חידה אחוד לכם חידה : )

רְפָאֵל

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עלה בראשי רעיון נחמד לקראת החג, אפשר כשיושבים עם המשפחה לשאול את החידה :)
או אפילו סתם כך בשבת..
בעלי מתפלל בדר"כ עם ת. חכם מוכר בציבור, יש לו מנהג בסיום התפילה לומר דבר תורה לציבור.
מידי פעם הרב חד חידה ונותן לציבור לחשוב, פעמים שפותר מיד, פעמים שעונה יום למחרת כדי לתת לציבור לנסות לפתור.

עריכה: חברים אם מישהו מצא תשובה במקום כלשהו או שאל ת. חכם גדול וכדו' זה לא חכמה...
נא לא לכתוב כאן תשובות מוכנות, זה רק הורס.


כלל: אין לתת פתרון מבלי להסביר!
דד ליין עד שנפרסם פתרון: חמישי- שישי.
פרס לפותרים נכונה: אין לנו כ"כ מה להציע, אולי - אם ידרוש - יזכה בזוג קונטרסים מדריך לחתן | לכלה ב"נ.
למרות שגם הזכות לפתור, זו מעלה בפני עצמה..


בורקסים בשטיבל
מוישי קנה במאפיה קרטון בורקסים שלם לעילוי נשמת אביו ביום פטירתו,
מיד לאחר שקנה הבחין שתכף השמש שוקעת ורץ לשטיבל כדי להתפלל,
הניח את הבורקסים בחדר א', בחדר ב' - התחילו "אשרי...." - מיד הצטרף.
בינתיים הגיע יהודי וראה את הבורקסים, חשב שזה לזיכוי הרבים ונזכר בדיוק שהיום
זהו יום פטירת ר' לוי יצחק מברדיטשוב, כתב מהר פתק "לעילוי נשמת ר' לוי יצחק" והדביק על קרטון הבורקסים.
מיד הגיעו כולם לברך מזונות...
או המוציא...
בינתיים סיים מוישי להתפלל.
כשהגיע לחדר א' ראה שהכל נגמר!
שאל מה פשר העניין, כולם הודו שאכלו וברכו אך ציינו שהיה מונח פתק "לעילוי נשמת ר' לוי יצחק מברדיטשוב" שהטעה אותם.
מוישי הכריז ודרש תשלום מכל אלו שאכלו, "שיגיעו וישלמו כל אחד כפי שאכל", כותב הפתק כנראה כבר הלך...


מה הדין?
מי משלם?
כמה משלם?
מישהו בכלל משלם?


בהצלחה!
 
נערך לאחרונה ב:

רְפָאֵל

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
אם תוכלו לכתוב למסקנה מה הדין ולאחר מכן מה הראיה לדין. יהיה יותר קל להבין.

בכל מקרה אתם מעט קרובים אך לא מדוייק.
רמז: לא מדובר ביורד לשדה חבירו.
 

רְפָאֵל

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
כך עושים תמיד (מנסיון אישי...)

בתקנון הפורום כתב אחד המשתמשים כך:

7. סטיה מהנושא

כידוע לכולם, קורה מדי הרבה, שאשכול שנפתח בבקשת עזרה תמימה, נסחף לדיונים, התפלספויות, אמוציות וכל מיני וכו'

רק שלא יסגר לנו האשכול : )
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
כל הכבוד!!
זו אכן התשובה הנכונה.
חבל שלא ציינת מהיכן המקור לדין הזה עבור כולם, אך ברור לנו שאם ענית נכון אתה יודע!
הבטחנו לזוכה (באם ידרוש) מדריך לחתן ולכלה, אם אתה מעוניין פנה אלינו בבקשה דרך
המייל <לא ניתן לפרסם מיילים באופן פומבי> כדי לתאם הגעה ולקבל את המדריכים.

התשובה בצורה פשוטה יותר,
הגמרא בבא קמא מספרת על כמה אנשים שאביהם נפטר ולפני מותו שאל שור מאד אחר, כשהגיעו לאבל ישבו שבעה, בסיומה עשו סעודה גדולה ושחטו את השור השאול עבור בשר.
לאחר מכן הגיע בעל השור ולתדהמתו גילה שנשחט.
בניו של הנפטר התנצלו וטענו ששחטו את השור כיוון שחשבו שהוא שייך לאביהם ולא ידעו שהשור שייך לאדם אחר, ולכן הם טענו שהם היו אנוסים ופטורים מלשלם. (שור עולה המון כסף, במיוחד לחרישה).
הגמרא אומרת שכיוון שהיו אנוסים לא יתחייבו בתשלום מלא, אך כיוון שיש אמדן דעת שנח לו לאדם לקנות דבר במחיר הנחה של שליש מהמחיר המלא (33% הנחה) - הם יתחייבו בתשלום רק על שתי שליש מהמחיר המלא! (ישלמו רק 66% ממחיר השור בגלל שהיו אנוסים!).

כך גם בשטיבל, היהודי הפסיד 33.3% מהמחיר המלא של הבורקסים כיוון שהאוכלים שהודו שאכלו היו אנוסים מחמת הפתק.

לגבי כותב הפתק, איננו בטוחים אך נראה שיתחייב בדיני שמיים בלבד.
האם מותר לחלוק על הת"ח החבר של בעלך? אני לא רב, אבל לכאורה לא הפתק הוא העיקר, ולא אמירת המשפט "לעילוי נשמת יוסף בן זלדה" על ידי הבולסים הוא העיקר, אלא העובדה שהוא האכיל יהודים רעבים שגם בירכו בכוונה - היא מה שעושה נחת רוח לנשמת אביו. לכן אף אחד לא צריך לשלם, וקונה הבורקסים יכול ללכת לביתו שמח וטוב לב, בידעו שעשה נחת רוח לאבא ז"ל. אולי אני טועה בגדול, אשמח לשמוע למה.
 

רְפָאֵל

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
וואו זה נראה שהדיון הולך לסטות מהנושא..
מקווה שלא.
אנחנו בעיקרון בחידה מס' 2 כבר.
לחלוק תמיד אפשר אם יש סיבה וטעם, אבל זה לא בדיוק חבר, יותר בכיוון אחד מת"ח הגדולים והמוכרים בארץ.
אני רק יודעת שאכלו ללא רשותו בטעות ונהנו אז מסתמא אם הוא לא ויתר וקיבל, חייבים לו כסף בחזרה.
אולי אם יסבירו לו כדבריך יקבל ובאמת הכל כשורה : )
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק יד

א לַמְנַצֵּחַ לְדָוִד אָמַר נָבָל בְּלִבּוֹ אֵין אֱלֹהִים הִשְׁחִיתוּ הִתְעִיבוּ עֲלִילָה אֵין עֹשֵׂה טוֹב:ב יְהוָה מִשָּׁמַיִם הִשְׁקִיף עַל בְּנֵי אָדָם לִרְאוֹת הֲיֵשׁ מַשְׂכִּיל דֹּרֵשׁ אֶת אֱלֹהִים:ג הַכֹּל סָר יַחְדָּו נֶאֱלָחוּ אֵין עֹשֵׂה טוֹב אֵין גַּם אֶחָד:ד הֲלֹא יָדְעוּ כָּל פֹּעֲלֵי אָוֶן אֹכְלֵי עַמִּי אָכְלוּ לֶחֶם יְהוָה לֹא קָרָאוּ:ה שָׁם פָּחֲדוּ פָחַד כִּי אֱלֹהִים בְּדוֹר צַדִּיק:ו עֲצַת עָנִי תָבִישׁוּ כִּי יְהוָה מַחְסֵהוּ:ז מִי יִתֵּן מִצִּיּוֹן יְשׁוּעַת יִשְׂרָאֵל בְּשׁוּב יְהוָה שְׁבוּת עַמּוֹ יָגֵל יַעֲקֹב יִשְׂמַח יִשְׂרָאֵל:
נקרא  10  פעמים

לוח מודעות

למעלה