סיפור בהמשכים שיתוף ראשון - סיפור בהמשכים

ה. רז

משתמש סופר מקצוען
רקע:
שלום לכולם, חדשה כאן כמו שאתם רואים ומעלה פרק ראשון של סיפור בהמשכים. התחלתי לכתוב אותו בסביבות פורים תש"פ ונכתב עם ההתפתחויות. עם הזמן אשמח לרעיון עבור שם לסיפור. עדיין לא מצאתי שם כלבבי.
מצרפת כרגע פרק ראשון (מקווה שהאורך מתאים). אשמח להערות כחוכמתכם וניסיונכם.

פרק א /

ירושלים ישראל


אני נכנסת הביתה. זורקת את התיק על הספה ורצה להחליף לנעלי בית. ליד דלת החדר נעצרת, משהו בטון של שירה, אחותי, מאותת לי לא להיכנס.

"לקנות או לא לקנות?", קולה השואל של שירה נשמע מתוך החדר.

"השאלה היא האם להתייחס ליום הולדת שלה או לא", זו יעל.

"זה ישמח אותה שנתייחס. מי יתייחס אם לא אנחנו? נקנה לה את תמונת היהלומים הענקית, נכתוב מכתב יפה. מיכל תשמח".

"אבל, את לא חושבת שזה יצער אותה? בכל אופן... היא תהיה בת 25 ועדיין רווקה. אם נתייחס זה רק ידגיש את זה", קשה לי לשמוע את יעל כאובה. אני מוותרת על נעלי הבית ופונה יחפה לבדוק מה יש לאכול במטבח.

חמודות, אחיותיי הצעירות. רוצות לשמח אותי. חבל שהן חוששות, אבל כמו שאני מכירה אותן, שירה לא תוותר ויעל בסוף תשתכנע. בכל מקרה, אני מהרהרת לעצמי, זה שהן תתייחסנה ליום ההולדת שלי לא ישנה את המציאות הכאובה של רווקותי

וההתייחסות שלהן, רק יכולה לשמח.

***

"מיכל", נו איך המתנה?", אחותי יעל נכנסת לחדרנו המשותף.

"מקסים!", אני עונה בעודי קוראת את המכתב שהן צרפו: "יהי רצון, שתמונה זו, שתצרי במו ידייך, תפאר את ביתך שלך בקרוב".

"הלוואי שברכתכן תתקיים".



כשהברכות האלו מגיעות מהקרובים אלי ביותר, הן רצויות ומחממות לב, משום שאני מרגישה שהן באות ממקום של אהבה ולא ממקום של רחמים.

"רוצה לעזור לי להתחיל?", אני מציעה.

"כן, בטח", יעל נלהבת, "אני קוראת לשירה. היא גם תשמח".

רגע או שניים ושתיהן מפזזות לעברי, נרגשות.

אנחנו פותחות שקית אחר שקית של יהלומים זעירים בזהירות ושופכות אל תוך התאים בקופסת הפלסטיק שהן קנו.

מתיישבות שלושתנו סביב התמונה ומתחילות. לאט לאט.

מתוקות. הן קנו עוד שני "עטים" המיועדים להדבקת היהלומים, כדי שנוכל לעשות זאת יחד.

אחרי הכול, התמונה באמת ענקית, ולעשות אותה לבדי, זה בהחלט עלול לייאש...



כמעט כמו ההמתנה הארוכה הזו... להיות מאושרת... להינשא.



כל דבר שעושים יחד, הרבה יותר קל.

אולי באמת, אני צריכה לשתף אותן יותר, לטובתי, הן כבר לא קטנות כל כך... ואם לא אני, יעל כבר הייתה מתחילה בשידוכים בעצמה.

שירה שואלת משהו, כנראה כבר בפעם השנייה. ואני לא הקשבתי. לא נעים.

קולה של אמא הקורא לי מהסלון, מספק לי אפשרות להתחמק. "תמשכנה בינתיים", אני מפטירה לאחיותיי ויוצאת אל הסלון.



***

"זה נשמע משהו טוב", אומרת לי אמא, "בררנו הרבה ואמרים עליו דברים ממש מצוינים, אני נותנת לזה סיכוי טוב", היא מתנסחת בזהירות, למודת אכזבות עבר.

"מבחינתי, אני פנויה לפגישה", אני עונה מיד, "הפעם, עם הסגר הזה, שהתחיל כבר מיום חמישי שעבר, לא צריך לתמרן את הפגישה עם העבודה בבית הספר. כל שעה טובה מבחינתי".

"אוי, על זה לא חשבתי. איך תפגשו? הרי יש בעיה לנסוע ובכלל, הוא גר בבני ברק. איך יגיע מחוץ לעיר?"

"אני חושב שעדיין יש תחבורה בינעירונית", אבי מתערב בשיחה, "נכון שמאז פורים בכל יום – יומיים נוספו תקנות והוראות חדשות של משרד הבריאות וראש הממשלה יוצא בהצהרה לאומה כמעט בכל ערב... בכל מקרה, פגישה ראשונה אנו מקיימים תמיד בבית שלנו, כך שאין לנו בעיה עם כך שהמלונות נסגרו מחוסר מבקרים. הפעם הוא יבוא לכאן ואם זה ימשיך, נראה הלאה..."

***

הוא הגיע.

אמר שלא הייתה בעיה מיוחדת בדרך. להיפך, רוב האנשים נשארים בבית ולא יוצאים לעבודה, גם כל מקומות הבילוי סגורים כך שהכבישים היו ריקים והאוטובוס נסע חלק אפילו בשער הגיא.

היה נחמד. נעים ומעניין.

ולא. דווקא לא דברנו על הקורונה... נמאס.





"מבחינתי, אפשר להמשיך", אני נכנסת לחדרם של הורי.

עכשיו מתחילה ההמתנה מורטת העצבים לתשובה מהצד השני.

בכוח אני מדכאת את התקוות. 'זו בסך הכול פגישה ראשונה, וזה לא אומר דבר'. די לקוות ואחר כך להתאכזב. נחכה עם זה הלאה.

השדכנית מצלצלת ומקפיצה את כולנו: "הם רוצים להמשיך. צריך להחליט איפה ומתי".

מתי, זו לא בעיה, כבר אמרנו.

איפה, זה כבר יותר מורכב.

לכאורה, הפעם אני אמורה להגיע לכיוונו. אך בינתיים יצאו ההוראות החדשות של יציאה מהבתים רק לצרכים חיוניים ותגברו אכיפה ושוטרים.

לכולנו ברור שזהו צורך חיוני.

השאלה היא האם גם לשוטר התורן זה יהיה ברור...

"זה נראה לי מסובך מדי", מתחילה אמא לומר, "איך תיסעי מחוץ לעיר ככה? מה תגידי לשוטר אם יעצור אותך? אולי נקפיא את כל העסק למשך כמה ימים ונראה איך יתפתחו העניינים?"

"אני לא חושב שזה עניין של כמה ימים", אומר אבא, " מנכ"ל משרד הבריאות אמר שלאור הקפיצה המשמעותית במספר החולים, כבר 677 חולי קורונה , נראה שהסגר רק ילך ויתהדק וכנראה גם יתארך... לפי ההתרחשויות המהירות וההיגיון זה נראה כאילו סגר ארוך לפנינו".

בום.

שתיל התקווה הזעיר שזה עתה החל לנבוט כמעט ונתלש.

"אני לא רוצה להקפיא", אני מוצאת את עצמי אומרת, "נכון, הייתה רק פגישה אחת, אבל היא הייתה טובה. ואולי זה סוף סוף כן הוא? ואם לא אמשיך בפגישות, מן הסתם הוא לא יחכה לי... ואם השידוך ירד רק בגלל הסגר, לא אוכל שלא להרגיש החמצה".

"נכון", אומר אבא, "אחרי הכול, זו כבר תקופה די ארוכה שלא עלתה הצעה רצינית טובה. ומיכל... היא כבר לא בת תשע עשרה..."

"כן", עונה אמא, "אבל מה נעשה?".

***

"חייב להיות פתרון, מיכל. חייב להיות פתרון", נואמת לי אפרת אחותי הנשואה בפלאפון.

"כן, נכון", אני מהמהמת בנימה מיואשת אל תוך הפומית, "אבל איזה?"

"לא יודעת"... אפרת מהרהרת בקול, "אולי אבא יסיע אותך ברכב ישירות לבני ברק ותיפגשו באיזה בית של מישהו?"

"אבל, מה נגיד לשוטר אם יעצור אותנו?"

"...שאתם נוסעים לרמי לוי, אולי? הרי אין הגבלה כלשהי בחוק לאיזה סניף לנסוע ועקרונית, אתם יכולים לנסוע אפילו לרמי לוי בקרית שמונה... זה צורך חיוני..."

"נו, אפרת, זה נשמע מגוחך..."

"נכון, אבל, אם תטענו כך, לא תהיה לשוטר עילה לעצור אתכם מדרככם או לתת לכם דו"ח. חוקית זו זכותכם!"

"באמת, אפרת, אבא לא יסכים לעולם לשטות כזו. תחפשי רעיון אחר..."

"טוב, מיכל", מתרצה אחותי, "הי, רגע, יש לי רעיון מצוין. הרי סבא גר בבני ברק ובדיוק שלשום התקלקל לו המקרר... והוא, עם הגיל שלו, לא יוצא עכשיו בכלל מהבית... תגידו לשוטר שאתם נוסעים אליו, להניח לו מזון מאחורי הדלת..."

"הו, אפרת, הפעם הברקת!", אני מתלהבת, "זה אפילו לא צריך להיות שקר, בזמן שאני אהיה בפגישה, אבא ילך להניח דברים לסבא".

"יופי, מיכל, דברי עם אבא ואמא ותעדכני אותי אם זה עבר... אם לא, נחשוב על רעיון אחר".

***

כבר 16:00, עלי לצאת לתחנה.

בסוף, החלטנו, הורי ואני, להשתמש ברעיון של אפרת, רק שכל עוד עדיין יש אוטובוסים מחוץ לעיר, אין סיבה שאבא ייקח אותי.

זהו. סיימתי להתארגן כראוי. אני יוצאת מהבית.

אבא הורה לי לחבוש כפפות כל זמן הנסיעה ואני מביטה סביב ומרגישה הקלה משאני רואה שאינני היחידה שנוהגת כך. מעט האנשים הצועדים ברחוב אכן "מעוטרים" בכפפות ואפילו במסכות. טוב, לשם עוד לא הגעתי...

האוטובוס מגיע. אני מתמקמת באחד המושבים, דרוכה, מסדרת במחשבתי מה אומר לשוטר באם יעלה וישאלני למטרת נסיעתי.



אשר יגורתי בא לי.

ביציאה מירושלים עולה שוטר צעיר אל האוטובוס ומתחקר כל אחד ואחד מהנוסעים בקפדנות. אין סיכוי להתחמק.

הנה, הוא ניגש אלי.

אני מרגישה את הלחץ עולה בתוכי ודפיקות ליבי מואצות. אני לוחשת תפילה ללא קול 'רק שלא יורה לי לחזור הביתה... רק שלא..!'

אין לי זמן לחשוב, והוא פונה אלי:

"גברת, לאן?"

"אהם...", אני מוצאת את עצמי לא מוכנה והוא שם לב לזה מיד. פניו מתקשחות.

אני מבינה שכעת כבר לא אוכל לספר מעשיות על סבא ומקרר ששבת לפתע...

"את יודעת שיש סגר?"

"כן, אני יודעת", אני לא מוצאת טעם להכחיש ובהחלטה של רגע מחליטה לספר את האמת, "אני נוסעת לפגישה חשובה, למטרת שידוך".

"למטרת מה?", השוטר לא באמת מבין.

"למטרת שידוך", אני חושבת איך להסביר, "אני נוסעת להיפגש עם בחור על מנת לבדוק האם אנו מתאימים זה לזו...", אני מסתבכת בניסוח.

"מה", הוא מנסה להבין, "פגישה למטרת נישואין?"

"כן", אני שמחה בהגדרה, "בדיוק".

"אבל, אני לא מבין, מה הבעיה, תדברו בzoom , בסקייפ, בוואצפ, בכל אפשרות טכנולוגית אחרת... מה דחוף דווקא להיפגש במצב כזה? ממילא אתם צריכים לשמור על מרחק שני מטר..."

"זה לא עובד ככה...", אני נבוכה, "אי אפשר להכיר רק דרך הפלאפון או המחשב וכך להחליט על נישואין עתידיים"...

"מה?", השוטר נדהם, "את רוצה לומר לי שאתם בכלל לא מכירים? אז למה דווקא עכשיו להתחיל להכיר? ואיך בכלל את יודעת שהוא קיים, אם לא נפגשתם עד עכשיו?"

"לא, זה לא להכיר", אני מסתבכת, "קשה להסביר... בקיצור, זה נקרא שידוך... זה להיפגש".

"רגע אז בעצם עד עכשיו בכלל לא נפגשתם? חבל, בתקופה כזו, עדיף לחפש מישהו יותר קרוב להיפגש אתו, מהשכונה אולי...",

"זה לא עובד ככה...", אני כבר מייחלת לסיום השיחה, "אנחנו לא נפגשים סתם עם כל אחד, יש פה הורים, בירורים, שדכן... זה מורכב".

השוטר הסתקרן לגמרי, "אז כמה פגישות כאלה אתם עוד הולכים לעשות תוך כדי הסגר הזה? לא כל שוטר ייתן לך להמשיך בנסיעה... ההוראות מורות לנו לתת דו"ח על אי ציות להנחיות משרד הבריאות".

"לא יודעת"... אני מוצאת את עצמי מסמיקה באחת משאני קולטת ברגע את מבטיהם הסקרניים של כל יושבי האוטובוס... אפילו הנהג צדד את פניו על מנת להקשיב, מסוקרן מדוע השוטר מעכב אותנו כל כך... ובאוטובוס הדליל והשקט ממילא הייתה שיחתנו נחלת הכלל.

"טוב, נו", מתרצה השוטר, כשגם הוא שם לב להאזנה המלאה של כל הנוכחים ולמבוכתי הגוברת, "אאפשר לך להמשיך בדרכך, אבל תעשי חושבים לגבי הפעם הבאה".

אני ממלמלת, "תודה", בהרגשת רווחה והשוטר יורד במדרגות האחוריות של האוטובוס.

"ושיהיה לך בהצלחה", הוא קורא בקול לעברי כשהדלת מתחילה להיסגר אחריו.

כולם מחייכים, רק אני משפילה את עיני באי-נוחות ומייחלת לגמר הנסיעה.

***

כשאני נוקשת על הדלת הוא כבר שם. והזוג החביב מלווים אותנו למרפסת ביתם בנעימות.

אפילו מגישים לנו שתיה חמה ועוגיות. יפה מאוד מצדם.

"איך עברה הדרך?", הוא פותח בשיחה, "היו בעיות?"

"תשמע מה עברתי ואז תחליט איך לקרוא לזה", אני אומרת בנימה משועשעת ומגוללת באוזניו את עלילותיי האחרונות.

הכול לטובה, ופגישתנו מתחילה לה ברוח טובה ובנימת צחוק.

אנו צופים אל הנוף היפיפה הפרוש מתחתינו ומשוחחים בנחת.

הוא שואל ואני משיבה. אני מספרת והוא מוסיף. הוא מסביר ואני מקשה ובלי לשים לב חולפת לה שעה ומחצה ואנו נפרדים באיחולי ערב טוב ונסיעה נעימה.

יוצאת ראשונה לתחנה. לפני נסיעה לא קצרה ואני שמחה בזאת. משחזרת בראשי את שיחתנו, בודקת עם עצמי את רגשותיי ומשהו מתוק ומהסס עולה בתוכי. ליבי כבר לוחש לי שהפעם זה זה.

***

מחר פגישה שלישית.

והפעם הוא יגיע לירושלים. אבל היכן ניפגש? שוב בתוך בית?

אי אפשר להסתובב בשום מקום, המצב עם הקורונה החמיר, מספר החולים כבר עלה ל 705, עשרה במצב קשה והשוטרים ברחובות רק התרבו מאז אתמול. מה עושים?

"תפגשו בחניה של הסופר", מציעה השדכנית. כך כולם עושים עכשיו.

"ומה, תטיילו במעלית?", יעל צוחקת איתי.

"אולי תפגשו בתוך הסופר", מתלהב אחי הקטן, מנשה, בן השתיים עשרה. גם בימים כהרגלם קשה להסתיר ממנו משהו ובימים אלו, שכולנו בבית 24/7 על אחת כמה וכמה. "דווקא יפה שם, באושר עד", הוא מוסיף בטון מנצח, "יש המון שורות ומדפים שאפשר לעבור ביניהם"...

"ונוף מדהים של עגבניות ומלפפונים", צוחקת שירה.

"וכשתגיעו לחסה", מוסיפה יעל בעליזות, "תדברו על החסה בשטחים"...

"את מי מעניינת החסה בשטחים?", מגחכת שירה, "דברים הרבה יותר גדולים מתרחשים בעולם בימים אלו".

ואני מהרהרת בכך שפגישותיי עם אהרון מנביץ הפכו לשיחת בידור משפחתית ולא בטוחה שאני מרוצה מכך, לא כרגע.

הכול עוד לוט בערפל. שום דבר לא בטוח ומחר יכול כל העסק להיגמר כשם שהוא התחיל

ולי, אין כוח לעוד אכזבה.

אני פונה לחדרי, מעדיפה להיות לבד כרגע, לא לדבר על אהרון כל כך הרבה, לא לפני שהקשר יהיה יציב יותר.



אמא מבינה לרגשותיי ומפזרת את ההפגנה הקטנה שבסלון,

ואני מעריכה אותה על כך, יוצאת מעצמי לרגע וחושבת אליהם, על הורי, שבכל השנים הללו מנסים כל הזמן ללכת בין הטיפות: לתמוך, אבל לא לנדנד, לעודד אבל לא ללחוץ, לשדל אבל לא להכריח, לנתב להחלטה אבל לא להחליט במקומי,

וזה לא פשוט.

לא פשוט בכלל.

וברגע אחד של הארה, אני מתמלאת בהכרת תודה גדולה.
 

ליאורהA

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
יפה!
מקווה שהאורך מתאים
בד"כ פרקים של סיפור בהמשכים יותר קצרים. במיוחד כשקוראים מהמחשב, קשה להתרכז הרבה זמן ברצף. הייתי ממליצה לפחות לחלק את זה לכמה הודעות, אם לא לכמה פרקים.
במקרה הזה ספציפית קראתי ברצף, וזה באמת היה מרתק! במיוחד הקטע עם השוטר באוטובוס... :)
אהבתי גם את האותנטיות של ההתרחשויות, ואת איך שהסיפור, כמו שאמרת, נכתב עם ההתפתחויות. מזכיר נשכחות...
 

שלמה שקד

יוצר תוכן
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
D I G I T A L

עטרה ד

משתמש מקצוען
ברוכה הבאה!
את כותבת נהדר, מאוד אותנטי ומביע רגשות בצורה עדינה ונוגעת.
כמו שאמרו קודמיי הפרק טיפהלה ארוך, אם היית מפצלת לשניים היה טוב יותר. אבל הוא עבר לי גם ככה. (אולי בגלל ריבוי האנטרים)
אשמח להערות
איישם ;)
ייתכן ויחלקו עלי בגלל שמדובר בסיפור בהמשכים ולא בסיפור קצר, אבל לי זה הרגיש ככה;
יש פה קצת תיאורים מיותרים, שלא הוסיפו לי שום דבר אלא תיאורי רקע, (ותיאורי רקע אפשר להשחיל בסיטואציות עלילתיות), ואתן לך דוגמא:
"רוצה לעזור לי להתחיל?", אני מציעה.

"כן, בטח", יעל נלהבת, "אני קוראת לשירה. היא גם תשמח".

רגע או שניים ושתיהן מפזזות לעברי, נרגשות.

אנחנו פותחות שקית אחר שקית של יהלומים זעירים בזהירות ושופכות אל תוך התאים בקופסת הפלסטיק שהן קנו.

מתיישבות שלושתנו סביב התמונה ומתחילות. לאט לאט.

מתוקות. הן קנו עוד שני "עטים" המיועדים להדבקת היהלומים, כדי שנוכל לעשות זאת יחד.

אחרי הכול, התמונה באמת ענקית, ולעשות אותה לבדי, זה בהחלט עלול לייאש...
מרגישה כאילו כל זה בשביל משפט אחד שהוא;
כמעט כמו ההמתנה הארוכה הזו... להיות מאושרת... להינשא.
ההקבלה יפה. בלי שום ספק. אבל מידי ארוכה ולדעתי ניתן היה לקצר אותה ולשלב בקטע יותר מעניין.

אבל עם כל זאת, ולמרות כל אלה.
את טובה מאוד! ותמשיכי ככה...
 

ה. רז

משתמש סופר מקצוען
תודה על המשוב.

מדהים.
קראתי ברתק.
משהו שהפריע לי:

את רוצה לתת פה מידע, אבל הצורה טיפה מודבקת.
אחשוב איך לשנות זאת.

ייתכן ויחלקו עלי בגלל שמדובר בסיפור בהמשכים ולא בסיפור קצר, אבל לי זה הרגיש ככה;
יש פה קצת תיאורים מיותרים, שלא הוסיפו לי שום דבר אלא תיאורי רקע, (ותיאורי רקע אפשר להשחיל בסיטואציות עלילתיות)
לגבי התיאורים, רציתי שהקורא ייכנס לאווירה לאט ולא בבת אחת. יש שאוהבים "להנחית" ישר למאורעות דרמטיים. כאן החלטתי אחרת. המשפט בסוף הוא צ'ופר ולא התכלית...

לגבי האורך, אתקן בפרקים הבאים.
 

שלמה שקד

יוצר תוכן
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
D I G I T A L
לגבי התיאורים, רציתי שהקורא ייכנס לאווירה לאט ולא בבת אחת. יש שאוהבים "להנחית" ישר למאורעות דרמטיים. כאן החלטתי אחרת. המשפט בסוף הוא צ'ופר ולא התכלית...
לדעתי הצנועה ככה עדיף.
 

Angular

משתמש סופר מקצוען
ברוכה הבאה!
הקטע מקסים. את כותבת זורם, מעניין ומהחיים עצמם, בלי עודף דרמות. כיף לקרוא ככה.
למרות האורך קראתי הכל. מסכימה עם מה שכתבו לפני לגבי האורך האופטימלי בדיגיטל.

'חושבים' זה מילה ששוטרים משתמשים ?
הם לא משתמשים בכל המילים שבני אדם משתמשים בהם?
 

שלמה שקד

יוצר תוכן
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
D I G I T A L

קונקורד

משתמש סופר מקצוען
כתיבה יפה, מרתק...
נהניתי לקרוא!
מה שכן הפריע לי מעט , המריחה סביב אותו הנושא.
בד"כ בסיפורים בהמשכים , כל פרק אמור להיות קצר יותר, ולהשאיר את הקורא בסוף הפרק מסוקרן , מה יהיה בפרק הבא....
בהצלחה בהמשך.
מחכה בציפייה לפרקים הבאים...
 

ה. רז

משתמש סופר מקצוען
פרק ב'



גם הפגישה הזו הייתה טובה והורי ואני ממתינים יחד לצלצול של השדכנית.

הפלאפון של אמא מצלצל והיא מחכה שניים, שלושה צלצולים ועונה. לא נעים לענות מיד עם הצלצול הראשון...

קולה של השדכנית נשמע ברמקול: "הבחור נשמע ממש מרוצה והוא מעוניין להמשיך".

אני מהנהנת בהקלה ואמא אומרת: "גם מיכל רוצה להמשיך, מבחינתנו אפשר לסכם על מועד לפגישה הבאה".

"בסדר גמור, אדבר איתם ואחזור אליכם, נראה שהם יאלצו להיפגש שוב בתוך בית, לא מצאנו פתרון הגיוני אחר", היא אומרת.

"דווקא, בינתיים חשבנו על רעיון כלשהו"... מתחילה אמא לספר, "יש למיכל חברה שגרה ברובע היהודי והיא מוכנה בשמחה לארח אותם במרפסת שלה, המרפסת שלה היא בעצם גג גדול ויפה שיש ממנו תצפית יפיפייה על הכותל והר הבית. נראה לנו שזה רעיון טוב, בהתחשב באפשרויות..."

"כן", מסכימה השדכנית, "השאלה איך הם יכנסו לשם, הבנתי שבכניסה לשער יפו עומדת ניידת ומתשאלים את כולם למטרת בואם, אין שם סניף של רמי לוי או אושר עד... והם לא תושבי הרובע..."

"נכון", מסבירה אמא, "אבל בעלה של החברה המדוברת יוכל לאסוף אותם היכן שיוחלט, בתוך העיר, ואז להכניסם לרובע. יש לו תווית תושב הרובע על המכונית..."

"טוב", מסכמת השדכנית, "אציע את הרעיון לצד השני ואשוב אליכם בהקדם".



חלפו מספר שעות והיא עדיין לא התקשרה.

זה יכול להיות שום דבר,

אבל אותי זה כבר התחיל להדאיג.

רק לא זה, אבא שבשמים, רק לא תשובה שלילית...

המחשבות, כמו מחשבות, באות אלי בלי רשות ומסעירות את רגשותיי.

ולתוך כל הקלחת הזו, מצלצל הפלאפון של אמא והשדכנית על הקו:

"...את שומעת, גב' בלום", היא אומרת וקולה נשמע כל כך גרוע שאני עוצמת את עיני בניסיון להתגונן מפני המכה שעוד רגע תבוא, "זה הגיע ממש בהפתעה, הטלפון הזה ממשרד הבריאות...", היא נשמעת מבולבלת, "מבטיחה לך שזה רק זה ולא משהו אחר... עד עכשיו הוא היה נשמע ממש מרוצה ונראה היה שהתרשם ממיכל רק לטובה..."

"מה קרה? ספרי כבר", אמא לא מצליחה להתאפק ונכנסת אל תוך דבריה בקוצר רוח.

"התקשרו אליו ממש עכשיו, יום רביעי בערב, ממשרד הבריאות ואמרו לו שעל פי בדיקתם הוא שהה היום בקרבת חולה קורונה מספר 2,036 ולכן עליו להיכנס מרגע זה לבידוד בית", מצטטת השדכנית, "אין ברירה אלא להקפיא את כל העניין עד עוד שבועיים".

מה יש לומר?

שקט של הלם רגע ארוך ואז אמא אומרת: "טוב, מיכל תחכה, יש ברירה?"

"להתראות".

"להתראות".



שבועיים!!!

"שבועיים זה נצח!", אני שומעת את עצמי אומרת.



"לא נעים", אבא מנסה לנחם אותי, "אבל לא נורא. אחרי הכול, זו אינה תשובה שלילית והשבועיים האלו יעברו מהר... את עוד תראי".

"מי אמר שזו לא צורה יפה לומר תשובה שלילית?", אני פסימית, "אולי זה בכלל תירוץ והוא פשוט התחרט?"

"לא", אומרת מיד אמא בהחלטיות, "הרי שמעת מה השדכנית אמרה – הוא היה מרוצה לאורך כל הדרך. זו פשוט עוד תוצאה של הקורונה הבלתי צפויה הזו – הבידוד!"

"ויותר מדויק לומר", כך אבא, "ניסיון מאת ד'".

"אבל למה?", אני לוחשת בתחושת חוסר אונים, "לא סבלתי מספיק עד עכשיו??? לא מגיע גם לי להיות מאושרת?"

הדמעות חונקות את גרוני ואני מלמלת משהו על צורך דחוף וחומקת לחדר האמבטיה. להיות לבד.

שם, ליד הכיור, נפתח לו סכר דמעותיי ואני ממררת בבכי.

עייפתי.

עייפתי מאכזבות.

עייפתי מלעמוד שוב ושוב בניסיונות.

אין לי כוח, אלוקי, אין לי כוח.

אין לי כוח לעוד מהמורה, אין בי אנרגיה לעוד תפילה.

ואני מרגישה מרוקנת.

מרוקנת עד התחתית.
 

ה. רז

משתמש סופר מקצוען
פרק ב - המשך

***

קולות שיחה מהוסה בוקעים מתוך חדרנו המשותף. איני מתאפקת מלהקשיב מעט לפני שאני נכנסת לחדר:

"אוף!", זאת שירה, "זה היה נראה מבטיח הפעם"

"נכון", מסכימה אתה יעל חרש, "כבר דמיינתי את מיכל מתארסת"...

"ושוב כזאת אכזבה... כמה עוד אפשר???", אומרת שירה בכאב.

"די. מסכנה מיכל, אני לא יודעת איך יש לה כוח", זו שוב יעל.



אני מרגישה דחף אדיר לקרוע את הדלת לרווחה ולגדוע את השיחה הזו בבת אחת, אבל ברגע של רחמים על אחיותיי שבוודאי תתביישנה שנתפשו בקלקלתן, אני מסתובבת אחורנית ונכנסת לחדרו של אחי מנשה.

מנשה יושב על מיטתו ברגליים שלובות, שקוע בעומקה של עלילת מתח ואני מתיישבת על הכיסא ליד שולחן הכתיבה שבחדרו ומנסה לנתח את עלילת המתח האישית שלי.

השיחה הזו בין שתי אחיותיי הכניסה אותי קצת לפרופורציה.

הרי השידוך עם אהרון לא ירד. הוא רק מתעכב קצת ושלא ברצון שני הצדדים!

לא נכון להיכנס לייאוש. ובטח שלא עכשיו.

זה בסדר להרגיש, אני מרגיעה את עצמי, אני לא מלאך וד' ודאי אינו מצפה ממני להיות כזו,

אבל כמו שזה היה לגיטימי לבכות,

כך מותר לי עכשיו להירגע ולנסות לחשוב...



ואני מוצאת את עצמי, כמו בכל מצב כזה של סערת רגשות, שולפת דף דפדפת מהמדף ועט כחול

וכותבת:

לא ידעתי לבקש וכבר קבלתי מתנה
ביום מושלג נולדתי אל תוך חיק המשפחה.
בריאה ושלימה – תינוקת קטנטנה
אצל הורי ואחותי, התקבלתי בשמחה.

בחינם הוענקו לי שנים של ילדות
במשפחה שגדלה והתרחבה עוד ועוד
לא זכורים לי ימים של צער ובדידות
חבוקה ואהובה הייתי עד מאוד.

משגדלתי כבר ידעתי שאני בת אהובה
הקשר שלי לאבא התחזק ונבנה
בתום של ילדות וברגש חיבה
בטחתי כי מי שמתפלל – נענה.

עם השנים, הוספתי לבקש כה רבות
עם שחר, ביום ובליל
במילותיי שלי שמליבי חצובות
לא הפסקתי מעולם להתפלל!

בקשתי לחוש בנוח בחברה
בקשתי אהבה, הערכה ואהדה
בקשתי שכל טוב ודעה ברורה –
קבלתי ממנו בלי גבול ומידה.

התפללתי לקבל עבודה ראויה
בקשתי בריאות הגוף וגם כוח
העתרתי עבור חברת בנות עליה
וקבלתי הכול עם פלוס ועם רווח.

מתדפקת אני על דלת נפתחת
לטרקלינו של אבי אוהבי
בקשות כה רבות הנני שוטחת
מגלה לפניו כל ליבי.

ואבא מקשיב, מאזין ונותן
במעשיו שאיתי אני שומעת קולו
על רוב בקשות משיב הוא ב"הן",
ויש שעונה הוא גם: "לא".

כי ריבוני הוא יודע, צופה ומביט
מראשית עד אחרית כל דורות
לא תמיד לי מושיט בחיוך השרביט
הוא מכיר בשבילי גם דרכים אחרות...

הוא הרי יודע ומכיר נשמתי
מודד את כוחי – עד כמה איתן
"התאזרי בסבלנות, חכי נא, בתי,
עוד מעט ואשלח לך חתן..."

חלילה וחס לא תהא לי טרוניה
מותר לאבא לומר גם "לא".
יש בי אמונה, כבר נתן לי ראיה
ולבבי – הן שייך הוא כבר לו!!!

אתמיד להודות על כל נתינתו
ואמשיך לבקש עוד ועוד
כי בדד לא אוכל, אי אפשר בלתו
גם קרוב הוא לקוראיו עד מאוד.
אני קוראת את השיר שכתבתי שוב ושוב

בעיני דמעות שקופות ובליבי סערה

ואז...

ברגע אחד, אני מרגישה בנוכחותו של מנשה מאחורי.

השובב הקטן, פשוט עומד וקורא את השיר שלי,

תמצית רגשותיו של ליבי.



הוא שם לב למבטי הנדהם ואז אומר: "מיכל, זה... זה שיר לא רגיל... את יודעת מה? את צודקת! גם לי יש הרבה על מה להודות אבל אני לא מרגיש את זה כל הזמן ולכן לפעמים... לא נעים לומר... אני כועס למה לא קבלתי משהו. אבל, את צודקת! מותר לאבא גם לומר 'לא' "

כל הכעס שהיה בי עליו, על שקרא בדף לא לו, נעלם באחת.

ובמקומו הציפה אותי חיבה גדולה לאחי הקטן

שהוא כבר לא קטן כל כך כמו שחשבתי, בכלל לא.

"אתה מתוק, מנשה", אמרתי וצחקתי למראה פניו המתכרכמות מהכינוי הילדותי שהדבקתי לו, "זה בסדר, אני אוהבת אותך", ובלי לשאול רשות, הצמדתי אותו אלי ונשקתי על ראשו.

איש קטן, או שעדיין לא?

מותר לי, אני אחותו.

***
 

ה. רז

משתמש סופר מקצוען
שאלה לכם:
האם אכן הייתי אמורה להעלות את פרק ב על אותה הודעה, כמו שעשיתי, או לפתוח הודעה חדשה?
 

ליאורהA

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
שאלה לכם:
האם אכן הייתי אמורה להעלות את פרק ב על אותה הודעה, כמו שעשיתי, או לפתוח הודעה חדשה?
אם הבנתי את השאלה שלך - איך שעשית זה טוב. העלית הודעה חדשה בתוך האשכול של הסיפור.
 

ה. רז

משתמש סופר מקצוען
פרק ג':

"בואו, חמודים, נראה מה אנחנו עושים עכשיו...", קוראת תרצה מנביץ לחלל הסלון. לאחר מבצע איסוף משותף וארוך למדי של שלל משחקים הוא קבל שוב את פניו המסודרות. "הנה, נסתכל ביחד בתכניה שתלויה על המקרר... אתם רואים? כבר התפללנו שחרית, אכלנו ארוחת בוקר, שחקנו בקליקס ובפאזלים ועכשיו הגיע תור היצירה".

שמואל, מאיר ותהילה, הגדולים יותר, פונים בעצלתיים לחדר הבנות, מתכננים לפתור תשבצים שהדפיסה להם אמא אמש.

"יופי", צועקת אסתי בת השש, חובבת היצירות. היא מסוגלת לשבת ליד דף צביעה במשך חצי שעה לפחות.

"אוף", קורא דוד בן האחת עשרה ויוצא בהפגנתיות למרפסת. הוא היה מעדיף פי עשר את ארגז התחפושות.

חגית בת השמונה ואילה בת השלוש נשארות על הספה בהבעה משועממת, כאילו לא שמעו דבר ואלחנן הקטן ממשיך למשוך בחצאית של תרצה דורש את מלוא תשומת לב אמו.

תרצה כולאת אנחה חרישית ומסדרת את הבריסטולים הלבנים בחגיגיות על השולחן, מוסיפה, הפעם, גם את צבעי הפנדה האהובים. אולי הם יצליחו לשכנע אפילו את הסרבנים שבילדיה לשתף פעולה.

אפס.

הפעם נראה שכבר נמאס לכולם מהשהות הממושכת בבית ואפילו סדר היום שישבה עליו אתמול לא עוזר.

די.

כמה אפשר להיות בבית בלי לצאת כמעט בכלל.

ועוד עם חבורה מבורכת ורב גילאית כשלה.

תרצה, שגם כך חסרת מנוחה היום יותר מהרגיל, מוצאת את עצמה מהרהרת שוב בתסבוכת שהביא אתו הבידוד הכפוי של אהרון:

הם נאלצו לפנות את חדר הבנים מכל יושביו, למעט אהרון. לרוקן את הארון הגדול והמגירות מהתכולה השייכת לאחים ולצופף אותם איכשהו בסלון. בחדר הבנות, גם ככה אין מקום להכניס אפילו עוד עריסה...

גם בימים של שגרה די צפוף בביתם ועכשיו, בימים בהם הבית הוא המקום היחיד שאפשר לשהות בו על אחת כמה וכמה. רק היום, לאחר שלושה ימים של בידוד, קולטת תרצה עד כמה חדר הבנים סייע לה לפצל את הילדים ולשמור על אוירה רגועה.

ואולי זה לא רק החדר, אלא בעיקר אהרון, הבכור שלה, שלקח אחריות והשתדל לעזור כמיטב יכולתו ולהעסיק את אחיו ואחיותיו הגדולים יותר בחידות משעשעות ובסיפורים מעניינים.

וכמו לאשר את מחשבותיה, מתפרץ דוד באחת למטבח בתלונה: "אוף, אמא, מאז שאהרון סגור לו בחדר, כל הזמן משעמם לי. אין מי שיספר לי סיפורים ויחזור איתי על המשניות. אוף".

רגע. למה לא בעצם?

ההברקה מתהווה אצל תרצה באחת, "מה דעתך להתקשר אליו?", היא שואלת את דוד בבת צחוק.

"להתקשר? למי?", לוקחת לו שניה להבין, "מה? להתקשר לאהרון?... איזה רעיון!!!"

וכבר הוא מנתר באושר אל הטלפון, מחייג את מספר הפלאפון של אהרון וניצוץ משובה בעיניו.

הוא מתכנן משהו..!



ותרצה, מהרהרת לעצמה כמה קל, לפעמים, להפוך ילד למאושר וכמה מורכב ליצור את האושר הזה לעצמנו.

***

ארבעה קירות, חלון, וילון, כיסא, שולחן כתיבה קטן, ארון, מיטה

ודלת

– סגורה!

מבטו של אהרון חולף בפעם המאה עשרים ושלוש על פני חדר הבנים שהפך להיות חדרו הפרטי לשבועיים הקרובים. זה יכול היה להיות נחמד אלמלא כללי הבידוד היו נוקשים כל כך.

הוא לא יכול לצאת מחדרו מלבד לשירותים. אינו יכול לנהל שום שיחה נורמלית עם בני משפחתו. ועליו להעסיק את עצמו – עם עצמו – כל יום, כל היום.

ובנוסף לכל, הבידוד הזה קרה דווקא עכשיו.

דווקא עכשיו כשכבר ראה את אירוסיו עם מיכל במרחק נגיעה.

משום מה, הוא היה בטוח שהפעם, סוף סוף, הוא מצא את שלו. הכל היה חלק כל כך. הפגישות היו נעימות, עשירות ומרתקות ומיכל – עושה רושם של בחורה מיוחדת.

הוא רצה.

הפעם הזו היה בטוח בעצמו שגם היא רוצה –

וכל השאר... זה רק עניין של זמן.

רק שכעת, הזמן הזה התארך מעבר למצופה...

טוב, מילא, כרגע, כשהוא כאן בחדרו ואינו יכול לצאת והיא... בביתה עליו להניח לעניין ולשוב שוב אל הגמרא ואל הדף היומי.

כמה טוב שלקח על עצמו את לימוד הדף היומי. לפני מספר חודשים התחילו בעולם כולו מחזור חדש של לימוד והוא התלהב והחליט שהפעם גם הוא בפנים.

כעת , הדף הזה מציל אותו. מציל ממש.

דף היומי, זהו דף היומי. בלימוד שלו אין בין הזמנים ואין חופשות שבת וחג.

זהו לימוד של כל יום, ואתה לא יכול לתת לעצמך לפספס ולו יום אחד, אחרת תצבור פער שיקשה עליך להדביק בהמשך...

וגם המגיפה, הסגר והבידוד לא יוכלו לו, לדף היומי. הוא חזק מכולם!

אהרון פותח באחת את מסכת שבת האהובה וצולל אל תוך הלימוד.

לבד

אבל ביחד.

ביחד עם כל העם היהודי באשר הוא שם.



חולפת לה שעה של לימוד פורה וצלצול הפלאפון שלו נשמע.

חסוי.

נו, טוב, אהרון עונה.

"שלום", נשמע קול ילדותי מתאמץ לחקות קול של מבוגר, "אני מדבר עם אהרון?"

"כן", אהרון עונה, מנסה לנחש מי הדובר מעבר לקו.

"אני מדבר ממשרד הבריאות", נדמה לאהרון שהדובר מתאפק שלא לצחוק, "רצינו לוודא שאתה ממושמע להנחיות ונמצא בבידוד בית".

חה חה חה... זהו דוד, האח הקטן, קולט אהרון ומחליט לשחק את המשחק, "מה? באמת?", הוא שואל "בהפתעה", "אני צריך להיות בבידוד???".

"כן. כן", נואם דוד בחומרה לתוך פומית הטלפון בחדר השני, "ממש אתה. אל תיתמם שלא ידעת! יחידת קורונה משטרתית נמצאת ממש עכשיו בדרכה אליך, לביקורת פתע".

"ביקורת פתע???", תמה אהרון בגיחוך, "טוב שאתה מעדכן אותי. אני רץ הביתה הרגע..."

"רגע, רגע", דוד חושב במהירות, "נכנס" ממש לתוך התפקיד, "לפי האיכון של המכשיר שלך אני רואה שאתה כן בבית... מה קורה כאן? אתה צוחק עלי?! בסוף אני עוד יאשים אותך בזלזול בפקיד בעת מילוי תפקידו"...

"טוב, נו", אומר אהרון בהשלמה, בקול הכי קודר שהוא מצליח להפיק, "אני אהיה בבידוד... אבל רק אם אח שלי דוד יהיה בבידוד יחד איתי!"



ושניהם פורצים בצחוק משחרר.



***
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ק'

קמה קָרָאתִי בְכָל לֵב עֲנֵנִי יְהוָה חֻקֶּיךָ אֶצֹּרָה:קמו קְרָאתִיךָ הוֹשִׁיעֵנִי וְאֶשְׁמְרָה עֵדֹתֶיךָ:קמז קִדַּמְתִּי בַנֶּשֶׁף וָאֲשַׁוֵּעָה (לדבריך) לִדְבָרְךָ יִחָלְתִּי:קמח קִדְּמוּ עֵינַי אַשְׁמֻרוֹת לָשִׂיחַ בְּאִמְרָתֶךָ:קמט קוֹלִי שִׁמְעָה כְחַסְדֶּךָ יְהוָה כְּמִשְׁפָּטֶךָ חַיֵּנִי:קנ קָרְבוּ רֹדְפֵי זִמָּה מִתּוֹרָתְךָ רָחָקוּ:קנא קָרוֹב אַתָּה יְהוָה וְכָל מִצְוֹתֶיךָ אֱמֶת:קנב קֶדֶם יָדַעְתִּי מֵעֵדֹתֶיךָ כִּי לְעוֹלָם יְסַדְתָּם:
נקרא  10  פעמים

לוח מודעות

למעלה