בס"ד

למדם - ככה לומדים היום! \ ציפי גולן



הספר בולע אותה פנימה. גורם לה להרים ממנו מבט אבוד. "פונקציה טריגונומטריות", היא מטיחה את העט. לא מצליחה לחשב אותה. "אני צריכה מורה פרטית", היא קורסת על הכיסא, תופסת תשומת לב בחמש דקות של הפוגה בין עבודה לבית. "מורה פרטית? את?!". מחוננת בא' אחת, לומדת חמש יחידות וצריכה מורה פרטית?! "כן, מורה פרטית", דמעה מצליחה לחצות לה את מסך העין, להעלים לרגע מסווה בוגר של בת עשרה. "אני לא מצליחה לפתור את הפונקציות האלו ועוד רגע המבחן", היא מתיזה ואחר כך בולעת את הלשון. לא אומרת שלאמא אין זמן לעזור לה עם הלימוד, גם לא מזכירה את העובדה שאמא שלה (כמוני וכמוך...) לא הכירה את עולם חמש היחידות במתמטיקה, ומושגים שהיא לומדת נשמעים לה כמו טורקית עתיקה. מציינת עובדה. המבחן קרוב, היא חייבת לעבור בציון גבוה ואמא לא יכולה לעזור לה.

אמא באמת לא יכולה.

הנתונים ברורים על המשוואה. הלחץ הלימודי מאיים לבלוע את התלמידות. כולם יודעים שהלימודים אינם חזות הכל, ובכל זאת כולם גם יודעים שתעודה טובה הכרחית כדי להתקבל לסמינר ולפתוח שער לעולם התעסוקה. איך יכולה אמא אחת להשתעבד ללימודים של חמישה ילדים? איך היא יכולה להתכונן עם תלמידת כיתה ח' למבחני ההקבצות בסמינר, לעזור לבת כיתה ו' להתכונן למבחן הארצי בנביא, לבחון את בת כיתה ז' על החומר ב'מושגים' ולעזור לט'תית עם שיעורי הבית?

היא לא יכולה, בדיוק בשביל זה קם 'למדם'.

מרחב הורי ללמידה​


היא אישה אחת. עובדת תשע שעות, חוזרת הביתה סחוטה. מקבלת שישה ילדים, כולם רוצים אותה. גם הלימודים שלהם רוצים את אמא. איך קרה שכולם צריכים היום עזרה בשיעורי בית? איך הפכו השיעורים מחמש דקות של עבודה לבנות לשעתיים עבודה לילדה ולאמא?

לא משנה איך, זהו נתון חיים ועלינו להתמודד איתו.

"אנחנו נמצאים היום במצב בו אימהות ניצבות בחזית בלתי אפשרית כמעט. עול הפרנסה מוטל עליהן יחד עם גידול הילדים, כאשר העומס הלימודי גדל מאוד ודורש מן ההורים מעורבות בלתי פוסקת ועזרה יומיומית כמעט. יחד עם זה, היממה נשארה בת עשרים וארבע שעות וכוחות הנפש לא התרבו". הרב הרב יהודה פולישוק יוזם תוכנית 'למדם', מצוי בתוך החיים. אל בניית תוכנית 'למדם' הוא הגיע מהשטח, כשנתקל במצוקה הבוערת.

"המטרה של תוכנית 'למדם' היא להעניק להורים את האפשרות לעזור לילדים בתוך הבית, בלי גישה לאינטרנט, בעזרת חומר מפוקח שעבר סינון קפדני, עם מורות או מלמדים 'משלנו', ובעזרת דרך אמצע שמצד אחד מורידה את העול מעל כתפי ההורים ומצד שני לא מוציאה אותם מן התמונה".

הופכים רגיל למחונן​


"שוחחתי פעם עם יועץ חינוכי בכיר", מספר הרב פולישוק סיפור אחד מתוך מיליון שמתגלגלים במסגרת 'למדם'. "הוא סיפר לי על אב שבא להתייעץ איתו מה לעשות עם אחד מילדיו. יש לו שיירה של ילדים שכולם מחוננים ואוהבים ללמוד בלי עין הרע. אחד מתוך הסדרה הוא ילד טוב, באמת ילד טוב, אבל לא מחונן. הוא מגיע בכל שנה ללימודים, והמלמדים, שרגילים לסדרת ילדי המשפחה מחכים למצוא בו את הגאון הבא, ומתאכזבים לגלות את המציאות. אתם יודעים מה קורה לביטחון עצמי של ילד ששנה אחרי שנה מרגיש איך הוא מאכזב את כולם? אותו אב שראה איך המוטיבציה של הילד יורדת משנה לשנה הגיע ליועץ החינוכי ושאל אותו מה לעשות. להוציא ילד אחד מתוך סדרה ולהעביר אותו באמצע החיים לחיידר אחר פירושו לתלות עליו שלט 'נכשל', מצד שני, להשאיר אותו לספוג אכזבות גם כן לא שייך, מה אפשר לעשות?"

"'אמרתי לו שבמקום למהר לעשות צעדי אל חזור יושיב אותו על 'למדם'' סיפר לי היועץ החינוכי. 'עשרים דקות של הכנה מוקדמת לשיעורי היום הבא יציבו אותו במקום אחר לגמרי על סקלת התלמידים. ולא תאמין, זה באמת עזר'".

הרב פולישוק מאמין בהחלט. הורים רבים מספרים סיפורים דומים. סיפורים על בנות שבעשרים דקות קלטו את מה שהיו צריכים ללמוד אצל מורה פרטית פעמיים בשבוע, סיפורים על ילדות שברבע שעה הצליחו סוף סוף לפצח את סוד התרגיל שהסתבכו איתה שבוע. כי זה בדיוק הסיפור של למדם. התוכנית לא באה להעלים קשיי למידה, לפתור היפראקטיביות או להתגבר על דיסלקציה, היא באה להרים כל תלמיד, להמיר מאה עשרים שקלים של שיעור פרטי בודד בשמונים שקלים של מנוי משפחתי חודשי שיעניק לכל בני הבית את ההכנה הדרושה לשיעורי הבית, למבחנים ולשיעור הבא.

למידה אולטימטיבית​


לא לחינם תוכנית 'למדם' זכתה לברכתם של גדולי ישראל. מומחים בתחום העניקו לתוכנית את מסגרת הלימוד האולטימטיבית. שיעורים של שתים עשרה דקות בממוצע מסכמים לתלמידים יחידות חומר שלימות בכל תחום. מערך הכנה לכל מבחן, בין מבחן ארצי ובין מבחן פנימי במקצועות מאתגרים, מקצרים את משך הלימוד למבחן מיומיים לשעה וחצי שקוצרת ציון גבוה הרבה יותר, ותוכניות הכנה למבחני חלוקה להקבצות מנגישים את החומר בצורה שמאפשרת לכל תלמידה למצות את יכולותיה להגיע להקבצה הגבוהה ביותר שמתאימה לה.

"השיעורים נמסרים בתוך מרחב בטוח, כשר ומפוקח ללא אינטרנט. הם לא מרגילים את הילדים לשבת על המחשב לבילוי, אלא ממקדים אותם בלימוד (מה שיעזור להם לראות במחשב כלי עזר לעבודה בהמשך החיים), ובעשרים דקות של השקעה הם משפרים ציונים ואיתם דימוי עצמי, מעמד חברתי ועוד".

"מערך שיעורי ההכנה למבחנים החיצוניים בסמינר לא רק הזניק את הציונים של הבת שלי אלא גם הרגיע אותה. היא הגיעה למבחנים בהרגשה בטוחה והביטחון הזה הוא המתנה הגדולה ביותר שיכולתי להעניק לה", כתבה אחת האימהות במכתב תודה ששלחה אל 'למדם'. וכל מילה נוספת מיותרת.