קורונה שבר ופתרונו

שרית קובל

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
הבטחות צריך לקיים, אך כדי שיהיה קיום לתגובה אבקש לנהל דיון ענייני בלי תגובות שיובילו לנעילת או מחיקת האשכול, ויותר מכך – הפתרון המוצע כאן אינו מהווה פתרון רק לבעיה זו, הוא מרכיב עמוק ומרכזי בכל נושא וענין, ואני פועלת בצורה זו גם בעבודה גם בשיח בתוך המשפחה, וגם בדיונים עם חברות וילדי, ומי שתרצה ללמוד מניסיון חיי הקצרים, תוכל לקרוא ואולי אף להחכים.

באשכול שפתחה @קצרה 'נמאס לכם שכועסים עליכם ומאשימים אתכם', כתבתי תגובה ארוכה שמגדירה מבחינתי את הטעות שבעקבותיה הציבור החרדי מושמץ בתקשורת, וכתוצאה מכך חש אפליה בסביבות מסויימות, וכמו שכתבו שם בהרחבה לא בכל מקום חשים בכך, אך כאן אנסה להציע פתרון.

דבר ראשון – התגובה היא מורכבת מעט, עמוקה, אך היא קורס לימוד לפתרון משברים בכל עת ובכל מצב, מי שתרצה להבין באמת את כוונתי, זה לא יהיה ברפרוף, אלא בקריאה.

דבר שני – אני לא מוכשרת בכתיבה, [אין לי חגורת יוקרה של קהילת סופרות מקצועיות] ולכן לא לדון בטעויות ניסוח, או מילים מיותרות.

דבר אחרון – זו דעה סובייקטית, אמנם מניסיון, אך מותר לחלוק במילים מכובדות.

אז בואו נתחיל – זאת הייתה התגובה:

אני לא אשת יח''צ, וכמובן לא אשת פרסום

אבל מכיוון ועובדת בחברה גדולה [מאד] ומכירה התנהלות עיתונאית וציבורית, מתחילת הקורונה ממש מהימים הראשונים שלה אני מתריעה כאן על שיח ציבורי פנים חרדי, מסוכן מאד.

אנסה לתאר מעט את אשר התרחש כאן במדינת ישראל -
תחילת הקורונה בלבול גדול, אף אחד לא יודע איך מתמודדים, לא יודעים מה הפתרון, לא יודעים מה נכון לעשות ומה לא.
פוליטיקאי טוב הוא פוליטיקאי שמדבר, כרגיל המעשים אינם נבדקים לאחר הדיבור,
אבל הפעם בשונה מדברים אחרים אין אפשרות רק לדבר, צריך לעשות מעשים.

ראש הממשלה שלנו - שהוא באמת אלוף העולם בדיבורים, מתחיל למסור שיעור יומי, ומנפח נתונים ברמה מכוערת, המספרים מתחילים לגדול, אבל עדין לא מגיעים לאחוז מתוך דבריו של ראה"מ [מיליון חולים עד פסח, זוכרים?]
התחלואה עולה, ובציבור מתחלחלת ההבנה שיש כאוס מושלם, בנט כדרכו כאיש עסקים עולה על הגל, ומתחיל להסביר מדוע רק הוא יצליח לפתור את הבעיה.

הציבור הישראלי מתחיל להבין שיש בעיה אמיתית, והוא חושש מאד, אני לא חושבת שהפחד היה מהקורונה, אלא מהרגשת הכשלון, מהתחושה שהנה ראש הממשלה שניצח 5 מערכות בחירות בישראל וזקוק סוף סוף גם לעשות ולא רק לדבר, לא מצליח להשתלט על המגיפה.

בהקבלה למצב כלכלי דומה, עסק מורכב מפותל ומלא בסעיפים במדינה רחוקה מתגלה ככשלון, ועכשיו היו''ר דירקטוריון ומנכ''ל החברה המוצלחים לא מצליחים להתמודד עם הקושי.

ועכשיו הדילמה - כל נער צעיר לימים מבין שההגבלות בימי הפורים, [5000 איש] והמסיבות עיתונאים שלאחר מכן לא יפתרו את הבעיה, אבל איך יכול להיות שה'אנשים המוצלחים בעולם', העומדים בראשות הממשלה של ישראל לא מצליחים מול נגיף כה קטן.
מחפשים אשמים, מחפשים אנשים שלא שמרו על הכללים - ומצד שני אין לה את הגב האיתן והחזק לעמוד בצורה ברורה ואמיצה להגן על עצמם על הציבור אותם הם מייצגים.

את מי הכי קל להאשים ? את המגזר החרדי, מדוע?
א. צורת החיים שלו היא קהילתית, מקומות המפגש שלו מרובים, בתי הכנסת מלאים, ישיבות מרכזות במתחם קטן מספרים ענקיים, השיח והדיבור ביניהם הוא פעיל באחוזים גבוהים מעל כל מגזר.
ב. זהו ציבור שבאמת הכי קל לו להדבק, ובוודאי יהיו שם מספרים יחסית גבוהים.
ג. פיקוח נפש - מילת הקסם.... הפכו כל החלטה של ראש הממשלה ומנכ''ל משרד הבריאות [שניהם לא רופאים] להחלטה רפואית שכל מי שאינו שומע לה הרי הוא 'רוצח' ח''ו רח''ל ל''ע עפ''ל.
ד. בציבור החרדי ישנן קבוצות וקהילות שנושא בתי הכנסת, ישיבות, תלמודי התורה, וכוללים יהיו אצלם קו אדום, שלא בקלות יצליחו להוציא אותם משם. נגיף מסתורי שגרם למוות של 200-300 איש, לא יגרום לרבנים שלהם לסגור בתי כנסת.

ועכשיו שימו לב לתהליך -
לוקחים את אותם קבוצות שלא ישמרו על הכללים, הופכים אותם למסוכנים, למפיצי המגיפה,
ומולם עולה ח''כ חרדי - מה אתם רוצים שהוא יעשה? שיגן עליהם... ח''ו - הרי הם קיצונים נגד גדו''י, אסור להגן עליהם, לנסות לומר שהם לא חרדים.. אף חילוני לא יבין את זה, כי מבחינתו כל לובש שחורים הוא חרדי, וניואנסים שיש בתוככי המגזר ממש לא מעניינים את החילוני הממוצע.

כל איש ציבור חרדי - עיתונאי חרדי - לא יכול להגן על הקיצוניים, ובאותו הרגע ממש הוא חפר את הבור שבו הצליחו לקבע בדעת הקהל - שהחרדים מפיצי המגפה.

עיתונאיים חרדים היו בימים הראשונים לשטרימר החדש, כל התכנסות של 10 אנשים למנין, זכתה לכותרות ענק, לפתיחת מהדורות חדשות בכלי התקשורת החרדים, כל אדם שהפר החלטה ממשלתית הפך במחי יד לרוצח, כל התקהלות אסורה בחצר של אדמו''ר כזה או אחר, לוויה כזו או אחרת נהפך לכלי התקפה כנגד אותו ציבור.

מה שהעיתונאים שלנו לא למדו, והחכי''ם הנכבדים שלנו לא הבינו - אצל החילוני אין הבדל בין קיצוני לבין מודרני. יש חרדי - דת''ל - חילוני. זהו.
כמו שאף אחד במגזר החרדי לא מבין את ההבדלים שבין 'בית הלל' ל'צוהר' ל'הר המור' 'מרכז הרב', כך אף חילוני לא מבין את ההבדל שבין פלג כזה או אחר, חצר אדוקה או מודרנית. חסיד ברסלב שרוקד ברחובות או אברך מכולל בית הלל שלא מוציא עיניו מהגמרא - כולם נחשבים ל'חרדים'.

את הטעות הקטנה והמהותית הזו - עדין לא קלטו. ולעולם לא נצליח לשנות את המושג 'חרדי'.

אתן דוגמא - כאשר אנחנו שומעים את המילה 'נוצרי', מבחינתנו הוא אדם שמאמין בנצרות, והוא הולך לכנסיה פעם בשבוע, וזהו. האם אנחנו מודעים שיש כ30000 כתות שונות בתוך הנצרות, חלקם שונאות אחת את השניה ומהרהרות עליה שהם מחריבי העולם, והמלחמות שם לא נגמרות. האם אנחנו מכירים משהו מתוך זה????? לא.
ככה החילוני לא מבין את ההבדל.

מה הדרך להתמודד?
יש!
אבל מכיוון ואף אחד לא יקרא עד לכאן - אז חבל לי לכתוב :)
צר לי שארוך מידי, אבל אי אפשר לקצר.

ולאחר עשרות תודות, תגובות, ובקשות פתרון... מצאתי את הזמן לכתוב את דעתי.
בתגובה הבאה :)
 

שרית קובל

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
ועכשיו לפתרון:

בעולם העסקים אתה לומד, וכרגיל בדרך הקשה שרוב הבעיות פתרונן הוא על ידי הבנה של הבעיה, ועל כן כאשר אנו ניגשים לפתרון בעיה, השלב הראשון להבין לעומק את הדרך בה נוצרה הבעיה, בכך אנו למעשה פותרים את רוב הבעיות העומדות לפתחנו.

בקורס מגשרים הכלל הראשון שלומדים הוא – להקשיב היטב לשני הצדדים, ובשמיעה אמיתית ניתן להגיע לפתרון בחלק ניכר מן המקרים, הדוגמא שכרגיל מביאים – שני אנשים רבים על תפוז אחד, כל אחד ואחד טוען שהוא זה שאמור לקבל את התפוז, מגשר רע מנסה להציע שכל אחד יקבל חצי תפוז, אך במקרה כזה אף אחד אינו מקבל את מבוקשו, כל אחד יוצא מן המגשר וחצי מבוקשו בידו. מגשר טוב בודק אצל כל אחד מדוע הוא צריך את התפוז, ומוצא כי האחד רוצה את הפלחים לאכילה, והשני צריך את הקליפה לגירוד... כך שהתוצאה היא ששניהם מקבלים את כל מבוקשם.

בעסקים – כאשר נוצרה בעיה לא תמיד שווה להשקיע במאמצים לפתרון הבעיה העומדת לפתחנו, לעיתים עדיף לספוג את הכשלון, אך ללמוד ממנו לקראת העסק הבא. אך בנושאים מסויימים כמו הנושא העומד לפתחנו, אין לנו אפשרות להמתין לפעם הבאה, יש לנו צורך לשינוי בנושא זה – ויפה שעה אחת קודם.

אז על פי האמור לעיל – ננסה ללמוד את הבעיה, ועל ידי כך להבין את המקום בו אנו יכולות לעשות את השינוי, הן על ידי דוברי המגזר החרדי, והן כל אחד ואחת בעצמו למול הקושי בו הוא נתקל. ולשם הבנת הפתרון אני חוזרת מעט להיסטוריה.

מיד בקום מדינת ישראל, הובן שהמדינה לא תהיה חד דעתית, יש בה פלגים, קבוצות, תתי קבוצות, ועוד... הציבור החרדי המונהג על ידי גדולי ישראל נקט בעמדה ברורה שהוגדרה על ידי גדולי ישראל, והוצגה למול כלל אזרחי ישראל בצורה חדה וברורה, הפגישה ההיסטורית של החזון איש וראש הממשלה דאז בן גוריון לא נתנה אפשרות לאי הבנת המגזר החרדי, הקול היה חד ברור, ומסר שלא ניתן לטעות בו.

אנחנו חלק מאזרחי המדינה, אך לפני שאנו אזרחי המדינה אנחנו יהודים דתיים שומרי תורה ומצוות, לא הסתרנו שיש בנינו חילוקי דעות, לא הסתרנו שאנו לא מסכימים גם בתוככי המגזר החרדי על כל נושא וענין, אך המסר היה ברור, אנחנו נחיה על פי דרך התורה, ואל לכם להתערב בחילוקים שבתוכנו. תנו לנו לנהל את הדיונים שלנו בתוככי עצמנו, אנו לא נגנה האחד את השני בתקשורת, ולא ננסה להסביר לכם את הוויכוחים שלנו, את המחלוקות אנו ננהל בשיח הפנים חרדי.

כאשר נעשה מעשה מסויים על ידי קבוצה במגזר החרדי, שאינה תואמת את דעת כולם, לא היה מי שישמיץ את אותה הקבוצה מתוככי המגזר החרדי, וכאשר אין שילבה את שלהבת האש, הרי שהאש דועכת במהרה, ויתרה מכך – אותו עיתונאי שמביא את ה'אייטם' החדשותי בענין קבוצה מסויימת בתוככי המגזר, מחוייב להסביר שאינו יכול למצוא דוברים שיתקיפו את אותה קבוצה, כי היא קבוצה שולית, קטנה, לא מהמיינסטרים החרדי, ולכן אף אחד אינו עולה להגיב על כך בתקשורת. העיתונות המפלגתית החרדית של אותה תקופה, הייתה מתעלמת מכל פרובוקציה כזו או אחרת, ועל ידי כך למעשה גרמה ללהבה לכבות במהרה.

השינוי בנושא זה החל כאשר נפתחו כלי תקשורת חרדיים שאינם מפלגתיים, לא עוד המודיע ויתד נאמן, אלא כל 3 בחורים שיש בידם כשרון כתיבה או דיבור פתחו כלי תקשורת, בהתחלה היה זה גלי הרדיו הפירטיים, לאחר מכן עיתונים חרדיים שבועיים, מערכות רדיו חרדיות, בהמשך אף אתרי אינטרנט חרדיים, וקווי נייעס, וכן הלאה והלאה, אותם 'עיתונאים' חיפשו את הדרך לרייטינג דרך שיח השמצות, השתלחויות, ובכך למעשה עשו שינוי מהותי בשיח הישראלי אל מול המגזר החרדי.

כאשר קבוצה כזו או אחרת פעלה בדרך שאינה מיינסטרית במגזר, לא עוד שתיקה רועמת המכבה את להבת השנאה, אלא שיח פתוח, מבדל, מפלג, המביא לידי התקשורת שאינה חרדית חומר בעירה איכותי ונפלא, דבר זה למעשה גרם לשתי נקודות שהמגזר החרדי עדין לא התמודד איתם, וצריך ללמוד כיצד להתמודד.

א. אותם קבוצות קיבלו במה תקשורתית רחבה בהרבה, דבר זה הפיץ את דעתם ביתר שאת, ונתן להם אפשרות הן פנים חרדית והן חיצונית להביע את עמדתם ה'קיצונית'.

ב. התקשורת שאינה חרדית, למדה שישנה אפשרות להביא סיפורים מתוך קבוצות במגזר החרדי, ולמצוא את הדוברים אשר ילבו את האש באותם הנושאים, ולמעשה יתנו להם חומר בעירה לאבוקה שאינה נכבית.

בתחילת הדרך הדוברים האיכותיים של המגזר החרדי, לא הסכימו לדרך זו, וכאשר נעשו מעשים שכאלו לא היינו רואים את החכי"ם המוכשרים והנפלאים שלנו מבטאים עמדה בעד או נגד בכלי התקשורת, היו עושים זאת דוברי המגזר שאינם רשמיים, אך במעלה המסלול קרה לא פעם שאף דוברים רישמיים ביטאו עמדות כאלה ואחרות בענינים הנמצאים במחלוקת בתוככי המגזר החרדי.

עד כאן היסטוריה – ועתה אני רוצה להסביר תהליך פסיכולוגי שקורה אצל האיש שאינו מבין בפוליטיקה הפנים חרדית.

עולה איש תקשורת חרדי, מוצא קבוצה שאינה פועלת כשורה [על פי הבנתו כמובן], והוא מחליט להעלות את הנושא לסדר היום, הוא מפרסם בכלי תקשורת שלו את הסיפור, מלבה את האש לגבהים חדשים, מתאר בתיאורים סוחפים את המסוכנות של אותו מעשה ואותה הקבוצה, וחש בתחושת שליחות להוציא אל מחוץ למחנה החרדי את המעשים הללו.

אך מה באמת הוא עשה באותו מעשה? הוא הפיץ את הסיפור, הוא נתן חומר בעירה לכלי התקשורת שאינם חרדיים להבעיר אש אל מול המגזר החילוני, כי הכתב החילוני יודע היטב שאותה קבוצה היא קבוצה קטנה במגזר, זו הרי עבודתו הוא מבין היטב את מה שהוא עושה, אך הצופה הביתי, או אותו אחד המחזיק בידיו את גזיר העיתון, לא מצליח להבין שאין זה קבוצה כזו או אחרת, הוא רואה למול עיניו – כובע, חליפה, פאות, זקן,... והפירוש לכל זה – איש חרדי.

ועתה ננתח את מה שקרה בתקופה זו – תקופת הקורונה.

הקורונה הגיעה לפתחה של מדינת ישראל בתקופת חג הפורים, אף אחד לא תיאר לעצמו שאותו נגיף סיני יצליח לשגע מדינה שלמה, או יותר נכון עולם שלם, ובימים הראשונים ימי ספינת התענוגות ביפן עוד ניסנו לחשוב שהעולם יצליח לעצור את המגפה באמצעים טכנולוגים חדשניים ומיוחדים, אך הקב"ה חשב אחרת, המגיפה הגיעה לכל מדינה ולכל עיר ולכל פינה ופינה בעולם, מדינת ישראל ובעיקר מקבלי ההחלטות היו נבוכים ומבולבלים בדיוק כמו כל אחד ואחת מאיתנו. אותה קבוצת מחקר שהקים אריאל שרון להתמודדות עם מגיפות נסגרה לפני מספר שנים, לא היה קו מנחה, ולא הייתה תוכנית פעולה, הכל קרה כאן ועכשיו, הליך קבלת ההחלטות היה מיידי, ענייני, ולפי אותם הנתונים הנמצאים למול עיניהם של מקבלי ההחלטות, לא היה להם מודיעין סודי שנתן להם מידע על העתיד להתרחש, הכל היה מונח בפתחי הציבור כולו.

מאחורי הקלעים היה קושי למספר רב של אנשי תקשורת שאינם חרדיים לקבל את ההבנה שהעומד בראש מערכת הבריאות הוא יהודי חרדי שאינו מתבייש בחרדיותו, אשתו של אחד מבכירי הכתבים אמרה לי זאת במילים ברורות, זו מערכת שגדולה על יהודי חרדי שאינו מתוככי המקצוע.

באותו הזמן החלו הגבלות, אף אחד לא באמת ידע מה נכון לעשות ומה לא, כל קבלת ההחלטות הייתה עניינית מדוייקת לפי המידע שהיה באותו הזמן, מקבלי ההחלטות הבינו שאינם יכולים לקבל החלטות שיהרסו את המדינה, אך מצד שני היו חייבים לחתוך בבשר החי.

קבוצות מסויימות במגזר החרדי, בהוראת רבותיהם, פעלו שלא על פי אותם ההנחיות, נושא זה היה נפיץ מאד, אך מנגד רבים מאד מהציבוריות הישראלית גם הם נהגו שלא על פי ההחלטות הממשלתיות, כלי התקשורת הישראליים הבינו שאין אפשרות למצוא אשמים בהתפרצות הנגיף, כי הנגיף מתפשט בין אם יש אשם או לאו, הוא מתפשט כי הנגיף מדבק, ומהר מאד מאד מהר.

כלי התקשורת החרדיים לקחו כל מעשה של קבוצה כזו או אחרת, והפכו אותו לאייטם המרכזי של דבריהם, אולפני הרדיו החרדיים פתחו את המהדורה המרכזית במעשה של עשרה אנשים במרתף זוטר, והפכו אותו לאייטם המרכזי, עיתונים שבועיים לקחו אדם בודד שעשה מעשה שאינו על פי ההנחיות, והפכו אותו לסיפור המרכזי בעיתון, ואתרי האינטרנט העלו בזה אחר זה סרטונים של קבוצות שוליות שאינן פועלות על פי ההוראות, ובכך ניסו להכפיש את אותם קבוצות, ולמגר את התופעות הפסולות.

אך התוצאה הייתה שונה – בכלי התקשורת הישראליים, לא לקחו את המעשה לשם חינוך אותם קבוצות, הרי הן לא מאזינות ולא צופות בהם, אלא לקחו והפכו אותם למגזר שאינו פועל על פי ההנחיות, כלומר – הניסיון לחנך את אותם קבוצות יצר שיח מלבה כנגד המגזר החרדי, ובכך יצא הפסדנו פעמים.

לאחר שאני מבינה את התופעה – אני יכולה למצוא פתרון.

והוא –

[אמרתי שיהיה ארוך? אז כן – זה מאד ארוך]

כלי התקשורת החרדיים, כתבי האינטרנט, וכן... גם אנחנו הכותבות ברשתות החברתיות, יכולות לעשות את השינוי בזמן קצר מאד, במקום להתעסק כל הזמן באותם קבוצות שוליות שאינן שומרות על ההנחיות, ולהביא כל אמירה כזו או אחרת, אנו צריכות להתעסק בדיוק בהפך, לפרסם כל סגנון שמירה חדש, להביא לידי כלי התקשורת החרדיים את השיח החיובי, את החידוד הפנים חרדי בחובת הזהירות.

ובכך נרוויח מספר דברים.

א. אותם קבוצות באמת לא יהיו בעלי השפעה.

ב. כאשר השיח יהיה חיובי, גם כלי התקשורת שאינם חרדיים יבינו שהכל שונה, והנה השיח הוא חיובי ונכון.

ג. לנו אישית יהיה יותר קל לשמור על ההנחיות, כאשר אנו שומעות בכל רגע את המילים 'רוצח', 'טרוריסט' מי שאינו שומר על ההנחיות הוא עובר על עבירה כזו או אחרת, כל המחשבה שלנו היא שלילית בנושא זה, כאשר נשנה את השיח, ומעתה אנו מתמקדים אך ורק בשיח חיובי, אנו נראה מהר מאד את השינוי.

לא מתנצלים, לא מדברים על רוב ומיעוט, לא מנהלים דיון על מדוע הם שומרים או לא, לא הופכים כל עלה לגזע, אלא מנהלים דיון ענייני בלי רגשות שליליות על הדרך הנכונה והאמיתית שלנו. ובכך נשנה את השיח בזמן מאד קצר.

אני מקווה שההשקעה בכתיבה זו לא תלך ריקם. א. שהאשכול לא ימחק. ב. שלפחות אחד או אחת ילמד ממנו, ג. שאולי נגיע לזמנים חדשים וטובים יותר.

שבת שלום.
 

ayys

משתמש מקצוען
הדברים כתובים ומנוסחים יפה מאוד, לא יודע האם באמת זו הבעיה ופתרונה.

אבל לקחת את אותם עיתונאים ש
חיפשו את הדרך לרייטינג דרך שיח השמצות, השתלחויות, ובכך למעשה עשו שינוי מהותי בשיח הישראלי אל מול המגזר החרדי.
וללמד אותם ש
במקום להתעסק כל הזמן באותם קבוצות שוליות שאינן שומרות על ההנחיות, ולהביא כל אמירה כזו או אחרת.. להתעסק בדיוק בהפך, לפרסם כל סגנון שמירה חדש, להביא לידי כלי התקשורת החרדיים את השיח החיובי, את החידוד הפנים חרדי בחובת הזהירות.
זה נשמע לצערי וסליחה על הבוטות כמו לאלף בבון לשבת ליד שולחן שבת ולומר דברי תורה.

אדם שהתמכר לשיכרון חושים של צפיות בפיד שלו, לראות כל ריטוויט בעיניים נוצצות.
12 השלבים קטן עליו.
 

עפולה

משתמש מקצוען
א. את בעצם מציעה לכלי התקשורת [החרדיים] לכרות את הענף עליו הם יושבים. כל כלי תקשורת באשר הוא מחפש להביא מה שמעניין את הקוראים/השומעים/הצופים. אלו הצורכים את התקשורת הנ"ל כנראה רוצים לשמוע על אותם קבוצות מפירי הנחיות [במקרה הזה], ואת באה בשם אי אלו אידאולוגיות ומבקשת מהם להביא תקשורת שלא מעניינית את הצרכנים?!

ב. ככלל, הפתרון שאת מציעה לקוח היישר ממדיניות טוטאליטריות. באיראן אם מתרחש פיצוץ במתקן צבאי שגורם בושות למשטר, יש דרך קלה להתגבר על הבעיה, אוסרים על העיתונאים לדווח והבעיה נעלמת.... את רוצה לייבא את השיטות האלו למגזר שלנו?
 

שרית קובל

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
אדם שהתמכר לשיכרון חושים של צפיות בפיד שלו, לראות כל ריטוויט בעיניים נוצצות.
12 השלבים קטן עליו.
אולי לא מספיק הבהרתי את דברי
אני לא מצפה שבאמת יעשה שינוי מהותי בכל כלי התקשורת החרדיים, אך כוונתי הייתה שאפילו שינוי שיעשה אחד מאיתנו, יורד מלבת האש הבוערת,
כשאני חזרתי השבוע לעבודה, זאת הייתה האסטרטגיה שלי -
נכון יש קבוצות, אבל מה קשור אליי, אנחנו כציבור אחראי, רציני, ולא ניסתי לגנות קבוצות כאלה או אחרות, כי לא זאת ההתעסקות שלי, אני מתעסקת בדברים שאני חושבת שאני צריכה להתעסק, באותו רגע השיח עם אחרים שונה,
כי לריקוד צריך טנגו אמרו החכמים....

ואת באה בשם אי אלו אידאולוגיות ומבקשת מהם להביא תקשורת שלא מעניינית את הצרכנים?!
א. כמו שכתבתי למעלה - אני לא מצפה לשנות את העולם, אני מצפה לשנות את עצמי, ולכן הפניה היא לכל אחד ואחת, ולאו דווקא מכל כלי התקשורת, כל אחד ואחת שישנה את השיח, ישנה את העולם.

ב. ככלל, הפתרון שאת מציעה לקוח היישר ממדיניות טוטאליטריות. באיראן אם מתרחש פיצוץ במתקן צבאי שגורם בושות למשטר, יש דרך קלה להתגבר על הבעיה, אוסרים על העיתונאים לדווח והבעיה נעלמת.... את רוצה לייבא את השיטות האלו למגזר שלנו?

א. לכל מדינה מתוקנת, יש זמנים שמבינים שיש צינזורה, בתקופה כזו שהעולם רועש וגועש, ואנשים מאבדים פרנסה בכמויות מטורפות, ואנחנו יכולים להגיע לידי קטסטרופה כלכלית והתפשטות בעייתית, מותר לנו לבקש לא להתעסק כל היום רק עם ה'צהוב', אלא עם הלבן והיפה

לא שאני אומרת להתעלם לחלוטין, ממש לא.
אבל לא להפוך את זה לפותח המהדורה, והנושא העומד בראש סדר העדיפויות.

אז לבקש בתקופה כזו, להתעסק יותר בחיובי ופחות בשלילי, נראה לי לגטימי.
 

anotherית

משתמש סופר מקצוען
@שרית קובל , כתבת תגובה יפה מאוד. ומקיפה.
כמישהי שלא ממש עקבה אחרי אשכולות הקורונה, אז אני לא נכנסת יכולה להתייחס לכל סעיף בנפרד.

אבל -
בהסתכלות אחורה על ההיסטוריה, תגובות לא יעזרו, הסברים גם לא.
בין אם האשמות נכונות ובין אם לא.

לאורך כל ההיסטוריה, כל טלטלה שעברה על העולם, גרמה להאשמות על היהודים.

ובנוסף -
ומאז קום המדינה, כל אנטישמיות שיש בעולם כנגד יהודים, מתנהלת באותה מתכונת, בדיוק מוחלט, כנגד חרדים.
ואותו דבר, בתוכינו, כמה עצוב, כל ציבור כנגד ציבור שמרן יותר, או שונה ממנו.

ואי לכך, פתרונות לא יעזרו. לא הידברות, לא גישור.
שומר נפשו, יכול להתרחק ולשתוק. גם אם אחרי השמצות נגדו ונגד בני קהילתו.

ויותר מזה -
אם נלמד נכון את ההיסטוריה, התקופה הקשה עוד לפנינו.
האפליה הקשה עוד לפנינו, ההשמצות החיצוניות עוד לפנינו, וההשמצות הפנימיות, עוד לפנינו.

ולמה -
כי כשהטלטלה עוברת, והעולם מתחיל להשתקם, האנטישמיות מעלה על עצמה יותר מתמיד.
אם תוך כדי, אנשים עוד עבוקים בעצמם ובמציאת פתרונות.
אחר כך, כשהגורם עצמו כבר עבר, אבל התוצאות עדיין בשטח, מחפשים אשמים.
מחפשים על מי לכעוס ואיה לפרוק.
ואז היהודים מתחילים לסבול.
וזה בדרך כלל, תקופות לא קלות בכלל לעם ישראל.

אבל מזה נובע, שבארץ החרדים מתחילים לסבול.
ומזה נובע, שגם בתוכנו כל ציבור יאשים את הציבור שסגור ממנו.
ואין עצה ואין תבונה מפני טבע העולם.
 

מיכל ב'

כתבת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
לא קראתי את הכל.
אני חושבת שמה שנדרש מאיתנו כעת אלו שני דברים:
1. לעשות הכל כשורה כדי לא לעורר חילול השם, ולעשות כראוי לפי ונשמרתם.
2. לא להתייחס למלעיזים.

המלעיזים והמכפישים ימשיכו לעשות זאת בכל מקרה,
ועלינו לא לספק להם את הסיבות להכפשות כדי שלפחות יתאמצו על זה..
וגם מבחינת והייתם נקיים. בעיקר מהשם.

אם נתחיל להתייחס, לעולם לא נגמור.
שיגידו מה בא להם. הם יעשו זאת ממילא.

מי שעובדת במקומות חילוניים- מתמודדת כל מקום לפי העניין.
יש מקומות שיכפישו יותר, ויש פחות.
אין אפשרות להתמודד באופן גורף עם מקרים שכל אחד מהם שונה.
 

שב נא הסופר

משתמש מקצוען
כתוב טוב. ברור. ומסודר.
את התגובה הראשונה הצלחתי לקרוא. את השניה כמעט [הבנתי את הכיוון, לא ראיתי עוד צורך לסחוט את עצביי עד תום].
מסכים עם כל מלה. לצערינו יש עוד דוגמאות רבות.
אמנם.. בוחר לא להגיב בנוגע לזה.
 

Sara10

משתמש פעיל
מיד בקום מדינת ישראל, הובן שהמדינה לא תהיה חד דעתית, יש בה פלגים, קבוצות, תתי קבוצות, ועוד... הציבור החרדי המונהג על ידי גדולי ישראל נקט בעמדה ברורה שהוגדרה על ידי גדולי ישראל, והוצגה למול כלל אזרחי ישראל בצורה חדה וברורה, הפגישה ההיסטורית של החזון איש וראש הממשלה דאז בן גוריון לא נתנה אפשרות לאי הבנת המגזר החרדי, הקול היה חד ברור, ומסר שלא ניתן לטעות בו.

אנחנו חלק מאזרחי המדינה, אך לפני שאנו אזרחי המדינה אנחנו יהודים דתיים שומרי תורה ומצוות, לא הסתרנו שיש בנינו חילוקי דעות, לא הסתרנו שאנו לא מסכימים גם בתוככי המגזר החרדי על כל נושא וענין, אך המסר היה ברור, אנחנו נחיה על פי דרך התורה, ואל לכם להתערב בחילוקים שבתוכנו. תנו לנו לנהל את הדיונים שלנו בתוככי עצמנו, אנו לא נגנה האחד את השני בתקשורת, ולא ננסה להסביר לכם את הוויכוחים שלנו, את המחלוקות אנו ננהל בשיח הפנים חרדי.
לא קשור לעצם הענין, אז לא אאריך.
אבל אפשר הרבה להתוכח על הפן העובדתי שהצגת, וכמובן גם על דיוקי תוכן.
[בוער לי: מה קשורה לכאן הפגישה של ב.ג. שר"י עם מאור עינינו החזון איש זיע"א?].
המאמר כשלעצמו בפירוש יפה מאוד!
 

שרית קובל

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
לאורך כל ההיסטוריה, כל טלטלה שעברה על העולם, גרמה להאשמות על היהודים.
אין ספק שאת צודקת,
אבל לראשונה יש כאן שינוי - עד היום אומות העולם היו אלו שהאשימו את העם היהודי בכל צרה וצוקה שארעה בעולם, כעת מי שמפעיל את המקורות להאשמת היהודים זה יהודים חרדים בעצמם.
ולכן אני קוראת בראש ובראשונה לנו - הקוראים - כותבים - משוחחים.... בואו נצא מהנקודה השלילית ונעבור לנקודות חיוביות, בשיח חיובי נוכל לשנות לא מעט.
ואחרינו אני גם קוראת לעיתונאים ודוברי הציבור - מותר לכם לוותר קצת על ה'צהוב', בואו נחזור לשפיות שיחתית, מותר לנו, מגיע לנו - חובה עלינו.

ואותו דבר, בתוכינו, כמה עצוב, כל ציבור כנגד ציבור שמרן יותר, או שונה ממנו.
זאת נקודה שהיא הגורם למה שאנחנו סופגים היום, אבל מכיוון ואין מקום לעוד מאמר כאן... אשתדל לנצור לשוני [או אצבעותי]

ויותר מזה -
אם נלמד נכון את ההיסטוריה, התקופה הקשה עוד לפנינו.
האפליה הקשה עוד לפנינו, ההשמצות החיצוניות עוד לפנינו, וההשמצות הפנימיות, עוד לפנינו.

ולמה -
כי כשהטלטלה עוברת, והעולם מתחיל להשתקם, האנטישמיות מעלה על עצמה יותר מתמיד.
אם תוך כדי, אנשים עוד עבוקים בעצמם ובמציאת פתרונות.
אחר כך, כשהגורם עצמו כבר עבר, אבל התוצאות עדיין בשטח, מחפשים אשמים.
מחפשים על מי לכעוס ואיה לפרוק.
ואז היהודים מתחילים לסבול.
וזה בדרך כלל, תקופות לא קלות בכלל לעם ישראל.

אבל מזה נובע, שבארץ החרדים מתחילים לסבול.
ומזה נובע, שגם בתוכנו כל ציבור יאשים את הציבור שסגור ממנו.
ואין עצה ואין תבונה מפני טבע העולם.
אם נדע להיות חכמים היום, אולי התקופה הבאה תהיה קלה יותר.

מי שעובדת במקומות חילוניים- מתמודדת כל מקום לפי העניין.
יש מקומות שיכפישו יותר, ויש פחות.
אין אפשרות להתמודד באופן גורף עם מקרים שכל אחד מהם שונה.
ברגע שתדעי לפעול מול אנשים שאינם מתוך המגזר, תוכלי גם להבין שישנה אפשרות לשינוי דעה,
אולי עוד פעם אכתוב את כל מה שעשיתי אצלנו בעבודה, אבל ברוך השם מחר חוזרת לשם עם חיוך גדול, ושלוות הנפש ... שלא הייתה בימים האחרונים ששהייתי שם.

הפתרון במוצע טוב לאווירה בינינו, אבל מאחינו התועים עוד נשמע הרבה לצערינו.
מי מדבר על האחים הטועים?
מדברים עלינו , על גולשי פרוג, על חברות מהבנין... ועל שכנות וקורבות
ואפילו עלינו עצמנו.

אבל אפשר הרבה להתוכח על הפן העובדתי שהצגת, וכמובן גם על דיוקי תוכן.
אשמח לשמוע על אי דיוקים, תמיד יש מה ללמוד.

[בוער לי: מה קשורה לכאן הפגישה של ב.ג. שר"י עם מאור עינינו החזון איש זיע"א?].
אם בוער לך אענה :)
כוונתי הייתה, שלמרות שהחזון איש לא היה המנהיג של כל הציבור החרדי, אלא של הציבור הליטאי..
באותו הזמן היו קבוצות פתוחות יותר, וקבוצות סגורות יותר,
אך המגזר החרדי הציג עמדה ברורה ונחרצת למול המגזרים האחרים, בסגנון שיח של -
אנחנו חרדים - ככה תתייחסו אלינו, ואת הריבים שלנו ננהל בתוך המערכת עצמה.
[ולמי שיודע/ת היסטוריה, יודע כמה לא היה קל לשמור על הפה באותה תקופה, אבל שמרו הכל בתוך המסגרת החרדית]
 

למדן וידען

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
הנדסת תוכנה
D I G I T A L
צר לי.
שונאים אותנו ללא קשר לעיתונאים החרדיים.

משהו חשוב ששכחת זה את קיומו של האינטרנט בעולם, החרדים כבר מזמן לא סגורים בגטו ולא יודעים מה קורה איתם.

לדוגמה כל הסדרות טלביזיוניות שעוסקים בחרדים ובחייהם. ועד לטוקבקיסטים משלנו באתרים שלא שלנו.

לא צריך להגיע לעיתונאים החרדים כדי לדעת מה קורה במגזר.

ובנוסף, המון עם עובדים כיום בחוץ, איתם, בשונה מפעם.
 

שרית קובל

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
שונאים אותנו ללא קשר לעיתונאים החרדיים.
אני לא בטוחה בזה,
אני עובדת בחברה שאין הרבה דתיים, ובטח לא חרדים [בכל זאת - זה לא תכנות :) ]
ולא חשה בשנאה או משהו דומה לזה במהלך השנים האחרונות,
ישנה התחשבות אמיתית, והבנה כמעט לכל הצרכים.....

לא צריך להגיע לעיתונאים החרדים כדי לדעת מה קורה במגזר.
אבל עדין העיתונאים רוצים את המיינסטרים, ולכן לכלי התקשורת המרכזיים יש כלי קריטי בעת הזו.
 

למדן וידען

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
הנדסת תוכנה
D I G I T A L
התחשבות אישית לא משקף את מדד השנאה הכללית.
הכל עניין של אינטרס אישי.

אני מסתובב ועובד לא מעט במקומות כפי שתיארטם..
כשתסתובבו כמוני, שחור לבן עם פיאות מתבדרות וזקן מלא תרגישו אחרת.
בפרט אחרי 3 מערכות בחירות כאובות בנאצות בתקשורת.
לא רואה שום קשר נקודתי כעת בקורונה זה רק מבטא את השעיר לעזאזל שתמיד מוצאים וימצאו בנו.

וחייב לציין ללא קשר שכתבתם בצורה מאוד יפה, אבל חולק לגמרי על ה'בעיה' כפי שאתם הבנתם, זה נכתב מתוך היכרות אישית שלכם, בצורה הכי מצומצמת שלה.
 

שרית קובל

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
לא רואה שום קשר נקודתי כעת בקורונה זה רק מבטא את השעיר לעזאזל שתמיד מוצאים וימצאו בנו.
והפעם בגיבוי של התקשורת החרדית,

וחייב לציין ללא קשר שכתבתם בצורה מאוד יפה, אבל חולק לגמרי על ה'בעיה' כפי שאתם הבנתם, זה נכתב מתוך היכרות אישית שלכם, בצורה הכי מצומצמת שלה.
מדינה דמקורטית, מותר לחלוק, וראוי לחלוק.
אני חושבת שונה ממך, ומותר .

ומסתובבת בלא מעט משרדים, חברות, אירגונים ציבוריים ממשלתיים ופרטיים.
 

אבי2000

משתמש סופר מקצוען
הסבר מנומק ומפורט,
כתוב ברור מסודר ויפה...

1 משמע מדבריך שכל הרעות החולות הגיעו רק בגלל התקשורת החרדית..
מה לעשות שזה לא כל כך מדוייק, המציאות הוכיחה שמס' הנדבקים היה גבוה בהרבה לעומת הציבור הכללי, לא נכנס לסיבות, ובלי להתייחס לכך שבציבור הכללי לא שמרו על ההנחיות..
גם עכשיו בגל השני, כולם חגגו שזה התחיל בתל אביב, והנה זה שוב בפתחנו ולא בפתחיהם..
2 לא נשכח שהיו זמנים שבחסות העיתון המפלגתי היה אפשר לרמוס ולהתעלם מדברים ואנשים, כי הציבור שלך קורא רק את העיתון הזה וכל השאר זה טרייף...
והיום, כן, גם יש שחיתות שמושתקת בעזרת מצלצלים.. אבל יש שינוי אולי מבורך...?...
3 עיתון /אתר או כל דבר צרכני מחפש רייטינג אם בגלל פרסומות אם בגלל לשמור על הצרכן.. כמו שפה בפרוג אף אחד לא ייכנס להודעה שיהיה כתוב שם, "היום יצאתי מהבית לקנית עם מסיכה, נמאס לי לא לשמור על הכללים..", אבל אם יהיה כתוב הפוך.. אוהו.. כמה תגובות יהיו שם עד שהוא יספיק להימחק..
4 יש קבוצות שלמות, שהם בדיעה ברורה "צאו והדבקו זה מזה.." שמעתי מידיעה!
יש קבוצות שרשמית מי שלא מרגיש טוב אומרים לו להשאר בבית יומים שלושה ולא ללכת להיבדק! כן, זה אנשים מתוכינו, שאולי חלקם לא יגידו לנו את זה בקול, כי בחוץ היום זה לא נשמע טוב.. אבל זוהי מציאות של מגזרינו...
אי אפשר לבוא ולאמר, טוב, אם ככה הם רק מיעוט, או אם ככה כיון שהם לא שומרים על דעת תורה הם לא חרדים..
 

שרית קובל

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
מה לעשות שזה לא כל כך מדוייק, המציאות הוכיחה שמס' הנדבקים היה גבוה בהרבה לעומת הציבור הכללי, לא נכנס לסיבות, ובלי להתייחס לכך שבציבור הכללי לא שמרו על ההנחיות..
ברור שבציבור החרדי התחלואה הייתה גבוהה מאשר בציבורים אחרים, אך האם זו סיבה לרדיפה אובססיבית?
יכולנו ברגע הראשון ליחצ''ן זאת כבעיה של צפיפות דיור וקהילתיות,

האם זה שעיריית בני ברק מוציאה הודעה שהיא תגביר את האכיפה לא מביאה את האדם החילוני למחשבה שיש מה לאכוף? הרי זה מה שכל אחד מאיתנו היה חש לו היינו שומעים שעיריית נתניה מגבירה אכיפה...

2 לא נשכח שהיו זמנים שבחסות העיתון המפלגתי היה אפשר לרמוס ולהתעלם מדברים ואנשים, כי הציבור שלך קורא רק את העיתון הזה וכל השאר זה טרייף...
והיום, כן, גם יש שחיתות שמושתקת בעזרת מצלצלים.. אבל יש שינוי אולי מבורך...?...
נשארתי בלי מילים!
 

אבי2000

משתמש סופר מקצוען
ברור שבציבור החרדי התחלואה הייתה גבוהה מאשר בציבורים אחרים, אך האם זו סיבה לרדיפה אובססיבית?
יכולנו ברגע הראשון ליחצ''ן זאת כבעיה של צפיפות דיור וקהילתיות,

האם זה שעיריית בני ברק מוציאה הודעה שהיא תגביר את האכיפה לא מביאה את האדם החילוני למחשבה שיש מה לאכוף? הרי זה מה שכל אחד מאיתנו היה חש לו היינו שומעים שעיריית נתניה מגבירה אכיפה..
זה נכון..
נשארתי בלי מילים!
בציניות?
 

שרית קובל

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
אחרי לילה ללא שינה, אין מקום לציניות.

אמיתי אמיתי אמיתי

מותר פעם ב... להשאר ללא מילים, לא?
כשנותנים מוסר אמיתי, מותר להפנים, לשתוק, להבליג.
ולהשתנות.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ק'

קמה קָרָאתִי בְכָל לֵב עֲנֵנִי יְהוָה חֻקֶּיךָ אֶצֹּרָה:קמו קְרָאתִיךָ הוֹשִׁיעֵנִי וְאֶשְׁמְרָה עֵדֹתֶיךָ:קמז קִדַּמְתִּי בַנֶּשֶׁף וָאֲשַׁוֵּעָה (לדבריך) לִדְבָרְךָ יִחָלְתִּי:קמח קִדְּמוּ עֵינַי אַשְׁמֻרוֹת לָשִׂיחַ בְּאִמְרָתֶךָ:קמט קוֹלִי שִׁמְעָה כְחַסְדֶּךָ יְהוָה כְּמִשְׁפָּטֶךָ חַיֵּנִי:קנ קָרְבוּ רֹדְפֵי זִמָּה מִתּוֹרָתְךָ רָחָקוּ:קנא קָרוֹב אַתָּה יְהוָה וְכָל מִצְוֹתֶיךָ אֱמֶת:קנב קֶדֶם יָדַעְתִּי מֵעֵדֹתֶיךָ כִּי לְעוֹלָם יְסַדְתָּם:
נקרא  19  פעמים

לוח מודעות

למעלה