דיני וסדר תפלת הדרך
(א) היוצא לדרך אפילו רק עד פרסה צריך להתפלל תפלת הדרך. אבל אם הוא צריך לילך רק פחות מפרסה מתפלל בלא חתימה. אבל אם הוא מקום סכנה אפילו בפחות מפרסה צריך להתפלל בחתימה (סי' קי"ט): (ב) תיכף כשיוצא מעיבורה של עיר צריך להתפלל תפלה זו. ואם שכח מתפלל כ"ז שהוא בדרך ובלבד שלא הגיע עדיין תוך פרסה הסמוכה לעירו או לעיר שרוצה ללון בה דמשם ואילך יאמר אותה בלא חתימה: (ג) יש להסמיך תפלת הדרך לברכה אחרת כדי שתהא ברכה הסמוכה לחברתה. לכן כשיוצא בדרך בשחרית קודם התפלה כגון שהוא נחוץ, יש לומר ברכת השחר על הדרך ולהסמיך תפלת הדרך לברכת השחר, וביום יאכל איזה פרי ולהסמיך תפלת הדרך לברכת הפרי, או כשמטיל מים יסמוך אותה לברכת אשר יצר (שם):
יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ ה’ אֱלהֵינוּ וֵאלהֵי אֲבוֹתֵינוּ שֶׁתּוֹלִיכֵנוּ לְשָׁלוֹם וְתַצְעִידֵנוּ לְשָׁלוֹם וְתַדְרִיכֵנוּ לְשָׁלוֹם. וְתַגִּיעֵנוּ לִמְחוֹז חֶפְצֵנוּ לְחַיִּים וּלְשִׂמְחָה וּלְשָׁלוֹם. (ואם חוזר באותו היום יאמר וְתַחֲזִירֵנוּ לְשָׁלוֹם) וְתַצִּילֵנוּ מִכַּף כָּל אוֹיֵב וְאוֹרֵב וְלִסְטִים וְחַיּוֹת רָעוֹת בַּדֶּרֶךְ, וּמִכָּל מִינֵי פֻרְעָנִיּוֹת הַמִּתְרַגְּשׁוֹת וּבָאוֹת לָעוֹלָם וְתִשְׁלַח בְּרָכָה וְהַצְלָחָה בְּכָל מַעֲשֵׂה יָדֵינוּ. וְתִתְּנֵנוּ לְחֵן וּלְחֶסֶד וּלְרַחֲמִים בְּעֵינֶיךָ וּבְעֵינֵי כָל ראֵינוּ. וְתִגְמְלֵנוּ חֲסָדִים טוֹבִים וְתִשְׁמַע קוֹל תַּחֲנוּנֵינוּ. כִּי אֵל שׁמֵעַ תְּפִלָּה וְתַחֲנוּן אָתָּה: בָּרוּךְ אַתָּה ה’, שׁוֹמֵעַ תְּפִלָה:
ואומר ג"פ וְיַעֲקב הָלַךְ לְדַרְכּוֹ וַיִּפְגְּעוּ בוֹ מַלְאֲכֵי אֱלהִים: וַיּאמֶר יַעֲקב כַּאֲשֶׁר רָאָם מַחֲנֵה אֱלהִים זֶה וַיִּקְרָא שֵׁם הַמָּקוֹם הַהוּא מַחֲנָיִם:
יכוין בתיבת רא"ם ר"ת רפאל אוריאל מיכאל. וגבריאל נכלל בשם אלהים מדת הגבורה:
ואומר ג' פעמים לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי ה’, קִוִּיתִי ה’ לִישׁוּעָתְךָ, ה’ לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי:
ואומר ו' פעמים וִיהִי נוֹעַם אֲדנָי אֱלהֵינוּ עָלֵינוּ, וּמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ כּוֹנְנָה עָלֵינוּ, וּמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ כּוֹנְנֵהוּ:
ואומר י' פעמים יְבָרֶכְךָ ה’ וְיִשְׁמְרֶךָ: יָאֵר ה’ פָּנָיו אֵלֶיךָ, וִיחֻנֶּךָּ: יִשָּׂא ה’ פָּנָיו אֵלֶיךָ, וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם:
ואומר ה' פעמים הַמַּלְאָךְ הַגּוֹאֵל אוֹתִי מִכָּל רָע, יְבָרֵךְ אֶת הַנְּעָרִים, וְיִקָּרֵא בָהֶם שְׁמִי וְשֵׁם אֲבוֹתַי, אַבְרָהָם וְיִצְחָק, וְיִדְגּוּ לָרוֹב בְּקֶרֶב הָאָרֶץ:
ואומר ג"פ וַיִסָּעוּ וַיְהִי חִתַּת אֱלהִים עַל הֶעָרִים אֲשֶׁר סְבִיבוֹתֵיהֶם וְלא רָדְפוּ אַחֲרֵי בְּנֵי יַעֲקב:
ואומר ג"פ הִנֵּה אָנכִי שׁלֵחַ מַלְאָךְ לְפָנֶיךָ לִשְׁמָרְךָ בַּדָּרֶךְ וְלַהֲבִיאֲךָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הֲכִינתִי:
ויכוין בפסוק כ"י מלאכי"ו יצו"ה ל"ך ס"ת "יוהך" והוא שם מסוגל לשמירה:
ואומר אַתָּה סֵתֶר לִי מִצַּר תִּצְּרֵנִי רָנֵּי פַלֵּט תְּסוֹבְבֵנִי סֶלָה: בִּטְחוּ בַיהוָה עֲדֵי עַד כִּי בְּיָהּ ה’ צוּר עוֹלָמִים: ה’ עז לְעַמּוֹ יִתֵּן. ה’ יְבָרֵךְ אֶת עַמּוֹ בַשָּׁלוֹם: ה’ צְבָאוֹת עִמָּנוּ. מִשְׂגָּב לָנוּ אֱלהֵי יַעֲקב סֶלָה: ה’ צְבָאוֹת אַשְׁרֵי אָדָם בּטֵחַ בָּךְ: ג"פ ה’ הוֹשִׁיעָה הַמֶּלֶךְ יַ'עֲנֵנוּ בְ'יוֹם קָ'רְאֵנוּ: (ויכוין בר"ת "יב"ק").
שִׁיר לַמַּעֲלוֹת, אֶשָּׂא עֵינַי אֶל הֶהָרִים, מֵאַיִן יָבא עֶזְרִי: עֶזְרִי מֵעִם ה’ עשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ: אַל יִתֵּן לַמּוֹט רַגְלֶךָ. אַל יָנוּם שׁמְרֶךָ: הִנֵּה לא יָנוּם וְלא יִישָׁן, שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל: ה’ שׁמְרֶךָ. ה’ צִלְּךָ עַל יַד יְמִינֶךָ: יוֹמָם הַשֶּׁמֶשׁ לא יַכֶּכָּה. וְיָרֵחַ בַּלָּיְלָה: ה’ יִשְׁמָרְךָ מִכָּל רָע, יִשְׁמר אֶת נַפְשֶׁךָ: ה’ יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ, מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:
ואומר מִגְדַּל עז שֵׁם ה’ בּוֹ יָרוּץ צַדִּיק וְנִשְׂגָּב: בְּשֵׁם ה’ אֱלהֵי יִשְׂרָאֵל. מִימִינִי מִיכָאֵל. וּמִשְּׂמאלִי גַבְרִיאֵל, וּמִלְּפָנַי אוֹרִיאֵל, וּמֵאֲחוֹרַי רְפָאֵל, וְעַל ראשִׁי שְׁכִינַת אֵל: וילך לדרכו לשלום
תפילת הדרך
לנוסעים באוירון
יְהִי רָצוֹן מִלְפָנֶיךָ קוֹנֶה שָׁמַיִם וָאָרֶץ. שֶׁתַּטִיסֵנוּ לְשָׁלוֹם. וּתְמַלְטֵנוּ מֵרוּחַ סוֹעָה וְסַעַר. וּמִשָׁעוֹת רָעוֹת הַמִתְרַגְשׁוֹת לָבוֹא לְאַוִיר הָעוֹלָם. שָׁמְרֵנוּ וְהַצִילֵנוּ בְּתוֹךְ כָּל אַחֵינוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הַטָּסִים בִּנְתִיבֵי אֲוִיר, וְהָעוֹבְרִים בְּאָרְחוֹת יָם וְדַרְכֵי יַבָּשָׁה, מִכַּף כָּל אוֹיֵב וְאוֹרֵב וּמִכָּל אָסוֹן וָנֶזֶק וּמִכָּל צַעַר וְצוּקָה. אָנָּא אַמֵּץ רוּחַ הָאוֹחֲזִים בָּהֶגֶה לְהַנְהִיגֵנוּ לְשָׁלוֹם, וְתֵעָשֶׂינָה יְדֵיהֶם תּוּשִׁיָה לְכַוְנוֹ בְמַסְלוּלִים הַנְכוֹנִים, וְתַגִיעֵנוּ לִמְחוֹז חֶפְצֵנוּ שְׁלֵמִים ובְרִיאִים לְחַיִּים וּלְשָׁלוֹם, כִּי בְךְ לְבַד חָסִינוּ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם אָמֵן.