כללי ♛ טיפ 2 ♛ - עתיד הפונטים - OpenType Variable Fonts

GOLDRING

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
שלא תגידו שלא ידעתם לאן העתיד של עולם הפונטים בשנים הקרובות...

בכנס הטיפוגרפיה AtypI שהתקיים השנה בוורשה הציגו טכנולוגיה חדשה שנקראת OpenType Variable Fonts.

זהו תוצר של שיתוף פעולה בין ארבעת החברות הגדולות ביותר (Microsoft, Apple, Google, Adobe) ומבחינה טכנולוגית מדובר בפריצת דרך עצומה.
מה הקטע? נניח שאתם מעצבים מגזין, והכותרות בפונט חיים. נכון תמיד יש כותרת אחת יותר ארוכה מהאחרות? המעצבנת הזו שלא נכנסת לשטח שהוקצה לתיבת הטקסט? איזה באסה זה. אתם מנסים לשנות את הפונט לחיים-צר, אבל זה צר מדי… וממש לא שייך.

עכשיו, דמיינו שבין חיים-הרגיל וחיים-צר היה לכם סליידר שהיה מאפשר לכם לעצור בכל תחנה בדרך, ולבחור בדיוק את הרוחב שמאפשר לכותרת לשבת יפה בתוך התיבה. איזה כיף זה היה, הא? זה הרעיון של Variable Fonts. פרמטרים כמו רוחב ומשקל אינם מוכרחים להיות קבועים אלא ניתנים לשינוי לפי בחירת המעצב. הרי מי מאיתנו לא עשה פעם קצת שכונה והוסיף מעט משקל לפונט ע״י הוספת Outline של 0.3pt?
הטכנולוגיה הזו אמורה לשים קץ לשכונה, ולהפוך פונטים עם מספר סגנונות למרחב עיצובי גמיש ופתוח. למי שרוצה לקרוא ולהעמיק עוד – אני ממליץ להתחיל מהכתבה הזו של ג׳ון האדסון.

להלן הדגמה של Variable Font של אריק ואן בלוקלנד (Letterror.com)



פורסם ע"י דניאל גרומר,
במגזין המחלקה לתקשורת חזותית, בצלאל
 

נקודת מחשבה

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי
עיצוב פונטים
יש גם פונט עברי כזה , כתבו על זה באאא קישור

sapir-sheled[1].gif
 
נערך לאחרונה ב:

GOLDRING

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
יש גם פונט עברי כזה , כתבו על זה באאא קישור
זה לא לגמרי קשור לנושא, בגלל ששם מדובר על פונט חדש ולא על פורמט חדש שמאפשר לעשות את זה.
החידוש הגדול שאותו הזכרתי הוא האפשרות לשלוט דרך אינדזיין\וורד וכדו' בכל פונט על העובי שלו בלי משקלים נוספים ובלי תוכנות נוספות.
לא לחינם התאספו 4 חברות גדולות לצורך הנושא, הם מנסים ליצור פורמט חדש בכל נושא הפונטים, כמו שחידשו את אופן טייפ, אחרי הרבה שנים שהיה בלבול גדול בנושא...

בכל מקרה מה שכתוב שם בהחלט מעניין ולתועלת הציבור אני מעלה אותו לכאן. באמת מעניין!



במסגרת פרויקט הגמר שלה בשנקר,
ספיר משיח עיצבה ופיתחה פונט פָּרָמֶטְרִי ורספונסיבי
המאתגר את גמישות האות העברית
כמה פעמים ישבתם מול המסך וחשבתם: "אם רק היינו יכולים להוסיף סריפים לפונט - זה היה מושלם! או "אם רק היה עוד משקל דקיק לפונט - הייתי קונה אותו בוודאות!" יותר מפעם אחת? אז מסתבר שאתם ממש לא לבד. ספיר משיח, בוגרת המחלקה לתקשורת חזותית בשנקר השנה, החליטה לעשות מעשה ונכנסה לתוך תחום חדש ומרתק - 'פונט פרמטרי (variable font)'. ביקשנו ממנה לספר לנו על הפרויקט.

אז כמו שכבר ציינתם, פרויקט הגמר שלי הוא עיצוב פונט עברי דינמי ושמו "שלד". בתהליך גיבוש הקונספט נוכחתי לדעת שרוב הפונטים הקיימים כיום מעוצבים בגישה המוכרת בה האותיות הן סטטיות ובעלות אפיון קבוע. זאת אומרת שאין אפשרות למשתמשים לשנות מאפיינים חוץ מגודל האות ובחירה בין המשקלים הנתונים במשפחה.

כאן נכנס לתמונה התחום האינטאקטיבי. האינטרקציה בין התחום לטיפוגרפיה יצרה אצלי סקרנות שהובילה לבדיקת ההשפעה שלהם אחת על השניה. כשהתחלתי לקרוא על הנושא גיליתי שבשנים האחרונות הרעיון של עיצוב פונט פרמטרי (variable font) – הניתן להתאמה אישית ‎– תופס תאוצה, והחלטתי לנסות לבנות פונט מהסוג הזה בעצמי.

הפונט שעיצבתי סוגנן באופן בסיסי בכדי לאפשר למשתמש לשנות ולשלוט בתכונות הטיפוגרפיות. התכונות שניתן לשנות הן: משקל, גובה, רוחב, סריף וזווית הסריף, אשר משתנות בצורה אינטראקטיבית המייצרת כ־40 מיליון וריאציות שונות. הפלטורמה הטבעית לעבודה על הפונט היתה פיתוח ועיצוב אתר בו המשתמש יכול לחוות יצירת פונט בהתאמה אישית.



תהליך העבודה

השלב הראשון היה עיצוב הפונט. בתהליך העיצוב עבדתי עם השראות טיפוגרפיות מאמצע המאה ה־20, המאופיינות בסגנון מודרניסטי ונקי. היה חשוב לי לשמור על נראות בסיסית ומינימליסטית אך עדיין לתת לאותיות אופי ייחודי. לאחר בניית בסיס הפונט עברתי לעצב את כל "נקודות הקצה" של כל אחת מהתכונות הטיפוגרפיות על מנת שיראו טוב גם במצבים הכי רדיקלים של הפונט. כך למשל, בחנתי עד כמה משקל האות יכול להיות מודגש ומהי הנקודה בה נפגמת הקריאות כתוצאה מהשינויים. אחרי שסיימתי לעצב את אותן "נקודות קצה", החל תהליך התִּכְנוּת. חלק זה היווה את מימוש הקונספט האינטראקטיבי, ובמהלכו יכולתי לבחון באופן פיזי וממשי מה טווח האפשרויות במסגרת הקריאות והנראות הנכונים של הפונט.

בסופו של התהליך יצרתי אתר המאפשר לעצב ולשנות את הפונט בשני אופנים - הראשון על ידי פעולות עכבר ומקלדת והשני על ידי סרגלים המאפשרים שליטה יותר מדויקת בעיצוב. בנוסף, הוספתי כפתורים שונים דרכם ניתן לבחון את הפונט, כגון: כפתור Invert, כפתור Random ועוד, המאפשרים לבחון את התוצאות המתקבלות ולהקל על יצירת וריאציות שונות.

לאחר יצירת הפונט הרצוי, המשתמש יכול להוריד את העיצוב הנבחר, המקבל שם פונט המכיל מספר סידורי שמאפשר להבחין בפרמטרים השונים שנבחרו. לקובץ מתווסף PDF המכיל את האלף־בית שהמשתמש עיצב ופירוט של כלל הפרמטרים.

במבט רטרוספקטיבי אני יכולה לומר שבזכות הפרויקט העמקתי את הידע הטיפוגרפי שלי והרחבתי את זווית המבט שלי גם לעבר התחום האינטרקטיבי. כיוצרת, פן זה גם העניק לי גם חופש עצום בבדיקת גבולות הטיפוגרפיה, ועורר רצון עז להמשיך את המחקר בתחום. אחד האספקטים המרכזיים אותם ארצה להרחיב במסגרת מחקר זה הוא כיצד מגיב פונט לגופים אחרים בסביבתו וגם איך מידע יכול להשפיע עליו בכל רגע נתון.


 

קייקס

עוגות ויטרינה לכל אירוע
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
הפקות ואירועים
ראשית כל, תודה רבה!
ושאפו על השימוש בכתרים בשורת הכותרת...

נ.ב.
אולי תעתיק את הקישורים שהבאת ותעלה אותם לכאן ישירות.
כי לרוב הגולשים כאן אין את האפשרות לפתוח שום קישור שהבאת מיוטיוב וכדו'
 

GOLDRING

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
ברגע שאני כותב קישור הוא אוטמטית הופך את זה לסרטון
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ת'

קסט תִּקְרַב רִנָּתִי לְפָנֶיךָ יְהוָה כִּדְבָרְךָ הֲבִינֵנִי:קע תָּבוֹא תְּחִנָּתִי לְפָנֶיךָ כְּאִמְרָתְךָ הַצִּילֵנִי:קעא תַּבַּעְנָה שְׂפָתַי תְּהִלָּה כִּי תְלַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ:קעב תַּעַן לְשׁוֹנִי אִמְרָתֶךָ כִּי כָל מִצְוֹתֶיךָ צֶּדֶק:קעג תְּהִי יָדְךָ לְעָזְרֵנִי כִּי פִקּוּדֶיךָ בָחָרְתִּי:קעד תָּאַבְתִּי לִישׁוּעָתְךָ יְהוָה וְתוֹרָתְךָ שַׁעֲשֻׁעָי:קעה תְּחִי נַפְשִׁי וּתְהַלְלֶךָּ וּמִשְׁפָּטֶךָ יַעֲזְרֻנִי:קעו תָּעִיתִי כְּשֶׂה אֹבֵד בַּקֵּשׁ עַבְדֶּךָ כִּי מִצְוֹתֶיךָ לֹא שָׁכָחְתִּי:
נקרא  14  פעמים

לוח מודעות

למעלה