייר לכם משהו... ;)

תגובות

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ע'

קכא עָשִׂיתִי מִשְׁפָּט וָצֶדֶק בַּל תַּנִּיחֵנִי לְעֹשְׁקָי:קכב עֲרֹב עַבְדְּךָ לְטוֹב אַל יַעַשְׁקֻנִי זֵדִים:קכג עֵינַי כָּלוּ לִישׁוּעָתֶךָ וּלְאִמְרַת צִדְקֶךָ:קכד עֲשֵׂה עִם עַבְדְּךָ כְחַסְדֶּךָ וְחֻקֶּיךָ לַמְּדֵנִי:קכה עַבְדְּךָ אָנִי הֲבִינֵנִי וְאֵדְעָה עֵדֹתֶיךָ:קכו עֵת לַעֲשׂוֹת לַיי הֵפֵרוּ תּוֹרָתֶךָ:קכז עַל כֵּן אָהַבְתִּי מִצְוֹתֶיךָ מִזָּהָב וּמִפָּז:קכח עַל כֵּן כָּל פִּקּוּדֵי כֹל יִשָּׁרְתִּי כָּל אֹרַח שֶׁקֶר שָׂנֵאתִי:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

חשיפה כפולה • אתגר 130

לוח מודעות

More from יובל אמיל רז

שתף את המאמר

למעלה