שיתוף - תובנה קצרה לקראת 'ליל הסדר' בבדידות

תלמוד

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
שני מאפיינים קוטביים מצינו בצורת אכילת קרבן פסח, הראשון הוא בפסח מצרים – שם ציוותה התורה לאוכלו כל אחד בביתו, איש איש ספון באוהלו. לא יצא חוץ. והשני הוא בפסח דורות – שם הקצינה ההוראה לקוטב השני – להתאחד ולהתחבר חבורות חבורות, להימנות יחדיו על אותו קרבן, ולאכול יחד.

שני מאפיינים אלו – אינם בנמצא באף מצווה אחרת, לא נצטווינו במצווה שתחייב אותנו לנהוג באופן של 'חבורה', ומאידך אף אחת מהמצוות לא דורשת מאתנו להסתגר באוהלינו.

הלא דבר הוא.

תשובה וביאור לדבר, מותיר אני לכם. העלו בחכתכם מאשר יעלה בדעתכם.

אך ברוח הזמן מתחדדת כאן נקודה מהותית. ולפיה נמצא כי אדרבה, היא הנותנת, דווקא משום שמצוות הפסח דורשת 'חבורה', ניתנה היא לראשונה באופן של יחידות.

כי מאחר שידעה תורה שמצווה זו תדרוש מישראל להתחבר ולהתאחד, לפיכך – כתנאי מקדים לכך, ציוותה התורה לקיים את המצווה כל אחד לבדו, שיסתגר עם עצמו, יתבונן במהות, בפנימיות, יבין את עומק המצווה, ואזי יוכל לצאת חוצה, ליצור חיבורים ולהתאחד עם ידידיו.

לפי שהכלל הוא אחד – אילו לא יהא ה'יחיד' חזק דיו, הרי שכשיצטרף עם הציבור יאבד מערכו כ'יחיד'. אך כאשר ה'יחיד' שלם ללא פגם, הרי שהתאחדותו והצטרפותו עם הציבור תגדיל ותגביר את כוחו.

אילו לא נזכה להתגלות אורו של משיח במשך ארבעים ושמונה השעות הקרובות, הרי שהמוני בית ישראל ישובו כשלשת אלפים שנה אחורה, ויקיימו את מצוות הסדר איש איש וביתו בביתו.

אף שאין זה האופן האידיאלי של צורת שולחן הסדר, יש בו הזדמנות להתמקד בפנימיות. אין המולה, אין רעשי רקע, אפילו רעש קול אכילת המצה בתוך כדי דיבור (לשיטות המחמירים שיהא באופן של 'ישמיע לאזניו') חסר בנוף, יש דבר אחד – אני ומצוות הלילה. מצוות והגדת לבנך, מצוות מצה ומרור, ארבע כוסות, שמחת יום טוב, שירה והלל, כל אלו מהוות לנו חברה טובה ונוחה להתחבר עמם בלילה זה.

הלוואי ונזכה, שתהא מציאות זו של 'לא תצאו איש מפתח ביתו עד בוקר', סיבה והכנה לקראת בוא היום הגדול, ויוציאנו מאפילה לאורה.

ברכת פסח כשר ושמח.
 

פינחס רוזנצוויג

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
ממש נפלא!
אבל טעות בהלכה.
בפסח מצרים נאמר "ואם ימעט הבית מהיות משה ולקח הוא ושכנו הקרוב וכו'" הרי שגם בפסח מצרים אכלו בחבורה.
מאידך, בפסח דורות פסק הרמב"ם (פרק ט מק"פ הלכה א) כל האוכל מן הפסח אינו אוכל אלא בחבורה אחת ואין מוציאין ממנו מן החבורה שיאכל בה, והמוציא ממנו כזית בשר מחבורה לחבורה בליל חמשה עשר לוקה וכו'.
 

תלמוד

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
לא זוכר כרגע מקור ואין זמני פנוי לעיין.
אך זכור לי בצורתא דשמעתתא שגבי פסח מצרים נאמר "שה לבית אבות" ו"משכו וקחו לכם צאן למשפחותיכם", ואכן הם היו צריכים דווקא מבני המשפחה, ואילו "הוא ושכנו" נדרש לפסח דורות.
אך בין כך ובין כך, הענין של לא תצאו נאמר רק בפסח מצרים. והרמב"ם שהבאת הלא הוא סוגיא ערוכה בפסחים, ונלמד מקרא "בבית אחד יאכל", והוא דין אחר שלא להוציא את הבשר חוצה, ולא דין על הגברא שלא ייצא ממקום החבורה.
 

פינחס רוזנצוויג

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
לא זוכר כרגע מקור ואין זמני פנוי לעיין.
אך זכור לי בצורתא דשמעתתא שגבי פסח מצרים נאמר "שה לבית אבות" ו"משכו וקחו לכם צאן למשפחותיכם", ואכן הם היו צריכים דווקא מבני המשפחה, ואילו "הוא ושכנו" נדרש לפסח דורות.
גם לי לא זכור.
מה שכן, אולי אפשר לצטט את התוספתא:
פסח מצרים נאמר בו ולקח הוא ושכנו וגו' מה שאין כן בפסח דורות
ר' שמעון אומר אני אף בפסח דורות נאמר כן וכל כך למה כדי שלא יניח אדם שכנו הקרוב אל ביתו וילך ויעשה פסחו אצל חברו לקיים מה שנאמר טוב שכן קרוב מאח רחוק.
מבואר שבפסח מצרים היה צריך לעשות דוקא עם אדם הגר קרוב אליו. (פשטות הטעם כי היו צריכים להזות על המשקוף ולכן צריכים לגור קרוב)
אך בין כך ובין כך, הענין של לא תצאו נאמר רק בפסח מצרים. והרמב"ם שהבאת הלא הוא סוגיא ערוכה בפסחים, ונלמד מקרא "בבית אחד יאכל", והוא דין אחר שלא להוציא את הבשר חוצה, ולא דין על הגברא שלא ייצא ממקום החבורה.
היות ושם זה מחלוקת תנאים העדפתי להביא את הציטוט מההלכה.

אין דין על הגברא אבל מה שכתבתי כשציטטתי את הרמב"ם "וכו'", התכוונתי להמשך הפרק, שם מבואר כל ענין אכילה בחבורה ואפילו אם נפלה המחיצה שבין שתי החבורות אסורים מלהמשיך לאכול. איסור כזה ודאי לא נכלל במה שמנסה המאמר להוביל, שכל עם ישראל מאוחד באכילת פסחיו.
 
נערך לאחרונה ב:

פסיק

עורך תורני וכותב תוכן
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
חן חן ר' @תלמוד. הניסוח וצורת ההגשה יפה מאד. זורם וקולע.
לפי שהכלל הוא אחד – אילו לא יהא ה'יחיד' חזק דיו, הרי שכשיצטרף עם הציבור יאבד מערכו כ'יחיד'. אך כאשר ה'יחיד' שלם ללא פגם, הרי שהתאחדותו והצטרפותו עם הציבור תגדיל ותגביר את כוחו.
איזה ערך יאבד?
לא למדנו שכח הרבים מחזק ונותן ערך גם לחלשים שבעמדם בפני עצמם ולבדם ערכם אפסי?!
 

תלמוד

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
לא למדנו שכח הרבים מחזק ונותן ערך גם לחלשים שבעמדם בפני עצמם ולבדם ערכם אפסי?!
אכן, למדנו שכוח הרבים מעצים את כוחו של היחיד.
אך יסוד מוסד הוא כי פעמים שהיחיד כיחיד יכול להגיע למקומות גבוהים יותר מאילו היה אחד מתוך רבים.
והמסר שמועבר במאמר הוא כי החילוק בין השנים תלוי כמה חזק הוא היחיד. ואמנם אין זה כלל ברזל בכל האופנים, אך כבר האריכו רבותינו בעלי המוסר בענין. ואכמ"ל.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ת'

קסט תִּקְרַב רִנָּתִי לְפָנֶיךָ יְהוָה כִּדְבָרְךָ הֲבִינֵנִי:קע תָּבוֹא תְּחִנָּתִי לְפָנֶיךָ כְּאִמְרָתְךָ הַצִּילֵנִי:קעא תַּבַּעְנָה שְׂפָתַי תְּהִלָּה כִּי תְלַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ:קעב תַּעַן לְשׁוֹנִי אִמְרָתֶךָ כִּי כָל מִצְוֹתֶיךָ צֶּדֶק:קעג תְּהִי יָדְךָ לְעָזְרֵנִי כִּי פִקּוּדֶיךָ בָחָרְתִּי:קעד תָּאַבְתִּי לִישׁוּעָתְךָ יְהוָה וְתוֹרָתְךָ שַׁעֲשֻׁעָי:קעה תְּחִי נַפְשִׁי וּתְהַלְלֶךָּ וּמִשְׁפָּטֶךָ יַעֲזְרֻנִי:קעו תָּעִיתִי כְּשֶׂה אֹבֵד בַּקֵּשׁ עַבְדֶּךָ כִּי מִצְוֹתֶיךָ לֹא שָׁכָחְתִּי:
נקרא  14  פעמים

לוח מודעות

למעלה