חידה אחוד לכם חידה : )

רְפָאֵל

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עלה בראשי רעיון נחמד לקראת החג, אפשר כשיושבים עם המשפחה לשאול את החידה :)
או אפילו סתם כך בשבת..
בעלי מתפלל בדר"כ עם ת. חכם מוכר בציבור, יש לו מנהג בסיום התפילה לומר דבר תורה לציבור.
מידי פעם הרב חד חידה ונותן לציבור לחשוב, פעמים שפותר מיד, פעמים שעונה יום למחרת כדי לתת לציבור לנסות לפתור.

עריכה: חברים אם מישהו מצא תשובה במקום כלשהו או שאל ת. חכם גדול וכדו' זה לא חכמה...
נא לא לכתוב כאן תשובות מוכנות, זה רק הורס.


כלל: אין לתת פתרון מבלי להסביר!
דד ליין עד שנפרסם פתרון: חמישי- שישי.
פרס לפותרים נכונה: אין לנו כ"כ מה להציע, אולי - אם ידרוש - יזכה בזוג קונטרסים מדריך לחתן | לכלה ב"נ.
למרות שגם הזכות לפתור, זו מעלה בפני עצמה..


בורקסים בשטיבל
מוישי קנה במאפיה קרטון בורקסים שלם לעילוי נשמת אביו ביום פטירתו,
מיד לאחר שקנה הבחין שתכף השמש שוקעת ורץ לשטיבל כדי להתפלל,
הניח את הבורקסים בחדר א', בחדר ב' - התחילו "אשרי...." - מיד הצטרף.
בינתיים הגיע יהודי וראה את הבורקסים, חשב שזה לזיכוי הרבים ונזכר בדיוק שהיום
זהו יום פטירת ר' לוי יצחק מברדיטשוב, כתב מהר פתק "לעילוי נשמת ר' לוי יצחק" והדביק על קרטון הבורקסים.
מיד הגיעו כולם לברך מזונות...
או המוציא...
בינתיים סיים מוישי להתפלל.
כשהגיע לחדר א' ראה שהכל נגמר!
שאל מה פשר העניין, כולם הודו שאכלו וברכו אך ציינו שהיה מונח פתק "לעילוי נשמת ר' לוי יצחק מברדיטשוב" שהטעה אותם.
מוישי הכריז ודרש תשלום מכל אלו שאכלו, "שיגיעו וישלמו כל אחד כפי שאכל", כותב הפתק כנראה כבר הלך...


מה הדין?
מי משלם?
כמה משלם?
מישהו בכלל משלם?


בהצלחה!
 
נערך לאחרונה ב:

חיוכון

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
שאלה יפה.
תרשה לי להציג שאלה דומה בתוספת קטנה שמסבכת עוד קצת את העסק (וגם אקטואלית).
ראובן הניח בפתחו של השטיבל ארגז של שמן זית למכירה, והצמיד פתק "כל בקבוק 20 שקל, התשלום לקופה הסמוכה".
בא שמעון, תלש את הפתק, והניח פתק אחר "כל בקבוק 21 שקל, התשלום לקופה הסמוכה".
שמעון המתין במקום, בא אחד קונה, שני קונה, שלישי וכו'. לאחר שהאדם העשרים קנה. תלש שמעון את הפתק שלו, והדביק חזרה את הפתק הראשון.
כעת הוא אומר לעצמו, בזכותי יש לבעל הבקבוקים 20 שקלים נוספים. מגיע לי בקבוק חינם.
האם הוא צריך לשלם עליו?
האם הוא צריך לשלם לכל אחד מהקונים שקל?
 

אברמל

משתמש פעיל
על השאלה הראשונה בשינוי קצת
(אחד שם קופסת מזונות על שולחן בשטיבלאך, ובמקרה הגיע אח"כ אחד שקנה כמה בקבוקי שתיה וללא כוונה שם את זה ליד קופסת המזונות, והמתפללים הבינו שזה לרווחת הציבור לעילוי נשמה וכדו'.
והשאלה אם האוכלים צריכים לשלם, או השני שהניח את בקבוקי השתיה שם הוא שצריך לשלם לראשון, או שכולם פטורים.)
ענה אחד מגדולי הדיינים בדורנו שתלוי אם הביה"כ הוא חסידי או ליטאי וכ"ו

השאלה השנייה לכאורה הוא צריך לשלם לבעל הבקבוקים והוא סוגייה מפורשת בנידון
שכיצד הלא עושה סחורה בפרתו של חבירו
 

msphoto

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
צילום מקצועי
שאלה יפה.
תרשה לי להציג שאלה דומה בתוספת קטנה שמסבכת עוד קצת את העסק (וגם אקטואלית).
ראובן הניח בפתחו של השטיבל ארגז של שמן זית למכירה, והצמיד פתק "כל בקבוק 20 שקל, התשלום לקופה הסמוכה".
בא שמעון, תלש את הפתק, והניח פתק אחר "כל בקבוק 21 שקל, התשלום לקופה הסמוכה".
שמעון המתין במקום, בא אחד קונה, שני קונה, שלישי וכו'. לאחר שהאדם העשרים קנה. תלש שמעון את הפתק שלו, והדביק חזרה את הפתק הראשון.
כעת הוא אומר לעצמו, בזכותי יש לבעל הבקבוקים 20 שקלים נוספים. מגיע לי בקבוק חינם.
האם הוא צריך לשלם עליו?
האם הוא צריך לשלם לכל אחד מהקונים שקל?

כל קונה ששילם 21 התרצה לשלם 21 .. אין בזה בעיה, וזה רווח של המוכר
שמעון לא לוקח כלום, הוא לא צד בעסק
אם היו קונים שלא קנו כי היה רשום 21 ואם היה רשום 20 כן היו קונים - שמעון גזל את המוכר, אבל אולי כיון שזה ברחוב ולא ברור מה הזכות להעמיד שם מכירה - אולי יוכל להיפטר מזה.

סתם השערות הגיוניות, אין לי מושג מה ההלכה בפועל
 

שומר

משתמש צעיר
עלה בראשי רעיון נחמד לקראת החג, אפשר כשיושבים עם המשפחה לשאול את החידה :)
או אפילו סתם כך בשבת..
בעלי מתפלל בדר"כ עם ת. חכם מוכר בציבור, יש לו מנהג בסיום התפילה לומר דבר תורה לציבור.
מידי פעם הרב חד חידה ונותן לציבור לחשוב, פעמים שפותר מיד, פעמים שעונה יום למחרת כדי לתת לציבור לנסות לפתור.

עריכה: חברים אם מישהו מצא תשובה במקום כלשהו או שאל ת. חכם גדול וכדו' זה לא חכמה...
נא לא לכתוב כאן תשובות מוכנות, זה רק הורס.


כלל: אין לתת פתרון מבלי להסביר!
דד ליין עד שנפרסם פתרון: חמישי- שישי.
פרס לפותרים נכונה: אין לנו כ"כ מה להציע, אולי - אם ידרוש - יזכה בזוג קונטרסים מדריך לחתן | לכלה ב"נ.
למרות שגם הזכות לפתור, זו מעלה בפני עצמה..


בורקסים בשטיבל
מוישי קנה במאפיה קרטון בורקסים שלם לעילוי נשמת אביו ביום פטירתו,
מיד לאחר שקנה הבחין שתכף השמש שוקעת ורץ לשטיבל כדי להתפלל,
הניח את הבורקסים בחדר א', בחדר ב' - התחילו "אשרי...." - מיד הצטרף.
בינתיים הגיע יהודי וראה את הבורקסים, חשב שזה לזיכוי הרבים ונזכר בדיוק שהיום
זהו יום פטירת ר' לוי יצחק מברדיטשוב, כתב מהר פתק "לעילוי נשמת ר' לוי יצחק" והדביק על קרטון הבורקסים.
מיד הגיעו כולם לברך מזונות...
או המוציא...
בינתיים סיים מוישי להתפלל.
כשהגיע לחדר א' ראה שהכל נגמר!
שאל מה פשר העניין, כולם הודו שאכלו וברכו אך ציינו שהיה מונח פתק "לעילוי נשמת ר' לוי יצחק מברדיטשוב" שהטעה אותם.
מוישי הכריז ודרש תשלום מכל אלו שאכלו, "שיגיעו וישלמו כל אחד כפי שאכל", כותב הפתק כנראה כבר הלך...


מה הדין?
מי משלם?
כמה משלם?
מישהו בכלל משלם?


בהצלחה!

ניסיון לנתח...

האוכלים - מצד אחד פטורים כיוון שכך מקובל בשטיבלאך ששמים מזונות לציבור לע"נ וכדו'. מצד שני בזמן שאכלו בעה"ב עדיין לא התייאש/הפקיר את הבורקסים וידועה ההלכה שייאוש שלא מדעת אינו ייאוש (כלומר אף שאם בעה"ב היה יודע היה מתייאש, כיון שלא יודע בזמן שאכלו אין זה נחשב ייאוש) ולכן אכלו בשוגג בורקסים גזולים, ואדם מועד לעולם.

תולה השלט - פטור מדיני אדם משום שלא הזיק את ממון חבירו בידיים, חייב בדיני שמיים משום 'גרמא' (כלומר גרם נזק בעקיפין, שכן ברור שלא יישאר פירור אחרי כזה שלט)

הדברים נכתבו בלי בדיקה עיונית

בתיאבון
 

רְפָאֵל

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
ניסיון לנתח...

האוכלים - מצד אחד פטורים כיוון שכך מקובל בשטיבלאך ששמים מזונות לציבור לע"נ וכדו'. מצד שני בזמן שאכלו בעה"ב עדיין לא התייאש/הפקיר את הבורקסים וידועה ההלכה שייאוש שלא מדעת אינו ייאוש (כלומר אף שאם בעה"ב היה יודע היה מתייאש, כיון שלא יודע בזמן שאכלו אין זה נחשב ייאוש) ולכן אכלו בשוגג בורקסים גזולים, ואדם מועד לעולם.

תולה השלט - פטור מדיני אדם משום שלא הזיק את ממון חבירו בידיים, חייב בדיני שמיים משום 'גרמא' (כלומר גרם נזק בעקיפין, שכן ברור שלא יישאר פירור אחרי כזה שלט)

הדברים נכתבו בלי בדיקה עיונית

בתיאבון

האמת שזה נשמע משכנע ונכון.
אך לא כך פתר הרב, כיוון שיש דבר שגורם לדון אחרת את הדברים.

עוד מישהו?
 

ר גן עדן

* מעצבת פנים והום סטילינג *
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים
לכאורה זה שכתב את הפתק צריך לשלם. הוא כתב את הפתק וגרם את הנזק. אלו שאכלו הוטעו, ולכן פטורים מלשם.
א"א לכתוב לע"נ על חשבון השני...
הבנ"א נעלם עוד לא פוטר אותו מלשלם על הנזק שהוא חייב, ואפשר לכתוב פתק במקום כדי לאתר אותו.
 

רְפָאֵל

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
כותב הפתק נעלם..
ולא נודע מקום המצאו, אולי טס לברוקלין.

לפי דבריך כולם פטורים כי הוא האחראי?


מחר - מחרתיים מגיע הדד ליין..
אין רעיונות?
תאתגרו קצת את הילדים והבעלים!
 

stst

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
דין כותב הפתק דומה קצת למקרה שאדם נכנס לרשות חבירו והוציא חפץ והניחו ברשות הרבים ונגנב החפץ, שאין הדבר נחשב לגרמא אלא נחשב אדם המזיק, אלא שבאופן זה כותב הפתק לא עשה משיכה בדבר ולכן אינו יכול להחשב גזלן אבל ודאי נחשב מזיק גמור, ואכן יש לעיין אם זה דומה או לא.
 
נערך לאחרונה ב:

צבייון

משתמש מקצוען
זה שהניח את הפתק הוא מזיק על ידי גרמא שדינו פטור מדיני אדם וחייב בדיני שמים
אלו שאכלו פטורים מדין מזיק אבל חייבים לשלם מדין נהנה בגלל שאכלו ושבעו ונהנו מזה אמנם תשלום מדין נהנה הוא שליש פחות ממה ששווים בורקסים אלו בחנות והסיבה שמשלם כך בגלל שאנחנו אומרים שבטוח אם היה מוצא את האוכל הזה במחיר כזה היה קונה אותו ואוכל.
 

צבייון

משתמש מקצוען
לגבי השאלה השניה בבקבוקי שמן התשובה היא כפי מה שנכתב שהמוכר הוא זה שהרויח ולא הכותב בגלל שהשמן כלל אינו שלו מקסימום המוכר צריך לומר לו תודה רבה ולא יותר, מצד שני יתכן שהוא הרחיק לו לקוחות אבל אינו חייב על זה כי זה גרמא.
 

Eli-7

משתמש מקצוען
D I G I T A L
דין כותב הפתק דומה קצת למקרה שאדם נכנס לרשות חבירו והוציא חפץ והניחו ברשות הרבים ונגנב החפץ, שאין הדבר נחשב לגרמא אלא נחשב אדם המזיק, אלא שבאופן זה כותב הפתק לא עשה משיכה בדבר ולכן אינו יכול להחשב גזלן אבל ודאי נחשב מזיק גמור, ואכן יש לעיין אם זה דומה או לא.
בטוח שאת אישה?:rolleyes:
 

רְפָאֵל

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
זה שהניח את הפתק הוא מזיק על ידי גרמא שדינו פטור מדיני אדם וחייב בדיני שמים
אלו שאכלו פטורים מדין מזיק אבל חייבים לשלם מדין נהנה בגלל שאכלו ושבעו ונהנו מזה אמנם תשלום מדין נהנה הוא שליש פחות ממה ששווים בורקסים אלו בחנות והסיבה שמשלם כך בגלל שאנחנו אומרים שבטוח אם היה מוצא את האוכל הזה במחיר כזה היה קונה אותו ואוכל.

כל הכבוד!!
זו אכן התשובה הנכונה.
חבל שלא ציינת מהיכן המקור לדין הזה עבור כולם, אך ברור לנו שאם ענית נכון אתה יודע!
הבטחנו לזוכה (באם ידרוש) מדריך לחתן ולכלה, אם אתה מעוניין פנה אלינו בבקשה דרך
המייל <לא ניתן לפרסם מיילים באופן פומבי> כדי לתאם הגעה ולקבל את המדריכים.

התשובה בצורה פשוטה יותר,
הגמרא בבא קמא מספרת על כמה אנשים שאביהם נפטר ולפני מותו שאל שור מאד אחר, כשהגיעו לאבל ישבו שבעה, בסיומה עשו סעודה גדולה ושחטו את השור השאול עבור בשר.
לאחר מכן הגיע בעל השור ולתדהמתו גילה שנשחט.
בניו של הנפטר התנצלו וטענו ששחטו את השור כיוון שחשבו שהוא שייך לאביהם ולא ידעו שהשור שייך לאדם אחר, ולכן הם טענו שהם היו אנוסים ופטורים מלשלם. (שור עולה המון כסף, במיוחד לחרישה).
הגמרא אומרת שכיוון שהיו אנוסים לא יתחייבו בתשלום מלא, אך כיוון שיש אמדן דעת שנח לו לאדם לקנות דבר במחיר הנחה של שליש מהמחיר המלא (33% הנחה) - הם יתחייבו בתשלום רק על שתי שליש מהמחיר המלא! (ישלמו רק 66% ממחיר השור בגלל שהיו אנוסים!).

כך גם בשטיבל, היהודי הפסיד 33.3% מהמחיר המלא של הבורקסים כיוון שהאוכלים שהודו שאכלו היו אנוסים מחמת הפתק.

לגבי כותב הפתק, איננו בטוחים אך נראה שיתחייב בדיני שמיים בלבד.
 

רְפָאֵל

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
חידה מס' 2
אולי נספיק עוד שאלה לשבת.. או לחנוכה.. (מפי הרב)

לא לחפש תשובות מוכנות, לא לשאול דיינים וכדו', להתייעץ בבקשה עם הבעל\הילדים!
אחרת זה קצת הורס את ההנאה.

רצתה לתרום כליה ונעשתה טעות
רבקה החליטה לתרום כליה אך חששה מסיבוך בניתוח המורכב, לכן הלכה ושכרה את שירותיו של פרופ' יעקב כהן,
בעל שם גדול בעולם ולא הסתפקה ברופא מנתח רגיל מן המניין.
לאחר בדיקות מקיפות נקבע שתתרום האשה את כליה שמאל, בניתוח הפרופ' בטעות הוציא את כליה ימין!
-החליטה התורמת לתבוע אותו על הטעות! (רשלנות מצידו)
ובינתיים לאחר כמה בדיקות בכליה (לפני שהושתלה לאדם הנזקק לכליה - התגלה שבכליה זו יש את המחלה ב"מ.
נמצא - אם הרופא היה מוציא את הכליה השמאלית - גב' רבקה לפי ההערכות הייתה בסופו של דבר מגיעה למוות,
כיוון שהכליה שהוציאו הייתה נשארת בגופה ולא מתפקדת, כך קבעו.
משמע שהרופא הציל את חייה..

יש לרב 2 שאלות:
1. האם הפרופ' צריך לפצות את רבקה בתשלום?
2. הפרופ' מצידו מבקש תשלום מ-ל-א על עבודתו, האם מגיע לו?


בהצלחה!​
 
נערך לאחרונה ב:

יאן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
אם אני הייתי הפרופסור הייתי אומר לגברת רבקה הנכבדה שאם היא לא תשתוק הרגע אני מחזיר לה את הכליה הב"מ ומוציא את המקורית

לעניינינו, האישה שרוצה תשלום צריכה להביא הוכחת נזק. סתם בעל מלאכה שסיכמו איתו משהו ושינה ולא נגרם נזק או שנגרם בגרמא הוא פטור.
בסופו של דבר לא נגרם לה נזק ממעשי המנתח ולכן לא מגיע לה פיצוי.

לגבי הפרופסור שטעה אולי אפשר לדמות זאת לנותן צמר לאומן לצבעו שחור וצבעו אדום. שמקבל את ההוצאה או הריוח הנמוך מבין השניים, או שקונה ממנו את הצמר.
גם פה היות שטעה יתכן שלא מגיע לו אלא ההוצאה.

טבח אומן שקלקל לא שייך לכאן כי הוא נוטל שכר על העבודה וחייב באחריות
 

צבייון

משתמש מקצוען
בעצם קרה כאן ב' דברים א. הוא לא עשה את הדבר שבשבילו שכרו אותו, ב. עשה משהו אחר
לגבי זה שהוא הציל אותה זה לא משנה כלום לגבי דיני ממונות,
ממילא לכא' כסף מלא על הניתוח לא מגיע לו כיון שלא עשה את מה שהיה מוטל עליו לעשות אבל לגבי הכליה השניה שהוא הוציא אולי נקרא יורד לשדה העשויה ליטע שמקבל את ההוצאות
פיצוי לכא' לא מגיע לה כי אין הבדל בין אדם בלי כליה ימנית לבין אדם בלי כליה שמאלית ולא קרה שום דבר לגוף שלב [מלבד אם הסיבה שביקשה להשאיר דוקא כליה מסוימת היא משום שחשבה שכליה זו יותר טובה מהשניה שיש כאן סיבה אמיתית].
 

יאן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
בעצם קרה כאן ב' דברים א. הוא לא עשה את הדבר שבשבילו שכרו אותו, ב. עשה משהו אחר
לגבי זה שהוא הציל אותה זה לא משנה כלום לגבי דיני ממונות,
ממילא לכא' כסף מלא על הניתוח לא מגיע לו כיון שלא עשה את מה שהיה מוטל עליו לעשות אבל לגבי הכליה השניה שהוא הוציא אולי נקרא יורד לשדה העשויה ליטע שמקבל את ההוצאות
פיצוי לכא' לא מגיע לה כי אין הבדל בין אדם בלי כליה ימנית לבין אדם בלי כליה שמאלית ולא קרה שום דבר לגוף שלב [מלבד אם הסיבה שביקשה להשאיר דוקא כליה מסוימת היא משום שחשבה שכליה זו יותר טובה מהשניה שיש כאן סיבה אמיתית].

מסתבר שהבדיקות הראו שעדיף מבחינה רפואית להשאיר את הכליה השמאלית כמו שכתבת
אבל יורד לשדה חברו אני לא רואה פה. יורד הכוונה שמשביח את נכסי חבירו ומוסיף עליהם דברים, פה מקסימום אפשר להחשיבו למבריח ארי מנכסי חבירו.
אבל האמת היא שהוא נחשב אומן ששינה כי ביורד ומבריח ארי לא היה שום סיכום ביניהם משא"כ פה שסיכמו לעשות משהו והרופא שינה.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק יד

א לַמְנַצֵּחַ לְדָוִד אָמַר נָבָל בְּלִבּוֹ אֵין אֱלֹהִים הִשְׁחִיתוּ הִתְעִיבוּ עֲלִילָה אֵין עֹשֵׂה טוֹב:ב יְהוָה מִשָּׁמַיִם הִשְׁקִיף עַל בְּנֵי אָדָם לִרְאוֹת הֲיֵשׁ מַשְׂכִּיל דֹּרֵשׁ אֶת אֱלֹהִים:ג הַכֹּל סָר יַחְדָּו נֶאֱלָחוּ אֵין עֹשֵׂה טוֹב אֵין גַּם אֶחָד:ד הֲלֹא יָדְעוּ כָּל פֹּעֲלֵי אָוֶן אֹכְלֵי עַמִּי אָכְלוּ לֶחֶם יְהוָה לֹא קָרָאוּ:ה שָׁם פָּחֲדוּ פָחַד כִּי אֱלֹהִים בְּדוֹר צַדִּיק:ו עֲצַת עָנִי תָבִישׁוּ כִּי יְהוָה מַחְסֵהוּ:ז מִי יִתֵּן מִצִּיּוֹן יְשׁוּעַת יִשְׂרָאֵל בְּשׁוּב יְהוָה שְׁבוּת עַמּוֹ יָגֵל יַעֲקֹב יִשְׂמַח יִשְׂרָאֵל:
נקרא  10  פעמים

לוח מודעות

למעלה