קוֹף או קוּף?

חגי פאהן

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עיצוב גרפי
איך קוראים לאות הי"ט באלפבית העברי?
קראתי בעבר שמקור השם הוא בקוף המחט. לפי זה השאלה מתגלגלת לפתחה (=לקופה) של המחט.
 

מוישה

משתמש מקצוען
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
איך קוראים לאות הי"ט באלפבית העברי?
קראתי בעבר שמקור השם הוא בקוף המחט. לפי זה השאלה מתגלגלת לפתחה (=לקופה) של המחט.
השערה כזו מופיעה אצל אבן שושן, מעניין כמה ערך יש לה...
upload_2019-8-7_15-55-10.png
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
איך קוראים לאות הי"ט באלפבית העברי?
קראתי בעבר שמקור השם הוא בקוף המחט. לפי זה השאלה מתגלגלת לפתחה (=לקופה) של המחט.
ב'אבן שושן' (של תשמ"ט, חובה לציין, כי לך תדע מה שינו מאז...) הוא כותב שגם וגם... (אני אישית למדתי מפי המורה הידוע - דאז, שנות הלמ"דין - מר קיסילביץ, שקוֹף ולא קוּף.)
 

סוגרים שידוך

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
שמעתי מפי זקני ירושלים שמבטאים את האות בחול"ם.
כל השערה של קשר לצורת המחט היא פרי שכלו את האפיקורס ואין ראוי לבני תורה להתייחס לזה.
שהרי מקור שמות האותיות הוא למעלה בקודש הקדשים וד"ל
 

מוישה

משתמש מקצוען
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית

חגי פאהן

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עיצוב גרפי
אה, אז אולי צ"ל פרי שכלו של האפיקורס.
ואשמח למקור לדבריך שמקור שמות האותיות הוא בקודש הקדשים. אמנם כתבת שדי למבין, אבל מה אני אעשה שאני לא מבין? תורה היא וללמוד אני צריך.
 
נערך לאחרונה ב:

סוגרים שידוך

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
יש בזוהר הקדוש (ח"ג דף שז) הסבר על האות ק' שהיא רומזת אל מידת ההנהגה העליונה
המשפיעה אל כוחות הטומאה ולכן נקרא קו"ף לפי שכוחות הטומאה הם כקֹוף בפני אדם
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עיצוב גרפי
יש בזוהר הקדוש (ח"ג דף שז) הסבר על האות ק' שהיא רומזת אל מידת ההנהגה העליונה
המשפיעה אל כוחות הטומאה ולכן נקרא קו"ף לפי שכוחות הטומאה הם כקֹוף בפני אדם
מעניין. כוונתך לזוהר חדש? אני מביא מתורת אמת:
בְּגִין דְּעַד לָא חָטָא אָדָם, הֲוֵי אַתְוָון דְּאַלְפָא בֵּיתָא מִתְתַּקְּנָן בֵּיהּ, וּמִתְצַיְירִין בֵּיהּ בְּהַאי עָלְמָא, כֵּיוָן דְּמָטָא לְכָ''ף דְּאִתְתַּקָּנוּ דְּכַר וְנוּקְבָא, בַּחֲבִיבוּ בְּגִנְתָא, וּמַלְאֲכֵי עִילָּאֵי קַמַּיְיהוּ, וּמִיָּד אַבְאֵישׁ לִסמ** בִּרְקִיעָא, וּנְחַת רָכֵיב עַל נָחָשׁ תַּקִּיף, וְאִתְחֲזֵי קַמֵּיהּ, מִיָּד אִתְעָרְבוּ אַתְוָון.
כְדֵין אִתְחַבַּר סמ** בְּהַהוּא נָחָשׁ, וְאִתְעֲבִידוּ חָד, וּנְטָלוּ אַתְוָון, וַעֲבָדוּ מִתַּמָּן וּלְהָלְאָה אוּמָנוּתָא בִּישָׁא, בְּאַתְוָון צ''ד צי''ד, וְהַיְינוּ צ''ץ, וְצָדוּ לוֹן בְּפִתּוּיָיא בִּישָׁא, וַעֲבָדוּ אוּמָנוּתָא יַתִּיר בְּאַתְוָון ק''ר, אוּמָנוּתָא דְּשִׁקְרָא, בְּגִין דְּאַהַדְּרָן לְאִתְהַפָּכָא אַתְוָון בְאוּמָנוּתָא בִּישָׁא, קוּ''ף דְּלָא יָכִיל לְקָיְימָא, דְּלֵית לֵיהּ רַגְלִין, כְּקוֹפָא קַמֵּי בְּנֵי נְשָׁא לֵית לֵיהּ קִיּוּמָא. רי''ש רָע. אִלֵּין אִתְהַפָּכוּ בְּאוּמָנוּתָא בִּישָׁא, עַד דְּנָפְלֵי אָדָם וְאִיתְּתֵיהּ.
הקו"ף לא יכול לעמוד, שאין לו רגליים, כמו שקוף לא יכול לעמוד לפני אדם.
השאלה היא האם הזוה"ק התכוון שהוגים את שם האות כשם החיה, או שמספיק שזה דומה.
והאם יש קשר בין חור המחט לחיה הקופצת?
והאם יש קשר להקפה? בעצם קוף המחט מקיף את החוט שעובר בו. ו@מוישה הביא את דברי המשנה על קרדום "נשבר מִקּוּפוֹ (או מִקּוֹפוֹ) - טהור", שהמשותף לקוף זה ולקוף המחט שהם מקיפים משהו אחר מכל הכיוונים.
 

שיילה

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
@חגי פאהן הדמיון לקוף המחט אינו בכתב לשוה"ק אלא בכתב יווני או כנעני שלטענתם הוא יצור האב שממנו התפתח הק' שלנו ואנו הרי יודעים שצורת האותיות הינה עליונה ואם כבר ההתפתחות היא הפוכה.
PhoenicianQ-01.png
 
נערך לאחרונה ב:

סוגרים שידוך

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
ברור שגם למתבאר בזוהר אינה ראיה מוכחת שהרי ניתן לפרש שהוא משום הדמיון.
ולגבי אם יש קשר להקפה. וכי יהיה לנו מזה ראיה על הניקוד?
 

טראכטער

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
השערה כזו מופיעה אצל אבן שושן, מעניין כמה ערך יש לה...
צפה בקובץ המצורף 522853
שהרי מקור שמות האותיות הוא למעלה בקודש הקדשים וד"ל
@חגי פאהן הדמיון לקוף המחט אינו בכתב לשוה"ק אלא בכתב יווני או כנעני שלטענתם הוא יצור האב שממנו התפתח הק' שלנו ואנו הרי יודעים שצורת האותיות הינה עליונה ואם כבר ההתפתחות היא הפוכה.
צפה בקובץ המצורף 523218
כפי שרימזו כמה מעלי, המעיין [אף באיזהו מקומן בתורת הנגלה, ועאכו"כ] מעט בזוה"ק ובכתבי האריז"ל, יעמוד מרעיד למראה רזין דאורייתא ורמזי רמזים הטמונים בצורת אותיות התורה, ועוד יותר מכך בשמותם.
על כן לא הייתי ממהר להסיק מסקנות על פי השערות שאינן נכונות בדבר מקור צורות ושמות כ"ב האותיות שבהן נברא העולם.
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עיצוב גרפי
אכן, עיין (בנגלה) שבת קד. 'אלף בינה גמול דלים' וגו'.
שם אלו דברי מוסר שהמציאו ילדים בבית המדרש כשהמלמד לא היה, כך כתוב שם.
כפי שרימזו כמה מעלי, המעיין [אף באיזהו מקומן בתורת הנגלה, ועאכו"כ] מעט בזוה"ק ובכתבי האריז"ל, יעמוד מרעיד למראה רזין דאורייתא ורמזי רמזים הטמונים בצורת אותיות התורה, ועוד יותר מכך בשמותם.
אין לי ספק שהקב"ה ברא את העולם בכ"ב אותיות, ותפסיקו לנסות להחזיר אותי בתשובה. אשמח אם תביא פה כמה מהמקורות שהזכרת, אולי מההקשר נוכל ללמוד משהו על שאלתי האם האות הי"ט היא קוֹף או קוּף.
@חגי פאהן הדמיון לקוף המחט אינו בכתב לשוה"ק אלא בכתב יווני או כנעני שלטענתם הוא יצור האב שממנו התפתח הק' שלנו ואנו הרי יודעים שצורת האותיות הינה עליונה ואם כבר ההתפתחות היא הפוכה.
א. ייתכן בהחלט שההתפתחות הפוכה. בספר יצירה מבואר שרק אחרי שאברהם חקר ועיין הרבה בכ"ב האותיות, נגלה אליו הקב"ה. והרי הכתב נברא בע"ש בין השמשות.
ב. הציור שהבאת אינו לא כנעני ולא יווני אלא עברי. וישנה מחלוקת בגמרא (סנהדרין כא:-כב.) האם לוחות הברית היו כתובים בכתב כזה ורק בימי עזרא התחילו בכתב אשורי הדומה לשלנו, או שהלוחות וספרו של משה היו כתובים אשורית, ורק בימי בית ראשון כשחטאו נשכח מהם הכתב וחזר בימי עזרא. כך או כך, הציור הזה בודאי דומה מאד לק' האשורית.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
שם אלו דברי מוסר שהמציאו ילדים בבית המדרש כשהמלמד לא היה, כך כתוב שם.
אם תעיין היטב תראה שאלו דרשות על צורת האותיות הקשורה לשמותיהן, ואכן אלה דברי מוסר, אך נא לא לזלזל ('שהמציאו ילדים'), כי חז"ל מעידים שאפילו בימי יהושע בן נון לא נאמרו כמותם!
 
נערך לאחרונה ב:

חגי פאהן

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עיצוב גרפי
עיינתי, ומבואר שם בדיוק כמו שכתבתי, שאלה האותיות היווניות: Φ φ המקבילות לק', ולידן ק' בכתב העברי (שהם מכנים פיניקי). גם באנגלית יש אות שמקבילה לק' והיא Q. אלא שהאירופאים חלשים בעיצורים, ולכן הם מבטאים אותה כמו K בדיוק, ואחריהם נגררו האשכנזים. רש"י לפני 950 שנה ורבינו הטור לפני כ-700 שנה עוד ידעו את ההבדל בין ק' וכ' (כפי שעולה מאו"ח סי' ס"א), אך כנראה מאוחר יותר הסביבה השפיעה וההבדל נשכח, ונשאר לאחינו הספרדים.
 

לוח אירועים וקורסים קרובים

למעלה