תלוי מה אתה רוצה לומר..איך כותבים?
לכאורה לא שייך שם דבר בדבר שכל מהותו היא פעולה.ברור שקביעות זה שם הדבר וקביעת זה הפעולה
בעברית החדשה זה ודאי כך. אך מתי הוחלה משמעות זו?'קביעה' - שם פעולה, 'קביעות' - שם עצם מופשט, ובמשקל זה בד"כ הוא משמש להביע תכונתו של בינוני פעול ('קביעות' היא תכונתו של ה'קבוע', 'דריכות' - תכונתו של ה'דרוך', 'צרידות' - תכונתו של ה'צרוד', 'צלילות' - תכונתו של ה'צלול' וכו').
איני חולק על כך שיש שם לתכונה/תואר כמו זריז-זריזות, הנזכר במשנה. אך לאחר חיפוש במהירות לא מצאתי את המילה 'בהילות' במקורותינו כי אם באחרונים (מבין מה שיש בתורת אמת זה נמצא בתוי"ט ובערוך השולחן), ועל כך שאלתי. מתי לראשונה נוצר קשר בין הפועל הסביל כ'בהול' ל'בהילות', צורה שלכאורה היתה עד אז רק שם פעולה או שם תכונה?אמנם כתבתי פעלים המשמשים בעברית החדשה כי הם נשלפו לי ברגע (וציינתי בינוני פעול, אבל למעשה לאו דווקא פעול אלא כל תואר בבינוני) אבל קח את 'בהילות' מן 'בהול', 'זריזות' מן 'זריז', 'קדרות' מן 'קודר', 'עצבות' מן 'עצוב' (או 'עָצֵב') ואפשר אפילו 'מינות' מן 'מין'.
הקשר אינו בין פועל סביל אלא בין תואר בינוני (תחילה כתבתי 'בינוני פעול' אבל במחשבה שניה ראיתי שלאו דווקא, אלא תואר בבינוני בכלל). ואכן, אין 'בהילות' במקרא, וגם לא 'צִדְקוּת' (תכונת ה'צדיק') ו'שפלות' (תכונת ה'שפל') ו'עקמימות' ו'עקשות' ו'ישרות', אבל באחרונים היא מצויה למכביר.מתי לראשונה נוצר קשר בין הפועל הסביל כ'בהול' ל'בהילות', צורה שלכאורה היתה עד אז רק שם פעולה או שם תכונה?
כדי לא לסבך אותך במושגים -לא הבנתי...
אולי טיפה להסביר המושגים של עצם מופשט ובינוני פעול היה מועיל לי מאוד.
א. שפלות, גבהות, עקשות ואכזריות יש במקרא. אבל זה לא הנושא, כי אלה שייכים לתואר.הקשר אינו בין פועל סביל אלא בין תואר בינוני (תחילה כתבתי 'בינוני פעול' אבל במחשבה שניה ראיתי שלאו דווקא, אלא תואר בבינוני בכלל). ואכן, אין 'בהילות' במקרא, וגם לא 'צִדְקוּת' (תכונת ה'צדיק') ו'שפלות' (תכונת ה'שפל') ו'עקמימות' ו'עקשות' ו'ישרות', אבל באחרונים היא מצויה למכביר.
לא הבנתי כוונתך ב'צורה שלכאורה היתה עד אז רק שם פעולה' - היכן מצאת משקל 'פְּעִילוּת' כשם פעולה? אמנם לא תמיד זה מבטא תכונה (כתבתי בהודעתי לעיל 'בדרך כלל', לא חד משמעי תמיד), ויש 'שליחה' שם פעולה, ו'שליחות' - שם עצם, שהיא תפקידו של השליח/שלוח, אבל אין 'שליחות' או 'קביעות' שם פעולה.
במחילת מר, יש הבדל משמעות בין שם עצם לבין שם פעולה - ואמנם ההבדל דק אבל קיים. נשיאות כפים, נשיאות חטא, קביעות - אין הכוונה לשם הפעולה אלא לשם העצם. יש פעמים ששם פעולה משמש גם כשם עצם (כגון: שמירה - אין 'שמירוּת') אבל כשיש לך גם צורת שם פעולה לחוד (נשיאה) וגם צורת שם עצם לחוד (נשיאות), כי אז חייב להיות הבדל משמעות בשימוש של שתי הצורות, ואם מערבבים ביניהן כי אז לכאורה זה שיבוש. שוב, זה דק - וכמו שיש מי שאינו מסוגל להבין מה בין אזהרה להזהרה כן בנידון דידן.א. שפלות, גבהות, עקשות ואכזריות יש במקרא. אבל זה לא הנושא, כי אלה שייכים לתואר.
ב. כתבתי למעלה - נשיאות כפיים (כתובות כד ב) = נשיאת כפיים. נשיאות חטא (יבמות פט ב) = נשיאת חטא (מל' "ולא תשאו עליו חטא"). גמילות חסדים = גמילת חסדים. קביעות עתים לתורה = קביעת עתים לתורה.
לכאורה יש להוכיח גם מברכות לה: "א''ל רב נחמן בר יצחק לרבא: אי קבע עלויה סעודתיה מאי? א''ל: לכשיבא אליהו ויאמר אי הויא קביעותא". כלומר האם שתיית יין נחשבת לקביעת סעודה המחייבת שלש ברכות. והנה השתמשו במילה "קביעותא".
לעניות דעתי יש כאן בלבול, משום ששורש ק.ב.ע עצמו משמעותו דבר קבוע ומתמשך ולא פעולה חד-פעמית.
המוציא מחבירו עליו הראיה. יש שתי סוגיות מקבילות (דהיינו אותה מימרא בדיוק), שבאחת מהן כתוב "נשיאת חטא" (ב"מ נו.) ובשניה "נשיאות חטא" (יבמות פט ב). ויש מקומות בש"ס שכתוב "נשיאת כפים" (לדוגמה תענית כו ב) ובמקומות אחרים "נשיאות כפים" (סוטה לח. שם כתוב "כה תברכו - בנשיאות כפים. אתה אומר בנשיאות כפים, או אינו אלא שלא בנשיאות כפים? נאמר כאן 'כה תברכו' ונאמר להלן 'וישא אהרן את ידיו אל העם ויברכם', מה להלן בנשיאות כפים אף כאן בנשיאות כפים". ואיזה שם עצם יש כאן?)במחילת מר, יש הבדל משמעות בין שם עצם לבין שם פעולה - ואמנם ההבדל דק אבל קיים. נשיאות כפים, נשיאות חטא, קביעות - אין הכוונה לשם הפעולה אלא לשם העצם. יש פעמים ששם פעולה משמש גם כשם עצם (כגון: שמירה - אין 'שמירוּת') אבל כשיש לך גם צורת שם פעולה לחוד (נשיאה) וגם צורת שם עצם לחוד (נשיאות), כי אז חייב להיות הבדל משמעות בשימוש של שתי הצורות, ואם מערבבים ביניהן כי אז לכאורה זה שיבוש. שוב, זה דק - וכמו שיש מי שאינו מסוגל להבין מה בין אזהרה להזהרה כן בנידון דידן.
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
2.04
כ"ג אדר ב'
השקה חגיגית
חדש בפרוג
קורס חדשנות AI ובינה מלאכותית
14 שיעורים מפוצצים תוכן על כלי הAI השונים ליצירת תמונות וויז'ואל, עריכת וידאו ומושן, כתיבה ורעיונות, אפיון ועיצוב אתרים ועוד המון!
ההרשמה נפתחה!
20.03
י' אדר ב'
פתיחת מסלול
עיצוב ואדריכלות פנים
מלגות גבוהות!
26.03
טז' אדר ב'
פתיחת מסלול
מאסטר בשיווק דיגיטלי
מלגות גבוהות!
8.05
ל' ניסן
פתיחת מסלול
אוטומציות עסקיות, בוטים והטמעת מערכות מידע
מלגות גבוהות!
9.05
א' אייר
ירושלמי?
יש לנו מלגה מטורפת עבורך! קורס במימון כמעט מלא!!
אוטומציות עסקיות, בוטים והטמעת מערכות מידע
ההרשמה בעיצומה
28.05
כ' אייר
פתיחת מסלול מורחב:
פיתוח ובניית אתרים
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קיט ב'
ט בַּמֶּה יְזַכֶּה נַּעַר אֶת אָרְחוֹ לִשְׁמֹר כִּדְבָרֶךָ:י בְּכָל לִבִּי דְרַשְׁתִּיךָ אַל תַּשְׁגֵּנִי מִמִּצְוֹתֶיךָ:יא בְּלִבִּי צָפַנְתִּי אִמְרָתֶךָ לְמַעַן לֹא אֶחֱטָא לָךְ:יב בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה לַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ:יג בִּשְׂפָתַי סִפַּרְתִּי כֹּל מִשְׁפְּטֵי פִיךָ:יד בְּדֶרֶךְ עֵדְוֹתֶיךָ שַׂשְׂתִּי כְּעַל כָּל הוֹן:טו בְּפִקֻּדֶיךָ אָשִׂיחָה וְאַבִּיטָה אֹרְחֹתֶיךָ:טז בְּחֻקֹּתֶיךָ אֶשְׁתַּעֲשָׁע לֹא אֶשְׁכַּח דְּבָרֶךָ: