צניעות- כן, חומר על צניעות במסלול עוקף ראקציה... יש לכן?

  • פותח הנושא XL
  • פורסם בתאריך

להקליד

משתמש פעיל
לא אחד שמתלהם ומחמיר
ולא שמקל מדאי ממוצע
- ומבין?
סליחה שאני מתערבת
אם אפשר רק קצת לעדן את המילים
אנחנו פה לא בוחנות את הרבנים ולא מחלקות להם ציונים
אין לנו רבנים שמתלהמים חלילה
וגם לא מקילים מדאי
ואין אצלינו רבנים שלא מבינים.
מתנצלת.
 

צעיר לימים

משתמש רשום
סליחה שאני מתערבת
אם אפשר רק קצת לעדן את המילים
אנחנו פה לא בוחנות את הרבנים ולא מחלקות להם ציונים
אין לנו רבנים שמתלהמים חלילה
וגם לא מקילים מדאי
ואין אצלינו רבנים שלא מבינים.
מתנצלת.
פעם הבאה אתבטא יותר בעדינות לרגישות שבכן.
 

בוקר מואר

משתמש מקצוען
מנסיון....
המסלול שהכי עוקף ראקציה הוא להביא את דברי ההלכה ואם יש שאלה בעניין לשאול רב ולהביא לבנות את פסק ההלכה יחד עם שם הפוסק.
זה הכי אוביקטיבי, הכי נשמע באוזני הבנות והכי חותך ומוריד את כל האומוציות בנושא.
משום מה בנושא זה שהוא נושא הלכתי לכל דבר ועניין יש כאלה שמדברים על 'רגשות ותחושות'... לא מזלזלת בהם חלילה וצריך לתת להם מקום אבל כמו שבהלכות שבת או הלכות בשר וחלב וכל נושא הלכתי אחר דעת ההלכה היא הקובעת ולא הרגשות או התחושות כך גם בעניין זה ( איך זה נשמע אם מישהו יגיד: את צריכה להרגיש אם זה מתאים לחכות שש שעות או פחות בין בשר וחלב או להרגיש האם זה בסדר לברור בשבת או לא).
אז למה בצניעות מדברים רק על: עם מי את רוצה להזדהות? מה מרגיש לך שאת לובשת כך וכך ( שוב, לא מזלזלת בזה, אבל חובה לשים דגש בראש ובראשונה על הנושא ההלכתי).
זה מה שיוצר את ההתנגדות ואת העיוותים בנושא וממילא את הראקציה.
כשזה מוגש בצורה הלכתית התלמידות לא מרגישות שזה דעה אישית של המורה אלא דעת ההלכה ופה לא יכול להיפתח דיון רגשי ואמוציונאלי.
( מה גם שלא לכולם יש 'רגש' או שלא ממש אכפת להם 'להיראות בנות מלך' מה לעשות...)
ואגב, בנות ונשים לא באמת מכירות את ההלכה מנסיון של לימוד משפחתי התחדשו הלכות רבות בסיסיות בעניין.

אבל הפתרון הוא עצמו הבעיה
רוב הנושאים היום שמציקים לבנות, הם לא הלכות.
אלא נטו רגש. נטו מקובלות. נטו נורמות פנים חרדיות.
ובהרבה מקרים- נטו הקצנות.

כך שהלכה היא לא הפתרון.
 

כובע הנזיר

משתמש מקצוען
אני באמצע לשמוע את ארבעים יום הלכות צניעות של הרבנית רות שמש.
להגיד שהשיעורים עוסקים בהלכה פסוקה? ממש ממש לא רק. יש שם הרבה תוספת של רגש יהודי ו"ראוי" ו"לא ראוי". מתאים מאוד מאוד למי שמחפשת אבל יוצר אנטי למי שלא. לא הייתי ממליצה לכל אחת.
בכלל העלה בי מחשבות לגבי ההיתכנות ללמד צניעות רק דרך הלכה פסוקה.
שלא כמו שנאמר למעלה, חייבים מידה מסוימת של "תחושה" בענייני צניעות. הן בנוגע ללבוש, הן לדיבור והן למערכות יחסים. אי אפשר להשוות להלכות בשר וחלב.
זו תחושה שאשה בריאה נולדת איתה וצריך רק לשמר. לרב פליסקין יש מאמר מאוד מיוחד על חינוך בנות לצניעות וזה עיקרו.
 

עוסית

משתמש צעיר
לא יודעת אם את שואלת בשביל עצמך
או בשביל תלמידות או משהו כזה....

אם בשביל עצמך
ממליצה לך בחום
להציץ לקו הזה: 0733834050
אם יש ריאקציה תתחילי עם שלוחה 7 בלבד
אחרי שתשמעי שם שוב ושוב סיפורים
מבטיחה לך שהריאקציה תיעלם לך כלא היתה!!!!!! בערבות!!!!

אם את שואלת בשביל תלמידות
אז אולי המחשבה שלי בענין תתרום קצת
קראתי באיזה ספר על חינוך ילדים של הרב שלנגר 'אוהל יעקב ולאה' [ספר מיוחד במינו]
שכשאנחנו רוצים להאהיב ערך או מצווה מסוימת על הילדים צריך להצליח לדבר אליהם דוקא לא מהמקום של המצפוני, כי המצפון והיכולת להעדיף את הטוב על הרע כי כך ציוה ה' עדיין לא מספיק מפותחת בגילאים צעירים.
לכן, הדרך היא להיכנס לעולם החוויות של הילד, ולנסות למצוא כיצד קיום המצוה תספק לו את הסיפוקים והמאוויים שהוא חולם עליהם בהתאם לגילו.
זו הסיבה גם שנותנים לילד ממתק כחיזוק על מצוה, ובגיל יותר גדול נותנים פרוטה וכו'. וכך אחרי שהילד מבין שהמצוות מביאות אותו אל הטוב בעולם הזה הוא מקבל חשק לקיים אותן, ובהמשך כשיגדל כבר יוטמעו בתוכו ויהיה בשל לקיים אותן לשם שמים [זה מה שקראתי בספר 'אוהל יעקב ולאה']
לכן, הייתי ממליצה לך דוקא אולי לבוא בדרך של מבצע, או פשוט לספר סיפורים על בנות/נשים שהתחזקו בצניעות וכיצד זכו לישועה והגשמת חלומות, וזו דרך מעולה לעקוף ריאקציה. [אגב, בקו הטלפוני שלעייל יש הרבה סיפורים חלקם עוצרי נשימה ממש... תדפדפי...]
אני אישית חושבת שלסיפורים על 'שכרה של צניעות' יכול להיות המון כח להשפיע ולעקוף ריאקציה...
שנזכה...
 

stars

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
חייבים מידה מסוימת של "תחושה" בענייני צניעות
מידה רחבה.
יצוין שיחסית לעיסוק הנרחב בנושא בדורות האחרונים, בספרות חז"ל כמעט שלא מוצאים יחס לנושא הצניעות, כפי שמוצאים בנושאים רחבים אחרים.
הסיבה לזה היא משום שמרבית ענייני הצניעות תלויים במנהג המקומות / נורמות חברתיות התלויות בענייני תחושה.
ובקצרה: מהותה של הצניעות היא סובייקטיבית ולא אובייקטיבית.

(כמובן שאין כוונתי שכל אחד יחליט לעשות כפי הנראה לו).

[למען הסר חשד: ההודעה נכתבה בחו"ל, קודם כניסת השבת]
 

להקליד

משתמש פעיל
לתועלת המתענינות הנוספות, מידע רלוונטי שקיבלתי באישי:
ישנה סידרה שכנראה עוסקת ממש בנקודה שחיפשת, היא נקראת "חיובי" (במשמעות הכפולה ולשון נופל על לשון - של "חיוביות" כהיפך מ"שליליות". ומצד שני "חיובי" - החיוב שלי).
בעלת הסידרה היא הגב' ליבי רוזנטל מבני ברק שהעבירה בתיכונים וסמינרים את הסדנאות האלו - למורות ולתלמידות.
הבנתי שלאחרונה היא גם מציעה את הסידרה כערכת שמע דרך הקו שלה,
אפשר להתעדכן ו\או ליצור איתה קשר דרך קו "סולמות" שהיא מפעילה,
במספר טלפון: 03-7158592
מעניין.
האשכול כל כך ישן
ובדיוק בימים האלה מתנהל שם בקו דיון ושיחות ועידה פעילות בנושא הזה בדיוק.
 

טילון

מהמשתמשים המובילים!
עריכה והפקת סרטים
אבל הפתרון הוא עצמו הבעיה
רוב הנושאים היום שמציקים לבנות, הם לא הלכות.
אלא נטו רגש. נטו מקובלות. נטו נורמות פנים חרדיות.
ובהרבה מקרים- נטו הקצנות.

כך שהלכה היא לא הפתרון.
בעצם כוונתך היא שאם היו עומדים רק על ההלכה לא היתה בעיה בתחום? (אשמח לתיקון אם טעיתי בפירוש)
מנסיוני זה לא כך.
באחת האולפנות שבה אני עובדת, כללי הלבוש נגזרים כמעט רק ממכללי ההלכה המינימליים, לא מעבר, ולמרות שהבנות רואות את עצמן מחויבות להלכה בתחומים אחרים, בתחום הזה יש בעיה.
בעיני זה אחד מהנסיונות העיקריים של הבנות בדור הזה (ואולי גם בדורות אחרים, אבל לא עליהם אני מדברת), וככל הנראה תמיד יהיו "משחקים" על הגבול.
במקרה כזה, אולי עדיף ש"המשחקים" יהיו על הגבול של הנורמות, ולא על הגבולות של ההלכה.
 

דדד

משתמש סופר מקצוען
צילום מקצועי
ישנה תוכנית מדהימה שהתחילה אם אני לא טועה בארה"ב, בשם "פנימי".
ייבאה אותה לארץ, שוב- מקווה שאני זוכרת נכון, אחת בשם פייגי זלצר, תחת השם "צפונות".
ממה שיצא לי לראות את החומרים- מדהימים!
מובנים, נעימים, לא מטיפים. מלאים קבלה והכלה.
יש חלק של השקפה, שהוא בעיניי גאוני. הכל לקוח מהמקורות, בלי שום "הרגשים" ו"ראויים",
ויש חלק של הלכה, שכולל הלכה בלבד ממש. (לדוג': לענין כיסוי הראש- מובאת שם ההלכה ואין שום כניסה למה נהוג בכל קהילה וכדו'. בנושאים אחרים, כמו- אורך חצאית וכו'- מובאת ההלכה בלבד.)
אולי ידעו כאן פרטים נוספים על זה.
 

שושן ורד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
לתועלת המתענינות הנוספות, מידע רלוונטי שקיבלתי באישי:
ישנה סידרה שכנראה עוסקת ממש בנקודה שחיפשת, היא נקראת "חיובי" (במשמעות הכפולה ולשון נופל על לשון - של "חיוביות" כהיפך מ"שליליות". ומצד שני "חיובי" - החיוב שלי).
בעלת הסידרה היא הגב' ליבי רוזנטל מבני ברק שהעבירה בתיכונים וסמינרים את הסדנאות האלו - למורות ולתלמידות.
הבנתי שלאחרונה היא גם מציעה את הסידרה כערכת שמע דרך הקו שלה,
אפשר להתעדכן ו\או ליצור איתה קשר דרך קו "סולמות" שהיא מפעילה,
במספר טלפון: 03-7158592


איך משיגים את הקוד לכניסה לשיחות?
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכב

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד שָׂמַחְתִּי בְּאֹמְרִים לִי בֵּית יְהוָה נֵלֵךְ:ב עֹמְדוֹת הָיוּ רַגְלֵינוּ בִּשְׁעָרַיִךְ יְרוּשָׁלִָם:ג יְרוּשָׁלִַם הַבְּנוּיָה כְּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָּהּ יַחְדָּו:ד שֶׁשָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהֹדוֹת לְשֵׁם יְהוָה:ה כִּי שָׁמָּה יָשְׁבוּ כִסְאוֹת לְמִשְׁפָּט כִּסְאוֹת לְבֵית דָּוִיד:ו שַׁאֲלוּ שְׁלוֹם יְרוּשָׁלִָם יִשְׁלָיוּ אֹהֲבָיִךְ:ז יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ שַׁלְוָה בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ:ח לְמַעַן אַחַי וְרֵעָי אֲדַבְּרָה נָּא שָׁלוֹם בָּךְ:ט לְמַעַן בֵּית יְהוָה אֱלֹהֵינוּ אֲבַקְשָׁה טוֹב לָךְ:
נקרא  22  פעמים

לוח מודעות

למעלה