שאלה בניקוד | בג"ד כפ"ת, אחרי שווא נח, לעולם דגש?

  • פותח הנושא RCpro
  • פורסם בתאריך

RCpro

משתמש מקצוען
עימוד ספרים
מה קורה במילים עם אותיות השימוש (ככה קוראים להם? מצטער, אני לא מבין בזה כלום) לפני, דוגמת 'וב-דשן', הדלי"ת, דינה בדגש קל? דינה רפויה.
דוגמת: אַשְׁרֵי הָאִישׁ אֲשֶׁר לֹא הָלַךְ בַּעֲצַת רְשָׁעִים וּבְדֶרֶךְ חַטָּאִים לֹא עָמָד וּבְמוֹשַׁב לֵצִים לֹא יָשָׁב.
אז מה הסיבה? כל בג"ד כפ"ת אחרי אותיות השימוש לעולם רפויות?
 

עפרה

משתמש מקצוען
איור וציור מקצועי
הב' איננו בשווא נח בדוגמא שנתת, וממילא לא יבוא דגש אחריו.
ב' זו הייתה בשוא נע (בְּדֶרֶךְ) וכיוון שנוסף עוד שווא לפניה (ו' החיבור), שינו את הראשון לתנועה, שלא יהיו שני שוואים נעים רצופים, אבל הדבר לא הפך את השווא שבב' לשווא נח. אם אני לא טועה הוא מכונה שווא מרחף, ככל שווא שנותר לאחר שפורק צרור שוואים נעים.
(יתכן שלא הגדרתי כמו שצריך, אבל ודאי שהשווא איננו נח)
 

RCpro

משתמש מקצוען
עימוד ספרים
הו' שלפניה אינה בשווא. ואינה נקראת כתנועה גדולה על מנת להניע את הו'ב'דרך.
איפה אני טועה?

אז את אומרת שדינו של שווא זה הוא להיות מרחף, וככזה הוא אינו מדגיש בג"ד כפ"ת שאחריו.

אזי שווא מרחף זהו כל שווא שמעיקרו דינו להיות מונע, רק שבגלל הכרח כזה או אחר נגזר דינו לנוח, אבל ככל שהוא נח אין במנוחתו די כדי להדגיש את הבגד שלפניו?

יבואו המלמדים וילמדוני...

ו...
אבקש את סליחתכם על בקשתי מעל במה מכובדת זו שאלות שראויות להישאל ביסודי...
בתקווה להבנה :)
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
בג"ד כפ"ת מקבלים דגש קל רק בראש מילה, ולכן אם יש אותיות שימוש לפניהם הם לא יקבלו דגש כי הם כבר לא בראש מילה
 

RCpro

משתמש מקצוען
עימוד ספרים
בג"ד כפ"ת מקבלים דגש גם אחרי שווא נח, כמעט בדיוק כמו בראש מילה.

במקרה שציינתי, הם לא.
וכאן שאלתי, מה הכלל?
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
מה שעפרה ענתה לך זה נכון.
אמנם אין שווא בואו, אלא שורוק, אבל אחרי שורוק השווא הוא לא נח אלא מרחף (ולדעת אחד מהדקדקנים, אינני זוכר מי - זה שווא נע, מכיוון שהוא אחרי תנועה גדולה)
אך רוב ככל הדקדקנים הראשונים סוברים שהשווא הוא שווא מרחף
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
עכשיו ראיתי בויקיפדיה שהאקדמאים חולקים על כך וסוברים שזה באמת שווא נח:

לפי ההגדרה הבסיסית של שווא נע, שווא שמקורו בתנועה, הרי הוא שווא נע. כך מסתבר גם מהעובדה שאותיות בגדכפ"ת שלאחריו אינן מקבלות דגש קל. ואולם העובדה שהוא בא אחרי "תנועה קטנה", וכן הביצוע שלו כאפס תנועה גם בשיטת ההגייה הספרדית, הקשו על סיווגו החד-משמעי כשווא נע. בין מדקדקי העברית בימי הביניים וגם בין חוקרי העברית המקראית בעת החדשה, חלוקות הדעות באשר להגדרת שווא זה. מוכרת ביותר הדעה שהעלה לראשונה המדקדק שלמה זלמן הנאו במאה ה-18, שרואה בו מהות פונולוגית בפני עצמה המכונה "שווא מרחף" או "שווא בינוני". אולם סברה זו לא התקבלה במחקר המדעי: רוב המדקדקים המודרניים סבורים שזהו שווא נח לכל דבר, ומבחינה היסטורית מקורו בתנועה. את ריפוי בג"ד כפ"ת שלאחריו מסבירים בהנחה, שבעת התאפסות התנועה לא חלו חילופים נוספים אוטומטיים בתוך המילה בין ההגייה הפוצצת והחוככת של עיצורים אלה. חיים רבין הציע שמבחינה פונולוגית הוא מייצג את אותה פונמה כמו השווא הנע, אך מבחינה פונטית הוא אלופון המבוצע כאפס תנועה, כלומר כשווא נח.
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
הראשון שהעלה את הנושא הוא הרז"ה, (ר' שלמה זלמן מהאנאו). הוא הבחין שבניגוד לכלל הידוע שבג"ד כפ"ת דגושים אחרי שו"א נח, הרי שקיימים שו"א נחים (לכאורה) לאלפים גם לפני בג"ד כפ"ת רפויים. ועל כן הסיק שלפי שלא נגעו בזה המדקדקים הראשונים, יוצא שבאמת זהו שו"א נע ולא שו"א נח. הוא מרבה לבאר שעל פי החוש יש להדגיש אחרי שו"א נח, ולהרפות אחרי שו"א נע, ושלא יתכן להרפות אחרי שו"א נח. את התנועה שלפני השו"א נח (שבעצם ובראשונה הוא הוא השו"א), קרא בשם "תנועה קלה".
מסקנה זו העמידה את הרז"ה בפני קשיים לא מעטים הודות ליוצאים מן הכלל רבים מאד, ועל כן העמיד תנאים רבים ליסוד זה, וקבע לא פחות משמנה מיני 'יוצאים מן הכלל'.
מתנגדו הגדול - היעב"ץ (ר' יעקב עמדין) תקף את דבריו באופן חריף, וכינה את היסוד שלו: תנועה קלה וחשודה (לשון נופל על לשון כלה נאה (תנועה) וחסודה).
בימיו של הרז"ה היה עוד מדקדק גדול, בעל אהל משה שהיה מפורסם מאד בדורו, וגם הוא חלק על הרז"ה, בנוגע לעצם הכלל של "תנועה קלה" על פרטיו השונים, אולם גם הוא סבר שהשו"א הוא שו"א נע לפעמים, והוא נקרא שו"א החסין. בעל אהל משה מעמיד קו חלוקה ברור בין שו"א שמתאים להיות "שו"א החסין", לבין שו"א שאינו ככזה.
אולם גם דבריו לא עמדו בבקורת, וישנם ראיות שהשו"א הזה הוא שו"א נח לעולם. ראיה אחת מני רבות היא העובדה שכאשר יש טעם שצריך להיות נסוג אחור, הוא אינו נסוג לתנועה ההיא שלפני השו"א, וזה ראיה שהשו"א שאחריה הוא שו"א נח.
דומה שכיום לא קיבלו את דבריהם של הרז"ה והאהל משה בדבר נעות השו"א, כנראה בהשפעת גדולי המדפיסים הדווקנים כהרוו"ה וזולתו. אולם בדורות ההם רוב המדפיסים שהבדילו בין שו"א נח לנע, נטו לדעת הרז"ה והדפיסו הסידורים לפי שיטתו. כי זאת יש לדעת, שמומחיותו של הרז"ה בדקדוק לא היתה מוטלת בספק אף לדעת מתנגדיו כהיעב"ץ (שכינהו בעל מלאכה אחת). הרז"ה היה הראשון שניסה להסביר על פי דרכים חדשניים את הסיבות לכללים הרבים הנמצאים בניקוד, הוא גם הראשון שהחל להעמיד סדר ברור של הטעמים, מה לפנים ומה לאחור.
 
א

אליהו פריד

אורח
היות ואני בור בענייני דיקדוק, אולי יואיל מישהו להסביר לי למה דוקא אותיות "בגד כפת" בראש מילה תמיד יבואו דגושות? במה נבדלו אותיות "בגד כפת" משאר אותיות? מה מייחד אותיות אלו משאר אותיות????

אבל אנא, רחמו עלי והשיבו לי בשפת האנשים הפשוטים כדי שאוכל להבין.

{אה, ועוד דבר קטן. אל תענו כי אלו הן האותיות היחידות שמקבלות דגש קל.
ולמי שרוצה לענות כי אלו הן האותיות היחידות שמקבלות 2 צורות הגיה, אשאל, אם כן למה לא נצרף גם את ה-'ל' לדוגמא?}
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
המדקדקים כתבו שבאמת כל (או רוב) האותיות האחרות גם כן היו מקבלות דגש קל, ומן הדין שכולם יהיו נקודות בראש התיבה. אולם בדור שהניקוד נכתב, כבר נשכחה הברתן של הדגש הקל אצל שאר האותיות, והן נשארו רק באלה הששה.
וכהיום, אצל רוב הקהלות נשכח ההבדל בהברת אותיות אלה, ונשאר הבדל רק אצל ב, פ, ואצל האשכנזים גם ב-ת.
 
א

אליהו פריד

אורח
אם כן אצלינו נשאר רק "בכפת" ואצל התימנים יש עוד אותיות עם הבדלים בהברה גם באותיות אחרות (משיכת ארוכה יותר של ההברה במקרה של ה'ל' כמו ההברה של ה'ל' בערבית "לאאא"

אם כן למה דוקא "בגד כפת"? (זאת הייתה הכוונה בשאלתי המקורית)
 

עפרה

משתמש מקצוען
איור וציור מקצועי
אצל התימנים יש הבדלים בין הגיית דגוש לרפה בכל הבגד-כפת, וכנראה היו הבדלים כאלה בהגייה המקורית והם שייחדו את האותיות האלה.
האם יש הבדל ממשי בהגייה גם בל' בין דגוש לרפוי? לא שמעתי על כך מימי!
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
למה במילים בִּרְכָתֶךָ, בִּלְבַבְכֶם, משכבכם וכו' - האות כ' לא מקבלת דגש קל, הרי היא אחרי שווא נח?
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
נכתב ע"י פונטייפ;304175:
אם כן אצלינו נשאר רק "בכפת" ואצל התימנים יש עוד אותיות עם הבדלים בהברה גם באותיות אחרות (משיכת ארוכה יותר של ההברה במקרה של ה'ל' כמו ההברה של ה'ל' בערבית "לאאא"

אם כן למה דוקא "בגד כפת"? (זאת הייתה הכוונה בשאלתי המקורית)

כפי שדייקתי ואמרתי, שבתקופת הנקדנים כבר נשתכחו ההבדלים בשאר האותיות, ועל כן לא הדגישום. ויכול להיות שהתימנים היה ידוע להם עוד דברים מה שכבר לא היה פשוט בתקופת הנקדנים.
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
נכתב ע"י אברהם;304199:
למה במילים בִּרְכָתֶךָ, בִּלְבַבְכֶם, משכבכם וכו' - האות כ' לא מקבלת דגש קל, הרי היא אחרי שווא נח?
התנועה שלפני השו"א היא תנועה קלה, כי במקורו הוא שו"א, ומכיון שלא יתכנו שני שואים נעים רצופים, על כן הומר השו"א לתנועה קלה, ושו"א שאחרי תנועה קלה איננו מדגיש בג"ד כפ"ת שלאחריו.

והטעם שתנועה זו היא תנועה קלה, כי קיים כלל שאם יש חמש אותיות מורגשות במילה אחת, אזי פ"א הפעל בשו"א, ובמילה שפ"א הפעל הוא כבר שו"א מעצמו, אזי גם עי"ן הפעל בשו"א, וכיון שזה לא יתכן כי עתה יהיו שני שו"אין נעים רצופים, על כן לכאורה צריך פ"א הפעל להתחלף לתנועה קלה, ולדוגמא בשורש פקד, היה צריך להינקד פִּקְדְכֶם, אולם עתה נוצרה בעיה נוספת, כי למ"ד הפעל הוא גם כן בשו"א לפני כ' מ' הכנוים, ולא יתכנו שני שו"אין אחרי תנועה קלה, על כן נוקד עי"ן הפעל בפתח קל. (על פי צהר התיבה - תיבת הפעלים מ"א).
 

שג

תג, רב-טקסט
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
נכתב ע"י געוואלדיג;304163:
המדקדקים כתבו שבאמת כל (או רוב) האותיות האחרות גם כן היו מקבלות דגש קל, ומן הדין שכולם יהיו נקודות בראש התיבה. אולם בדור שהניקוד נכתב, כבר נשכחה הברתן של הדגש הקל אצל שאר האותיות, והן נשארו רק באלה הששה.
וכהיום, אצל רוב הקהלות נשכח ההבדל בהברת אותיות אלה, ונשאר הבדל רק אצל ב, פ, ואצל האשכנזים גם ב-ת.
עי' בספר יצירה פ"ד שם מבואר שיש שבע אותיות כפולות: בג"ד כפר"ת!
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכב

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד שָׂמַחְתִּי בְּאֹמְרִים לִי בֵּית יְהוָה נֵלֵךְ:ב עֹמְדוֹת הָיוּ רַגְלֵינוּ בִּשְׁעָרַיִךְ יְרוּשָׁלִָם:ג יְרוּשָׁלִַם הַבְּנוּיָה כְּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָּהּ יַחְדָּו:ד שֶׁשָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהֹדוֹת לְשֵׁם יְהוָה:ה כִּי שָׁמָּה יָשְׁבוּ כִסְאוֹת לְמִשְׁפָּט כִּסְאוֹת לְבֵית דָּוִיד:ו שַׁאֲלוּ שְׁלוֹם יְרוּשָׁלִָם יִשְׁלָיוּ אֹהֲבָיִךְ:ז יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ שַׁלְוָה בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ:ח לְמַעַן אַחַי וְרֵעָי אֲדַבְּרָה נָּא שָׁלוֹם בָּךְ:ט לְמַעַן בֵּית יְהוָה אֱלֹהֵינוּ אֲבַקְשָׁה טוֹב לָךְ:
נקרא  2  פעמים

לוח מודעות

למעלה