להקליד

משתמש פעיל
לאחרונה נודע לנו על איבחון לתסמונת HSP
הבנתי שההגדרה קשורה לסגנון של התנהגות רגישות
האם אתם מכירים את הנושא? יודעים במה המדובר?
דרכים לאיבחון או בירור מקצועי
וכמובן דרכי טיפול ועוד

בחיפוש כאן בפורום עדיין לא מצאתי שום דבר

תודה רבה לכולכם

בשורות טובות
 

מאיר 4134

משתמש מקצוען

ולטובת אלה שעדיין לא בנטפרי אני מעתיק את הדברים:

אדם רגיש מאוד

אדם רגיש מאודאנגלית: Highly Sensitive Person או HSP) הוא מונח מתחום הפסיכולוגיה אשר הפך פופולרי החל מאמצע שנות ה-90 בעקבות יציאתו לאור של ספר בעל אותו שם, שנכתב על ידי הפסיכולוגית והחוקרת איליין ארון.
אדם רגיש מאוד, על פי ארון, הוא אדם בעל תכונה מולדת של רגישות גבוהה בעיבוד חושי (או רגישות מולדת כמו שקרל יונג טבע אותו במקור[1][2]). לדברי ארון וחוקרים אחרים, אנשים רגישים מאוד, שמהווים כחמישית מהאוכלוסייה (מספר שווה של גברים ונשים), יכולים לעבד מידע חושי בצורה יותר עמוקה ויסודית, בשל הבדל ביולוגי במערכת העצבים שלהם. זוהי תכונה ספציפית, עם השלכות חשובות על האופן בו אנשים אלו מרגישים ומתנהגים. על פי ארון, בעבר נהגו לבלבל מזג זה עם ביישנות מולדת, בעיות חרדה חברתית, פחדנות מולדת, והסתגרות. ארון טוענת כי ניתן למדוד מזג של אדם רגיש מאד באמצעות שאלון, שהוכח כבעל תוקף[3].
תוכן עניינים
[הסתרה]
השימוש במושג
המונח "אדם רגיש מאוד" (HSP) נטבע על ידי ארון בספרה ב-1996, והוא צובר פופולריות משום שהוא מציג את המזג כדבר מולד מחד, ובעל מאפיינים שונים חיובים ושליליים כאחד. הספר טוען כי ביישנות, עכבות ורגישות יתר, מונחים המשמשים לעיתים קרובות כדי לתאר אנשים רגישים מאוד, עשויים להיות לא נכונים לגביהם. השאלה אם אנשים אלו רכשו את התכונות הללו, תלויה רק בגורמי לחץ סביבתיים.
מספר ספרים נכתבו סביב השימוש במונח זה: ארון כתבה את הספרים: אדם רגיש מאוד, ילד רגיש מאד (אשר תורגמו לעברית בהוצאת פוקוס)[4], אדם רגיש מאד באהבה, וחוברת עבודה לאנשים רגישים מאוד; טד זף כתב את הספרים: מדריך ההישרדות של האדם הרגיש מאוד, בן הלוויה של האדם הרגיש מאוד, והילד הרגיש; וג'נה פורסט כתבה את הספר: עזרת ספר הזיכרונות היא בדרכו.
מאפיינים של אנשים רגישים מאוד
המאפיינים העיקריים של אדם רגיש מאוד, על פי הספר, הם:
  • עומק של עיבוד
  • עוררות יתר (בהשוואה לאחרים)
  • תגובתיות רגשית ואמפתיה גבוהה
  • רגישות לגירויים עדינים
על פי ארון, אנשים רגישים מאד עובדים בצורה שונה מאחרים. הם מתמקדים בדקויות ויכולים לחשוב עליהם זמן רב לפני שהם מרגישים או מפגינים בקיאות בנושא. אם אדם רגיש מאד לא תורם הרבה לדיון, זה לא בהכרח אומר שהוא לא מבין או שהוא ביישן מדי. אנשים רגישים מאד חוששים לחשוף תובנות מכיוון שהם שונים מהתפיסה המקובלת, או מכיוון שלדבר על זה או להעלות את זה עלול לגרום להם עוררות יתר. אנשים רגישים מאד הם לעיתים קרובות מאד מצפוניים, עם אינטליגנציה גבוהה, אינטואיציה ודמיון, אבל ביצועים טובים פחות, כאשר הם נבחנים. מצב זה נכון גם במצבי עבודה; אנשים רגישים מאד יכולים להיות עובדים טובים, פועלים היטב עם פרטים, מתחשבים ונאמנים, אבל הם נוטים לעבוד באופן מיטבי כאשר התנאים שקטים ורגועים. מכיוון שהם פחות טובים בביצוע כאשר מסתכלים או בוחנים אותם, הם עשויים שלא להיות מקודמים. הם נוטים להתרועע פחות עם אחרים, לעיתים קרובות מעדיפים לעבד את חוויותיהם בשקט בעצמם. חלק מהעדפה זו קשורה לעוררות היתר שהם נמצאים בה לעיתים קרובות, והמותשות שבאה בעקבות זאת. לעיתים קרובות, היכולת שלהם באופן לא מודע או כמעט מודע לזהות ולעבד דקויות סביבתיות, גורמת לאפיין אותם כ"מחוננים" או בעלי "חוש שישי".
דוגמאות לאנשים רגישים מאוד
ארון תיארה אנשים כקארל יונג, אמילי דיקנס וריינר רילקה כאנשים רגישים מאוד, והוסיפה שאנשים רגישים מאד רבים הם משוררים, סופרים, כותבים, מורים, רופאים, מרפאים, פילוסופים ותאולוגים. רבים מהם רוחניים ובעלי מוסריות גבוהה."[5]
אבחון
ארון חיברה שאלון[6] של 27 שאלות לאנשים מאד רגישים, אשר בו מגוון רחב של שאלות הקשורות לרגישות, כגון: "האם אתה המום בקלות על ידי קלט חושי חזק" או "האם אתה נוטה להיות רגיש יותר לכאב?" השאלון נחשב מדד לרגישות עיבוד חושי, עם מקדם מהמינות מקובל (α = 0.87). עם זאת, מחקרים עדכניים יותר מראים כי HSPS ניתן לחלק לשלושה גורמים שונים: רגישות אסתטית, סף חושי נמוך, וקלות עירור.


וכן אני מעתיק חומר נוסף מהאתר:




מהי רגישות גבוהה?
HSP
HIGHLY SENSITIVE PERSON


מה זה HSP?
HSP מתייחסת למבנה אישיות של אנשים בעלי רגישות גבוהה יותר בהשוואה לנורמה.
המתמודדים עם HSP מרגישים מוצפים לעתים תכופות, בין אם מגירויים חיצוניים ובין אם מפנימיים.
HSP, כך אנו לומדים לזהות עם השנים, היא תכונה גנטית, מתבטאת בין השאר גם במערכת חישה מוגברת ובקשיי ויסות רגשי.
לעתים קרובות מזוהה בטעות על ידי אנשי מקצוע כביישנות או חרדה חברתית.
ואולם, ברגע שמבינים נכונה את המהות שבה, ניתן לפתח דרכים יעילות להתמודד עמה, ואפילו להפיק ממנה יתרונות לא מבוטלים.
אחת הדרכים היעילות ביותר להתמודד עם רגישות יתר היא טיפול דיאלקטי-התנהגותי (dbt), ובייחוד קבוצת המיומנויות של השיטה, בה רוכשים המשתתפים כלים מוכחים לוויסות עצמי ורגשי.


ד"ר איליין ארון - HIGHLY SENSITIVE PERSON
רגישות גבוהה היא תכונה אישיותית שנחקרה לראשונה בתחילת שנות ה-90 על ידי הפסיכולוגית ד"ר איליין ארון.
היא טבעה את המושג Highly Sensitive Person, בתארה אוכלוסיה ייחודית של בני אדם, בעלי רגישות גבוהה ביחס לנורמה.
ארון פרסמה מחקרים וחומרים אחרים בנושא, כאשר ספרה הידוע והמוכר ביותר, אשר יצא לאור לראשונה בשנת 1997, The Highly Sensitive Person: How to Thrive When the World Overwhelms You, תורגם לשפות רבות וזכה להכרה על ידי מאות אלפי קוראים בעולם וגם על ידי אנשי מקצוע רבים מתחום בריאות הנפש. לאחרונה יצא לאור גם הספר על רגישות-יתר אצל ילדים, ״ילד רגיש מאוד״, בהוצאת פוקוס.
התופעה נבחנה במחקרים של ארון, באמצעות הבדלים מוחיים מובהקים שנמצאו בסריקת MRI.
אישיותית, אנשים עם HSP נוטים להיות יותר נוירוטיים, הם מתמודדים עם שיעור גבוה יותר של ביישנות והפרעות חרדה והפרעות דיכאון נילוות.
כאשר ארון פילחה לעומק את המאפיינים ובדקה אותם במחקרים מבוקרים, היא גילתה שאנשים עם HSP שחוו ילדות קשה הם אלו המועדים יותר לפתח את ההפרעות הנילוות שצוינו לעיל. לעומת זאת, היא העלתה כי אנשים עם רגישות גבוהה שחוו ילדות בטוחה, בחיק סביבה משפחתית תומכת, סובלים פחות מחרדה והפרעות מצב רוח.
בנוסף, לא קיים קשר בין חוסר בטחון עצמי ומופנמות לבין HSP.


מאפיינים וסימנים של HSP
רגישות חושית חזקה
לבעלי אישיות עם רגישות גבוהה יש נטיה לעוררות יתר, שמתבטאת בגריית-יתר, חוסר שקט שמתבטא שעיקר בסיטואציות חברתיות. הם נוטים לקשיים בוויסות חושי, שקשור במגע, למשל עם בדים מסוימים או עם חול בחוף הים.
הם מתמודדים גם עם רגישות גבוהה לרעשים בסביבה, חלקם יכולים לעורר אותם ולהסב להם אי-נוחות, מה שמזכיר מיזופוניה (רגישות לרעשים ספציפיים). גם תאורה חזקה, חומרים מעוררים (קפאין, ריטלין), אלכוהול ותרופות מסוימות מטרידות אותם. בדרך כלל גם קשה להם להירדם, או ששנתם קלה.
אנשים עם רגישות רבה מסוגלים לראות פרטים רבים שאנשים אחרים פשוט לא יכולים לראות.

איך מרגישה הפרעת עיבוד חושית? (SPD)
גירויים וטריגרים חושיים ״נורמלים״ גורמים לאדם עם SPD לתחושה של "עומס חושי". כך למשל, מרקמים מסוימים של אוכל, צלילים, מראות ובגדים מגרדים הם רק כמה דוגמאות לגירויים חושיים שמוציאים אדם משיווי משקל מנטלי.
בואו לקרוא: https://t.co/2vD3tty6PY pic.twitter.com/JF6v3UDrLd
— מכון טמיר (@tamir_psy) November 9, 2019


רגישות כלפי אחרים
בעלי HSP רואים מצוין את האחר, ויש להם אינטואיציות חריפות ומדויקות. הם שקטים ומופנמים, אך עולמם הפנימי עשיר בדימיון ומאוד יצירתי.
בזכות היכולת לחוש בעוצמה גבוהה יותר מאחרים, הם יכולים להעריך את הרגעים הקטנים בחיים שיכולים להביא לאושר רב ולחוות חוויות מרגשות רבות באופן עשיר ועמוק במיוחד.
מבחינה מוסרית, הם בדרך כלל מצפוניים מאוד ובעלי סופר-אגו מפותח.
קשה להם להתמודד עם ביקורת, אך כשנותנים להם לבצע הם מבצעים את המשימות ביסודיות, לעיתים עד כדי פרפקציוניזם. יחד עם זאת, תהא זו טעות לייחס בהכללה קשיי התמודדות לאנשים רגישים. מרביתם מתמודדים היטב עם הקשיים, הם פשוט קולטים הרבה יותר מאחרים - מסרים, מחוות, תכנים לא-מילוליים וסינגלים חברתיים שעוברים מתחת לרדאר אצל אנשים המצויים בטווח הרגישות הסטנדרטי. בהרבה מובנים זאת יכולת להיות יכולת מאוד שימושית (למשל, בזיהוי שקרים או פערים בין התוכן לבין הכוונות האמיתיות).

יחסים בין-אישיים
לעיתים קרובות קיימים קשיים עם גבולות במערכות יחסים, בעיקר עקב קשיים לפגוע באחרים.
הם נוטים להימנע מקונפליקטים, מתוך חשש "להסתבך" - לפגוע או להיפגע בעצמם - כך , יוצא שדעתם עלולה להישמע פחות. עם הרבה התנסויות כאלה, יכול האדם לפתח הערכה עצמית נמוכה.
קשה להם עם קבלת החלטות, שדורשת יותר זמן מהרגיל.
פיתוח מספר מצומצם של מערכות יחסים, אך הן עמוקות וממושכות יותר ביחס לנורמה.
במקרים מסוימים ובזמנים מסוימים, הם יאמצו התבודדות והתכנסות פנימה, שתעלינה בתורן רגשות בדידות לצד אסטרטגיות המנעות.

גורמים ומקורות
כמו הרבה תכונות אישיות אחרות בחיי הנפש, אנחנו לא באמת יודעים מה מידת התרומה של התורשה והסביבה.
עם זאת, ידוע כי הנטיה למופנמות קשורה באופן חזק עם ההיבט הגנטי או התורשתי.
ממצאים נוספים מלמדים אותנו כי בוגרים עם HSP מתאפיינים כתינוקות בסוג מזג (טמפרמנט) ספציפי - "נוטים להתחמם לאט" ( Slow to Warm Up).


אבחון
אבחון שגוי
בהיעדר קטגוריזציה אבחונית ב-DSM, אנשים עם HSP מאובחנים לא אחת, בטעות, כסובלים מהפרעות אישיות והפרעות נפשיות אחרות.
למשל: הפרעת אישיות תלותית (בגלל נכונותם לרצות אחרים ולהימנע ממאבקים) הפרעת אישיות סכיזואידית והפרעת אישיות נמנעת (בגלל נטייתם להיות יותר עם עצמם), הפרעה טורדנית-כפייתית (בגלל הקצב האיטי בקבלה ההחלטות, לאור ההתחשבות באחר.
לעיתים נדירות יותר הם מאובחנים גם כבעלי אישיות נרקיסיסטית (טעות אבחונית שנגרמת עקב המוכוונות שלהם פנימה, שנראית לפעמים כמו אגנוצנטריות. אבל בניגוד לנרקיסיסטים, שמתקשים מאוד באמפתיה כלפי אחרים, HSP מתנהלים בדיוק להיפך) וכבעלי אישיות גבולית (בעיקר עקב הקשיים בוויסות הרגשי ובתגובתיות המתלווה, אלא שבניגוד לסובלים מבורדרליין, הם הרבה פחות תנודתיים מבחינה רגשית).

מבחנים וכלים לאבחון HSP
ארון פיתחה שאלון דיווח עצמי, תוך שהיא בוחנת את התוקף, הנורמות והמהימנות שלו.
השאלון מאפשר לכל בוגר אדם להעריך עד כמה הוא מתאפיין ברגישות גבוהה. לפי ארון, HSP היא תכונה שכיחה למדי, שקיימת בקרב אדם אחד מתוך חמישה. עם זאת, אנשים בעלי רגישות גבוהה עדיין נתפסים כמיעוט.
אם כך, למרות שבעלי רגישות גבוהה חווים לא אחת ביקורת או לעג, תכונה זו עשויה לטמון בחובה יתרונות ופוטנציאלים מסוימים שצריך למצוא דרכים יצירתיות לממשם.

HSP בחיי העבודה
גברים ונשים עם רגישות גבוהה הם, ברוב המוחלט של המקרים, העובדים הכי מסורים ומשקיעים שיש.
אם אתם מנהלים, חשוב לבנות עבורם תשתית פסיכולוגית ופיזית שתאפשר לרגישות להיות יתרון ולא חיסרון. הנה 3 דוגמאות.
מוזמנים לברר עם העובדים מה הכי מתאים באופן אישי ומה עוד עשוי להיות רלוונטי (באותה מידה, צרור העצות יכול לשרת אתכם, אנשי ה- HSP, כולל שיתוף המנהל בצרכים הייחודיים):

אפשרו עבודה עצמאית
רבים מהאנשים הרגישים מאוד הם מופנמים, ולכן משיגים את התוצאות הטובות ביותר כאשר הם עובדים לבד.
מומלץ לאפשר מרחבי זמן ומרחבי פיזיים שתומכים בעצמאות אישית, לצד הפסקות שבהן יוכלו ״לטעון״ את עצמם.
אנשים רגישים מאוד אינם עובדים היטב כאשר צופים בהם ו״עוקבים״ אחר עבודתם, ועלולים לפרש תזכורות תכופות ובדיקות כחוסר אמון בהם.
תנו להם את המרחב לעבוד לבד ולהבהיר שיוכלו לקבל סיוע במידה ויזדקקו לו.
זה ישתלם בכל היבט שהוא.

ספקו מקום עבודה שקט
מקום עבודה רגוע, ככל הניתן, ייטיב עם אנשים רגישים מאוד.
איך עושים את זה?
נסו להקצות חלק שקט יותר של המשרד, הציעו ימי עבודה מהבית (אם אפשרי ואם העובד/ת רוצה) ושריינו פרק זמן קצר בבוקר להתארגנות.
גם הפסקות במהלך היום, בעיקר לאחר פעילות חברתית, חשובות לאנשים רגישים, מה שרק יגדיל את תפוקתם.

עדכנו על שינויים צפויים
אנשים רגישים מאוד רבים מווסתים גריית-יתר חיצונית ופנימית על ידי התכוננות מוקדמת, פיתוח התנהגויות ביטחון, תכניות ואסטרטגיות לקראת אירועים מאתגרים צפויים. לכן חשוב מאוד לתת התראה מראש.
כאשר זה אפשרי, תנו לעובד ״התראת טריגר מוקדמת״ לפני בלת״מים, כמו פגישות אד-הוק, ישיבות דחופות, מפגשים קבוצתיים ופעילויות צוותיות.
במידה שמתרחשים שינויים של הרגע האחרון, כפי שבאמת קורה לעיתים, כדאי לתת לאנשים רגישים במיוחד פרק זמן מספיק להתאושש ולהשיב לעצמם את שלוותם.


טיפול פסיכולוגי ב-HSP
הטיפול מחייב, כצעד ראשוני בבניית הברית הטיפולית, מידה גבוהה של תיקוף מצד המטפל, לצד הסברים פסיכו-חינוכיים לגבי המאפיינים הפיזיולוגיים, הפסיכולוגיים והחברתיים של התכונה. המטרה היא לנרמל את החיים עם HSP, במקום "לחשוד" בפתולוגיזציה.
בשלב הבא של הטיפול, חשוב לעזור למטופל לקבל את עצמו עם רגישותו - על יתרונותיה וחסרונותיה. חשוב לזכור שהרגישות הגבוהה היא זו שמאפשרת לבני אדם ליצור אמנות מדהימה, כמו פרוזה, ציור, שירה. יש לרגישות יתירה מחירים מסוימים, אבל אם נדע לתעל אותה למקום הנכון בתהליך הטיפולי, יוכל המטופל להגיע למקומות מדהימים ולממש את עצמו.
מבחינת הקניית מיומנויות, בדרך כלל מומלצת עבודה טיפולית על פיתוח כלים שמסייעים רגשית והתנהגותית.
נתייחס כאן לשני תחומים כדוגמא:
אסרטיביות - דרך האמצע בין פסיביות ושתיקה לבין אגרסיביות ותובענות. בעיקר יש לאמן אותם לזהות מה בדיוק הם רוצים ולעמוד באופן יעיל על דעתם.
הרגעה עצמית- במצבים של סערה והצפה רגשית, נדרשות מיומנויות התנהגותיות של ויסות עצמי - הסחה, התבוננות, הרפיה ונשימות, מיינדפולנס ועוד דרכים להרגעה עצמית.
למי שמעוניין, אנו מקימים קבוצת מיינדפולנס חדשה בתל אביב.


אם אתם/ן מעונינים להתחיל טיפול פסיכולוגי פרטני,
מוזמנים לפנות אלינו לייעוץ והכוונה טלפוניים.
עלות מפגש טיפולי: סביב 330 ש״ח.




שאלון למילוי עצמי - האם אתם סובלים מ- HSP? <
עמותה חדשה לתמיכה במתמודדים עם HSP - מתוך אתר מאקו
<


כתיבה:

אביגיל וינר, פסיכולוגית; תלמידת המסלול לדוקטורט ישיר בפסיכולוגיה קלינית במסלול נוירופסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה; בוגרת M.A בתחום בהצטיינות יתרה.
מור צח מוכתר, תלמידת ma בפסיכולוגיה חינוכית
 

להקליד

משתמש פעיל
תודה על המידע הרחב!
עדיין מנסה להבין אם זה נושא של רגש (סגנון רגשי מלא רגשות) או של הרגשה שזה אומר תחושת יתר וכאלה? (במידע שהבאתם יש גם וגם אם הבנתי נכון)
והאם זה בעצם משהו חריג או פשוט סגנון של בן אדם ורמה מסויימת של רגישות
(חשבתי שאולי השאלון למילוי עצמי יכול לעזור גם להבין אבל הגישה ללינק של השאלון חסומה)

השאלה שלי היא לא רק מהתחום המקצועי אלא יותר מהפן המעשי של החיים האם זו תופעה מוכרת ומקובלת או משהו חריג שמחייב טיפול מקצועי

בקיצור האם יש כאלה שמכירים את התופעה ואת התסמינים או הקשיים שלה וגישה לטיפול עצמי או עזרה אחרת ועוד


יום טוב
 
נערך לאחרונה ב:

מאיר 4134

משתמש מקצוען
נלקח מהאתר


אדם רגיש מאוד מעבד מידע חושי בצורה עמוקה יותר ומגיב אליו בהתאמה בעוצמה גדולה יותר. במבחן הבא שאלות המאתרות סימנים לרגישות גבוהה. בדקו עכשיו – האם אתם אנשים רגישים מאוד

ענו על כל אחת מהשאלות האם היא נכונה אישית עבורכם. סמנו שאלה כנכונה גם אם היא נכונה במידה מסוימת. הימנעו מלסמן את השאלה כנכונה אם השאלה אינה נכונה מאוד או אינה נכונה כלל.



#נכון
1.נראה שאני מודע לדקויות בסביבה שלי
2.מצבי רוח של אחרים משפיעים עלי
3.אני נוטה להיות רגיש מאוד לכאבים
4.בימים עמוסים אני מרגיש צורך לפרוש הצידה, למיטה או לחדר חשוך, או לכל מקום שבו אמצא מעט פרטיות
והקלה מגירויים חיצוניים

5.אני רגיש במיוחד לקפאין
6.אני מוצף בקלות על-ידי אורות עזים, ריחות חזקים, בדים גסים או צפירות בקרבת מקום
7.יש לי חיים פנימיים עשירים ומורכבים
8.רעש חזק גורם לי לאי-נוחות
9.אמנות או מוזיקה גורמות לי להתרגשות רבה
10.אני אדם מצפוני
11.אני נבהל בקלות
12.אני נכנס ללחץ כשאני צריך לעשות הרבה בתוך זמן קצר
13.כשאנשים חשים שלא בנוח בסביבה שבה הם נמצאים, אני יודע מה צריך לעשות כדי לעזור להם (לדוגמה, שינוי
התאורה או מקום הישיבה שלהם)

14.אני מרגיש מוטרד כשאנשים דוחקים בי לעשות יותר מדי דברים בבת אחת
15.אני מנסה בכל כוחי לא לשכוח דברים ולהימנע משגיאות
16.אני מקפיד להימנע מתוכניות טלוויזיה ומסרטים אלימים
17.אני חש עוררות-יתר לא נעימה כשדברים רבים קורים סביבי
18.תחושת רעב עזה גורמת לי לתגובה חזקה ופוגעת בריכוז או במצב הרוח שלי
19.שינויים בחיי מזעזעים אותי
20.אני מבחין בריחות, טעמים, קולות ועבודות אמנות עדינים או מעודנים ונהנה מהם
21.הצורך לארגן את חיי, כך שאוכל להימנע ממצבים שיגרמו לי לדאגה או הצפה, הוא בעדיפות גבוהה בשבילי
22.כשאני מוכרח להשתתף בתחרות או לבצע משימה לעיני אחרים, אני רועד או נעשה עצבני כל כך, שרמת הביצועים
שלי נמוכה

23.בילדותי אמרו ההורים או המורים שלי שאני רגיש או ביישן
חשבנקה טופס

ניקוד: 0

במידה ועניתם בחיוב על 12 או יותר מהשאלות, קרוב לוודאי שאתם רגישים מאוד מצד שני ושוב לזכור שאף שאלון פסיכולוגי אינו מדויק עד כדי כך שתוכלו לנהל את חייכם על-פיו. אם עניתם בחיוב רק על שאלה אחת או שתיים, אבל ההגדרה של אדם רגיש מאוד מתאימה לכם עדיין ייתכן שלמרות תוצאות השאלון אתם צודקים כשאתם אומרים שאתם רגישים מאוד.


וכן היה שם שאלון מורחב בקובץ PDF - מצורף
 

קבצים מצורפים

  • אדם-רגיש-מאוד-שאלון-עצמי.pdf
    KB 115.2 · צפיות: 128

מאיר 4134

משתמש מקצוען
האם מדובר בתסמונת אספרגר? או במילים אחרות אוטיזם בתפקוד גבוהה?

לעיל הובאו אישים מפורסים כקארל יונג שלקו בהפרעה זו ואף שמדובר באישיות NON PERSON GRATE מבחינה חרדית, אין המדובר באישיות הידועה כבעלת צרכים מיוחדים
 

חנה פכמן

משתמש מקצוען
איור וציור מקצועי
האם מדובר בתסמונת אספרגר? או במילים אחרות אוטיזם בתפקוד גבוהה?
יש דעות שזה ה'קצה' של הרצף,
אבל בשביל להיחשב 'על הרצף' יש קריטריונים ברורים של הDSM שקשורים להפרעה בתפקוד, ו'רגישות גבוהה' יכולה להופיע גם בלי פגיעה בתפקוד.
(אגב, גם ADHD, ODD, OCD, חרדות, הפרעה חברתית ועוד 'תופינים' יכולים להיות על הגבול)
 

להקליד

משתמש פעיל
תודה לכל אלו שעונים ומחכימים
אני רואה שהתשובות הם באמת מקצועיות
רק מכיון שאני התכוונתי בעיקר להבין את זה בשפה פשוטה
אולי אנסה לסכם לעצמי ותתקנו אותי
בעצם המדובר באנשים שהם מעל לממוצע בקשר למתח ולעצבים ושימת לב לדברים קטנים שמפריעים להם ומלחיצים אותם
במחשבה שניה התגובות והתסמינים האלו יכולים לקרות גם לאדם אחר כשהוא נמצא במצב או בתקופה לחוצה וכדומה

האם זה הרעיון פחות או יותר

מה דעתכם
 

miami

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
הפקות ואירועים
הנכון הוא,
שכלפי חוץ הם מתפקדים כאנשים רגילים לחלוטין!
בעוד שבפועל הבר דורש מהם אנרגיות מטורפות .
בהסבר ברור יותר, יש להם מבחר מסכות אותם הם לומדים ללבוש, מסכה לחברים, מסכה לעבודה, מסכה לשמחות וכו.... כשהם מגיעים הביתה נגמר להם כבר הכח לשחק.... ושם מתחילה ההצגה האמיתית.!
ע"פ רב הם הופכים להיות שחקנים מצטיינים!
עוד מידע, ועשיתי דוקטורט בנושא
בפרטי.
 

מצטרפת

משתמש מקצוען
לא קראתי את כל האשכול
אבל בכל אופן יש ספר 'אדם רגיש מאד'
ו'ילד רגיש מאד'
ניתן לקנות בצומת ספרים או סטימצקי-
מסביר מאד טוב את התופעה,
איך מזהים
(אני חושבת שאין אבחון מדויק כמו פשוט שמרגישים שהתיאורים בספר או ממקור אחר מתאימים..)
וכן כלים להתמודדות להורים עם ילד כזה ולאנשים כאלו..
 

ריקי שחור

משתמש מקצוען
לו יכולתי לערוך את הכותרת...
המילה "תסמונת" ממש אינה מתאימה כאן. זה כמו לכתוב: תסמונת מחוננות.
כן, אנשים רגישים מאד הם מחוננים. מחוננים ביכולת להבחין, להתבונן, לשים לב, לצפות מראש, לחוש ולהרגיש, להיות אכפתיים, לחוש את האחר.

ממליצה על הספרים הנ"ל. ("ילד רגיש מאד" חלק לקריאה גם ע"י מחוננים ברגישות לביטויים ודוגמאות מעודנות)
כמו כן, אני מצרפת קישור לרשימת תפוצה בנושא
יש שם שאלון קצת שונה, וגישה עמוקה, רכה ומאפשרת.
 

להקליד

משתמש פעיל
המילה "תסמונת" ממש אינה מתאימה כאן.
תודה לך על התגובה
פשוט חיכיתי לבירור בנקודה הזו שהגדרת
כי אני מנסה להבין בשפה הפשוטה ולא דווקא המקצועית
כמו שכתבתי בהודעה למעלה -
האם בעצם המדובר באנשים שהם מעל לממוצע בקשר למתח ולעצבים ושימת לב לדברים קטנים שמפריעים להם ומלחיצים אותם
ובאמת התגובות והתסמינים האלו יכולים לקרות גם לאדם אחר כשהוא נמצא במצב או בתקופה לחוצה וכדומה
אז בקיצור את אומרת שזו בערך ההגדרה

אבל את אומרת שבעצם עוד יותר פשוט מזה -
זה כמו לכתוב: תסמונת מחוננות. אנשים רגישים מאד הם מחוננים. מחוננים ביכולת להבחין, להתבונן, לשים לב, לצפות מראש, לחוש ולהרגיש, להיות אכפתיים, לחוש את האחר.
אז בעצם בכלל לא מדובר בבעיה נפשית וכדומה
אלא בסך הכל מדובר באנשים או ילדים מחוננים
ואז ממילא כל הדברים אצלם יותר מדויקים וממוקדים
אז בעצם הנושא של הרגישות הוא בסך הכל תוצאה ולא מקור הבעיה
והאמת שזה הרבה יותר מרגיע להתייחס לזה בצורה חיובית כזו
אכן? האם כך גם ההתייחסות של הספרים והספרות המקצועית שהזכרת ושהזכירו כאן @מאיר 4134 ו @מצטרפת
אשמח לשמוע האם הבנתי נכון

תודה רבה לך
 
נערך לאחרונה ב:

מצטרפת

משתמש מקצוען
מי שרוצה להבין את זה לגמרי
הספרים שהמלצתי ממש מסבירים יפה
בגדול, זו ממש לא תסמונת!!!!!!
זה סוג של אופי מסוים
שכמו לכל אופי יש מעלות וחסרונות.
דברים שגורמים להם להיות 'מחוננים' -אבל בכיוון שונה
מIQ רגיל.
ובתחומים מסוימים מקשה עליהם את החיים
ותוקע אותם.
אסביר בערך לפי הספר:
20% מהאוכלוסיה יש להם אופי של רגישות יתר
זה אומר, פעמים רבות זו גם רגישות תחושתית ברמה כזו או אחרת
אבל הנושא העיקרי זה רגישות לניואנסים, שימת לב לפרטים.
מה זה אומר?
בספר היא מסבירה
שלדוג' במפעל למיון תפוזים
עובר על סרט נע 3 תפוזים בכל פעם
והמכונה ממיינת אותם לפי גודל-
אלו למעשה רוב האנשים בעולם
מסתובבים בעולם ובכל רגע
קולטים כמות מסוימת של נתונים,
מעבדים במוח וכך מפרשים ומבינים את העולם,
מסינים סיטואציות ועוד
מה קורה לאנשים הרגישים?
אנשים רגישים זה דומה למכונה
שכזו שממיינת 15 תפוזים בו זמנית
מה קורה?
הצפה!
זה מה שקורה לאנשים הרגישים-
בכל רגע הם קולטים הרבה יותר מידע ממה שהאחרים קולטים
ולמה זה גורם?
שתי דברים: מצד אחד -הם קולטים הרבה יותר את העולם
נראה פעמים רבות שיש להם אינטואיציה טובה
כשלמעשה היא באמת נשענת על המון מידע שהם קלטו
ואפילו לא שמו לב והרגישו שהם קלטו יותר מאחרים
בהמשך אתן דוגמה...
ומצד שני-בכל רגע יש להם כ"כ הרבה מידע
שגורם להם להיות מוצפים המון.
כל חוויה מציפה אותם הרבה יותר כי הם קלטו כמות אדירה של מידע
מעייפת יותר- כי המוח שלהם עבד פי 10 ממוח של אדם אחר
זה פשוט צורת הסתכלות שונה על העולם.
עוד נקודה שהם מאד שמים לב לפרטים
זה גורם להם להיות יותר לשים לב מה השני מרגיש וכו'
וכל משפט הכי קטן -
בקיצור, הם פגיעים יותר ומושפעים יותר מהמצב רוח של אחרים
אז יש צדדים יפים באופי הזה
ויש צדדים מאתגרים
ובגלל זה הם חווים את העולם בצורה שונה
מה שגורם להם לפעמים להרגיש שונים
אתן דוגמה מהספר מקווה שזה בסדר הדוגמה..
שתי ילדים קמים בבוקר
נכנסים למטבח לוקחים את הכריך והולכים ללימודים
האח- שאין לו את הרגישות יתר
המשיך ללימודים ככל הימים והכל בסדר.
האח שיש לו את האופי של רגישות יתר-
תו"כ שלקח את הכריך
שם לב לצלחת שבורה בפח, לאמא הכעוסה מעט, ולחליפה של אבא שלא תלויה במקום
אז הוא קלט- שהיה מריבה בבית..
(לא בטוח שידע ממש להסביר למה ואיך הבין את זה, הנתונים נקלטים בלי לשים לב)
אז הוא ילך ללימודים -מוצף/מתוסכל/כועס/דואג וכו'
בעצם הם חווים יותר חוויות בחיים לכל הצדדים -גם לשמחה זה בעוצמה יותר.
למעשה יוצא שאח הראשון גדל בלי בעיות הכל בסדר וזורם
ולא מבינים למה לאח השני יש כ"כ הרבה בעיות רגשיות
כאילו גדל בבית לא תקין.
אבל זה האמת למעשה, הגדול (בדוגמה הזו) גדל בבית תקין מבחינתו
ומבחינת חוויות הילדות שספג
והשני-הרגיש גדל בבית 'לא תקין' מבחינת חוויות הילדות שלו
לכן התכונה הזו יכולה להועיל מאד בעבודות שצריכות אינטואיציה טובה,
ניתוח של נתונים לעומק והצלבת נתונים ועוד
ומצד שני יכול להיות מאד מסובך עם עצמו
אגב, עוד דבר מהספר-
במחקר שעשו
ראו שעל ילדים 'רגילים' לאיכות הקשר עם האמא ולמצב המשפחתי
לא היה הרבה השפעה על הילד וההסתגלות שלו
לעומת ילדים רגישים -
שאצלם יכלו לראות הבדלים מאד משמעותיים ביכולת שלהם להסתגל
בין ילדים-שגדלו בסביבה תומכת וטובה
לילדים- שגדלו לאמא פחות תומכת
לכן כל מי שיש לה ילד כזה מומלץ מאד! לקרוא את הספר
זה נותן שם הדרכה מאד טובה להורים
לדוג' כמה שעונש רק מזיק לילד רגיש לעומת ילדים רגילים שזה לא כ"כ משפיע עליהם
ועוד
חשוב לציין -שילדים רגישים שיש להם אינטלגנציה רגשית טובה
ועובדים אתם על נושא הרגשות
יכולים לגדול באמת מוצלחים הרבה יותר מאחרים.
בהצלחה וגידול בריא
 

ריקי שחור

משתמש מקצוען
לסיכום דבריך, @מצטרפת, משפט שקראתי באחד הספרים בנושא: יש ילדים שהם כמו סחלבים. הם צריכים גידול עדין יותר, מים מזוקקים, אור שמש בכמות מדויקת, מקום קבוע, זה דורש יותר מאמץ לגדל אותם, אך כשהם פורחים- אין כמו סחלבים!!
 

Kenyonit

משתמש מקצוען
מי שרוצה להבין את זה לגמרי
הספרים שהמלצתי ממש מסבירים יפה
בגדול, זו ממש לא תסמונת!!!!!!
זה סוג של אופי מסוים
שכמו לכל אופי יש מעלות וחסרונות.
דברים שגורמים להם להיות 'מחוננים' -אבל בכיוון שונה
מIQ רגיל.
ובתחומים מסוימים מקשה עליהם את החיים
ותוקע אותם.
אסביר בערך לפי הספר:
20% מהאוכלוסיה יש להם אופי של רגישות יתר
זה אומר, פעמים רבות זו גם רגישות תחושתית ברמה כזו או אחרת
אבל הנושא העיקרי זה רגישות לניואנסים, שימת לב לפרטים.
מה זה אומר?
בספר היא מסבירה
שלדוג' במפעל למיון תפוזים
עובר על סרט נע 3 תפוזים בכל פעם
והמכונה ממיינת אותם לפי גודל-
אלו למעשה רוב האנשים בעולם
מסתובבים בעולם ובכל רגע
קולטים כמות מסוימת של נתונים,
מעבדים במוח וכך מפרשים ומבינים את העולם,
מסינים סיטואציות ועוד
מה קורה לאנשים הרגישים?
אנשים רגישים זה דומה למכונה
שכזו שממיינת 15 תפוזים בו זמנית
מה קורה?
הצפה!
זה מה שקורה לאנשים הרגישים-
בכל רגע הם קולטים הרבה יותר מידע ממה שהאחרים קולטים
ולמה זה גורם?
שתי דברים: מצד אחד -הם קולטים הרבה יותר את העולם
נראה פעמים רבות שיש להם אינטואיציה טובה
כשלמעשה היא באמת נשענת על המון מידע שהם קלטו
ואפילו לא שמו לב והרגישו שהם קלטו יותר מאחרים
בהמשך אתן דוגמה...
ומצד שני-בכל רגע יש להם כ"כ הרבה מידע
שגורם להם להיות מוצפים המון.
כל חוויה מציפה אותם הרבה יותר כי הם קלטו כמות אדירה של מידע
מעייפת יותר- כי המוח שלהם עבד פי 10 ממוח של אדם אחר
זה פשוט צורת הסתכלות שונה על העולם.
עוד נקודה שהם מאד שמים לב לפרטים
זה גורם להם להיות יותר לשים לב מה השני מרגיש וכו'
וכל משפט הכי קטן -
בקיצור, הם פגיעים יותר ומושפעים יותר מהמצב רוח של אחרים
אז יש צדדים יפים באופי הזה
ויש צדדים מאתגרים
ובגלל זה הם חווים את העולם בצורה שונה
מה שגורם להם לפעמים להרגיש שונים
אתן דוגמה מהספר מקווה שזה בסדר הדוגמה..
שתי ילדים קמים בבוקר
נכנסים למטבח לוקחים את הכריך והולכים ללימודים
האח- שאין לו את הרגישות יתר
המשיך ללימודים ככל הימים והכל בסדר.
האח שיש לו את האופי של רגישות יתר-
תו"כ שלקח את הכריך
שם לב לצלחת שבורה בפח, לאמא הכעוסה מעט, ולחליפה של אבא שלא תלויה במקום
אז הוא קלט- שהיה מריבה בבית..
(לא בטוח שידע ממש להסביר למה ואיך הבין את זה, הנתונים נקלטים בלי לשים לב)
אז הוא ילך ללימודים -מוצף/מתוסכל/כועס/דואג וכו'
בעצם הם חווים יותר חוויות בחיים לכל הצדדים -גם לשמחה זה בעוצמה יותר.
למעשה יוצא שאח הראשון גדל בלי בעיות הכל בסדר וזורם
ולא מבינים למה לאח השני יש כ"כ הרבה בעיות רגשיות
כאילו גדל בבית לא תקין.
אבל זה האמת למעשה, הגדול (בדוגמה הזו) גדל בבית תקין מבחינתו
ומבחינת חוויות הילדות שספג
והשני-הרגיש גדל בבית 'לא תקין' מבחינת חוויות הילדות שלו
לכן התכונה הזו יכולה להועיל מאד בעבודות שצריכות אינטואיציה טובה,
ניתוח של נתונים לעומק והצלבת נתונים ועוד
ומצד שני יכול להיות מאד מסובך עם עצמו
אגב, עוד דבר מהספר-
במחקר שעשו
ראו שעל ילדים 'רגילים' לאיכות הקשר עם האמא ולמצב המשפחתי
לא היה הרבה השפעה על הילד וההסתגלות שלו
לעומת ילדים רגישים -
שאצלם יכלו לראות הבדלים מאד משמעותיים ביכולת שלהם להסתגל
בין ילדים-שגדלו בסביבה תומכת וטובה
לילדים- שגדלו לאמא פחות תומכת
לכן כל מי שיש לה ילד כזה מומלץ מאד! לקרוא את הספר
זה נותן שם הדרכה מאד טובה להורים
לדוג' כמה שעונש רק מזיק לילד רגיש לעומת ילדים רגילים שזה לא כ"כ משפיע עליהם
ועוד
חשוב לציין -שילדים רגישים שיש להם אינטלגנציה רגשית טובה
ועובדים אתם על נושא הרגשות
יכולים לגדול באמת מוצלחים הרבה יותר מאחרים.
בהצלחה וגידול בריא
@מצטרפת
וואו איזה יפה ומעניין.
מאיזה ספר זה? ואיפה אני יכולה לקנות אותו? (באשדוד)
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט פ'

קכט פְּלָאוֹת עֵדְוֹתֶיךָ עַל כֵּן נְצָרָתַם נַפְשִׁי:קל פֵּתַח דְּבָרֶיךָ יָאִיר מֵבִין פְּתָיִים:קלא פִּי פָעַרְתִּי וָאֶשְׁאָפָה כִּי לְמִצְוֹתֶיךָ יָאָבְתִּי:קלב פְּנֵה אֵלַי וְחָנֵּנִי כְּמִשְׁפָּט לְאֹהֲבֵי שְׁמֶךָ:קלג פְּעָמַי הָכֵן בְּאִמְרָתֶךָ וְאַל תַּשְׁלֶט בִּי כָל אָוֶן:קלד פְּדֵנִי מֵעֹשֶׁק אָדָם וְאֶשְׁמְרָה פִּקּוּדֶיךָ:קלה פָּנֶיךָ הָאֵר בְּעַבְדֶּךָ וְלַמְּדֵנִי אֶת חֻקֶּיךָ:קלו פַּלְגֵי מַיִם יָרְדוּ עֵינָי עַל לֹא שָׁמְרוּ תוֹרָתֶךָ:
נקרא  23  פעמים

לוח מודעות

למעלה