תמחור שעות עריכה תורנית

על דא ועל הא

משתמש סופר מקצוען
עימוד ספרים
אין לי הרשאה בפורום עריכה תורנית, אעלה את שאלתי כאן.

אני עושה עריכה תורנית ללקוח כבר כמה שנים [באופן של עריכת שיעורים כלליים על תקן שבועי],
וסכמנו על סכום X לשעה.
במהלך העבודה אני מגלה שעל כל שיעור שלו שאני כותב, יש לכל הפחות ארבע שעות בטלפון שאני דן אתו סביב הענין הזה,
שהוא מתקשר וטוען כך וכך, ומוסיף כך וכך, ומבקש ממני לדבר עם רבו (שהשיעורים הם שלו) להבין טוב יותר, ואז השיחה עם רבו שהוא אדם מבוגר, אורכת כשעה וחצי, וכוללת בתוכה סיפורים ע"ג סיפורים שאינם קשורים בכלל לשיעור, ומפני כבוד התורה איני יכול לסיים השיחה .
ואציין, כי כל הדברים האלו לא באים מחמת חוסר הבנה שלי, אלא תוספות על הנאמר שם, וחידודי מילתא.

שאלתי היא האם את השעות הללו הוא אמור לקבל בחינם, או שאני יכול לחשבם כשעות עבודה.
[לא מדובר באחד שיש לו 'בעיה' עם הסכום, וגם אם יכפיל את עצמו - לא אכפת לו. ואני דן מצד האמת].
ואם לא היו אלו אלא טלפונים פה-ושם של תיקונים והערות נכונות, ברור שהייתי נותן את השירות הזה חינם,
אך כשמדובר על כל כך הרבה שעות - נשמע לי מוגזם מעט.

[ואל תייעצו לי לשאול אותו בפירוש, כי זה הפתרון הפחות נעים].

תודה מראש.
 

על דא ועל הא

משתמש סופר מקצוען
עימוד ספרים
אני לא רואה כאן צל של שאלה, ברור שמגיע לך כסף על זה. ולא עוד, אלא שאף אם יאמר לך שלא מגיע לך, ייתכן שבדין תוכל לחייבו.
אתה נוהג כך גם כלפי טלפונים של תיקונים הכרחיים?
מקובל לגבות גם עליהם כסף?
 

לצדדין קתני

משתמש פעיל
עריכה תורנית
אתה נוהג כך גם כלפי טלפונים של תיקונים הכרחיים?
מקובל לגבות גם עליהם כסף?
אם הם אורכים זמן משמעותי, בהחלט. זמני יקר ונהוג לשלם עליו.
עם זאת, אציין שהדבר תלוי בלקוח, אם הוא מדקדק איתי על כל שקל ודקה, בדר"כ אשיב לו כגמולו הטוב, אך אם בעין יפה הוא נותן ופחות עוקב אחרי כל דקה של עבודה, אף אני כן, ואיני סופר כל דקה של שיחת טלפון.
 

2u2

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
עימוד ספרים
ברור שכן
רק השאלה אם הרב המשלם, או שהוא גורם לתלמיד לשלם יותר?
 

#ליבא

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
גם לענ"ד אין כאן צד של שאלה, במיוחד שמדובר בתוספות.
 

2u2

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
עימוד ספרים
כמה כסף שנראה לך שאתה יכול לבקש - אתה שווה את זה.
ומה שנראה לך שאינך יכול לבקש - אתה באמת לא שווה את זה.
ממש לא נכון, נניח שלקוח א' משלם לך סכום מסוים, וללקוח ב' זה יקר, ואתה מעונין לקחת את העבודה מלקוח ב', אז תאלץ להתפשר על המחיר למרות שאתה שווה יותר.
 

סופריא - הוצאה לאור

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום גולד
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
מנסיון רב שנים:

לקוח שבאופן קבוע מצריך שיחות טלפון ממושכות, גובים ממנו תשלום גם עבור שעות השיחה בטלפון.
 

שולמית אמויאל

משתמש פעיל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה תורנית
מה יותר קל מאשר פעם אחד להבהיר את העניין בצורה מפורשת עם התלמיד.
ותצא ידי"ח לכו"ע?
אפילו שבאופן אישי ברור לי שאתה צריך לגבות על זה כסף. אבל ככה אולי הוא יקמצן לך קצת בשיחות עם הסיפורים, ותרוויח זמן..
 

פסיק

עורך תורני וכותב תוכן
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
גם אני נוהג לגבות תשלום על שיחות ממין אלו. אבל כבר בתחילת הקשר שלי עם הלקוח אני מבהיר ואומר לו בפה מלא שאני מדליק את הטיימר בכל פעם שהוא מתקשר אלי. יש שיתקמצנו מאז ואילך על השיחות (עובדה שנותנת פתחון פה לדיון רציני בהלכות חו"מ אם העורך אינו אומר מפורשות), והרוב לא.
אבל בלי להודיע ללקוח, צריך לכאורה דעת תורה של מו"ץ. לא כן?
 
נערך לאחרונה ב:

מרובע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
D I G I T A L
מצד הרב הוא ירגיש שאם הוא לא יסביר בפרוטרוט אז העבודה לא תצא מושלם,
אז לפעמים העורך רוצה שהרב ימליץ עליו שהוא טוב אז הוא נותן לו מעבר.
 

ב.ל.

משתמש רשום
עריכה תורנית
איני מבין מה ההבדל שין שיחות טלפון לשיחות פרונטליות.
והלא אם התלמיד היה מבקש ממך לעלות איתו מידי שיעור לבית הרב, להראות לו את החומר ולשמוע מפיו תוספות וכו', ודאי שהיית גובה ממנו מחיר.
מה אם כן שונה בשיחת טלפון.

אם השיחות היו מתבצעות באופן ח"פ, כגון בתחילת פרוייקט וכו', כשהרב רוצה להבהיר את מטרותיו/סגנונו, או שהוא רוצה להכיר את מי שהולך לעבוד על תורתו, הדין שונה.
אך במקרה האמור, ודאי וכמובן שהשעות ייחשבו לשעות עבודה.

מלבד זאת חובה! להודיע על כך לתלמיד או למי שהכסף עובר דרכו.
זה יחסוך המון אי נעימויות...
אם התשלום על כך קשה לו, שיואיל לבקש מרבו להפסיק את השיחות הללו...

בהצלחה
 

מאל"ף ועד תג

עריכה | הגהה | עימוד
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
עימוד ספרים
עריכה תורנית
לי היה מקרה דומה, הודעתי לגאון המחבר שאיאלץ לתמחר את השיחות הרבות שלנו [שגלשו כבר הרחק מענין הספר צפונה].
הייתי בטוח שזה ישים לזה סוף. והנה השיחות התגברו ביתר שאת וביתר נושאים.
התברר לי שלמחבר אין בעיה כספית אלא בעיה של אוזן קשבת [!] ואדרבה, כשהודעתי לו שאתמחר את זמני השיחות הוא הרגיש יותר בנח להתקשר עוד ועוד...
לעצם השאלה כאן, תחשוב שהמחבר שולח אותך לספריה הלאומית לנבור בכתבי יד לצורך בירור הנוסח המדויק. האם גם אז היית מסתפק לגבי תשלום? אז מה ההבדל? אם אתה חושש שלא כל השיחה היא לצורך בירור העריכה, תוריד אחוז מסויים מהשקלול, אבל ודאי שזה לצורך העריכה, כלשונך, ולתועלת הספר.
 

בן מיכאל

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
אין לי הרשאה בפורום עריכה תורנית, אעלה את שאלתי כאן.

אני עושה עריכה תורנית ללקוח כבר כמה שנים [באופן של עריכת שיעורים כלליים על תקן שבועי],
וסכמנו על סכום X לשעה.
במהלך העבודה אני מגלה שעל כל שיעור שלו שאני כותב, יש לכל הפחות ארבע שעות בטלפון שאני דן אתו סביב הענין הזה,
שהוא מתקשר וטוען כך וכך, ומוסיף כך וכך, ומבקש ממני לדבר עם רבו (שהשיעורים הם שלו) להבין טוב יותר, ואז השיחה עם רבו שהוא אדם מבוגר, אורכת כשעה וחצי, וכוללת בתוכה סיפורים ע"ג סיפורים שאינם קשורים בכלל לשיעור, ומפני כבוד התורה איני יכול לסיים השיחה .
ואציין, כי כל הדברים האלו לא באים מחמת חוסר הבנה שלי, אלא תוספות על הנאמר שם, וחידודי מילתא.

שאלתי היא האם את השעות הללו הוא אמור לקבל בחינם, או שאני יכול לחשבם כשעות עבודה.
[לא מדובר באחד שיש לו 'בעיה' עם הסכום, וגם אם יכפיל את עצמו - לא אכפת לו. ואני דן מצד האמת].
ואם לא היו אלו אלא טלפונים פה-ושם של תיקונים והערות נכונות, ברור שהייתי נותן את השירות הזה חינם,
אך כשמדובר על כל כך הרבה שעות - נשמע לי מוגזם מעט.

[ואל תייעצו לי לשאול אותו בפירוש, כי זה הפתרון הפחות נעים].

תודה מראש.
כפי שכבר כתבו כולם ודאי שזה זמן עבודה וזה אי"צ לפנים.
 

שיקול דעת

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
עימוד ספרים
גם אני סובר כמו קודמיי שלגופה של השאלה, התשובה שמגיע לך תשלום.

אבל, אני חושב שמכיון שכמעט בטוח שהלקוח לא יודע ולא מעלה על דעתו שתיקח על זה כסף, אתה כן חייב להודיע לו על כך, ואם לא נעים לך להגיד לו בפירוש, אסור לקחת כסף, כי מהיכי תיתי שהוא מוכן לשלם כ"כ, אולי אם היה יודע שאתה הולך לקחת על זה כסף הוא היה נמנע לגמרי או חלקית מלהתקשר אליך.
הניחא אם היה דבר שברור לכולם, שזה דבר שמחייב כסף, מותר לך להניח שברור גם לו שאתה חושב את זה לשעות עבודה, אבל עצם הדיון כאן, ועצם הספק שלך אם אפשר לחייב על זה תשלום, זה מראה שזה דבר שלא ברור לכולם, ולכן גם אם למעשה מותר לקחת על זה כסף, אבל לא באופן אוטומטי בלי שהלקוח ידע.

זה דומה למעמד, שאחרי העימוד הלקוח לא מפסיק לשגע אותו על תיקונים. מקובל לקחת על זה תשלום בנפרד. אבל האם מותר לו לקחת על זה כסף גם אם הלקוח לא מעלה על דעתו שזה בתוספת מחיר?? הלא אילולי היה יודע היה מתפשר על מה שיש לו. איך אתה כופה עליו לשלם כשלא ידע בכלל שזה עולה כסף?

ושוב פעם, ודאי שעל דברים שכל בר דעת יודע שזה עולה כסף, אין כאן טענה. אבל בדברים כעין אלו, שמי שלא מתמצה בו אינו יודע הכללים, ומעשים שבכל יום שהלקוחות 'נדהמים' לשמוע שיש על זה תוספת תשלום, בודאי שא"א לחייב אותו בלי שידע על כך מקודם.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכא

א שִׁיר לַמַּעֲלוֹת אֶשָּׂא עֵינַי אֶל הֶהָרִים מֵאַיִן יָבֹא עֶזְרִי:ב עֶזְרִי מֵעִם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:ג אַל יִתֵּן לַמּוֹט רַגְלֶךָ אַל יָנוּם שֹׁמְרֶךָ:ד הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל:ה יְהוָה שֹׁמְרֶךָ יְהוָה צִלְּךָ עַל יַד יְמִינֶךָ:ו יוֹמָם הַשֶּׁמֶשׁ לֹא יַכֶּכָּה וְיָרֵחַ בַּלָּיְלָה:ז יְהוָה יִשְׁמָרְךָ מִכָּל רָע יִשְׁמֹר אֶת נַפְשֶׁךָ:ח יְהוָה יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:
נקרא  6  פעמים

לוח מודעות

למעלה