דיון בדיקת שוק הנושאים הקיימים טרום כתיבת ספר

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
בוער בכם נושא מציק, מדגדג לכם קצה של רעיון ויאללה, הספר הבא מתחיל להירקם במוח - - -

שאלה למומחים:
האם אתם מגששים אחר ספרים לראות האם כבר כתבו על ההברקה שעלתה במוחכם, או שפשוט אתם מסתערים על המשימה ולא משנה אם בדיוק אותו עניין סופר כבר, ללא ידיעתכם כמובן?

(ברור שאני לא מדברת על נושא כללי מידי וברור שאפילו אם יש אותה הברקה, היא נכתבת שונה.)
 
נערך לאחרונה ב:

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
שאלה טובה מאוד.

אישית סבור ש"אמרו את זה קודם לפניי? לא משנה"...
(בגבולות שהזכרת, שזה לא נושא כללי מידי).

צריך לזכור שבמצב הנוכחי של הספרות והאמנות בעולם, כמעט ואין נושא שלא נגעו בו מכיוון כלשהו.
מי שמכיר הרבה - תמיד יגיד שלקחת את זה ממשהו שכבר התפרסם.
מי שלא מכיר כלום - תמיד ייהנה בפעם הראשונה, בהנחה שנתקל דווקא בספר שלך...

יתירה מזו, לפעמים יכולים שניים לקלוע לאותו נושא בפרטי פרטים, בלי לדעת כלל אחד מהשני!
אם לא הייתי רואה זאת בעיניי כמה פעמים, לא הייתי מאמין.

אז אם יש רעיון טוב כותבים עליו, בלי לחפש מתחת לאדמה מי כתב עליו כבר.

כל הנ"ל בגבולות הפלגיאט שפורטו באשכולות @הגיבן. (השלום לו?)
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
אולי לא לחפש מתחת לאדמה אבל רפרוף קל - כן?
כי אף אחד לא רוצה שיאמרו עליו שהוא מעתיק, שלא לומר גונב, רעיונות בשעה שזה כלל לא נכון..
זה לא יכול להרוס את השם?
 

הגיבן

משתמש סופר מקצוען
אני חושבת שאפשר לנהוג ברעיון לכתיבה כשם שנוהגים ברעיון לעסק.
לפני שפותחים עסק חדש עליך לשאול את עצמך, האם מישהו בשכנותי כבר עוסק בזה?
אם כן, האם אני מספיק רחוק ממנו כדי שיהיה שווה לאנשים לבוא אלי?
בציבורנו הרבה סופרים חושבים שהתשובה היא כן, כאשר הם מטפלים בנושר שטופל כבר אצל הציבור הגויי.

בנוסף אפשר לשאול, האם יש לי יתרונות על פניו שישכנעו אנשים לבוא דווקא אלי?
אולי אני ניגשת לנושא בצורה אחרת, אולי אני חושבת שאעשה את זה הרבה יותר טוב.
אני בטוחה שניק שמבין יותר בעסקים יוכל להצביע על עוד שאלות שכדאי לשאול את עצמך.

אני לא יודעת כמה אטרח לברר האם מישהו כבר עשה את זה לפני, כי בינינו אני מעדיפה לטמון את הראש בחול למרות שזה לא מאוד חכם. אבל אם כבר נודע לי שמישהו עשה את זה, וזה קרה לי פעמיים בשנה האחרונה, אני אוודא שאני אכן נותנת יותר, או אחר, מההוא, לפני שאעיז להציג את העבודה שלי לציבור. זה ממש נטו לטובתי. אם אני נותנת לציבור את אותו המוצר, אין שום סיבה שהם יבואו אלי. אלא אם כן יש סיבה, וכדאי לי לוודא שיש.

באופן אישי אני מעדיפה להימנע מקריאה של החומר המקורי כדי שלא אושפע ממנו. אז אני מראיינת אנשים שכן קראו אותו כדי לקבל מושגים. קוראת ביקורות או תקצירים, אם יש.

אם אני מגלה שזה נשמע ממש אותו מוצר, או שאני מוותרת על הרעיון שלי (ואת עשיתי פעם אחת) או שאני כן ניגשת לקרוא את החומר המקורי בסופו של דבר (את זה עשיתי בפעם האחרת. יצא לי מזה חומר בנושא אחר לחלוטין. היה שווה.).
 
נערך לאחרונה ב:

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
אולי לא לחפש מתחת לאדמה אבל רפרוף קל - כן?
כי אף אחד לא רוצה שיאמרו עליו שהוא מעתיק, שלא לומר גונב, רעיונות בשעה שזה כלל לא נכון..
זה לא יכול להרוס את השם?

זו באמת השאלה, מה המינון הנכון.
יש הצפה כל כך גדולה בשוק, שכמעט לא שייך לקרוא את כל החומרים.
גם לא מצפה מכל סופר שיקדיש את זמנו לעבור על כל נושאי הספרים שיצאו אי פעם במגזר או מחוצה לו.

יש לצפות שיכיר את רבי המכר המפורסמים, יחסית.
אבל גם ""רבי המכר"" הם בהצפה גדולה.

אם סופר אומר שלא קרא אף ספר מסדרת "ממלכה במבחן", אפשר להאמין לו.
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
אהבתי את ההקבלה לעסק אך כאן זה קצת שונה. מה גם, שאף פעם המוצר לא יהיה אותו מוצר כי כל אחד כותב אחרת.
 

הגיבן

משתמש סופר מקצוען
זו באמת השאלה, מה המינון הנכון.
יש הצפה כל כך גדולה בשוק, שכמעט לא שייך לקרוא את כל החומרים.
גם לא מצפה מכל סופר שיקדיש את זמנו לעבור על כל נושאי הספרים שיצאו אי פעם במגזר או מחוצה לו.
דיברתי על מוצר שעוסק במסר מסוים יותר. אני ארחיב:

כתבתי סיפור על גבר שאיבד את זיכרונו, ומוצא את עצמו מטופל במשפחה שהוא לא מכיר.
באיזשהו שלב בכתיבה חברה הכירה לי ספר של יעל רועי שעוסק בנושא הזה. לאחר בירורים על ספר של יעל מצאתי שהמסר שלי דומה מדי למסר שלה ואני לא בטוחה שיש לי מה להציע שיותר טוב משלה אז עזבתי את הפרויקט. זאת למרות שהסביבה והפרטים שלי היו שונים לגמרי. הגעתי למסקנה שכדי שאהיה בטוחה לגמרי שלי יש מה להציע, אהיה חייבת להשקיע הרבה יותר ממה שתכננתי.

בפעם השניה שזה קרה רציתי לכתוב על אומנות בעין יהודית. חברה הכירה לי את המאמר של נעה לאה כהן שהתפרסם בצריך עיון ולאחר בדיקה של החומר ראיתי שאין לי מה להציע יותר ממנה, היות שהיא עשתה את זה באופן מושלם. אך לאחר שהתעמקתי בחומר שלה הצלחתי להגיע להרבה חומר שעוזר לי לכתוב את הסדרה שלי על פלגיאט.

כלומר, אני דיברתי על נושאים מאוד ספציפיים. ואני כן חושבת שאחד מהתפקידים המוטלים על אדם כותב הוא לחקור את הנושא עליו הוא כותב. אני לא אומרת שזה מכריח אותו לקרוא חומר חיצוני, אבל לפחות מה שיש בציבור, כן בהחלט. זה ציבור קטן. מה כל כך מסובך? מי שאוהב לכתוב שיאהב גם לקרוא.
 
נערך לאחרונה ב:

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
אחד מהתפקידים המוטלים על אדם כותב הוא לחקור את הנושא עליו הוא כותב
לחקור את הנושא עצמו ודאי שצריך.
יש לחלק בין לחקור את הנושא עצמו ממש לבין חקירת ספרים שנכתבו גם כן באותו נושא. (אפשר לומר שזו תת חקירה בתוך כלל החקירה.)
לגבי חקירת ספרים אחרים בנושא, האם יש מקום שניתן לבדוק אודות נושאי ספרים שנכתבו לציבור שלנו?
בספריה הלאומית אולי או שזה אומר לבקר בחנויות, לשאול אנשים וכו'?

ושוב, בלי להתעסק עם זה יותר מידי.. חפירה מלמעלה..
 

הגיבן

משתמש סופר מקצוען
בספריה הלאומית אולי או שזה אומר לבקר בחנויות, לשאול אנשים וכו'?

ושוב, בלי להתעסק עם זה יותר מידי.. חפירה מלמעלה..
אני לא יודעת אם יש פה איזה בלבול בין ז'אנר לנושא, אבל אם יש, חשוב להדגיש שזה שתי דברים נפרדים.

יש ז'אנרים: כגון דרמה היסטורית, בלשי, ריגול. סופר שכותב דרמה היסטורית למשל, לא חייב לקרוא כל ספר כזה שאי פעם נכתב כדי לוודא שאף אחד לא לא התעסק בתקופה "שלו" לפני כן. שני אנשים שיכתבו על האלף החמש עשרה לא חייבים לעסוק באותו מסר. ואני לא חושבת שכל אחד מהם צריך לבדוק מה השני כתב. גם אם במקרה שניהם עשו שימוש בספינות, ימים סוערים ושודדי ים.

מצד שני, חשוב שסופר יצרוך את המוצר שהוא מנסה למכור, כדי שהוא יכיר אותו מהצד של הקהל. אני לא מאמינה שאדם שלא אוהב לקרוא ריגול מסוגל ליצור ספר טוב מהז'אנר הזה. סופר שמתיימר לכתוב דרמה היסטורית או מתח נעורים ולא טורח לקרוא את מ. קינן, שווה מעט מאוד בעיני.

בנפרד מזה יש מסרים, או פרמיס או תמה של הסיפור.
אם אני שומעת על עוד מישהו שכתב על אדם שאיבד את זכרונו, שפוגש את משפחתו לראשונה, אני אבדוק יותר לעומק. ואם אגלה שגם הוא חייב לחשב את חייו מהתחלה ולמצוא משמעות חדשה בבחירות העבר שלו - אז כן, זה מחייב אותי לשקול מחדש את הפרויקט כולו. זאת כי המסר דומה, ולא בגלל ששניהם מהז'אנר של דרמה משפחתית.

זה לא (רק) חיוב מוסרי, זה לטובתי בלבד. אני רוצה קוראים, נכון? אז אני אציע להם מוצר שאין בשוק. בכלל, אם מישהו אחר כתב את אותו הדבר, אני מסתכנת ביצירת קלישאה. ומי רוצה לעשות את זה?

אולי אם נדבר עם קוראים, חברים, אחים, משפחה נוכל לבדוק אם מוצר כזה קיים. אולי קוראים לזה נטוורקינג, או משו? אחרי שאני מכינה אאוטליין של הסיפור שלי, אני מספרת אותו למעגל החברתי מסביבי, או קבוצת תמיכה שעוסקת בכתיבה, ובודקת אם צץ משהו. אני די בטוחה שאם קיים דבר כזה, זה יצוף באיזשהו שלב.
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
תודה על התשובות המפורטות.
לא דברתי על ז'אנר אלא יותר בכיוון השני.

הבעיה מתחילה בכך שאם הנושא יצוץ החוצה או אז מישהו אחר יכול לקחת את הרעיון ולעוף עם זה קודם..

או שזו סתם פרנויה?
 

הגיבן

משתמש סופר מקצוען
זה חשש שיש בו ממש. אבל בין כה וכה ספר לא נוצר מריק. בין כה תצטרכי לשתף כמות מסוימת של אנשים בזה. אז תבחרי אותם בזהירות. ותזכרי שאת עצמך אמרת שכל אחד כותב אחרת. כשאת משתפת, זה רק האאוטליין. לא הדרך בה בחרת לטפל בזה. ברצינות, תדרש עבודה כל כך קשה לנסות לעקוף אותך בסיבוב, שכנראה שזה לא יקרה. זה מה שאני אומרת לעצמי. ואני מקווה שזה מחזיק מים לפחות עד לפרסום...
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכב

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד שָׂמַחְתִּי בְּאֹמְרִים לִי בֵּית יְהוָה נֵלֵךְ:ב עֹמְדוֹת הָיוּ רַגְלֵינוּ בִּשְׁעָרַיִךְ יְרוּשָׁלִָם:ג יְרוּשָׁלִַם הַבְּנוּיָה כְּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָּהּ יַחְדָּו:ד שֶׁשָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהֹדוֹת לְשֵׁם יְהוָה:ה כִּי שָׁמָּה יָשְׁבוּ כִסְאוֹת לְמִשְׁפָּט כִּסְאוֹת לְבֵית דָּוִיד:ו שַׁאֲלוּ שְׁלוֹם יְרוּשָׁלִָם יִשְׁלָיוּ אֹהֲבָיִךְ:ז יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ שַׁלְוָה בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ:ח לְמַעַן אַחַי וְרֵעָי אֲדַבְּרָה נָּא שָׁלוֹם בָּךְ:ט לְמַעַן בֵּית יְהוָה אֱלֹהֵינוּ אֲבַקְשָׁה טוֹב לָךְ:
נקרא  11  פעמים

לוח מודעות

למעלה