קוים מאפיינים לדמותה של אביגיל אשת דוד

hafakot

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
אם אפשר עם מקורות.
מה הן הנקודות המיוחדות שלה וכו.

מי שיעזור לי תבוא עליו הברכה
 

יונה יונה

משתמש סופר מקצוען
צילום מקצועי
אביגיל? בטוח?
היא לא אישה מוכרת אם כן,
המוכרות הן מיכל בת שאול ובת-שבע.
 

RacheliArt

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
איור וציור מקצועי
צילום מקצועי
על פי המסופר בספר שמואל (א', כ"ה), מיהרה אביגיל לקראת דוד שצעד עם ארבע מאות חמושים במטרה להרוג את נבל ובני ביתו, והצליחה לשכנע אותו שלא להרוג את נבל, לאחר שזה סירב להצעת נערי דוד. אביגיל ממהרת לאחר, שאחד מנערי דוד מספר לה על הסכסוך של דוד עם נבל ועל החלטתו של דוד, לפגוע בנבל ובבני ביתו (פס' י"ד-י"ז). אביגיל, מחליטה למהר ולהיפגש עם לדוד בטרם יממש את החלטתו, שתוך שעות עלול להסתיים בשפיכות דמים. לפני שנישאה לדוד הייתה אביגיל נשואה לנבל הכרמלי שהתגורר במעון, בהרי יהודה.

איפיון דמותה על פי המקרא[עריכת קוד מקור | עריכה]
המחבר המקראי מציג את אביגיל כאישה "טובת שכל ויפת מראה". שתי תכונות אלו יהיו לה לעזר כאשר תעמוד לפני דוד, כדי לשכך את כעסו. על נבל נאמר וְהָאִישׁ קָשֶׁה וְרַע מַעֲלָלִים וְהוּא כָלִבִּי, כהנגדה לאביגיל אשתו : וְהָאִשָּׁה טוֹבַת-שֶׂכֶל וִיפַת תֹּאַר. לתיאורה של אביגיל אין אח ורע במקרא זולת תיאורו של דוד לפני שהוצג בפני שאול כשיא השלמות: וַיַּעַן אֶחָד מֵהַנְּעָרִים וַיֹּאמֶר, הִנֵּה רָאִיתִי בֵּן לְיִשַׁי בֵּית הַלַּחְמִי, יֹדֵעַ נַגֵּן וְגִבּוֹר חַיִל וְאִישׁ מִלְחָמָה וּנְבוֹן דָּבָר, וְאִישׁ תֹּאַר; וַ-ה', עִמּוֹ(שמואל א ט"ז י"ח). הזיקה לדוד המתוארת בפסוקים אלו תורמת לעיצוב דמותה החיובית של אביגיל.‏[3]בתיאור התנהגותה של אביגיל מהדהד סיפור התנהגותו של יעקב , כאשר הוא חוזר לכנען מחרן, לפגוש בעשו אחיו. שניהם חוששים מהאויב , שנמצא מולם ושניהם מכינים מנחות מבעוד מועד.‏[4]
 

hafakot

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
נכתב ע"י יונה יונה;1324638:
אביגיל? בטוח?
היא לא אישה מוכרת אם כן,
המוכרות הן מיכל בת שאול ובת-שבע.
אביגייל הייתה אחת משבע נביאות אשר קמו לישראל אביגיל הנביאה, אשת דוד המלך, הינה דמות מקראית אשר הייתה "אישה טובת שכל ויפת תואר"...

אני צריכה עוד קוים מאיינים לאשיותה.
 

מנחם מלוין

משתמש רשום
ישנה מסורת מלפני מאות שנים מאשכנז
שעל קברי נשים צדיקות היו כותבים נוסח כמו:
"גמלה חסד כאביגיל".
נוסח זה אינו ברור כל כך, ומן הסתם מקורו ושורשו במזון אותו סיפקה אביגיל לדוד במפגש שהוזכר לעיל.
על אביגיל נכתב ונאמר לא מעט. אם תרצו הרחבה על מה שכתבתי לעיל או בכלל, אנסה לחפש מקורות.
 

עוד אחד

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
מויקיפדיה

אֲבִיגַיִל, דמות מקראית, הייתה אשתו של דוד המלך.

לפני שנישאה לדוד הייתה אביגיל נשואה לנבל הכרמלי שהתגורר במעון, בהרי יהודה. על נבל נאמר "והאיש קשה ורע מעללים", כהנגדה לאביגיל, שהייתה "אשה טובת שכל ויפת תואר".

על פי המסופר בספר שמואל (א', כ"ה), הלכה אביגיל לקראת דוד שצעד עם ארבע מאות איש חמושים במטרה להרוג את נבל ובני ביתו, והצליחה לשכנע אותו שלא להרוג את נבל. את דבריה סיימה במילים "והיטיב ה' לאדוני וזכרת את אמתך", אותו רואים חז"ל כרמז לבקשה לשאתה בעתיד. (תלמוד בבלי, מסכת מגילה, דף י"ד עמוד ב')

כשחזרה אביגיל לביתה, גילתה שבעלה עסוק במשתה גדול והוא שיכור לגמרי. לאחר שהתפכח סיפרה אביגיל לנבל את אשר קרה, וליבו מת בקרבו והוא היה לאבן (על פי פירושים שונים: הצטער מאוד, או נתקף בשיתוק). כעבור עשרה ימים מת.

ילדה לדוד בן אחד בשם כלאב, המכונה בספר דברי הימים דניאל.

על פי חז"ל, הייתה אביגיל אחת משבע נביאות שקמו לישראל.

בשם אביגיל נקראה גם אחות דוד.
 

קבצים מצורפים

  • בניין קברי האמהות בטבריה בו טמונה, על פי המסורת, אליש
    KB 11.6 · צפיות: 11

מנחם מלוין

משתמש רשום
הנה מעט מקורות מפרויקט השו"ת

אלשיך שמואל א פרק כה

שם האיש נבל. והיה לו לשית לב כי כשמו כן הוא כר' מאיר דהוה בדיק בשמא, סמך דוד כי לעומת זה ושם אשתו אביגיל, כי מורה השם על כי אין עינה צרה, וטובת שכל להמתיק הדבר עם אישה לעשותו, ודבריה יהיו לחן לפניו, כי היא יפת תואר.


דגל מחנה אפרים ויקרא פרשת קדושים

אפילו ערמה שעושה הכל הוא בדעת קונו כמו אביגיל,



רלב"ג שמואל ב פרק א

חכמת אביגיל,



[רבינו] בחיי שמות פרק טו

ועוד תמצא עקרים גדולים שבתורה מפורשים ע"י נשים, כענין העוה"ב הנקרא צרור החיים ע"י אביגיל, וענין תחיית המתים וסדרי תחנה על ידי חנה, וענין הגלגול ע"י התקועית וכל זה יורה שאין האשה דבר טפל לגמרי, אבל יש לה עקר. ודרשו רז"ל במסכת מגילה: (מגילה יד א) שבע נביאות הן אלו הן, שרה, מרים, חנה, דבורה, חולדה, אביגיל, אסתר, וזה כנגד שבע מדות המקבלות, וזה מבואר:


ספר האמונה הרמה לראב"ד מאמר א פרק ז

הנשים בעלות תבונה היו יודעות בזה, כמאמר אביגיל לדוד ע"ה: והיתה נפש אדני צרורה בצרור החיים את ה' אלהיך ואת נפש אויבך יקלענה בתוך כף הקלע [שמואל א כה כט].


ר' צדוק הכהן מלובלין - פרי צדיק בראשית פרשת וישב

וכן הוא הענין בדוד המלך ע"ה שבאמת היתה אביגיל זיווגו שהרי נשאה אחר כך וילדה ממנו


תורה תמימה הערות שמות פרק כב הערה קפו

על אביגיל אמרו חז"ל שהיתה נביאה (מגילה י"ד א') וקשה לומר עליה לאו דינא גמירה, ובפרט דין הנוגע לכבוד השם




דרך אגב, נבל נקרא כרמלי למרות שמקום מגוריו הוא במעון, מכאן לומדים שיחוס מקומו של אדם הוא על פי מקום פרנסתו. (שמעתי לפני כשלושים שנה, דומני מרב בשם הרב קאהן).
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט א'

א אַשְׁרֵי תְמִימֵי דָרֶךְ הַהֹלְכִים בְּתוֹרַת יְהוָה:ב אַשְׁרֵי נֹצְרֵי עֵדֹתָיו בְּכָל לֵב יִדְרְשׁוּהוּ:ג אַף לֹא פָעֲלוּ עַוְלָה בִּדְרָכָיו הָלָכוּ:ד אַתָּה צִוִּיתָה פִקֻּדֶיךָ לִשְׁמֹר מְאֹד:ה אַחֲלַי יִכֹּנוּ דְרָכָי לִשְׁמֹר חֻקֶּיךָ:ו אָז לֹא אֵבוֹשׁ בְּהַבִּיטִי אֶל כָּל מִצְוֹתֶיךָ:ז אוֹדְךָ בְּיֹשֶׁר לֵבָב בְּלָמְדִי מִשְׁפְּטֵי צִדְקֶךָ:ח אֶת חֻקֶּיךָ אֶשְׁמֹר אַל תַּעַזְבֵנִי עַד מְאֹד:
נקרא  32  פעמים

לוח מודעות

למעלה