חידות לפרשת השבוע חידות לפרשת השבוע

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
לאחר שהאשכול העסיסי 'חידות תורניות' נזרע כלאים,
בשאלות וקושיות מגוונות של חידות מרובות סגנונות,
והחידות על פרשת השבוע בקשו להן מקום קבוע,
יבוא אשכול זה לחידות על פרשת השבוע בלבד,
מתוך עדיפות לשאלות מן המקרא בלבד.
החפץ ימלא את ידו, לשאול ולהשיב בעדו.

מקרא בסיסי:
מקרא - כולל כל התנ"ך.
תורה - חמשת חומשי תורה בלבד.
פרשת השבוע - מה שיקראו בשבת הבאה.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
וְאֵין פּוֹתֵר אוֹתָם לְפַרְעֹה. פותרים היו אותם, אבל לא לפרעה, שלא היה קולן נכנס באזניו, ולא היה לו קורת רוח בפתרונם, שהיו אומרים שבע בנות אתה מוליד, שבע בנות אתה קובר (רש"י)

מתי התקיים מקצת מהפתרון של חרטומי פרעה?​
רקות דקות?
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
שבוע טוב ומואר
שתי מילים אנחנו
בפרשה הופענו לבדנו
דַקּוֹת, רַקּוֹת
ובכל המקרא אין זולתנו
לא מופיע בכל התנ"ך תיבות אלו חוץ מפ' מקץ
כמעט תאומות הננו
ועל כן החליפו בינינו
דל"ת ורי"ש מתחלפות
רק הראש מבדיל בינותינו
תחילת המילה
לחברתי יש ראש בראש
רי"ש בראש המילה (אין לי מושג מה הקשר בין רי"ש לראש)
אך לי יש תוספת בראש
אולי הכוונה דגש בדל"ת
אני נזכרתי בחלום ולא בפתרונו
דקות נזכר רק בחלום
וחברתי הופיעה בדברי המלך וסגנו
רקות מופיע בדברי המלך ליוסף המשנה למלך ובפתרון יוסף אל המלך
שלש פעמים הופיעה בצביונה
רַקּוֹת הרי"ש בפת"ח
ובאחרונה צרו על ראשה ונחלשה
רֵקוֹת נקוד בציר"ה. ואיני יודע מהו נחלשה
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
דל"ת ורי"ש מתחלפות
לא התכוונתי לזה. הגם שזה נכון מצד המבואר בתלמוד לגבי הכתיבה, שלא יחליפו הסופרים ביניהם, וכן מבואר בראשונים לגבי המבטא בקריאת שמע.
התכוונתי שהתחלפו בסיפור של מלך מצרים, חלם על דקות ואמר רקות, הרי שהחליף בין שתי המילים.
רי"ש בראש המילה (אין לי מושג מה הקשר בין רי"ש לראש)
ריש מזכיר ראש.. (היה יותר מתאים לכתוב משהו בסגנון של עני = ריש? יכול להיות ועשיתי כן בחידות קודמות. אבל גם זה נראה לי אפשר ואפילו מצוי בחידות. יבואו היודעים ויאמרו).
אולי הכוונה דגש בדל"ת
יכול להיות הסבר. בכל אופן אני התכוונתי שלאות ד' יש כמין תוספת בצד הימני, וזה מה שמבדיל בינה ובין האות ר' (למרות שלאמיתו של דבר המבדיל ביניהם הוא עצם הצורה, שזו מרובעת וזו עגולה. בכל מקרה נהגו הכל לעשות לה תוספת גיבנת על גבה).
רֵקוֹת נקוד בציר"ה. ואיני יודע מהו נחלשה
נהיתה ריקה- נחלשה
האמת שנראה שגם לפני כן היתה ריקה.
ההסבר יותר פשוט:
לאחר שצרו הצוררים צירי על ראשה (האות ר') נחלשה ממה שהיתה דגושה (באות ק'), ובמקום 'רקות' בפתח שמצריך דגש באות ק', בא הצירי הצורר והחליש כוחה, עד שהקוף רפתה..
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
ולחידה הבאה:

שתי פעמים במקרא הופעתי
אצל שני חכמים נזכרתי
בראשונה - נבון בי היה מתואר
ובשניה החכם עלי אמר
כי ברכה לראשי תבוא

בחמש צלעות אבוא
ואם תסיר את הקטנה
ותצרור את חברתה
תמצאני ביום צרתה
כי יבואו בנים עדנה
בלא כח ללדתנה
שם אבוא בשני מקראות
בשני ספרים נכפלו אות באות

ואם תחרוק פתיחת ראשי
ושש נקודות תנקד בגופי
אזי כי תוסיף מקל לראשי
כאב לב יקדימני, ויללה בסופי
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
ולחידה הבאה:

שתי פעמים במקרא הופעתי
אצל שני חכמים נזכרתי
בראשונה - נבון בי היה מתואר
ובשניה החכם עלי אמר
כי ברכה לראשי תבוא

בחמש צלעות אבוא
ואם תסיר את הקטנה
ותצרור את חברתה
תמצאני ביום צרתה
כי יבואו בנים עדנה
בלא כח ללדתנה
שם אבוא בשני מקראות
בשני ספרים נכפלו אות באות

ואם תחרוק פתיחת ראשי
ושש נקודות תנקד בגופי
אזי כי תוסיף מקל לראשי
כאב לב יקדימני, ויללה בסופי
משביר
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
שתי פעמים במקרא הופעתי
אצל שני חכמים נזכרתי
בראשונה - נבון בי היה מתואר
ובשניה החכם עלי אמר
כי ברכה לראשי תבוא
נבון הוא יוסף: ''אין נבון וחכם כמוך''
עליו נאמר: הוא המשביר
בפעם השנייה שלמה המלך במשלי: וברכה לראש משביר.

בחמש צלעות אבוא
חמש אותיות
ואם תסיר את הקטנה
ותצרור את חברתה
תמצאני ביום צרתה
כי יבואו בנים עדנה
בלא כח ללדתנה
אם מסירים את אות י' ושמים צירה באות ב'
מקבלים משבר
(מושב הלידה)
שם אבוא בשני מקראות
בשני ספרים נכפלו אות באות
במלכים ובישעיהו כתוב אותו פסוק בדיוק עם המילים : ''כי באו בנים עד משבר...''
ואם תחרוק פתיחת ראשי
ושש נקודות תנקד בגופי
אזי כי תוסיף מקל לראשי
כאב לב יקדימני, ויללה בסופי
ומשבר
חיריק באות מ', אות ו' תחילה
''ואתם תצעקו מכאב לב ומשבר'' (ישעיהו)
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
יפה מאוד!!
שתי השלמות קטנות:
אחרי שכתבת:
במלכים ובישעיהו כתוב אותו פסוק בדיוק עם המילים : ''כי באו בנים עד משבר...''
נתגלתה הכוונה במילים הללו:
תמצאני ביום צרתה / כי יבואו בנים עדנה / בלא כח ללדתנה
כי לשון הפסוק שם: וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו כֹּה אָמַר חִזְקִיָּהוּ יוֹם צָרָה וְתוֹכֵחָה וּנְאָצָה הַיּוֹם הַזֶּה כִּי בָאוּ בָנִים עַד מַשְׁבֵּר וְכֹחַ אַיִן לְלֵדָה:
''ואתם תצעקו מכאב לב ומשבר'' (ישעיהו)
והמילים: ויללה בסופי, הם המשך הכתוב:
וְאַתֶּם תִּצְעֲקוּ מִכְּאֵב לֵב וּמִשֵּׁבֶר רוּחַ תְּיֵלִילוּ:
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
ואגב, מטבע הלשון הזה:
ושש נקודות תנקד בגופי
הכוונה לשני סגולים.
שני סגולים מכונים בפי המדקדקים 'שש נקודות', בעוד צירי וסגול מכונים 'חמש נקודות'.
סתם ידיעה חשובה, שאולי נזדקק לה מתי שהוא.
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
יפה מאוד!!
שתי השלמות קטנות:
אחרי שכתבת:

נתגלתה הכוונה במילים הללו:
תמצאני ביום צרתה / כי יבואו בנים עדנה / בלא כח ללדתנה
כי לשון הפסוק שם: וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו כֹּה אָמַר חִזְקִיָּהוּ יוֹם צָרָה וְתוֹכֵחָה וּנְאָצָה הַיּוֹם הַזֶּה כִּי בָאוּ בָנִים עַד מַשְׁבֵּר וְכֹחַ אַיִן לְלֵדָה:

והמילים: ויללה בסופי, הם המשך הכתוב:
וְאַתֶּם תִּצְעֲקוּ מִכְּאֵב לֵב וּמִשֵּׁבֶר רוּחַ תְּיֵלִילוּ:
כתבתי בכוונה תחילה רק חלקי הפסוק כי אולי יש בעיה לכתוב פסוק בשלמותו.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
בי תמצאו מקום להתרועע
אך בתורה אין לי אח וריע
לא נזכרתי עוד במקרא
זולת בדברי החבר והריע
של הזועק במרה מתוך צרה
בתורה באו בי מן המים
ובמקרא נזכרתי בלי מים
אם תקטין את רגלי
ותצרור לי את הראש
כי אז אבוא יחידי
כאחיו של ראש
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
מצד מה הבעיה?
צריך לבדוק, ידוע לי שיש עם זה בעיה כלשהו.

בי תמצאו מקום להתרועע
אך בתורה אין לי אח וריע
לא נזכרתי עוד במקרא
זולת בדברי החבר והריע
של הזועק במרה מתוך צרה
בתורה באו בי מן המים
ובמקרא נזכרתי בלי מים
אם תקטין את רגלי
ותצרור לי את הראש
כי אז אבוא יחידי
כאחיו של ראש
אחו
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
בי תמצאו מקום להתרועע
אך בתורה אין לי אח וריע
לא נזכרתי עוד במקרא
זולת בדברי החבר והריע
של הזועק במרה מתוך צרה
אחו מוזכר בחומש בראשית
ואצל החבר והריע (שזה איוב ע''ש רעי איוב)
בתורה באו בי מן המים
והנה מן היאור, ותרעינה באחו
ובמקרא נזכרתי בלי מים
באיוב: ''ישגו אחו בלי מים''
אם תקטין את רגלי
ותצרור לי את הראש
כי אז אבוא יחידי
כאחיו של ראש
את הו' מקטינים ומקבלים אות י'
את האות א' מנקדים בצירה- אחי
זה אחי, בנו של בנימין ואח של ראש.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
יפה מאוד!!
רק הערה קטנה:
ואצל החבר והריע (שזה איוב ע''ש רעי איוב)
זה לא כל כך מדויק.
כי הלשון היא:
זולת בדברי החבר והריע
של הזועק במרה מתוך צרה
הכוונה חבירו של איוב.
בפסוק שם לא איוב אמר את הדברים, אלא חבירו בלדד השוחי.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
הופעתי כתיאור בחלום
נצבתי שנית בעוד חלום
התעוררתי - והנה אינני
בלשון אחרת המירוני
מכל המקרא נעדרתי..
ניסיתי לבוא ביחידות
אלא שתכפוני צרות
ובכל מקום שבעתי מרורות..
בראשונה - נפתחה פי הארץ
בשניה - תוכחה על רועי ארץ
בשלישית הביאוני חסרה
על עובדי עבודה זרה
ברביעית - נמשלתי בתארי
על רועה סכל, יאכל בשרי
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
הופעתי כתיאור בחלום
נצבתי שנית בעוד חלום
התעוררתי - והנה אינני
בלשון אחרת המירוני
מכל המקרא נעדרתי..
ניסיתי לבוא ביחידות
אלא שתכפוני צרות
ובכל מקום שבעתי מרורות..
בראשונה - נפתחה פי הארץ
בשניה - תוכחה על רועי ארץ
בשלישית הביאוני חסרה
על עובדי עבודה זרה
ברביעית - נמשלתי בתארי
על רועה סכל, יאכל בשרי
בריאות
בריאה
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
הופעתי כתיאור בחלום
נצבתי שנית בעוד חלום
התעוררתי - והנה אינני
בלשון אחרת המירוני
מכל המקרא נעדרתי..
גם אצל השיבולים וגם אצל הפרות בחלום פרעה מופיעה המילה בריאות
ניסיתי לבוא ביחידות
בריאה, בלשון יחיד
ובכל מקום שבעתי מרורות..
בראשונה - נפתחה פי הארץ
''ואם בריאה יברא...ופצתה האדמה את פיה''
בשניה - תוכחה על רועי ארץ
''הבריאה תבזזו הצאן לא תרעו''
בשלישית הביאוני חסרה
על עובדי עבודה זרה
המילה בריאה חסרה: בראה
''על כן יזבח לחרמו ויקטר למכמרתו ...ומאכלו בראה''.
ברביעית - נמשלתי בתארי
על רועה סכל, יאכל בשרי
''כי הנה אנוכי מקים רועה בארץ...ובשר הבריאה יאכל''.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמ

א לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד:ב חַלְּצֵנִי יְהוָה מֵאָדָם רָע מֵאִישׁ חֲמָסִים תִּנְצְרֵנִי:ג אֲשֶׁר חָשְׁבוּ רָעוֹת בְּלֵב כָּל יוֹם יָגוּרוּ מִלְחָמוֹת:ד שָׁנֲנוּ לְשׁוֹנָם כְּמוֹ נָחָשׁ חֲמַת עַכְשׁוּב תַּחַת שְׂפָתֵימוֹ סֶלָה:ה שָׁמְרֵנִי יְהוָה מִידֵי רָשָׁע מֵאִישׁ חֲמָסִים תִּנְצְרֵנִי אֲשֶׁר חָשְׁבוּ לִדְחוֹת פְּעָמָי:ו טָמְנוּ גֵאִים פַּח לִי וַחֲבָלִים פָּרְשׂוּ רֶשֶׁת לְיַד מַעְגָּל מֹקְשִׁים שָׁתוּ לִי סֶלָה:ז אָמַרְתִּי לַיהוָה אֵלִי אָתָּה הַאֲזִינָה יְהוָה קוֹל תַּחֲנוּנָי:ח יְהוִֹה אֲדֹנָי עֹז יְשׁוּעָתִי סַכֹּתָה לְרֹאשִׁי בְּיוֹם נָשֶׁק:ט אַל תִּתֵּן יְהוָה מַאֲוַיֵּי רָשָׁע זְמָמוֹ אַל תָּפֵק יָרוּמוּ סֶלָה:י רֹאשׁ מְסִבָּי עֲמַל שְׂפָתֵימוֹ (יכסומו) יְכַסֵּמוֹ:יא (ימיטו) יִמּוֹטוּ עֲלֵיהֶם גֶּחָלִים בָּאֵשׁ יַפִּלֵם בְּמַהֲמֹרוֹת בַּל יָקוּמוּ:יב אִישׁ לָשׁוֹן בַּל יִכּוֹן בָּאָרֶץ אִישׁ חָמָס רָע יְצוּדֶנּוּ לְמַדְחֵפֹת:יג (ידעת) יָדַעְתִּי כִּי יַעֲשֶׂה יְהוָה דִּין עָנִי מִשְׁפַּט אֶבְיֹנִים:יד אַךְ צַדִּיקִים יוֹדוּ לִשְׁמֶךָ יֵשְׁבוּ יְשָׁרִים אֶת פָּנֶיךָ:
נקרא  19  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה