חידות למועדים חידות לימי הפסח

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
קרב יום חג הפסח, וכבר הפה מיחל סח, מראה חידות בפתרונן נמסך, בין השיטין יוסך
הכל משיחין ושיחתן כשרה, הכל מחדדים בסכין סוערה, הכל פותרים ועינם מאירה
תחילת החירות תכלית הגירות, לנס היציאה נעשה היכרות, עד שבליבנו יהיה חרות
בליל שמור מפירצה, בלי לראות החמצה, ניצבים בנפש חפצה, מול קערת זרוע וביצה
בקידוש ורחיצה, כרפס בנחיצה, חציית המצה, הגדה נשמעת בדיצה, וידים ברחיצה
לחם עוני מוצא, זכר מרירות רצוצה, הכריכה בנעיצה, ועריכת שלחן ברביצה
פרוסת צפון נחלצה, ברכה נערצה, הלל בעליצה, ולפני גואל - עשייה מרוצה
ועתה זמן ההכנה, ונפש הכל נענה, תחת יד נקיון מתענה, אבק וחמץ בלי הבחנה
לסבל נמצא תקנה, למחשבה תהיה עדנה, בחיפוש חידה צפונה, ובפתרונה - רננה
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
1. למי היה תחיית המתים בליל פסח
דרשות מהר"ם חביב
שמעתי בשם הרב מהר"י בינימין זלל"ה שבמקום שלא היה בכור אלא היה מת כבר, היה חי מן הקבר כדי להכותו במכת בכורות, וזהו אמרינן ויך כל בכור בארצם דייקא. (דרשות מהר"ם חביב פרשת בא דף קמא)​

2. מי מנכדי (לא נין) יעקב, מצאנו שהמצריים העבידו, ובמה ?
רבותי, מי יתן לנו לשאלה זו פסיקתא רבתי ?
א"ר יודה בן פזי מסורת אגדה סרח בת אשר ירדה למצרים נתנוה לרחים
(ובילקוט הגירסא שרה)
יישר כח "רבי ומורי אלופי ומיודעי" על כל המדרשים המעניינים
 
נערך לאחרונה ב:

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
מי התבטא שהיה זורק את קרבן הפסח על הרצפה ?
הראב"ד בהשגות.
אמר אברהם, בחיי ראשי אין איסור גדול מזה שיצלה הפסח עם גיד הנשה ועם שמנו ועם תרבא דתותי מתנא ועם קרומות שבראש, ואם אזכה ואוכל פסח ויביא לפני כזה הייתי חובטו בקרקע לפניו (השגת הראב"ד הלכות קרבן פסח פ"י הי"א)
 

יועץ-משכנתא

משתמש פעיל
אמר אברהם, בחיי ראשי אין איסור גדול מזה שיצלה הפסח עם גיד הנשה ועם שמנו ועם תרבא דתותי מתנא ועם קרומות שבראש, ואם אזכה ואוכל פסח ויביא לפני כזה הייתי חובטו בקרקע לפניו (השגת הראב"ד הלכות קרבן פסח פ"י הי"א)
1 כתבתי בע"פ לכן לא ציטטתי
2 באמת לא מובן על מה יא הקצף (הרי חלב דאו' זה רק מה שקרב על המזבח.. וגיד הנשה י"א אין בגידין בנו"ט ועוד שהוא כחוש ושומנו הוא דרבנן (וגם לא יהא חמור מעיקרו). ולא אמרו חכמים לעקור ד"ת (ודיינו שומנו של גיד שאמרו שאינו נאכל בפסח ושם י"ל שאינו אוכל ממש ואין בו איסור נותר)
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
וכבר אמרו מתי יבוא משיח ונזכה כבר לראות את הראב"ד חובט את קרבן הפסח של הרמב"ם [ל"ד כי יניח שהוא גדי כחוש שאינו אוסר...]
אין משיבין על מילתא דבדיחותא
תגיד לי ותאמר לי זה אותו דבר או היינו הך?
 

יועץ-משכנתא

משתמש פעיל
תגיד לי ותאמר לי זה אותו דבר או היינו הך?
לא ולא.

אני (בעיקר) ציינתי לעובדה המוסכמת (כך היא צריכה להיות) שאין חלב שאסור מהתורה שאינו קרב. וכל מה שדרשו בגמרא חולין מט ושם צ על סוגי חלבים שונים, מקצתם הם פירוש והרחבה מה קרב (וגם חייב עליו כרת) ומקצתם הוספות מדרבנן.


(ובזה דעת הרמב"ם שהם דאוריתא כעין חצי שיעור , מושג שהרמב"ם חידש / כתב בכמה מקומות ולפי ראשונים אחרים שם הקוד הוא "איסורא בעלמא" כלומר דאוריתא שאין לוקין עליו כמו טעם כעיקר למ"ד דאו' וכמו היוצא מן הטמא ועוד כמ"ש תוס' חולין סד: ועוד).

ואחד הטעמים שכתבו לא כך היה כגון הרמב"ן בפרשת צו אבל כל דבריו הם לתשובת המינים (וכמו שהוא לא עמד שם על דעת ראב"ע שזו הייתה כוונתו כך יש שלא עמדו בזה על דעת הרמב"ן כגון מל"מ באורך).
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
מסופר בהרחבה בהגדה של פסח אמרי יהודה
ובסיפורי חסידים זעוין תשעה באב סיפור 434
ועי' בספר ידי חיים הלכות ספיה"ע (מובא גם בסוף הגש"פ אורח חיים להבן איש חי)
החוזה מלובלין, המגיד מקאזניץ,
גם היהודי הקדוש היה מהחבריא קדישא
 

יועץ-משכנתא

משתמש פעיל
האם מישהו כאן יודע מה המקור הכי קדום למעשה של חמשת התנאים מהגדה, מעבר לבעלי התוס'
בכתובות קה. וע"ז מה.
? (לא המעשה עם ר"ג)
שהוא בתוספתא סוף פסחים.

וראה ב
מכילתא דרבי ישמעאל שמות י״ג:י״ד
רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר: ״מְנַיִן אַתָּה אוֹמֵר, שֶׁאִם הָיְתָה חֲבוֹרָה שֶׁלַּחֲכָמִים אוֹ שֶׁלְּתַלְמִידִים, שֶׁצְּרִיכִים לַעֲסֹק בְּהִלְכוֹת פֶּסַח עַד חֲצוֹת? לְכָךְ נֶאֱמַר....

גם הריטב"א ועוד בפירושו על האגדה נראה שלא ידע מקורו.

ואם אני מבין את דברי השואל כוונתו שבאמת זה עיבוד של מעשה שנזכרה בתוספתא
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
ואם אני מבין את דברי השואל כוונתו שבאמת זה עיבוד של מעשה שנזכרה בתוספתא
אני לא מבין איך אפשר לטעון כזאת, רק, שכוונתי שבעל ההגדה שהרבה סוברים שזה אנשי כנסת הגדולה, הם המקור לזה...
 
נערך לאחרונה ב:

יועץ-משכנתא

משתמש פעיל
אני לא מבין איך לטעון כזאת, כוונתי, אלא, שבעל ההגדה שהרבה סוברים שזה אנשי כנסת הגדולה, הם המקור לזה...
אני לא מבין איך אנשי כה"ג מצטטים משניות וברייתות. ורק מה שלא כתוב במשנה וברייתא קשה לך........
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמ

א לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד:ב חַלְּצֵנִי יְהוָה מֵאָדָם רָע מֵאִישׁ חֲמָסִים תִּנְצְרֵנִי:ג אֲשֶׁר חָשְׁבוּ רָעוֹת בְּלֵב כָּל יוֹם יָגוּרוּ מִלְחָמוֹת:ד שָׁנֲנוּ לְשׁוֹנָם כְּמוֹ נָחָשׁ חֲמַת עַכְשׁוּב תַּחַת שְׂפָתֵימוֹ סֶלָה:ה שָׁמְרֵנִי יְהוָה מִידֵי רָשָׁע מֵאִישׁ חֲמָסִים תִּנְצְרֵנִי אֲשֶׁר חָשְׁבוּ לִדְחוֹת פְּעָמָי:ו טָמְנוּ גֵאִים פַּח לִי וַחֲבָלִים פָּרְשׂוּ רֶשֶׁת לְיַד מַעְגָּל מֹקְשִׁים שָׁתוּ לִי סֶלָה:ז אָמַרְתִּי לַיהוָה אֵלִי אָתָּה הַאֲזִינָה יְהוָה קוֹל תַּחֲנוּנָי:ח יְהוִֹה אֲדֹנָי עֹז יְשׁוּעָתִי סַכֹּתָה לְרֹאשִׁי בְּיוֹם נָשֶׁק:ט אַל תִּתֵּן יְהוָה מַאֲוַיֵּי רָשָׁע זְמָמוֹ אַל תָּפֵק יָרוּמוּ סֶלָה:י רֹאשׁ מְסִבָּי עֲמַל שְׂפָתֵימוֹ (יכסומו) יְכַסֵּמוֹ:יא (ימיטו) יִמּוֹטוּ עֲלֵיהֶם גֶּחָלִים בָּאֵשׁ יַפִּלֵם בְּמַהֲמֹרוֹת בַּל יָקוּמוּ:יב אִישׁ לָשׁוֹן בַּל יִכּוֹן בָּאָרֶץ אִישׁ חָמָס רָע יְצוּדֶנּוּ לְמַדְחֵפֹת:יג (ידעת) יָדַעְתִּי כִּי יַעֲשֶׂה יְהוָה דִּין עָנִי מִשְׁפַּט אֶבְיֹנִים:יד אַךְ צַדִּיקִים יוֹדוּ לִשְׁמֶךָ יֵשְׁבוּ יְשָׁרִים אֶת פָּנֶיךָ:
נקרא  22  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה