שאלה רטורית: שיגור ושגרה - האם יש קשר?

אשר לב

סופר, עורך וקופירייטר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
מה ריטורי בשאלה? במסגרת איזו ריטוריקה היא נשאלת?
מקור השגר הוא שילוח ('שגר אלפיך' ועוד במקרא) ומכאן התגלגלה המלה והתגלגלה עד שהגיעה לשגרה.
 

אשר לב

סופר, עורך וקופירייטר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
במסגרת אירועי היום.
 

אשר לב

סופר, עורך וקופירייטר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
אני רואה עכשיו שלא כתבתי את ההודעה בפורום הנכון.
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
השורש ש.ג.ר משמש במקורות לפעמים להפיכה ממצב לא מוכן למצב מוכן לשימוש, כמו 'תנורא שגירא' (=מחומם ומוכן לבישול), 'שגורה תפילתי בפי', 'שיגרא דתמרי'. ולפעמים משמש לשליחה, כמו 'שיגר אצלו שני תלמידי חכמים', 'שיגרה בעלה אצל חנוני'.
מצאתי הרבה באחרונים שמשתמשים בביטוי 'שיגרא דלישנא', כלומר מה ששגור (=מוכן לאמירה) על פה, וכנראה מכאן הגיעה משמעות השגרה שהכל כרגיל.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
השורש ש.ג.ר משמש במקורות לפעמים להפיכה ממצב לא מוכן למצב מוכן לשימוש, כמו 'תנורא שגירא' (=מחומם ומוכן לבישול), 'שגורה תפילתי בפי', 'שיגרא דתמרי'. ולפעמים משמש לשליחה, כמו 'שיגר אצלו שני תלמידי חכמים', 'שיגרה בעלה אצל חנוני'.
מצאתי הרבה באחרונים שמשתמשים בביטוי 'שיגרא דלישנא', כלומר מה ששגור (=מוכן לאמירה) על פה, וכנראה מכאן הגיעה משמעות השגרה שהכל כרגיל.
אלה הגלגולים שרמזתי והתעצלתי להרחיב... ייש"כ!
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
מתחילה סברתי שלא לענות, שהרי השאלה היא רטורית בלבד...
אך לאחר שהסבירו כאן שהשאלה היתה בבדיחותא, נמצא שבתור 'הפוך על הפוך' אפשר לענות...

ובכן - מקור המילה 'שגרה' היא מחידוש לשוני של המתרגמים 'אבן תבון' בתקופת ראשוני הראשונים, בעקבות דברי המשנה (ברכות פ"ד מ"ג) 'אם שגורה תפלתו בפיו יתפלל שמונה עשרה, ואם לאו, מעין שמונה עשרה'.
ומאחר ש'שגורה' היינו שרגילה וסדורה, חידשו הם את המילה 'שגורה'.

אמנם, עצם המילה 'שגורה' היא מלשון 'שיגור', שהפה משגר ושולח את המילים בצורה מסודרת, ונמצא שיש בהחלט קשר בין השיגור לשגרה.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
נו, זה הטבע של היהודים - לצחוק כשהמצב רציני עד חמור...
מספרים על הצאר ניקולאי ימ"ש (זה של גזירת הקנטוניסטים) שהטיל על היהודים עוד ועוד גזירות ושלח את יועצו לבחון את תגובותיהם. בכל פעם שחזר היועץ ואמר: 'היהודים בוכים' הטיל ניקולאי גזירות נוספות. כשחזר פעם אחת היועץ ודיווח: 'היהודים צוחקים' - אמר ניקולאי: 'אם כן, הגזמנו כבר' והגזירות חדלו...
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
מספרים על הצאר ניקולאי ימ"ש (זה של גזירת הקנטוניסטים) שהטיל על היהודים עוד ועוד גזירות ושלח את יועצו לבחון את תגובותיהם. בכל פעם שחזר היועץ ואמר: 'היהודים בוכים' הטיל ניקולאי גזירות נוספות. כשחזר פעם אחת היועץ ודיווח: 'היהודים צוחקים' - אמר ניקולאי: 'אם כן, הגזמנו כבר' והגזירות חדלו...
סיפור נשאר סיפור...
אתה יכול להיות סמוך ובטוח, שניקולאי לא התעניין אף לא לרגע אחד במצב רוחם של היהודים...
 

אשר לב

סופר, עורך וקופירייטר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
בימים ששיגורי טילים מפרים את השגרה, ביקשתי להסב את תשומת הלב לקשר בין המילים.
 

אשר לב

סופר, עורך וקופירייטר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט א'

א אַשְׁרֵי תְמִימֵי דָרֶךְ הַהֹלְכִים בְּתוֹרַת יְהוָה:ב אַשְׁרֵי נֹצְרֵי עֵדֹתָיו בְּכָל לֵב יִדְרְשׁוּהוּ:ג אַף לֹא פָעֲלוּ עַוְלָה בִּדְרָכָיו הָלָכוּ:ד אַתָּה צִוִּיתָה פִקֻּדֶיךָ לִשְׁמֹר מְאֹד:ה אַחֲלַי יִכֹּנוּ דְרָכָי לִשְׁמֹר חֻקֶּיךָ:ו אָז לֹא אֵבוֹשׁ בְּהַבִּיטִי אֶל כָּל מִצְוֹתֶיךָ:ז אוֹדְךָ בְּיֹשֶׁר לֵבָב בְּלָמְדִי מִשְׁפְּטֵי צִדְקֶךָ:ח אֶת חֻקֶּיךָ אֶשְׁמֹר אַל תַּעַזְבֵנִי עַד מְאֹד:
נקרא  26  פעמים

לוח מודעות

למעלה