שרוליק הולמס

דיו וקסת

משתמש מקצוען
אחת הדמויות הספרותיות המוכרות ביותר בספרות הכללית, היא דמותו של הבלש הגאון שרלוק הולמס ועוזרו הנאמן ווטסון.
החלטתי ליצור כעין פרודיה חרדית על הדמויות.
אני לא יודע עד כמה ייהנה מזה מי שלא מכיר את המקור.


קוראים לי וולפסון.
רק וולפסון. אין לי שם פרטי. אולי פעם היה, לא זוכר. היום אני וולפסון.
אבל לא על עצמי באתי לספר, מה אני ומי אני שאספר על עצמי. באתי לספר לכם על ידידי, מורי ורבי ר' ישראל הולמס. מכיוון שאנחנו בידידות ארוכת שנים, ומכיוון שהוא לא מרשה לקרוא לו בשם אחר, אני מרשה לעצמי לקרוא לו בשם החיבה שלו - שרוליק.
ברבות השנים צברנו הרפתקאות ותעלומות רבות מספור, אותם העליתי על הכתב למען יעמדו ימים רבים, והרי הם מוגשים לפניכם.

<<>><<>><<>>
פרק א'
המפגש


הייתי אז אברך צעיר, טרי-טרי, עדיין עם השעון המוזהב על היד. חיפשתי חברותא לסדר שלישי, משהו לא מחייב אבל שיהיה רציני.
יום אחד אני מהלך ברחובות ירושלים טרוד במחשבותיי, ולפתע אני פוגש את ר' קלמן. "מה שלומך, וולפסון?" הוא צהל לקראתי. "אני מחפש חברותא לסדר שלישי" סיפרתי אחרי סמול טוק קצר.
פניו של ר' קלמן נעשו רציניות, "יש לי רעיון נועז" הוא אמר "לך לבית הכנסת 'זהרי לבנה', בחדר האחורי תמצא אותו. קוראים לו שרוליק, שרוליק הולמס. הוא ביקש ממני למצוא לו חברותא. נראה לי שאתם תסתדרו לא רע"
הודיתי לקלמן בחום, ואז הוא אמר "תצטרך להתרגל אליו, יכול להיות שזה ייקח זמן, אבל זה יהיה שווה".
"למה, יש איתו איזו בעיה?" התפלאתי, "לא הייתי מגדיר את זה בעיה, כבר תראה בעצמך..." חתם ר' קלמן ונפנה לדרכו.


באותו ערב פסעתי אל עבר בית הכנסת זהרי לבנה, בחדר האחורי ראיתי אדם יושב בעיניים עצומות, לא נע ולא זע, מצחו חרוש קמטים והוא נראה מרוכז עד כאב.
"סליחה, אתה הרב הולמס?"
שריר לא נע בפניו.
"סליחה" ניסיתי יותר בקול, "ר' קלמן שלח אותי אליך"
לא נע ולא זע. אילולא ראיתי את אצבעותיו המתופפות הייתי יכול לחשוב שהוא ישן.
"סליחה, הרב הולמס. אנחנו אמורים להתחיל ללמוד אז..."
"שתוק!" הוא צעק לפתע, וחזר לתנוחת הריכוז במהירות מפתיעה.

מעוצמת ההלם עמדתי המום דקה ארוכה ובהיתי בו, ממולל את מגבעתי בידי.
חיוך גדול התפשט על פניו. "כמובן" לחש לעצמו בעונג "לרמב"ם הייתה את הגירסה שהב"ח שלל, הכל מסתדר..."
עיניו נפקחו, הוא בחן אותי מכף רגל ועד ראש "שלום וולפסון" הוא פנה אלי בחדות, "סליחה על חוסר הנימוס מקודם. המאמץ להיות מנומס עלול לבזבז לי תאים במוח שמנוצלים לדברים יותר חשובים." מהירות הדיבור שלו הייתה בלתי נתפסת, אבל הרהיטות והחיתוך שלו גרמו לי להבין כל מילה במדויק.
"שלום הרב הולמס" פתחתי.
"זו פעם שלישית שאתה קורא לי כך" חתך אותי הולמס, "אתה עושה בכך שתי טעויות. אחת - אני לא צריך לשמוע דבר יותר מפעם אחת כדי לקלוט אותו באופן סופי ובלתי הפיך. שתיים - החל מרגע זה ועד ביאת משיח צדקנו במהרה בימינו אמן - תקרא לי רק שרוליק. לא הרב, ולא הולמס. אין לי זמן וכוח להתנחמדויות, ברור וולפסון?"
עמדתי מולו בפה פעור. "רגע, מאיפה אתה יודע שקוראים לי וולפסון?" הצלחתי לבסוף לשאול.
בת שחוק קלושה עברה על פניו, הוא עבר לדבר בטון איטי ומודגש "בדיוק מהיכן שאני יודע שאתה גר ברחוב סורוצקין 43 קומה שנייה, שאתה נוסע לכולל בקו 59 של שעה שמונה וחצי, שאתה לומד יבמות, ושאתה תקוע עכשיו בתוס' הגדול בדף עג עמוד ב'"


ההלם ניכר על פני.
"מ... מאיפה...?"
"היקשים לוגיים", הסביר שרוליק בטון משועמם "השם 'וולפסון' רשום על המדבקה במגבעת שלך לצד מספר הטלפון שלך, מספר שעל פי חישוב מתמטי פשוט שייך לדירה ברחוב סורוצקין 43. רוב הבגדים שלך חדשים למדי מלבד הכובע שאתה אוחז בידיך, כובע בורסלינו בן שנתיים וחצי על פי הערכתי. לאף אחד אין בורסלינו ליום חול אלא אם כן רכשת כובע חדש והפכת את הכובע שהיה של שבת - לכובע של יום חול, מה שמוכיח את העובדה שהתחתנת לאחרונה. לפני ארבעה חודשים נפטר יהודי זקן בשם שימען בוים שהיה גר בקומה השניה של בנין 43 ברחוב סורוצקין ומֵרב הסיכויים הם שאתה גר שם כיום במקומו. הפתק שאתה אוחז בידך, עליו רשמת מצידו האחורי 'זהרי לבנה שרוליק הולמס', הוא קבלה של נהג האוטובוס עליה מופיעה השעה והקו בהם אתה נוסע."

"ו... יבמות, והתוס' בדף עג עמוד ב'?"
"אה, זה? קלמן אמר לי. אלמנטרי וולפסון".
 
נערך לאחרונה ב:

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
מקסים!
משובח ונהדר.

אתה פשוט טוב, וזהו זה.

מקווה שאתה מתפרנס מכתיבה בשם כלשהו,
כי אם לא -אז ממש הגיע הזמן. לא מהיום, מאתמול.


(בישיבה כתבתי פעם סדרה על "שרוליק ההומלס". בכת"י על מחברת מפרשים שעדיין תח"י).
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
מדהים. מדהים. מדהים.
אין דברים כאלו. לא היה, לא יהיה. תביא עוד איזה שישים שבעים פרקים.
 

דיו וקסת

משתמש מקצוען
פרק ב'
אידישע קאפ


בחודשים הבאים הגעתי מדי ערב לבית הכנסת 'זהרי לבנה', שרוליק היה שם תמיד לפנַי ונשאר אחרַי.
מהירות התפיסה שלו הייתה מפחידה, וכך גם כמות הידע שהוא אגר בתוכו. אך זה לא גרע דבר מהיסודיות והבחינה המעמיקה שבה קרא את הגמרא ומפרשיה. היה לו כושר ניתוח מדהים שעלה על כל מה שראיתי אי פעם.

צורת הלימוד שלו הייתה שונה מכל מה שהכרתי. מעולם לא נתקלתי באדם שלומד כך. לאחר שלמדנו את הסוגיה גפ"ת
(גמרא, רש"י ותוספות), הוא היה שולף ספרים מספרים שונים. כל פעם ספר אחר, שו"תים, ירושלמי, מדרשים, 'אחרונים' לא מוכרים. מעולם לא הודיע לי לשם מה הוא פותח דווקא את הספרים הללו. על פי רוב לאחר עיון מעמיק תחת ניצוחו וניתוחיו המבריקים, הייתי מבין לאן הוא חתר ואיך הקטע שלמדנו מתקשר באופן מדהים לסוגיה. אך לעיתים גם קרה שהדברים נותרו חתומים וסתומים מפניי. כשניסיתי לשאול אותו האם יש קשר בין מה שלמדנו לסוגיה הוא מעולם לא הסביר לי. הוא רק היה אומר 'התורה ארוכה מארץ מידה ורחבה מני ארץ'.

לפעמים היה מפתיע אותי דווקא בחוסר ידיעותיו. לא פעם היה נתקל במושגים פשוטים ומוכרים והיה מבקש שאבאר לו אותם. ניכר היה שהוא לא מעמיד פנים, אלא הוא באמת לא יודע. אף פעם לא הצלחתי להבין את השיטתיות שבידיעותיו, מה הוא יודע ומה לא.

היה לו גם ידע כללי בלתי נדלה ותחומי עניין מגוונים, באותה תקופה ניסיתי למפות את מה שאני יודע על ידיעותיו של הולמס. הרשימה נראתה בערך כך:

  • תנ"ך: יודע כמעט בעל פה, כולל ציון פרק ופסוק.
  • גמרא: יודע חלקים נרחבים בש"ס, ידיעה מעמיקה ויסודית. עם זאת ישנן מסכתות רבות, ביניהן מהמוּכָּרות ביותר שניכר שלא נגע בהן מעולם.
  • הלכה: בקי בהלכות אורח חיים. ידע קלוש למדי בשאר חלקי שולחן ערוך.
  • היסטוריה: של מאתיים השנים האחרונות - שולט ללא מיצרים. היסטוריה יותר קדומה - כמעט חסר ידע לחלוטין.
  • תחומי ידע נוספים: ארכיאולוגיה, מטאורולוגיה, גיאולוגיה, אסטרונומיה, גמולוגיה (=חקר אבני חן), פיזיקה וכימיה.
לימים הבנתי שהרשימה הזו לא בהכרח ממצה את ידיעותיו אך מעולם לא הצלחתי להבין את ההיגיון הפנימי או המתכונת של הידע שלו.

לאחר כמה חודשים כאשר ערכנו 'סיום' על הפרק הראשון שלמדנו, רציתי לאתגר את שרוליק, בדיוק אז יצא ספר חידות בציורים שהיה לרב מכר. בכל עמוד הייתה מצוירת סיטואציה מחיי היום יום, ועליה נשאלו עשר שאלות שמצריכות מחשבה והתבוננות.

"אם יש לך א'אידישע קאפ'" אמרתי לו, "בוודאי תוכל לפצח אחדות מהשאלות הללו"
שרוליק נטל את הספר, דפדף דף אחר דף התבונן קצרות בכל עמוד, ולאחר מכן אמר "השאלות הללו היו יכולות להוות אתגר עבורי כאשר הייתי בן שש." הוא אמר זאת בפשטות וללא יוהרה, כמציין עובדה גרידא.
לאחר מכן הוסיף "אילו היו מבקשים ממני לכתוב שאלות על הספר הזה הייתי בוחר בשאלות שבאמת מצריכות מחשבה והתבוננות"
"כמו מה?"
שרוליק דפדף שוב בספר תוך כדי שהוא לוחץ על כפתור העט-פרקר הכחול שלו הלוך חזור, סימן לכך שגלגלי המוח שלו עובדים בקצב מואץ.
"אני הייתי שואל, איזה ציור מתוך תריסר הציורים נכנס לספר ברגע האחרון ובלי שתוכנן מראש. איזה מהציורים צוייר בוואקֹום
(לוח גרפי לציור דיגיטלי) מדגם Cintiq Pro
של 22 אינץ', ואיזה ב- Intuos Pro בן 16 אינץ', או אלו מהשאלות נוסחו מחדש על ידי העורך הלשוני של ההוצאה לאור"

~~~

באחד הערבים כאשר שרוליק בדיוק יצא להביא ספר כלשהו מאוצר הספרים, נכנס בסערה אל החדר האחורי ב'זהרי לבנה' אדם גדול ממדים בלבוש חסידי. "איפה הולמס?" שאל אותי, מנסה להסדיר את נשימתו.
"מיד יגיע" השבתי.

אחרי חצי דקה נכנס שרוליק, תוך שהוא מעיין בכרך עבה של שו"ת הרדב"ז, אחד הספרים האהובים עליו.
"וולפסון, הרדב"ז יסדר לנו את העניינים" קרא לחלל האוויר.

"הולמס, אני צריך אותך בדחיפות" פנה אליו החסיד.
"שלום לך אדוני, כמדומני שאתה מפריע לי ללמוד" אמר לו שרוליק, אחרי רגע הוסיף "ואני יכול להשאיל לך את המטרייה שלי במקום זו ששכחת כרגע במונית"
"מממ... מה? מאיפה...?" מלמל האיש, "טוב, אמרו לי שאתה..."
"מה בפיך?" שאל הולמס בחדות "משהו שיכול לשפוך לנו אור על הסוגיה יותר מתשובת הרדב"ז שמצאתי זה עתה?"
האיש נראה מבולבל "אני צריך את עזרתך באופן דחוף, יש לנו תעלומה גדולה. אמרו לי שאתה יכול לפתור תעלומות"
"תבוא מחר בשתיים בצהריים בדיוק, לרחוב 'האדם ביקר' 221 כניסה ב'" אמר הולמס. "ו... תבוא גם אתה וולפסון"
"האדם ביקר"? שאלתי
"אתה בטח מכיר אותו כרחוב 'האופה', לאחרונה שינו את שמו" ציין הולמס, "מחר, שתיים בצהריים, מחכה לשניכם. ועכשיו- שו"ת הרדב"ז"
הולמס צלל חזרה לתוך הסוגיה ואני נותרתי עם סקרנותי.
 

הלל שלם

משתמש רשום
הפרקים מקסימים.

כמי שלא מכיר את הסיפור המקורי, אני מעריץ את הכותב גם בגלל שהוא יאלץ לאחוז בחבל בשני קצותיו (או שמא אלו שני חבלים נפרדים): מצד אחד, לשמור על מתכונת הסיפור כחיקוי של הולמס, עם מבנה כללי, ניואנסים ודקויות. מצד שני, הוא יצטרך להעמיד את הסיפור כסיפור בפני עצמו, עם עלילה ו'בשר'. שהרי אי אפשר באמת לעשות 'העבק' מלונדון הבירה לתוככי ירושלים..

אני חושב שבדידי, רק המחשבה על כך הייתה משתקת אותי.. בהצלחה!!
 

דיו וקסת

משתמש מקצוען
פרק ג'
הפמוטים הקדושים


למחרת ניצבתי בביתו של הולמס ברחוב 'האדם ביקר' כבר בשעה חמישה לשתיים. אם יש משהו שלמדתי על אופיו, זה שהוא בלתי סלחן לאיחורים.
כשנכנסתי הוא ישב זקוף על כיסא מעץ, וניגן בחליל-צד את היצירה 'אזכרה' מבית מודז'יץ בדיוק מדהים.
"שלום וולפסון" אמר כשהבחין בי.

"מדוע הנחת שהאיש מאתמול נסע במונית ושהוא שכח בה את המטרייה?" שאלתי.
"לא הנחתי, ידעתי." אמר הולמס כשהוא מנקה את חלקי החליל, "היקשים לוגיים."
"זה לא הגיוני" נזעקתי.
"הכי הגיוני" חייך הולמס, "שים לב: אל"ף - המעיל שלו היה רטוב במידה כזו שמראה כי הוא הלך בגשם דקה וחצי. זה משך הזמן שלוקח ללכת מהכביש הראשי עד לפתח בית הכנסת. משכך ברור שהוא הגיע ברכב ולא באוטובוס, שכן תחנת האוטובוסים הקרובה ביותר נמצאת במרחק ארבע דקות הליכה.
בי"ת - בחלק התחתון של המעיל היו גם סימנים לטיפות גשם שהספיקו קצת להתייבש. לעומת כל החלק העליון של המעיל שהיו בו רק טיפות 'טריות'. מה שמוכיח שעד שהוא נכנס לרכב הייתה בידו מטרייה שהגנה על כל פלג גופו העליון מן הגשם. רק כשהוא יצא מהרכב, הוא נרטב כולו מהגשם בדרכו לבית הכנסת. משמע, הוא שכח את המטרייה ברכב.
גימ"ל - אם הוא היה מגיע ברכב פרטי, הוא היה חוזר לקחת את המטרייה שהוא שכח, לכן ברור שהוא הגיע במונית ובה הוא שכח את המטרייה. מ. ש. ל."


"מתי הספקת לחשבן את כל זה?" שאלתי, נפעם.
"אני לא צריך 'לחשבן' את זה, אני רואה את זה" השיב הולמס בדיוק ברגע שבו נשמעו דפיקות בדלת.
אל הבית נכנס החסיד מאתמול. כעת הוא נראה קצת פחות נסער, אבל עדיין ניכר כי האיש נתון בסערה.

"במה העניין?" שאל הולמס.
"שמי אריה לייב אדלר" פתח החסיד, "אבי הוא כ"ק האדמו"ר מבַּסְקֶערְוִיל שליט"א. שלשום הייתה בחסידות שמחה גדולה, בטח שמעתם. נכדו הראשון של הרב'ה התחתן, בנו של אחי הבכור.
"השמחה הייתה גדולה, כל בני החסידות השתתפו בשמחה שהתארכה עד שעה מאוחרת בלילה. אך כשחזר האדמו"ר לביתו הוא גילה שבביתו אירעה פריצה. תוך דקות הגעתי לשם, המחזה היה נורא. כל הבית הפוך, מגירות וארונות שתכולתן נשפכה לארץ, נורא ואיום.
"בתחילה לא חשבנו שנגנב משהו רציני, קצת מזומנים, קצת תכשיטים. לא סוף העולם. אבל אז גילינו את האמת הנוראית. ה'בוצינא קדישא' - אינם!!!"


כל מי שמכיר קצת את תולדותיה של חסידות בַּסְקֶערוִיל, יודע בדיוק מהם ה'בוצינא קדישא' - הפמוטים הקדושים.
אותם פמוטים בהם הדליקו נרות-שבת נשות האדמו"רים, החל מהרעבעצן טויבע, אשת רבי שלום מבאסקערוויעהל מייסד השושלת ובעל-מחבר הסה"ק 'בוצינא קדישא'. עבוֹר דרך הרבי ר' לייב מבסקערויל ששמר על הפמוטים הקדושים במסירות נפש בבריחה מפולין בזמן מלחמת העולם השנייה, ועד לדין-תורה המפורסם שנערך לפני כעשור בין הרב'ה מבסקערוִיל שליט"א לבין אחיו, הרב'ה מבסקערוִיל-בורו-פארק שליט"א בשאלה מי זכאי לקבל את הבוצינא קדישא.
כל כלי התקשורת בישראל עשו חוכא ואטלולא משני האדמו"רים העשירים המתווכחים ביניהם על זוג פמוטים עתיקים.
כמובן שבחסידות בסקערוִיל לא שתו ליבם ללעג התקשורת. "מה הצִיוֹיְנים האלה מבינים בבוצינא קדישא" אמרו צעירי החסידות בנימת זלזול, שעה שהעבירו מאחד לשני את גזירי העיתונות אותם קראו בשקיקה.

אך בחסידות ידעו היטב שהוויכוח לא היה על 'זוג פמוטים עתיקים', הסגוליוּת שלהן הייתה כמעט מוכחת מדעית. כל מי שהדליק בהם נרות שבת זכה לשמירה פלאית ולהצלחה כלכלית. כל אדמו"רי החסידות היו ידועים בעשירותם, ובניסים המופלאים שאפפו אותם בזכות ה'בוצינא קדישא'. נודעו גם מספר מקרים בודדים של אחדים מחשובי חסידי בסקערוִיל שזכו להדליק נרות-שבת בפמוטים הקדושים הללו, וגם הם זכו לעשירות מופלגת. "זה לא פלא, אחרי כל הכוונות הטמירות שהכניסו בהן אבות החסידות" נהג להסביר אריה, בנו של הרב'ה.

באתרי החדשות החרדיים ובצהובונים הזולים הסבירו פרשנים מטעם עצמם, שלמריבה בין האחים על הפמוטים העתיקים, ישנה משמעות נוספת. מי שיזכה להחזיק ב'בוצינא קדישא' יוכר בקרב החסידים כממשיך דרכו האמיתי של האדמו"ר זצוק"ל. "שטויות והבלים" היו מתרעמים צעירי החסידות, שכמובן לא היה קוראים בכלל את השטויות וההבלים הללו.

בסוף ניצח בדין-תורה האח הגדול, הרב'ה מבסקערוִיל, את אחיו הרב'ה מבסקערוִיל-בורו-פארק ומאז שוכנים בטח ה'בוצינא קדישא' בוויטרינה המפוארת שבמעונו.

"עד ליום שני האחרון, היום בו התקיימה החתונה והפורץ הנאלח ההין לגנוב את הבוצינא קדישא" סיים אריה את דבריו.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ק'

קמה קָרָאתִי בְכָל לֵב עֲנֵנִי יְהוָה חֻקֶּיךָ אֶצֹּרָה:קמו קְרָאתִיךָ הוֹשִׁיעֵנִי וְאֶשְׁמְרָה עֵדֹתֶיךָ:קמז קִדַּמְתִּי בַנֶּשֶׁף וָאֲשַׁוֵּעָה (לדבריך) לִדְבָרְךָ יִחָלְתִּי:קמח קִדְּמוּ עֵינַי אַשְׁמֻרוֹת לָשִׂיחַ בְּאִמְרָתֶךָ:קמט קוֹלִי שִׁמְעָה כְחַסְדֶּךָ יְהוָה כְּמִשְׁפָּטֶךָ חַיֵּנִי:קנ קָרְבוּ רֹדְפֵי זִמָּה מִתּוֹרָתְךָ רָחָקוּ:קנא קָרוֹב אַתָּה יְהוָה וְכָל מִצְוֹתֶיךָ אֱמֶת:קנב קֶדֶם יָדַעְתִּי מֵעֵדֹתֶיךָ כִּי לְעוֹלָם יְסַדְתָּם:
נקרא  22  פעמים

לוח מודעות

למעלה