שיתוף - לביקורת רוצח ושמירת הנפש

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
היה זה בשלהי תמוז תשע"ט.

באותו לילה הגיע תורי הקבוע לשמור ליד מיטת סבי זצ"ל, ששכב מזה שבועות במחלקת טיפול נמרץ כשהוא מונשם ומורדם.
כיון שאין אפשרות לשהות בתוך המחלקה בשעות הלילה, ישבתי על הכורסאות שעל יד המחלקה, כשאני מנמנם קלות.

הדי דיבורים התגנבו לאוזני. 'כמה זקנים יש כאן, אפשר להשתגע', אמר שם מישהו. 'כן, כל כמה שבועות הם חוזרים שוב ושוב, מה הם חושבים לעצמם, שהעולם מסתובב סביבם?!' השיב חבירו.

אגרופיי נקמצו. מי הם החצופים הללו שמעזים לדבר כך? בטח צעירים מעולי חבר העמים, הערלים הללו מסוגלים להכל.

חרש חרש הילכתי על קצות אצבעותיי, כדי למצוא את מקור הדיבורים. הקול הוליך אותי אל חדר האחיות. השנים דיברו שם כאילו המבוגרים הם מקור כל הבעיות בעולם.

"בכל פעם מחדש אני מתעצבן. עשרות עשרות מיליארדים נשפכים כאן כל חודש, בשביל להנשים כמה 'תרחים', שבכל מקרה ימותו עוד חודש-חודשיים".

"כן", הוסיף חבירו, "זה פשוט לא יאמן. כמות לא תתואר של פרופסורים, רופאים, אחים ואחיות נדרשים שוב ושוב לבדוק להם דם, להחליף להם בגדים ומצעים, להנשים אותם ולעשות להם החייאות מבוקר עד ערב. וכל זה בשביל מה? בשביל שיסבלו עוד כמה חודשים?! שלא נדבר על כל אותם חולים ששוכבים 'צמח', כשהמוח שלהם מת לחלוטין, והאברים שלהם יכלו לחסוך עשרות מליונים לכל חולי הכליות, הלב והכבד".

"אין, אין דברים כאלה", ענה הראשון. "קח לדוגמא את ה'חוסיד' הזה מהטיפול הנמרץ". אוזניי התחדדו. הם מדברים על סבא שלי! "כל כמה שבועות הוא חוזר לכאן בגלל הבעיות בלב שלו, ומשפחה שלימה של מאות ילדים, נכדים ונכדות צריכים לבטל את כל עיסוקיהם, עוזבים את ה'כויללים' ואת ה'תהילים' בשביל לבוא לשמור עליו בבית החולים, לא הגיע הזמן להרגיע קצת את השמירה?".

כאן התחלתי לחשוד. החבר'ה האלו מדברים במושגים 'משלנו'! אולי אלו חוזרים בשאלה?

הדלת הפתוחה למחצה הסתירה את פני הדוברים. ניסיתי להתגנב ולראות את פניהם.

"ובכלל, יש לך מושג אלו בעיות של 'שמירס העיניים' יש כאן?! ככה לבזבז זמן וכסף בשביל זקן שבכל מקרה ימות בעוד חצי שנה?"

כשהצצתי מעבר לדלת, חטפתי הלם מוחלט. שני האחים עוטי החלוק היו נראים כחרדים מבטן ומלידה, עם פאותיהם הסדורות תלתלים וזקנם המכובד.

הם עדיין לא שמו לב אליי. הראשון, שהתגלה כנואם מוכשר, המשיך לדבר בטון חוצב להבות: "רק מי ש'מבפנים', יודע כמה טעויות יש כאן. הנה, רק בשבת האחרונה הוריתי לחבר שלי שאבא שלו סבל מכאבים עזים בצד השמאלי, שלא יתפנה לבית החולים. וזה למה? רוב הכאבים האלו הם כאבי שרירים, אז מה, בגלל חשש-חששא שאולי זה התקף לב, לחלל שבת ולעזוב ככה את כל המשפחה באמצע הסעודה?!"

חבירו הנהן בראשו במרץ, והשיב בקול נלהב: "זה עוד כלום. לפני חודש אמרתי לאח שלי, שהבת שלו נפלה ממגלשה גבוהה וסבלה מכאבים איומים ברגל, שלא ילך לבית החולים. זה מה שחסר לנו, שיגידו שהחרדים לא שומרים על הילדים שלהם ומזניחים אותם?!"

כנראה לא שמרתי די הצורך על השקט, כי הם הסתובבו בפתאומיות וגילו אותי. למרבה הפלא, הם לא נבהלו ממני, וניכר היה שהם בטוחים בעצמם ובדעותיהם.

"היי יונגרמן, שמעת את מה שדיברנו? אתה לא חושב שהגיע הזמן לתת לסבא שלך למות בשקט?! אין לך מה לחשוש, אנחנו לא ננתק חלילה את המכשירים שלו בכוונה, רק מה, המסיכה שלו עלולה להתנתק בטעות, וטעויות תמיד קורות!"

השני שראה את מבע עיני המתקדר, מיהר להוסיף בטון ידעני: "עם הארץ שכמוך! לא שמעת על 'ואהבת לרעך כמוך, ברור לו מיתה יפה'?! למה נראה לך שכל כך חשוב שסבא שלך יגסוס את עצמו לדעת כמה חודשים נוספים?!"

"אתה אולי חושב שאנחנו מוזרים, אבל בעוד שנה תגלה שכל החברים שלנו סוברים כמונו"...
 

@Simcha

משתמש מקצוען

גוגלית

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
זה היה באמת?
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
צריך לדעתי לאזכר את התאריך בשנית לקראת הסיום, אחרת זה לא מובן באופן אינטואיטיבי.
כן. ראיתי שהרבה לא הבינו את הפאנץ'.
זה רק מוכיח את הטענה שלי, שבציבור שלנו אי אפשר להסתמך על 'השלמות הבנה' של הקורא, וצריך להסביר ב'רחל בתך הקטנה'. ואם הייתי עושה זאת, ספק אם הפוסט היה שורד כאן...

מי שצופה בסרט איכותי, יודע שאין פריט מידע לא משמעותי. כל אזכור, חפץ או מילה, משמשים להבנת אספקט מסוים בעלילה.
איך אמר צ'כוב? אקדח שמופיע במערכה הראשונה של ההצגה, חייב לירות עד סוף המערכה האחרונה שלה.
 

הנף מקלדת

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
ההרבה תגובות מספרות על היתקלויות שלהם בסצנות דומות. במפגש מול אנשי צוות, שהחיכוך בעולם המוות שחק להם את ערך קדושת החיים.
אבל נראה שהם פיספסו את המסר של הכותב, המציג זווית שונה וכואבת של הלך חשיבה, שלאחרונה קונה שביתה אצל האמונים על הכרת ערך החיים.
 

אנטיפטרוסה

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
נכון, וחזק.
השאלה... העצובה... והרטורית
האם זה באמת יכול לשנות משהו???
על החתום,
בכאב לב אמיתי [והודאה באשמה שגם אני לא מספיק נזהרת... ו-כן, עלו בי כל מיני הרהורים לא יפים כמובא בקטע...]
 

יעקב1245

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
מי שצופה בסרט איכותי, יודע שאין פריט מידע לא משמעותי. כל אזכור, חפץ או מילה, משמשים להבנת אספקט מסוים בעלילה.
איך אמר צ'כוב? אקדח שמופיע במערכה הראשונה של ההצגה, חייב לירות עד סוף המערכה האחרונה שלה.
אני לא חושב שזה נכון.
אקדח שמופיע ברישול במערכה הראשונה הוא טעות של המביים.

תאריך שמופיע בתחילת של סיפור, נועד פעמים רבות לטעת בלב הקורא את התחושה של ריאליות, את ההבנה שמדובר בסיפור אמיתי.
אם הוא בסופו של דבר נועד למטרה אחרת, ואפילו הפוכה, שהרי הסיפור לא התרחש, אתה יוצר בלבול אצל הקורא, לא מדובר כאן בחוסר הבנה, אלא בהטעיה. לעיתים הכותב מעוניין להשתמש בהטעייה, וזה בסדר, אך אי אפשר לומר שמוטלת כאן על הקורא השלמה עצמית מובנת מאליה, להיפך, הוא צריך לתפוס בשלב מסויים ש'עבדו עליו', והתכוונו למשהו אחר.
לדעתי, בגלל שתאריך נועד הרבה פעמים לריאליה, רוב הקוראים כבר מספיקים לשכוח תוך שורה אחת מה היה התאריך המדוייק, ומשכך הוא לא נותן להם הבנה ופרספקטיבה נכונה לסיפור.

אני הייתי פותח את הסיפור במילים -
'היה זה בשלהי תמוז בשנה שעברה' בכך הקורא תופס מלכתחילה שהוא נמצא בתאריך הממוקם ביחס אליו במרחק של שנה. מה שתורם בסופו של דבר להדהוד של 'עוד שנה כל החברים יאמרו כמוני', להיות חזק יותר.
 

אנטיפטרוסה

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
אני לא חושב שזה נכון.
אקדח שמופיע ברישול במערכה הראשונה הוא טעות של המביים.

תאריך שמופיע בתחילת של סיפור, נועד פעמים רבות לטעת בלב הקורא את התחושה של ריאליות, את ההבנה שמדובר בסיפור אמיתי.
אם הוא בסופו של דבר נועד למטרה אחרת, ואפילו הפוכה, שהרי הסיפור לא התרחש, אתה יוצר בלבול אצל הקורא, לא מדובר כאן בחוסר הבנה, אלא בהטעיה. לעיתים הכותב מעוניין להשתמש בהטעייה, וזה בסדר, אך אי אפשר לומר שמוטלת כאן על הקורא השלמה עצמית מובנת מאליה, להיפך, הוא צריך לתפוס בשלב מסויים ש'עבדו עליו', והתכוונו למשהו אחר.
לדעתי, בגלל שתאריך נועד הרבה פעמים לריאליה, רוב הקוראים כבר מספיקים לשכוח תוך שורה אחת מה היה התאריך המדוייק, ומשכך הוא לא נותן להם הבנה ופרספקטיבה נכונה לסיפור.

אני הייתי פותח את הסיפור במילים -
'היה זה בשלהי תמוז בשנה שעברה' בכך הקורא תופס מלכתחילה שהוא נמצא בתאריך הממוקם ביחס אליו במרחק של שנה. מה שתורם בסופו של דבר להדהוד של 'עוד שנה כל החברים יאמרו כמוני', להיות חזק יותר.
כל מילה זהב. וחבל על הפספוס של המסר... עם אקדח נטול כדורים
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
'היה זה בשלהי תמוז בשנה שעברה' בכך הקורא תופס מלכתחילה שהוא נמצא בתאריך הממוקם ביחס אליו במרחק של שנה. מה שתורם בסופו של דבר להדהוד של 'עוד שנה כל החברים יאמרו כמוני', להיות חזק יותר.
עקרונית חשבתי על מי שיקרא את הסיפור גם בעוד חצי שנה-שנה-שנתיים, אבל אתה צודק שגם הוא יוכל להבין על מה מדובר, לפי תאריך הפוסט.
 

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
חד כתער.
היית מוכרח להכניס את הקטע שהאחים חרדיים?
אני לא בטוח שהעלילה הייתה משתנה עם אריק ויוגב התל אביביים היו האחים המפטפטים.
ולהציג אח חרדי שעושה עבודת קודש כפותח השערורייה.
"אתה אולי חושב שאנחנו מוזרים, אבל בעוד שנה תגלה שכל החברים שלנו סוברים כמונו"...
זה... לא מרגיש נכון.
אני לא מאמין שאדם חרדי יעשה דבר כזה.
אם זה היה הפוך, זה היה יותר טוב.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ק'

קמה קָרָאתִי בְכָל לֵב עֲנֵנִי יְהוָה חֻקֶּיךָ אֶצֹּרָה:קמו קְרָאתִיךָ הוֹשִׁיעֵנִי וְאֶשְׁמְרָה עֵדֹתֶיךָ:קמז קִדַּמְתִּי בַנֶּשֶׁף וָאֲשַׁוֵּעָה (לדבריך) לִדְבָרְךָ יִחָלְתִּי:קמח קִדְּמוּ עֵינַי אַשְׁמֻרוֹת לָשִׂיחַ בְּאִמְרָתֶךָ:קמט קוֹלִי שִׁמְעָה כְחַסְדֶּךָ יְהוָה כְּמִשְׁפָּטֶךָ חַיֵּנִי:קנ קָרְבוּ רֹדְפֵי זִמָּה מִתּוֹרָתְךָ רָחָקוּ:קנא קָרוֹב אַתָּה יְהוָה וְכָל מִצְוֹתֶיךָ אֱמֶת:קנב קֶדֶם יָדַעְתִּי מֵעֵדֹתֶיךָ כִּי לְעוֹלָם יְסַדְתָּם:
נקרא  9  פעמים

לוח מודעות

למעלה