בס"ד
אני נרגש מאוד לכתוב את המאמר הראשון שלי כאן!
היו הרבה העלאות ושיתופים אמנם, אבל זה המאמר הראשון בשעטו"מ, כן ירבו בעז"ה
זוהי סדרת מאמרים בנושאים מגוונים וטיפים פרקטיים לאמן ולצייר המתחיל והמתקדם (בהשראת סדרת הטיפים המעולה של @הני p )
וזהו המאמר הראשון בסדרה.
שם הסדרה הוא:
(תופים, תופים, תופים...)
השם הוא בעיניי הביטוי של הקונפליקט שיש בנו לעיתים:
בין היצירתיות שרוצה לפרוץ החוצה בכל דרך,
לבין הדרך המעשית לבצע אותה ולחלוק את האמנות שלנו עם הסביבה.
בעז"ה הסדרה הזו תעזור לצמצם את הפערים בתחומים שונים, ותיתן לאמן שבנו ביטוי בעוד דרכים חדשות.
ולעניינינו: טושים בכלל, וטושי אלכוהול בפרט.
אקדים ואומַר שאני לא אשף מופלא בצביעה בטושים, ואולי אף רחוק מזה.
אבל היות ויש ברשותי ערכת טושים, בלוקים וזמן פנוי - אני צובע בטושים די הרבה לאחרונה...
מה אומר ומה אדבר... זה דבר מדהים.
להפיח בציור חיים של ממש. צבע ידני מחד,
אבל מאידך כל כך אלגנטי ויכול להיות קרוב לדיגיטל.
אני משתף כאן כמה עצות פרקטיות לשימוש בטושים,
שיכולות להועיל במיוחד לכל מי שלא נגע עדיין בתחום ורוצה לצלול לתוכו בקלות ובבטחה
(קרדיט ל @סמדר ניסים שביקשה שאעלה תוכן לטושי אלכוהול. אולי בלי התגובה הזו - זה לא היה קורה...)
מתחילים!
לא תמיד הצבע שמופיע על פקק הטוש הוא הזהה בדיוק או בכלל,
לצבע שייצא על הנייר.
לא פעם ולא פעמיים קרה, שרציתי לצבוע ב"צבע גוף" קלאסי,
התחלתי לצבוע בטוש שהיה נראה לי מתאים, ו... הופ! 'רגע, זה - אדום..?' צבע אחר צץ לו שם על הנייר.
לא בכל טוש ובכל צבע זה קורה, אלא בעיקר בצבעי הביניים.
כלומר, סביר להניח שצבעי האדום, כחול, צהוב ואפילו כתום, סגול וירוק הקלאסיים והצועקים יהיו יותר דומים לעצמם,
בשונה מגוונים שונים של חום, ורוד, סגלגל, כתום-צהוב וכדומה.
וחוץ מיכולתם של הטושים להטעות בזהותם האמיתית, כדאי לבחון גם את ה'באלאנס' (ערבוב) של הטושים הספציפיים שלכם.
כלומר, להתנסות ולבדוק כמה משמעות יש למשיכות וכיוון הצביעה שלכם, וכמה משפיעה כל נגיעה על גבי משטח שכבר צבעתם.
ככל שהטושים יותר איכותיים סביר להניח שכשתמלאו משטח גדול, הוא ייראה כמעט זהה למילוי בכלי הדלי בדיגיטל.
אבל זה לא מוכרח בכלל, ויכול להיות שאחרי שכבת צבע, נגיעה אחת - מאותו הצבע! - תבלוט מאוד.
אי לכך ובהתאם לזאת אני משתף כאן בפטנט ייחודי שיסייע למאן דבעי בפתרון הבעיה הנ"ל - לנסות! תמיד לנסות!
על כל איור טושים, יש לי בערך חצי עמוד של ניסויים, שילובים בין צבעים, הדרגתיות וכו'.
אל תחסכו בניסויים, כי יכול להיות שהציור שלכם תלוי בזה!
ואין צורך להזכיר שאין כפתור undo או "קונטרול Z" בקצה הנייר... מה שהלך, הלך...
בדרך כלל כשאנחנו מתחילים לצייר, במיוחד באיור מורכב, גדול או מלא פרטים,
אנחנו מציירים סקיצה כללית, אח"כ סקיצה פרטנית, אינק ולבסוף צובעים.
באיור שעתיד להיצבע בטושים - הסדר צריך להיות שונה.
ראשית כל, מיד אחר הסקיצה הכללית - עלינו לתכנן את מקומם וסדרם של הצבעים.
במידה ואנחנו רוצים ליצור אפקט חזק של תאורה, למשל, נצטרך להשאיר חלקים ריקים בצבע הבסיס ולמלא אותו בצבע התאורה.
(יש כמה איורים עם תאורה חזקה אחרי העצה לגבי תאורה והצללות, שאפשר לשים לב שהחלקים עם התאורה החזקה לא נצבעו מראש)
במידה ונרצה ליצור רקע, עלינו לתכנן אותו לפני האינק, כדי להבין איך הוא ישתלב באיור היטב.
כמו כן, כדאי לתכנן טוב את הצביעה עצמה של צבע הבסיס, ותוך כדי הניסיונות בצבעים לראות שיש הרמוניה וזרימה טובה ביניהם.
באיורים הראשונים שלי עם טושים, ניסיתי לדמות את הצביעה והתהליך כמה שאפשר לתהליך הדיגטלי,
ובכך להקל עליי את המעבר לסגנון החדש והזר לי.
אכן, מצאתי את רוב התהליך זהה, אבל מיד אחרי האינק, כשהתחלתי למחור את סקיצת העיפרון - מריחה גדולה של דיו בלטה על האיור...
לא שזה הפתיע אותי מאוד, אלא פשוט - לא חשבתי על זה!
ממתי אינק צריך זמן כדי להוריד ממנו את הסקיצה? אז זהו, שהוא צריך.
וזה לא נגמר כאן.
באיור אחר, לאחר שהאינק היה נראה יבש לגמרי והמחיקה עברה בשלום,
התחלתי לצבוע עם הטושים ולמלא שטחים נרחבים באיור, ולפתע שמתי לב שלמרות שהאינק התייבש כליל,
הלחות של הטושים הצליחה להרטיב אותו ולגרום לו להשחיר מעט את גבולות האיור...
אין חכם כבעל ניסיון - עדיף לחכות עוד רגע, מאשר לאבד את הציור ברגע
מצד אחד זה נהדר וכיף מאוד להגיע לרמה כזו של שלמות בצבע, אבל יש לזה עוד משמעויות.
ככל שהשכבה יותר חזקה ויציבה, כך יהיו לנו קשה יותר להגיע ולהשפיע על מה שנמצא מתחת לשכבת הצבע של הטושים.
אם, למשל, עשינו סקיצה עם עיפרון והתחלנו מיד לצבוע, אנחנו יכולים לגלות אחרי הצביעה שהעפרון פשוט לא נמחק!
לכן כדאי למחוק את העיפרון לגמרי לפני הצביעה, ולא להשאיר לו "זֶכר זֵייכר"...
כמו כן, זה יכול לשמש גם לצביעה מחדש של שטח שכבר צבענו, שיכול ליצור שכבה חדשה לגמרי של צבע בלי לפגום באיור.
איך מצלילים ומאירים? להשתמש בצבע כהה יותר או בהיר יותר? להצליל עם שחור תמיד? להאיר עם צהוב תמיד?
אז ככה:
תלוי בסוג ההצללה והתאורה כמובן.
כשיש תאורה עדינה של אור שמש, או תאורת חדר סטנדרטית,
אני לא אוהב להתפרע עם ההצללות כדי לא "לגנוב את ההצגה" לצבעים המדהימים של הטושים שעושים את העבודה הזו גם ככה.
בדרך כלל מספיק לעבור על האזורים המוצללים עוד כמה פעמים עם אותו הצבע וזה עושה את העבודה עם רוב הצבעים, בעיקר הבהירים. (כך מוצללת הציפור הכחולה פה למטה, למשל)
במידה והתאורה לא קיצונית, אבל כן רוצים להצליל בצורה מודגשת יותר כדי לבטא דרמה או להבליט תלת מימדיות באיור,
אפשר (לנסות ו)למצוא גוון דומה לצבע הבסיס אבל מעט יותר כהה, ולהצליל איתו. הכי פשוט שיש. כך גם לגבי תאורה.
כשיש תאורה או צל קיצוניים, אחרי התכנון המקדים של מיקום הצבעים, הצל והאור (ראה עצה 2),
וודאי שיש להתחשב בצבע התאורה בהתאם אליה לצבע הצל שהיא מפילה מהאובייקט.
הצללה של שחור לא מומלצת כלל, ובצורה רחבה יותר אני לא ממליץ לבצוע שטחים גדולים מדי או קטנים מידי בצבעים כהים מאוד,
כי ההבדל בין חום כהה לסגול כהה או שחור - יכול להיות כמעט לא מורגש, וחבל לאבד את הצבעוניות מהציור.
כמעט תמיד, אותו הצבע - רק קצת יותר בהיר, עושה את העבודה.
וואו! זה היה כיף!
אשמח אם תשתפו איך אתם חוויתם את המאמר הזה,
ואשמח עוד יותר אם תעלו לכאן טיפים ועצות שלכם לשימוש בטושים!
או אפילו אם תשתפו באיורים שלכם עם טושים - זו בכלל תהיה חגיגה...
הצעות לנושאים עתידיים למאמרים בסדרה - יתקבלו גם הם בשמחה רבה כמובן.
שבוע טוב ושמח לעם ישראל!
אני נרגש מאוד לכתוב את המאמר הראשון שלי כאן!
היו הרבה העלאות ושיתופים אמנם, אבל זה המאמר הראשון בשעטו"מ, כן ירבו בעז"ה
זוהי סדרת מאמרים בנושאים מגוונים וטיפים פרקטיים לאמן ולצייר המתחיל והמתקדם (בהשראת סדרת הטיפים המעולה של @הני p )
וזהו המאמר הראשון בסדרה.
שם הסדרה הוא:
(תופים, תופים, תופים...)
משא ומתן בין צבעים
טיפים לשדרוג ולחידוש יצירתי
השם הוא בעיניי הביטוי של הקונפליקט שיש בנו לעיתים:
בין היצירתיות שרוצה לפרוץ החוצה בכל דרך,
לבין הדרך המעשית לבצע אותה ולחלוק את האמנות שלנו עם הסביבה.
בעז"ה הסדרה הזו תעזור לצמצם את הפערים בתחומים שונים, ותיתן לאמן שבנו ביטוי בעוד דרכים חדשות.
ולעניינינו: טושים בכלל, וטושי אלכוהול בפרט.
אקדים ואומַר שאני לא אשף מופלא בצביעה בטושים, ואולי אף רחוק מזה.
אבל היות ויש ברשותי ערכת טושים, בלוקים וזמן פנוי - אני צובע בטושים די הרבה לאחרונה...
מה אומר ומה אדבר... זה דבר מדהים.
להפיח בציור חיים של ממש. צבע ידני מחד,
אבל מאידך כל כך אלגנטי ויכול להיות קרוב לדיגיטל.
[אדבר כאן על טושים באופן כללי, למרות שהטושים בהם אני נוהג לצבוע הם טושי אלכוהול דווקא. לכן, מן הסתם יהיו שינויים בין סוגי טושים אחרים, ולכן אני מציין שבתוך קטוגריות הטושים, חלק מהמידע יהיה רלוונטי יותר מן הסתם לבעלי טושי אלכוהול, אבל לא בהכרח]
אני משתף כאן כמה עצות פרקטיות לשימוש בטושים,
שיכולות להועיל במיוחד לכל מי שלא נגע עדיין בתחום ורוצה לצלול לתוכו בקלות ובבטחה
(קרדיט ל @סמדר ניסים שביקשה שאעלה תוכן לטושי אלכוהול. אולי בלי התגובה הזו - זה לא היה קורה...)
מתחילים!
1. נסו לפני הצביעה
שלא כמו עפרונות או צביעה בדיגיטל, הטושים יכולים להטעות.לא תמיד הצבע שמופיע על פקק הטוש הוא הזהה בדיוק או בכלל,
לצבע שייצא על הנייר.
לא פעם ולא פעמיים קרה, שרציתי לצבוע ב"צבע גוף" קלאסי,
התחלתי לצבוע בטוש שהיה נראה לי מתאים, ו... הופ! 'רגע, זה - אדום..?' צבע אחר צץ לו שם על הנייר.
לא בכל טוש ובכל צבע זה קורה, אלא בעיקר בצבעי הביניים.
כלומר, סביר להניח שצבעי האדום, כחול, צהוב ואפילו כתום, סגול וירוק הקלאסיים והצועקים יהיו יותר דומים לעצמם,
בשונה מגוונים שונים של חום, ורוד, סגלגל, כתום-צהוב וכדומה.
וחוץ מיכולתם של הטושים להטעות בזהותם האמיתית, כדאי לבחון גם את ה'באלאנס' (ערבוב) של הטושים הספציפיים שלכם.
כלומר, להתנסות ולבדוק כמה משמעות יש למשיכות וכיוון הצביעה שלכם, וכמה משפיעה כל נגיעה על גבי משטח שכבר צבעתם.
ככל שהטושים יותר איכותיים סביר להניח שכשתמלאו משטח גדול, הוא ייראה כמעט זהה למילוי בכלי הדלי בדיגיטל.
אבל זה לא מוכרח בכלל, ויכול להיות שאחרי שכבת צבע, נגיעה אחת - מאותו הצבע! - תבלוט מאוד.
אי לכך ובהתאם לזאת אני משתף כאן בפטנט ייחודי שיסייע למאן דבעי בפתרון הבעיה הנ"ל - לנסות! תמיד לנסות!
על כל איור טושים, יש לי בערך חצי עמוד של ניסויים, שילובים בין צבעים, הדרגתיות וכו'.
אל תחסכו בניסויים, כי יכול להיות שהציור שלכם תלוי בזה!
ואין צורך להזכיר שאין כפתור undo או "קונטרול Z" בקצה הנייר... מה שהלך, הלך...
2. תַכננו - הכל!
בדומה לעצה הקודמת, גם העצה הזו מדברת על תכנון מראש, כדי לא להיאלץ להשתמש בשיטת ה"ניסוי וטעיה"...בדרך כלל כשאנחנו מתחילים לצייר, במיוחד באיור מורכב, גדול או מלא פרטים,
אנחנו מציירים סקיצה כללית, אח"כ סקיצה פרטנית, אינק ולבסוף צובעים.
באיור שעתיד להיצבע בטושים - הסדר צריך להיות שונה.
ראשית כל, מיד אחר הסקיצה הכללית - עלינו לתכנן את מקומם וסדרם של הצבעים.
במידה ואנחנו רוצים ליצור אפקט חזק של תאורה, למשל, נצטרך להשאיר חלקים ריקים בצבע הבסיס ולמלא אותו בצבע התאורה.
(יש כמה איורים עם תאורה חזקה אחרי העצה לגבי תאורה והצללות, שאפשר לשים לב שהחלקים עם התאורה החזקה לא נצבעו מראש)
במידה ונרצה ליצור רקע, עלינו לתכנן אותו לפני האינק, כדי להבין איך הוא ישתלב באיור היטב.
כמו כן, כדאי לתכנן טוב את הצביעה עצמה של צבע הבסיס, ותוך כדי הניסיונות בצבעים לראות שיש הרמוניה וזרימה טובה ביניהם.
3. הניחו לאינק להתייבש
אולי זו עצה פשוטה או הגיונית מידי, אבל כמאייר דיגיטל אני מוצא אותה כחשובה לא פחות.באיורים הראשונים שלי עם טושים, ניסיתי לדמות את הצביעה והתהליך כמה שאפשר לתהליך הדיגטלי,
ובכך להקל עליי את המעבר לסגנון החדש והזר לי.
אכן, מצאתי את רוב התהליך זהה, אבל מיד אחרי האינק, כשהתחלתי למחור את סקיצת העיפרון - מריחה גדולה של דיו בלטה על האיור...
לא שזה הפתיע אותי מאוד, אלא פשוט - לא חשבתי על זה!
ממתי אינק צריך זמן כדי להוריד ממנו את הסקיצה? אז זהו, שהוא צריך.
וזה לא נגמר כאן.
באיור אחר, לאחר שהאינק היה נראה יבש לגמרי והמחיקה עברה בשלום,
התחלתי לצבוע עם הטושים ולמלא שטחים נרחבים באיור, ולפתע שמתי לב שלמרות שהאינק התייבש כליל,
הלחות של הטושים הצליחה להרטיב אותו ולגרום לו להשחיר מעט את גבולות האיור...
אין חכם כבעל ניסיון - עדיף לחכות עוד רגע, מאשר לאבד את הציור ברגע
4. מחקו את הסקיצה לפני הצביעה
בז'אנר מסוים של הטושים, הם מצליחים ליצור שכבה מאוד יציבה של צבע וזה מה שגורם להם לשילוב טוב וצבע חלק.מצד אחד זה נהדר וכיף מאוד להגיע לרמה כזו של שלמות בצבע, אבל יש לזה עוד משמעויות.
ככל שהשכבה יותר חזקה ויציבה, כך יהיו לנו קשה יותר להגיע ולהשפיע על מה שנמצא מתחת לשכבת הצבע של הטושים.
אם, למשל, עשינו סקיצה עם עיפרון והתחלנו מיד לצבוע, אנחנו יכולים לגלות אחרי הצביעה שהעפרון פשוט לא נמחק!
לכן כדאי למחוק את העיפרון לגמרי לפני הצביעה, ולא להשאיר לו "זֶכר זֵייכר"...
כמו כן, זה יכול לשמש גם לצביעה מחדש של שטח שכבר צבענו, שיכול ליצור שכבה חדשה לגמרי של צבע בלי לפגום באיור.
5. הצללות ותאורה עם טושים
בשונה מהעצות הקודמות כאן אתמקד בנושא יותר ספציפי שמן הסתם יעסיק הרבה מאיתנו, במיוחד בשלב ההתחלתי:איך מצלילים ומאירים? להשתמש בצבע כהה יותר או בהיר יותר? להצליל עם שחור תמיד? להאיר עם צהוב תמיד?
אז ככה:
תלוי בסוג ההצללה והתאורה כמובן.
כשיש תאורה עדינה של אור שמש, או תאורת חדר סטנדרטית,
אני לא אוהב להתפרע עם ההצללות כדי לא "לגנוב את ההצגה" לצבעים המדהימים של הטושים שעושים את העבודה הזו גם ככה.
בדרך כלל מספיק לעבור על האזורים המוצללים עוד כמה פעמים עם אותו הצבע וזה עושה את העבודה עם רוב הצבעים, בעיקר הבהירים. (כך מוצללת הציפור הכחולה פה למטה, למשל)
במידה והתאורה לא קיצונית, אבל כן רוצים להצליל בצורה מודגשת יותר כדי לבטא דרמה או להבליט תלת מימדיות באיור,
אפשר (לנסות ו)למצוא גוון דומה לצבע הבסיס אבל מעט יותר כהה, ולהצליל איתו. הכי פשוט שיש. כך גם לגבי תאורה.
כשיש תאורה או צל קיצוניים, אחרי התכנון המקדים של מיקום הצבעים, הצל והאור (ראה עצה 2),
וודאי שיש להתחשב בצבע התאורה בהתאם אליה לצבע הצל שהיא מפילה מהאובייקט.
הצללה של שחור לא מומלצת כלל, ובצורה רחבה יותר אני לא ממליץ לבצוע שטחים גדולים מדי או קטנים מידי בצבעים כהים מאוד,
כי ההבדל בין חום כהה לסגול כהה או שחור - יכול להיות כמעט לא מורגש, וחבל לאבד את הצבעוניות מהציור.
כמעט תמיד, אותו הצבע - רק קצת יותר בהיר, עושה את העבודה.
וואו! זה היה כיף!
אשמח אם תשתפו איך אתם חוויתם את המאמר הזה,
ואשמח עוד יותר אם תעלו לכאן טיפים ועצות שלכם לשימוש בטושים!
או אפילו אם תשתפו באיורים שלכם עם טושים - זו בכלל תהיה חגיגה...
הצעות לנושאים עתידיים למאמרים בסדרה - יתקבלו גם הם בשמחה רבה כמובן.
שבוע טוב ושמח לעם ישראל!