מדריך אשכול כשרות בהשקעות בשוק ההון

אליהוא

משתמש חדש
שמעתי שיעור של הרב פל מגלאט הון, שם הוא אוסר באופן גורף את כל מניות חו"ל.
התנאים שלו לכשרות הם:
א. קרן מחקה שלא מחזיקה פיזית במניות אף פעם (לטענתו יש קרנות מחקות שבזמנים מסוימים גם מחזיקים פיזית)
ב. שהקרן התחייבה חוזית להכשר שבכספים שמופקדים לא יקנו מניות או אג"ח לא כשר.
כמובן שאי אפשר להגיע לכאלה הסכמות עם בלאקרוק או אינבסקו...
 

התותח הגזור

משתמש פעיל
מוזיקה ונגינה
אשמח לדעת, מה עם נושא הכשרות בחו"ל?
ברשומה של גלאט הון והעדה"ח וכדו' נמצאים רק קרנות סל ישראליות, אשמח מאוד לדעת מה עם קרנות ומדדים ומניות בחו"ל בנושא הכשרות, כרגע זה דבר היחיד שמונע אותי מלהשקיע שם, לכן יעזור לי מאוד מידע עם מקור הלכתי,
תודה רבה רבה .
אתה מתכוון קרנות חוץ?
כי בחוברת שבד"ץ הוציאו יש הרבה קרנות של אינבסקו ובלאקרוק כשרות,
רק בשביל הדוג' (יש שם עוד ברשימה)
 

קבצים מצורפים

  • 1715274742408.png
    1715274742408.png
    KB 233.4 · צפיות: 19

נעמונת

משתמש רשום
מישהו יודע אם יש הכשר למדד ת"א בנקים?
יתכן ולשיטות של"צ היתר עיסקא פרטי אין בכלל בעיה כי יש להם היתר עסקא כללי
אשמח למידע בענין
 

חניוק

משתמש פעיל
אתה מתכוון קרנות חוץ?
כי בחוברת שבד"ץ הוציאו יש הרבה קרנות של אינבסקו ובלאקרוק כשרות,
רק בשביל הדוג' (יש שם עוד ברשימה)
זה העדכון מלפני שנתיים, כבר הרבה זמן שאין להם פיקוח עליהם אבל זה לא אומר שזה לא כשר
מצורף קובץ מעודכן!
 

קבצים מצורפים

  • מוצרי חיסכון והשקעה מאושרים-בדץ.xlsx
    KB 239.5 · צפיות: 14

חרבות ברזל

משתמש רשום
זה מה שכתב הרב יעקב לנדו מגלאט הון על מניות של גויים:

חברה בע"מ בשותפות גויים
חברות שיש בהן שותפים גויים (באופן שאינם רוב בעלי המניות), נחלקו גדולי הפוסקים בדורות שלפנינו האם יש איסור להתעסק ברבית עם חברה זו (ללוות או להלוות), יש שהקלו בזה[1], אמנם דעת רוב הפוסקים הייתה לאסור[2].
ולהלוות לחברה כזו, דעת הגרי"ש אלישיב זצ"ל שהמקל יש לו על מי לסמוך[3].
באופן שרוב בעלי המניות הינם גויים יש מקום גדול יותר להקל[4], ואף שרבים החמירו אף בזה[5], המקל אין למחות בידו[6].
המקל באופן שרוב בעלי המניות גויים, עליו לבדוק כל חברה האם הרוב הינם גויים, כיון שישנם חברות ובנקים מפורסמים בחו"ל שרוב בעלי המניות הינם יהודים[7], ואין ללכת בזה אחר רוב ולומר שהרוב גויים, כיון שהוא דבר הניתן לבירור.






[1]. כך כתבו ע"פ דברי השואל ומשיב (מהדורא קמא ח"ג סי' לא). והנה היתרו מבוסס על שני טעמים. א. שיטת רש"י שאין איסור רבית בהלוואה המתבצעת על ידי שליח (עי' רמ"א יו"ד סימן קס סעיף טז ובנושאי כלים שם האם נקטינן כן להלכה). ב. יש ברירה, והוברר שהלוואת היהודי היא מהממון של השותף הגוי, והיינו באופן שיש אחוזי שותפות כך שניתן לשייך את כל חלק הלוואות היהודים לשותפים הגויים, ואין די בזה בקניית כמה מניות בודדות ע"י גויים. והנה עיקר דבריו הם לענין קניית מניות של בנק זה, אבל לענין ללוות ולהלוות יש כאן רק את ההיתר השני של ברירה, וצ"ע למעשה.
[2]. קיצור שו"ע סי' סה, תשובת הג"ר יצחק אלחנן מקוונא בעל הנחל יצחק (הועתק בשו"ת נטיעה של שמחה סימן נו אות א), תשובת הגרש"ז ריגר הדיין דבריסק (הודפס בקובץ קול התורה מ עמוד קג), ועוד רבים מהפוסקים באותו דור.
[3]. קובץ תשובות חלק ג סימן קכד. וכמבואר שם בסוגריים שצירף את דעת האגרות משה (שנתבארה לעיל סעיף ‎ב), לדעת המתירים חברה שיש בה שותפות גויים (כדעת השואל ומשיב, ראה לעיל הערה 234), או שמנהליה גויים (כדעת המנחת פתים).
[4]. הקלו בזה הגר"י מסלנט בספר דברי דודים ובספר חיי אריה, וכן בדרכי תשובה סי' קס ס"ק טז מכמה אחרונים. וקרוב לזה כתב הדיין דבריסק הגרש"ז ריגר (נדפס בקובץ קול התורה מ עמוד קג, עיי"ש היטב). היתר זה יובן בהנחה שגדר בעלות על חברה בע"מ הוא כעין ממון ציבור, וע"פ מה שאמר הגר"ד לנדו שליט"א שממון ציבור נקרא ע"ש הרוב, וכדהוכיח מרש"י ביומא דף יא דעיר שרובה גויים פטורה ממזוזה, אף שיש שם מיעוט ישראלים, וביאר בזה הגר"ד לנדו שליט"א (מנחת דבר מצוה קה, עיי"ש) שהגדר הוא ששם הציבור נקבע על פי הרוב, ומכיון שרוב העיר הם גויים נקבע העיר בשם גויים, וזה הגדר גם במנחת הציבור דאזלינן בתר רוב.
ואולם הגרי"ס עצמו התיר ברוב גויים מדין ביטול ברוב, וזה צ"ב, ובפרט היום שלא ברור ששייך ביטול ברוב, מכיון שהיום עיקר ההתעסקות אינה במטבעות ממשיות שאפשר לומר שמטבע אחת תתבטל במטבע אחרת.
[5]. כפי שצוין בספר דברי דודים הנ"ל.
[6]. יצוין שבקרנות 'גלאט הון' אין מסתמכים על רוב גויים, אבל כהוראת יחיד מצוי שמורים להקל.
[7]. וכך נאמר על ידי אחד מגדולי הרבנים בארה"ב, שלאחרונה התברר שהבנק השלישי בגודלו בניו-יורק, המחזיק כ- 10,000 עובדים, רוב בעלי המניות שלו הינם יהודים.
 

אסתי 15

משתמש מקצוען
בשיחה היום עם מנהלת תיקי לקוחות בקרן השתלמות לעובדי מדינה טענו לי, שהם כרגע עובדים להכשיר מסלול מחקה מדד S&P 500 בכשרות גלאט הון.

במידה והדבר נכון נדמה לי שמדובר בבשורה טובה מאוד כיון שהדמי ניהול שם אפסיים, נחכה ונראה
עובדי מדינה לא יכולים לבחור באיזה קרן השתלמות מופקדים הכספים שלהם? יש כבר כמה שנים קרנות מחקות של אותו מדד בגלאט הון...
 

חרבות ברזל

משתמש רשום
עובדי מדינה לא יכולים לבחור באיזה קרן השתלמות מופקדים הכספים שלהם? יש כבר כמה שנים קרנות מחקות של אותו מדד בגלאט הון...
אולי לכתוב קצת יותר ברור מה הכוונה
בחברת עמ"י אין היום מחקה מדד כשר בהכשר גלאט הון, ועובדי החינוך העצמאי שנחשבים לעניין קרן השתלמות כעובדי מדינה יכולים לבחור איפה תהיה הקרן השתלמות שלהם
 
נערך לאחרונה ב:

מקצועי בלבד

Moderator
מנהל
מנוי פרימיום

אסתי 15

משתמש מקצוען
אולי לכתוב קצת יותר ברור מה הכוונה
בחברת עמ"י אין היום מחקה מדד כשר בהכשר גלאט הון, ועובדי החינוך העצמאי שנחשבים לעניין קרן השתלמות כעובדי מדינה יכולים לבחור איפה תהיה הקרן השתלמות שלהם

בהחלט כן או בהחלט לא או בהחלט יש כבר כמה שנים קרנות מחקות כשרות 😀
תכלס לא הבנתי אם עובדי מדינה יכולים לבחור גוף השקעות לקה"ש שלהם או..
 

מקצועי בלבד

Moderator
מנהל
מנוי פרימיום
בהחלט כן או בהחלט לא או בהחלט יש כבר כמה שנים קרנות מחקות כשרות 😀
תכלס לא הבנתי אם עובדי מדינה יכולים לבחור גוף השקעות לקה"ש שלהם או..
כל עובד שמופרש לו וזכאי לקרן השתלמות.
יכול לבחור לבד את קרן ההשתלמות שאליה יופקדו הכספים.
 
החלפת המידע בפרום הינה בין משקיעים חובבנים, ואינה מהווה תחליף ליעוץ מקצועי.

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמ

א לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד:ב חַלְּצֵנִי יְהוָה מֵאָדָם רָע מֵאִישׁ חֲמָסִים תִּנְצְרֵנִי:ג אֲשֶׁר חָשְׁבוּ רָעוֹת בְּלֵב כָּל יוֹם יָגוּרוּ מִלְחָמוֹת:ד שָׁנֲנוּ לְשׁוֹנָם כְּמוֹ נָחָשׁ חֲמַת עַכְשׁוּב תַּחַת שְׂפָתֵימוֹ סֶלָה:ה שָׁמְרֵנִי יְהוָה מִידֵי רָשָׁע מֵאִישׁ חֲמָסִים תִּנְצְרֵנִי אֲשֶׁר חָשְׁבוּ לִדְחוֹת פְּעָמָי:ו טָמְנוּ גֵאִים פַּח לִי וַחֲבָלִים פָּרְשׂוּ רֶשֶׁת לְיַד מַעְגָּל מֹקְשִׁים שָׁתוּ לִי סֶלָה:ז אָמַרְתִּי לַיהוָה אֵלִי אָתָּה הַאֲזִינָה יְהוָה קוֹל תַּחֲנוּנָי:ח יְהוִֹה אֲדֹנָי עֹז יְשׁוּעָתִי סַכֹּתָה לְרֹאשִׁי בְּיוֹם נָשֶׁק:ט אַל תִּתֵּן יְהוָה מַאֲוַיֵּי רָשָׁע זְמָמוֹ אַל תָּפֵק יָרוּמוּ סֶלָה:י רֹאשׁ מְסִבָּי עֲמַל שְׂפָתֵימוֹ (יכסומו) יְכַסֵּמוֹ:יא (ימיטו) יִמּוֹטוּ עֲלֵיהֶם גֶּחָלִים בָּאֵשׁ יַפִּלֵם בְּמַהֲמֹרוֹת בַּל יָקוּמוּ:יב אִישׁ לָשׁוֹן בַּל יִכּוֹן בָּאָרֶץ אִישׁ חָמָס רָע יְצוּדֶנּוּ לְמַדְחֵפֹת:יג (ידעת) יָדַעְתִּי כִּי יַעֲשֶׂה יְהוָה דִּין עָנִי מִשְׁפַּט אֶבְיֹנִים:יד אַךְ צַדִּיקִים יוֹדוּ לִשְׁמֶךָ יֵשְׁבוּ יְשָׁרִים אֶת פָּנֶיךָ:
נקרא  25  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה