1709791720624.png


לחלק א', לחצו פה (מתי צריך להחליף מחשב? מק או PC? נייח או נייד?)

חלק ב': סוללה, צריכת חשמל ואיך כל זה קשור למעבד?
מעבדי המחשבים הניידים מתחלקים למספר סדרות, כאשר חלק מהסדרות מתעדפות זמן סוללה על פני מהירות המעבד, וחלק מהסדרות מתעדפות להיפך.

אני אתייחס לאינטל הביתיים בלבד, כי ב-AMD אני לא מבין. כרגע מעבדי אינטל מתחלקים ל-4 סדרות: i3, i5, i7 ו-i9.

ב-i3 נשתמש לשימוש משרדי רגיל - עריכת מסמכים, אינטרנט, קצת יוטיוב ואתרים. (יש גם סדרות יותר זולות מ-i3, אבל הן לא להתייחסות במאמר הזה כרגע).
ב-i5 ישתמש מי שהשימוש שלו יותר מסיבי מזה.

ב-i7 וב-i9 ישתמשו המשתמשים הכבדים - מעצבים, מתכנתים וכו'.
אחרי מספר הסדרה (לדוגמה i5), יבואו 4 או 5 ספרות, שהן יגידו לנו את דגם המעבד. 2 הספרות הראשונות הן הכי חשובות, כי הן יספרו לנו (בערך) מתי יצא המעבד. למשל מעבד שמתחיל ב i5-13XXXU הוא מעבד חדש מסדרת i5, דור 13, ויש לו צריכת חשמל נמוכה (כי הוא מסתיים ב-U).

בניידים, יש 3 סדרות.

סדרה U - ממטבת צריכת חשמל. אם אתם עובדים על מסמכים כמה שעות בבית קפה, או מסכמים שיעורי עיון ארוכים בבית המדרש, תשמחו לקנות מחשב כזה. המחשב יהיה לרוב קל ודק, ויפלוט יחסית מעט חום. מחשבים אלו יוכלו להיטען לרוב גם במטעני USB Type C שמיועדים לכך (כלומר, החיבור של הפלאפונים, רק במטענים שיודעים לתת 15W), והמטען שמגיע איתם יהיה קטן יותר.

סדרה P היא ביינים, בין U ל-H, וצריכת החשמל בה היא 28W - באמצע.

סדרה H (או HX) - מעבדים שמיועדים לעבודה מאסיבית, וצורכים 45W חשמל ומעלה, ומעדיפים להיות צמודים לחיבור חשמל. אפשר גם לעבוד איתם שעה-שעתיים בלי, אבל לא הרבה מעבר לכך. אני חושב שבמחשב שלי (שהוא מסדרה H) כשעובדים על סוללה הוא עובד לאט יותר, כי הסוללה לא מסוגלת לספק 200W שמספק לו המטען.

מחשבים כאלה יגיעו גם עם קירור די מסיבי (2 מאווררים), ובעבודה מאומצת יפלטו לא מעט חום. גם המטען שלהם יהיה גדול משמעותית ויוסיף למשקל המחשב. מצד שני, אתם תהנו מהביצועים של המחשב.
כמובן, שבגלל זה מרבית הניידים לגרפיקאים, גיימרים וכו' יהיו מהסדרה הזו.

בנייחים, יש לאותיות משמעויות אחרות.

המעבד שאני רכשתי היה i9-13900H, כלומר, בערך התותח הכי חזק שיש לאינטל בהיצע הניידים היום. המחיר שאני משלם הוא בצריכת חשמל גבוהה, ואכן הוא מחזיק רק כשעתיים וחצי-שלוש בשימוש אינטנסיבי.

חשוב מאוד לקנות מעבד חדש, מהדור האחרון או קרוב לו, וזאת כי נוכל במחיר דומה לקנות מחשב יותר זול מסדרה יותר נמוכה ולקבל מעבד יותר חזק. לדוגמא, i7-13700H חדש הוא יותר חזק מאשר i9-12900H. גם צריכת החשמל משתפרת מדור לדור, וגם זה משמעותי למי שרוצה לעבוד הרבה זמן על סוללה.

בנוסף, לרוב מעבד חדש יותר יבוא יחד עם דברים חדשים נוספים - כמו תקנים חדשים של Wifi, זכרון יותר חדש ומהיר, צריכת חשמל קטנה יותר ועוד.
1709792528894.png


איך משווים בין אינטל ל-AMD? בין אינטל מהדור הקודם לאינטל מהדור החדש? באתר Cpu Compare תוכלו למצוא פערים בין מעבדים, וגם לראות מתי כל אחד יצא לאור.
לדוגמא, ההשואה שהזכרתי למעלה, בין i7 ל-i9 ישן יותר:
UserBenchmark: Intel Core i7-13700H vs i9-12900H




זכרון, הארד-דיסק
למחשב יש זכרון לטווח ארוך (שבו אתם שומרים קבצים, כונן C וכו') וזכרון לטווח קצר (RAM). זיכרון לטווח ארוך (הארד-דיסק, דיסק קשיח) אתם יודעים כמה אתם צריכים, לפי כמה שיש לכם במחשב הנוכחי או באחסון ענן וכו'. אם אתם שומרים באופן מקומי עדיף לא לרכוש פחות מ-512 ג"ב, כי רק מערכת ההפעלה והתוכנות אצלי הם 50-60 ג"ב.

אם המחשב שומר בדיסק הקשיח, מדוע הוא צריך זכרון לטווח קצר? כדי לגשת לנתונים שלכם מהר יותר. בעוד שההארד-דיסק הוא מחסן גדול שמכיל את כל מה שהמחשב צריך כדי לעבוד, הרי שהזכרון הוא כמו המגירה שמתחת לשולחן, או ארגז כלים שיותר קרוב למעבד עצמו. ככל שהזכרון יותר גדול, ככה למעבד יש שולחן או מגירה יותר גדולה שקרובים אליו, ואפשר לקחת מהם דברים במהירות בלי לחפש במחסן.

כמה זכרון לטווח קצר אני צריך? ובכן, זה תלוי מה אתם מפעילים. אם אתם עובדים באופן קבוע עם יותר מתוכנה או שתיים של אדובי קלאוד פתוחות במקביל, ההמלצה שלי היא ל-32 ג"ב. אם אתם משתמשים ממש כבדים, אז 64. במחשב הקודם היו לי 16 ג"ב וזה היה מעט מדיי בשביל השימושים שלי (אינדיזיין, פוטושופ, אילוסטרייטור ו-5 עד 15 כרטיסיות בדפדפן). בחדש יש לי 64 ג"ב והוא לא מנצל את זה בכלל. סביר להניח שעם הזמן הדרישות יעלו, ככה שאם אתם מתכננים להחזיק מחשב יותר משנתיים-שלוש, הייתי ממליץ לנסות לבדוק אם 64 ג"ב נכנס בתקציב.

במחשב החדש, השימושים זהים ולרוב אני משתמש בין 17 ל-23-25 ג"ב RAM כרגע.
1709798474489.png

צריכת זיכרון במחשב שלי, כשפתוחים לי XD, דפדפן אינדיזיין ואילוסטרייטור במקביל. אפשר לבדוק את צריכת הזכרון שלכם (ומשאבים נוספים) באמצעות ctrl+alt+delete > מנהל המשימות

כמובן, שאם אתם לא מעצבים ולא עורכי וידאו, אלא זקוקים למחשב לשימוש פשוט, אז אם 16 ג"ב נכנס לכם בתקציב - אז תלכו על זה (זה לא דורש הרבה, החל מ-2600 שקל יש היום מחשבים כאלה, ייתכן שגם בפחות).