קושי בוויסות חושי - מה זה? ואיך אפשר לטפל בו?

nechamizak

משתמש סופר מקצוען
מצרפת את הפוסט החדש שעוסק בקושי בוויסות חושי, ומציע כמו תמיד פעילויות ליישום בבית בקלות וקובץ להדפסה.

שימו לב, נערכה הגרלה על משחק קרקס החושים למנויים לניוזלטר, ויש זוכה מאושרת :), וכעת יש הגרלה נוספת כפולה! על הספר כפר הרגישים ועל ערכת אביזרים חושיים לילדים עם קשיי קשב וריכוז וקושי בוויסות החושי.

בהגרלה ישתתפו מנויים ותיקים וחדשים שיצרפו מנוי נוסף למנויי הניוזלטר וישלחו לי את כתובת הדוא"ל שלו בהסכמתו המלאה.

בקישור הבא ניתן להירשם לניוזלטר ולצרף כתובת דוא"ל של מנוי חדש בגוף ההודעה:
http://hametaplim.com/%D7%A6%D7%A8%D7%95-%D7%A7%D7%A9%D7%A8/


בפוסט הקודם כתבתי על קושי בוויסות החושי המקשה על הילד הלוקה בו ועל סביבתו. בפוסט זה ארחיב מעט על הקושי, ואציע פעילויות שיוכלו לסייע לילד עם קושי זה.

כפי שכבר הזכרתי, ליקוי בוויסות החושי מתרחש כאשר המידע הנקלט ממערכת החושים מעובד באופן שאינו תקין. ליקוי זה בא לידי ביטוי בשלושה מצבים:

רגישות יתר – רגישות גבוהה לגירויים שונים שהלוקה בה חש מוטרד ואף סובל מהופעתם של גירויים שונים.

רגישות חסר – תת תגובתיות לגירויים שונים שהלוקה בה אינו מגיב לגירויים שונים מאחר ואינו חש בהם באופן תקין.

חיפוש חושי – צורך בגירויים חושיים בעוצמה גבוה מהרגיל שהלוקה בה לא מסתפק בגירויים הרגילים שהסביבה מספקת ומחפש גירויים חזקים יותר.

הקושי יכול להופיע בחושים השונים: בחוש המישוש, בחוש הראייה, בחוש הטעם, בחוש השמיעה, בחוש הריח, במערכת המגע העמוק ובמערכת שיווי המשקל.

ילדים בעלי הפרעה בוויסות החושי חווים לעיתים קושי רב. הסביבה איננה מבינה מדוע הם מגיבים באופן חריג לפעולות שגרתיות הנראות פשוטות. גם הילדים בעצמם אינם יודעים תמיד להסביר זאת, ומתקשים להגדיר מהגורם להם להתנהג באופן שונה מהרגיל. הפרעה בוויסות החושי מאובחנת על ידי מרפאים בעיסוק שלאחר האבחון מעניקים גם טיפול מתאים והדרכה להורים כיצד להתמודד עם הקושי ולהפחית אותו.

הטיפולים הינם בהתאם לסוג הקושי , והם מגוונים. בטיפול ברגישות יתר, לדוגמא, תיערך חשיבה כיצד ניתן להפחית ולמנוע גירויים עודפים, אך במקביל גם תבוצע פעמים רבות חשיפה הדרגתית לגירויים שונים כדי להרגיל את הילד עם הקושי בוויסות החושי לקיומם.

לעומת זאת, בטיפול בחיפוש חושי יוצעו, למשל, גירויים אלטרנטיביים שאינם מפריעים להתנהלות השגרתית, ואשר מפחיתים את הצורך בגירויים ועוזרים לילד להירגע ולתפקד באופן תקין. לדוגמא, לילד שמרבה לנשוך את חבריו לגן בגלל צורך בגירוי חושי חזק באזור הפה, יינתן נשכן ללעיסה שיפחית את הצורך בנשיכה לא מבוקרת.

איך אתם כהורים או כאנשי חינוך ומטפלים תוכלו לעזור לילד עם קושי בוויסות החושי?

קודם כל, פנו לבירור ואבחון, וכך תוכלו לקבל גם לקבל טיפול והדרכה מקצועיים, במקרה הצורך. בהמשך כדאי יהיה להסביר לילד ולפרט לו באופן ברור ונגיש מהו הקושי וכיצד ניתן להתמודד אתו.

דברו עם הילד על הקושי, המשיגו אותו ובדקו עם הילד כיצד הוא חווה ומרגיש את הקושי. מומלץ למפות את הקשיים ביחד עם הילד ולכתוב באופן מאורגן מהן הפעילויות שמאתגרות אותו ומקשות עליו, ואלו פעילויות או חפצים עוזרים לו להירגע ולהיות מרוכז וקשוב לסביבה.

בהמשך מצורף קובץ עם מפת הקשיים – מה עוזר לי להירגע / להקשיב?

ניתן גם להכין לילד ערכה בה תכינו אתו מראש חפצים שעוזרים לו להיות רגוע וקשוב בסיטואציות מאתגרות. תוכלו לקנות חפצים כאלו, או להכין בבית בקלות מאביזרים שונים.

מצורפת להמחשה תמונה של בובה חושית שהכנתי בבית מחומרים זמינים. הבובה עשויה מגרב במילוי עדשים. בובה כזו יכולה לתת מענה לילד עם צורך בגירוי חושי בחוש המישוש או במערכת המגע העמוק על ידי פעולות לישה, מעיכה, זריקה ועוד.

להורדת קובץ מפת הקשיים - מה עוזר לי להירגע? לחצו על הקישור הבא וגללו את הדף לסוף הפוסט:

http://hametaplim.com/2018/08/02/קושי-בוויסות-חושי-מה-זה-ואיך-אפשר-לטפל/

בהצלחה!

בובה תחושתית ב.jpeg
מה עוזר לי להקשיב.jpeg
 

ריקי שחור

משתמש מקצוען
איפה אפשר להשיג את הספר?
ואיך להרשם לניוזלטר לא דרך קישור?( הדרן לא מאפשר לי.)
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכב

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד שָׂמַחְתִּי בְּאֹמְרִים לִי בֵּית יְהוָה נֵלֵךְ:ב עֹמְדוֹת הָיוּ רַגְלֵינוּ בִּשְׁעָרַיִךְ יְרוּשָׁלִָם:ג יְרוּשָׁלִַם הַבְּנוּיָה כְּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָּהּ יַחְדָּו:ד שֶׁשָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהֹדוֹת לְשֵׁם יְהוָה:ה כִּי שָׁמָּה יָשְׁבוּ כִסְאוֹת לְמִשְׁפָּט כִּסְאוֹת לְבֵית דָּוִיד:ו שַׁאֲלוּ שְׁלוֹם יְרוּשָׁלִָם יִשְׁלָיוּ אֹהֲבָיִךְ:ז יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ שַׁלְוָה בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ:ח לְמַעַן אַחַי וְרֵעָי אֲדַבְּרָה נָּא שָׁלוֹם בָּךְ:ט לְמַעַן בֵּית יְהוָה אֱלֹהֵינוּ אֲבַקְשָׁה טוֹב לָךְ:
נקרא  4  פעמים

לוח מודעות

למעלה