שבשתא דעל...

א. סופר

משתמש צעיר
עימוד ספרים
עריכה תורנית
אציין כאן אי אלו מלים שפירושן הידוע אינו כפי המבואר במקרא ובפרשניו:
א. 'שצף קצף' ישעיה נד, ח - רגילים לפרש 'רוב כעס', אך משמעות המלה 'שצף' היא 'מעט'. ע"ש מצודות.
ב. 'בית מרזח' ירמיה טז, ה - רגילות הפירוש היא 'מסבאה' אך הפירוש הנכון הוא 'בית אבל'. ע"ש בפרשנים ובכתובות סט:.
ג. 'אידם' (יום אידם) שם יח, יז - הפירוש הנכון הוא 'אבלם'. וחז"ל פירשו בהיפך ללעג כמו מגילה כה:.

אשמח שיוסיפו כל החכמים ברוב טובם וחכמתם.
 

מכון טעמו וראו

כאן בשבילכם...
מנוי פרימיום
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
כתיבה ספרותית
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
ב. 'בית מרזח' ירמיה טז, ה - רגילות הפירוש היא 'מסבאה' אך הפירוש הנכון הוא 'בית אבל'. ע"ש בפרשנים ובכתובות סט:.
רש"י בפירושו הראשון מבאר כמקובל לפרש "משתה, בספרי בפרשת בית פעור ראיתי חזרו לעשות להם מרזיחין". ובמלבי"ם שם משלב: "משתה שהיו עושים בבית האונן".

ג. 'אידם' (יום אידם) שם יח, יז - הפירוש הנכון הוא 'אבלם'. וחז"ל פירשו בהיפך ללעג כמו מגילה כה:.
לא זכיתי להבין מה בדיוק הטעות...


אגב, בנושא זה של שיבושים (בעברית), יש מדור כבר שנים רבות באחד העלונים שיוצאים לאור בשכונת מא"ש בירושת"ו, ובשמו יכונה "לשון כלביך"...
 

א. סופר

משתמש צעיר
עימוד ספרים
עריכה תורנית
רש"י בפירושו הראשון מבאר כמקובל לפרש "משתה, בספרי בפרשת בית פעור ראיתי חזרו לעשות להם מרזיחין". ובמלבי"ם שם משלב: "משתה שהיו עושים בבית האונן".
דבריך מאירים, אך אין לומר בית מרזח כי הבית אינו של המשתה הזמני, אלא של האבלים, וזו הטעות...
לא זכיתי להבין מה בדיוק הטעות...
"טעות" לאו דווקא, אלא משמעות פירוש נפוצה שאינה כפי הפירוש המלולי, וכאן אין המשמעות "יום שמחתם/חגם" אלא "יום אבלם" וכמצויין...
יישר כוח.
 

הזעצער שאינו טועה

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
ומה הפירוש ׳אבד עליו הכלח׳, מה נאבד?
ומה זה נפטר ׳בדמי ימיו׳, ימים של דם?
 
שידור חוזר של הוובינר המרתק על עולם הפרסום ב- 2022
הקישור זמין לצפיה עד סוף השבוע

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
שינוי במשמעות המילים קיים כבר בין לשון הקודש התנכית לבין לשון חז"ל.
כגון:
אבר - שבתנ"ך הוא כנף, ובלשון חכמים הוא כל אבר בגוף.
עולם - בתנ"ך פירושו זמן (נצחי), ובלשון חכמים קיבל משמעות נוספת של בריאה/תבל.

סימן לדבר - "אברותיה בירקרק חרוץ" (תהלים סח יד)
שלוש מילים אלו מתפרשות כיום בשונה ממשמעותן התנכית הפשוטה -
אבר - כנ"ל.
ירקרק - צבע זהב. ובלשון חכמים כבר שימש כבימינו על הצבע הירוק.
חרוץ - גוון של זהב. משמעות נוספת (תנכית) היא של חריצים וכדו'. בימינו נוספה המשמעות של שקדן.
 

מאיר d

משתמש פעיל
עריכה תורנית

מכון טעמו וראו

כאן בשבילכם...
מנוי פרימיום
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
כתיבה ספרותית
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
כן, אבל שם זה לא דוקא שיבושים, פעם אחת הי' כתוב שם 'צפרדע'- בלשון התורה מין חיה, בלשונם פח אשפה....
אמרתי פעם ללקוח שפנה אלי שהוא רוצה להתחיל להוציא עלון [לא שגרתי של ווארטים על פרשת השבוע וכדו', אלא משהו יותר ייחודי], שהוא חייב לשבת עם עצמו ולחשוב אם באמת יש לו חומר לעלון שלו ל-5 שנים קדימה לפחות. כי ברגע שאדם מתרגל לרעיון שהוא "מוציא עלון", גם אם לא יהיה לו חומר הוא ירגיש מחויב להוצאת העלון, ויכניס חומר רדוד ומטופש...

וזה בעצם הסיפור של "לשון כלביך"...
 

קנקן חדש

משתמש פעיל
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
יצוין לשבח הקובץ הנפלא בנין עולם, בו מבוארים כל המילים החדשות מה לא נכון בהם מבחינת לשון הקודש.
 

מוישה

משתמש מקצוען
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
הנידון כאן נחמד מאוד, רק מקווה שאתם לא באמת חושבים שככה מתנהלת שפה. שפה היא דבר חי ודינמי, ומזמן התורה, דרך בית שני וחז"ל, גאונים וראשונים, ועד לזמננו, השפה הולכת ומתפתחת. ואם דחוף למישהו לחשוב שהעברית שינתה פניה יתר על המידה, הוא לא חייב להתעקש לקרוא לה 'לשון הקודש'. מכל מקום זו הבנה בסיסית ופשוטה מאוד, שנפלו בה כל בעלי הקונטרסים כמו גם המטורפים של לשון כלביך.
מי שכתב את זה יפה הוא יהושע ענבל בביקורת על חוברת בנושא זה.
 

קבצים מצורפים

  • יהושע ענבל, ביקורת שפה ברורה.pdf
    KB 229.6 · צפיות: 16

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים
להוסיף לרשימה את הביטוי הנפוץ 'קול קורא במדבר'... (במקור - ישעיה מ, ג: "קוֹל קוֹרֵא, בַּמִּדְבָּר פַּנּוּ דֶּרֶךְ ה', יַשְּׁרוּ בָּעֲרָבָה מְסִלָּה לֵא-לֹהֵינוּ")
 

פסיק

עורך תורני וכותב תוכן
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
שפה היא דבר חי ודינמי, ומזמן התורה, דרך בית שני וחז"ל, גאונים וראשונים, ועד לזמננו, השפה הולכת ומתפתחת.
אינכם סבורים שיש שינוי כלשהו בין המהלכים והמפתחים מזמן התורה בית שני וחז"ל גאונים וראשונים למפתחי השפה בזמננו?

ע' ערך עגבניות ג"נ.
 

מוישה

משתמש מקצוען
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
אינכם סבורים שיש שינוי כלשהו בין המהלכים והמפתחים מזמן התורה בית שני וחז"ל גאונים וראשונים למפתחי השפה בזמננו?

ע' ערך עגבניות ג"נ.
איננו.
 

המספרים של פרוג:

337,452

משתמשים נכנסו לפרוג בחודש האחרון

66

משתמשים מבקרים ברגע זה באתר

4,986

הודעות נכתבו בממוצע ליום בחודש האחרון

לוח נדל"ן | למכירה והשכרה

לוח דרושים

לוח הסעות ושליחויות

למעלה