מדריך צל מוטל אומברה ופנאומברה - מידע שימושי

טלי'ה

טלי'ה נחום
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
עריכה והפקת סרטים
דרך נעימה להעביר את השעות שנותרו ומאחלת לכולם שתרגישו טוב,

משתפת סיכום קצר מקורס תאורה ארוך בתחום סופר מסובך (ולכן ההסבר הזה נחמד) על הצל מוטל, הצורה והאורך שלו (צורה ואורך בהודעה הבאה כעת ממוקד ל-), הפיזור (רמת קושי בצל)
יש כאן מאיירים/ות שכבר יודעים כל המובא להלן ומיישמים אפילו בקומיקס וזה מרגש ומעורר שאיפות.


הצל המוטל שלנו זה בעצם צל שנוצר כתוצאה מחסימת האור על גבי משטח, על ידי האובייקט.

Screenshot_20200729-110139_YouTube.jpg


צורת הצל, גודלו, הכיוון ורמת הקושי תלויים במיקום (מרחק) האור, בעוצמתו ובסוג האור.

Screenshot_20200729-110130_YouTube.jpg


אז מה זה אומברה? אומברה זה חסימה מוחלטת של האור על גבי המשטח כתוצאה מפגיעה של מקור אור ישיר על האובייקט. האומברה היא צל כהה וחזק בעל קצוות חדים כי נוצרת כתוצאה של חסימה מוחלטת (ולא חלקית) של קרני האור על ידי האובייקט. למקור אור ישר, קרני אור מקבילות אחת לשניה, קצת כמו מטריה שחוסמת שטף טיפות גשם.

Screenshot_20200729-110114_YouTube.jpg


דוגמא למקור אור ישר, מקרן שקופיות: גודל הצל לא ישתנה כלל כשנרחיק את מקור האור:
Screenshot_20200729-110055_YouTube.jpg


באור נקודתי קיימת חסימה חלקית של מקור האור שיוצרת לנו צל שלא זהה בגטדחו לאןבייקט כי אגדול ממנו, דוגמא ראשונה זה פוינט לייט (לא ברור לי תרגום). קרני האור מתפזרים בצורה לא מקבילה אלא רדיאלית, מעגלית. הן פוגעות באובייקט בקו אחכסוני וחא ישר. התוצאה היא צל גדול מהאובייקט, צל חד ללא ריכוך עדייןScreenshot_20200729-110047_YouTube.jpg
דוגמא למקור אור נקודתי, אור שיוצא ממקור קטן כמו פנס בפלאפון
Screenshot_20200729-110040_YouTube.jpg


אז באיזה סוג תאורה נקבל פיזור וריכוך של קצוות הצל הנקרא גם פנאומברה?
בתאורה שקרני האור יוצאות ממנה מכמה מקומות ואינן מקבילות כמו מנורה רגילה ומנורת נאון (מעטה הזכוכית גורם לפיזור האור וככל שיותר אטום כך גובר הפיזור, כמו במטריית הצלמים הלבנה):


Screenshot_20200729-110024_YouTube.jpg



צל האומברה מיקומו על המשטח במקום שנחסם לגמריי על ידי האובייקט. הפנאומברה נמצאת בקצוות האומברה וזה מקום על המשטח שאם נמלה היתה עומדת עליו היא היתה רואה חלק ממקור האור אבל לא את כולו. אם הנמלה במיקום בו רואה את כל האור זה אומר שהיא יצאה לגמריי מתחום הצל. אם אינה רואה אור כלל זה אומר שהיא נמצאת בתחום האומברה הואובייקט שבינה לבין האור חוסם לחלוטין את מקור האור מעיניה הנמליות

בואו נקח לדוגמא כעת מנורת שולחן, שימו לב לגבולות הצל המרוככים ולעובדה שהצל גדול מהאובייקט המקורי

Screenshot_20200729-110017_YouTube.jpg



דוגמא נוספת היא מקרני השמש. ככל שהאובייקט רחוק מהמשטח עליו מוטל הצל, כך הריכוך בצל יהיה גדול יותר (הפנאומברה תגדל והאומברה תקטן), כמו בדוגמא מעלי העץ.

Screenshot_20200729-105953_YouTube.jpg


כשהשמש מאירה לנו דרך העצים ביער/חורש, נקבל כמה מצבים מעניינים. הדבר הראשון שטוב לזכור (ו'הוא הדין' גם לגבי אנשים העומדים בפתח מערה או חדר כשקיים מקור אור אחד שנמצא מאחוריהם)
זה שהצל יתכנס לנקודות מגוז על קו האופק המשוער בדוגמא לפי גובה עיניים של אדם ממוצע:

Screenshot_20200729-105152_YouTube.jpg


הדבר הבא שנתבונן בו הוא ההבדל בחדות צילי (צללי?) העצים. מדוע חלקם קשים וחלקם רכים? נחזור לנמלה. המיקום בו אינה רואה אור כלל הוא אומברה וקשה כהה וחד. המיקום בו רואה חלק מהשמש הוא פנאומברה ומרוכך יעני חצי צל. המיקום בו שוזפת את עיניה בשמש ורואה את כולה יהיה מיקום של אור מוחלט ללא צל כלל:

המשך ...
 

טלי'ה

טלי'ה נחום
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
עריכה והפקת סרטים
סיכום:
1. אור מוטל על ידי מקור תאורה ישר עם קרני אור מקבילות יצור צל חזק חד שזהה לגודל האובייקט. צל זה נקרא אומברה ונוצר כתוצאה מחסימה מוחלטת של מקור האור
2. צל מוטל מאור נקודתי גם נקרא אומברה אך מכיוון שהקרניים רדיאליות הצל יהיה גדול מהאובייקט וישתנה בגודלו בעת הזזת מיקום האובייקט, האור והקיר
3. באופן כללי לרוב הצללים יש גם אומברה ( צל מוחלט) ופנאומברה צל חלקי מרוכך ומפוזר.
4. לצל שמוטל ממקור אור השמש תמיד יהיה פנאומברה
4. לספוטלייטים יהיה פנאומברה כתוצאה מהשימוש בעדשה או צמצם
Screenshot_20200729-105841_YouTube.jpg

מקור: אלחנדרו גרסיה, פיזיקאי. מתוך קורס פיזיקה לאנימטורים.Alejandro Garcia
 

טלי'ה

טלי'ה נחום
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
עריכה והפקת סרטים
מי שהצליח להגיע עד לפה- שאפו.. 770 נקודות :)

זה טוב למי שבוחר להתעמק. אשתדל להעלות דברים יותר שימושיים וקלילים להבא. פשוט נתקלתי בזה השבוע, טרי טרי :rolleyes: :)
 

סטודיו פלאש

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עריכה והפקת סרטים
טליה, את הולכת להיות המורה הבאה של פרוג ...
איזה סבלנות ללמד, כל הכבוד!!
(מענין לקרוא אבל אין זמן, אולי בהזדמנות אעשה את זה)
תודה על ההדרכה!
 

טלי'ה

טלי'ה נחום
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
עריכה והפקת סרטים
טליה, את הולכת להיות המורה הבאה של פרוג ...
איזה סבלנות ללמד, כל הכבוד!!
(מענין לקרוא אבל אין זמן, אולי בהזדמנות אעשה את זה)
תודה על ההדרכה!


מי שמדברת.. אני מעריצה מספר אחת שלך...! עוקבת פארדביקות אחרי לוגואים של כולם למרות שזה רחוק שנות אור מהתחום עניין שלי רק בגללך והעבודות המאלפות (מלשון אולפנא ולימוד) והמיוחדות שלך.
 

סטודיו פלאש

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עריכה והפקת סרטים
מי שמדברת.. אני מעריצה מספר אחת שלך...! עוקבת פארדביקות אחרי לוגואים של כולם למרות שזה רחוק שנות אור מהתחום עניין שלי רק בגללך והעבודות המאלפות (מלשון אולפנא ולימוד) והמיוחדות שלך.
ואואו, הגזמת! :eek:
תודה רבה, ממש הוחמאתי, תזכי למצוות!
 

טלי'ה

טלי'ה נחום
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
עריכה והפקת סרטים
קצר וממןקד ז
הסבר נפלא, ברור, קצר וממוקד
תודה רבה

מצרפת את המלצתי :)

קצר וממוקד זה לא תחום חזק שלי..
:)

אבל לפעמים טוב לדעת עקרון מסויים על בוריו כדי שבביצוע עצמו משהו מכל זה יבוא ליידי ביטוי (ותמיד יש פער בין הידע לביצוע)

ולפעמים זה פשוט הגזמה טיפה חחח. לדוגמא. קראתי פעם על עוצמת וכיוון השתקפות על חלקי העין כדי לצייר תעין נכון----- זה תחום שרלוונטי לקרימינולוגיה לא לאיור..וזה טיפה הגזמה ולא צריך להגזים .. כמו לשים בגד ארוך מדיי זה רק מסרבל תחיים ואין שום עניין בבד העודף.

בפרוג זה הפוך. נותנים מידע מרוכז ממוקד ושימושי, לא מתפזרים ככה. אבל כן נותנים טעימה מהרבה מושגים ואפשר אחרכ לחפש וללמוד עוד. (כשיודעים שהמושג קיים בכלל) אז להבא אשתדל להביא דברים טיפה יותר רלוונטיים וממוקדים :)
 

טלי'ה

טלי'ה נחום
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
עריכה והפקת סרטים
ואואו, הגזמת! :eek:
תודה רבה, ממש הוחמאתי, תזכי למצוות!


רציתי חהגיד שבאופן מיוחד הפורום שלכם ממש נעים...אין שם בכלל תחושה של היררכיה על אף שיש שם חבר'ה ותיקים ומנוסים מאד אתם מוכנים להקשיב גם לללפלפית קטנה כמוני ולהתייחס למה שמעלה.. וככה אתם מרשים לי לחפור על x-sheet וכל מיני שטויות שרלוונטי רק לאנימציות של פעם ולתחום מאד מסויים שדיי עבר מהעולם.. ובתחום אנימציה נראה לי שיש פחות כח אדם כי זה פשוט קשה ומצריך השקעה אחרת לגמריי. רק תראי כל כמה זמן עולה אנימציה לעומת ציורים והדמיות של תמונה בודדת .. בעלי טוען שאנימטור צריך להשקיע באנימציה טובה פי 800 מצייר תותח כי על מנת ליצור תתנועה המשכנעת זה תמיד קשה יותר מכל תמונה בודדת מורכבת ככל שתהיה.. כי חפץ מוגדר לפי איך שזז לא איך שנראה בתחום שלכם וזה מצריך ידע ודיוק ושעות על גבי שעות של עבודה וליטוש (עיין ערך תמחור חחח)..כמובן שיחד עם זה לציירים יש המון מה לתרום לאנימציה גם לתלת.. והלוואי שיהיה שיתוף פעולה בין 2 הפורומים האלה זה יכול להיות נפלא

ולא רק אני חושבת שאת מדהימה (גם ביחס הטוב), כולם חושבים. ויש סיבה טובה וזה מעורר רצון להשקיע גם :)
 

מציירת לילדים

משתמש סופר מקצוען
איור וציור מקצועי
התאוריה הרחבה היא בסיס חשוב שיש ללמוד ולהבין לעומק.
למעשה- כשמתייחסים לתאורה של חפץ חשוב לדעת לזהות ולהגדיר את סוג התאורה
ולפי זה לתת את הטונים הנכונים לציור.
זה משהו שכדאי לנסות לבד עם מנורה וחפץ לבן מט. (כדור וקוביה קלקר, גליל טישו וכד')
להבין למעשה את ההגדרות המצורפות.

ידע אמיתי יכול להיות שגור בע"פ ממש בלי ללכת לבדוק כל פעם מחדש.
בקצרה ממש- מן הבהיר אל הכהה:
אור
1. בליק (השתקפות מקור אור)
2. אור עצמי
3. חצי אור
צל
1. רפלקס ('צל מלוכלך', השתקפות של אור חוזר)
2. צל עצמי
3. שבר צורה
4. צל נופל- הכי כהה!
תאורה בקצרה.jpg
 

טלי'ה

טלי'ה נחום
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
עריכה והפקת סרטים
ערכים נכונים סופר חשוב.. בצל הנופל עצמו יש את חלק האוקלוזון ידידנו היקר.. והוא החלק הכי כהה כי האור לא נכנס לשם
אז אם יש לי קופסא שחורה שניצבת על גבי דף לבן, הערך הכי כהה בתמונה יהיה הצל שממש מתחת לקופסא למרות שזה לכאורה משטח לבן והקופסא שחורה

בפנים שלנו האוקלוזן נמצא בפינות הפה ובאף בחלק העליון של הנחיריים (לא כל הנחיר באוקלוזון,) אם התאורה מגיעה מלמעלה. אז אם רוצים להגדיר את הפה במעט קווים תמיד נצייר תפינות כי זה מה שהכי מגדיר תצורה.
אהבתי מאד שחילקת תשמונה ערכים לשתי קבוצות ברורות. באמת תמיד צריך לזכור שקבוצת האור לא תתערבב עם קבוצת הצל כי אז מקבלים תמונה לא הגיוניתתודה על שיתוף חשוב מאד..

מגיע בהחלט שרשור חדש ל8 ערכי אור ואשמח אם תפתחי ונרחיב על כל ערך שיהיה מסודר ונגיש :)

הבאת דוגמא מעולה.
 

רות הכטמן

משתמש פעיל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
שאני אבין... כשצובעים, אחרי הצבע הבסיסימוסיפים לאור 2 שכבות ולצל 3 שכבות?
 

מציירת לילדים

משתמש סופר מקצוען
איור וציור מקצועי
זה לא שמוסיפים אוטומטי. לפי שכבות.
כאשר נותנים תאורה צריך להוסיף מתוך הבנה מה סוג האור \ צל , מה שמו ולמה הוא נמצא דווקא פה.
את כל זה אפשר לתת גם בשכבה אחת.
הכי טוב להבין את הענין בעבודה מסיבית בעפרון. לעבוד על טונים נקיים.
אח"כ לעבור לצבע זה כבר נושא שלם בפני עצמו.
נושא כ"כ מבלבל, שצריך להיאחז חזק בידע הבסיסי שלב שלב.
אפשר לסמן מעל האיור בשחור לבן אזורי צל ואור ולעבוד עם הצבע לפיו.
זה נושא שכדאי מאוד לתרגל. כל הזמן לומדים עוד.
הרבה הצלחה
 

אנאל- ציור עם לב

כי לגעת בנפש- זו אומנות!
מנוי פרימיום
מרצה בבית פרוג
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
מעניין, מאיפה למדת את זה? מאיפה ההדרכה?
 

טלי'ה

טלי'ה נחום
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
עריכה והפקת סרטים
יש פיזיקאי מרצה לאנימטורים בדרימווארק. הוא עשה פעם קורס בתשלום לאנימטורים שכולל המון דברים שגם בלימודי אנימציה קשה להגיע לזה לבד

לאחרונה הקורסים שלו נפתחו ועכשיו הוא גם ביו טיוב

קוראים לו אלחנדרו גרסיה
Alejandro Garcia
כשיש סרטון שלו שמתאים לחלוטין לקהלנו שליט"א אני מעלה לכאן. הקורס תאורה שלו כולל 4 סרטים, 3 ראשונים מתוכם בסדר. יו טיוב מתריע כשיש סרטון עם תוכן לא מתאים לילדים

הוא אחד המורים הכי טובים כי זה פשוט המדע מאחורי הציור או התנועה (הוא לא יודע לצייר או להנפיש!) וגורם לי להבין דברים. חוץ ממנו יש לי גישה ליודמי ולפלורסייט דרך העבודה של בעלי וגם שם המון קורסים משתדלת לעשות אחד לשבוע. יש ביו טיוב המון ציירים שמציירים תוכן צנוע (נופים או בעלי חיים או ילדים) וגם מהם לומדת. כשרואה משהו מתאים משתדלת לשתף כי גם אתם משתפים ומקדישים מזמנכם כדי להסביר תהליכים וזה בשבילי יעיל אז מנסה לתת חומר בחזרה. בביצוע עוד אין לי מה לתת אז לפחות מה שמידע שימושי משתפת ומקווה שמועיל לפחות חלקית.
 

מציירת לילדים

משתמש סופר מקצוען
איור וציור מקצועי
מאוד מעמיק ויסודי ללמוד ככה מהרמה הפיזית- פיזיקאית של הדברים. להבין מה קורה זה חשוב מאוד.
המושג אוקולזון, לדוגמה, היה חידוש מעניין. יישר כח.
רק צריך לשים לב - לפעמים (ולא אצל כולם) מרוב עצים לא רואים את היער.
כלומר.
במיוחד בשלב התחלת הלימוד, לפני שיש תיק ביצועים עשיר- אם לומדים כ"כ הרבה חוקים מורכבים
ניתן להבחין בתופעה של קושי מהותי 'להוריד' את הידע הזה לעולם המעשה ולהחיל אותו על ציור. על הדף.
לכן מומלץ מה שעושים בלימודי ציור קלאסי (אקדמאי- כאן בארץ אצל אמונה שץ ועוד תלמידות של גדי פולק)
הדבר הכי 'קשה!' כי הוא הכי מעשי: (דורש עבודה פעילה ולא צפיה פסיבית יחסית.)
לעבוד עם מנורה. חפצים לבן מט.
להזיז. להבין. לקרוא לכל דבר בשמו.
זה צל נופל. אם אזיז את מקור האור - גם הוא יזוז. לאן?
איפה בליק? איפה שבר צורה?
ההמלצה היא במקביל להשקעה יסודית לא לשכוח לא לזנוח לרדת לרמה המעשית.
(גם בלימודים אלו היו שיעורי תיאוריה. אבל האתגר הגדול היה לבצע)
EX-Z358361.JPG
EX-Z358439.JPG
EX-Z358465.JPG
EX-Z358468.JPG
EX-Z358521.JPG
 

טלי'ה

טלי'ה נחום
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
עריכה והפקת סרטים
שיתופים מעולים יש לך.. אני לומדת גם ציור אקדמאי אצל מורה פרטית (בלי גזענות ;) רוסיה) והם מובילים באקדמיה בתחום הציור. יכולה להגיד לך שזה סופר קשה לי אבל כמו שאמרת, ממש מועיל. ניסיתי להביא משהו שלא למדנו כבר בפרוג

נכון קיים אצלי פער עצום בין הביצוע שזה העיקר, לידע שזה אמצעי, אבל ככה אני ניגשת לנושאים, מנסה להבין כדי שהתרגול יהיה איכותי ולא כמותי וכשמשהו מסייע לי משתפת. בנוגע לצורות שהבאת כתבתי בעבר על 5 צורות הצל שמהן בנויות הצורות צל על כל צורה אבל השרשור בפורום אחר ונראה לי שהפורום סגור. אעלה בשרשור נפרד ואשמח אם תעזרי גם עם הדגמות כמו שהבאת זה נהדר ומחכים מאד!

זה נכון שצריך להתמקד במידע הכי רלוונטי לתרגול, מבטיחה לך שצמצמתי.. בהתחלה תכננתי להכניס נוסחא מטריגו לחישובי גובה לפי אורך הצל המוטל (הרי זה משולש ישר זוית). בתאורה עצמה יש המון נושאים של שבירת אור, השתקפות, פיזור וכו שמאד חשוב להבנת צבעים ופרספקטיבה אווירית :)

ה' יעזור לי. אני למדתי איור כדי להגיע לאנימציה, לא כעניין בפני עצמו ובאנימציה צריך לדעת ממש טוב דברים אחרת התוצאה לא אמינה. בע"ה מתחילה אוטוטו תלימודי הנפשה..
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ר'

קנג רְאֵה עָנְיִי וְחַלְּצֵנִי כִּי תוֹרָתְךָ לֹא שָׁכָחְתִּי:קנד רִיבָה רִיבִי וּגְאָלֵנִי לְאִמְרָתְךָ חַיֵּנִי:קנה רָחוֹק מֵרְשָׁעִים יְשׁוּעָה כִּי חֻקֶּיךָ לֹא דָרָשׁוּ:קנו רַחֲמֶיךָ רַבִּים יְהוָה כְּמִשְׁפָּטֶיךָ חַיֵּנִי:קנז רַבִּים רֹדְפַי וְצָרָי מֵעֵדְוֹתֶיךָ לֹא נָטִיתִי:קנח רָאִיתִי בֹגְדִים וָאֶתְקוֹטָטָה אֲשֶׁר אִמְרָתְךָ לֹא שָׁמָרוּ:קנט רְאֵה כִּי פִקּוּדֶיךָ אָהָבְתִּי יְהוָה כְּחַסְדְּךָ חַיֵּנִי:קס רֹאשׁ דְּבָרְךָ אֱמֶת וּלְעוֹלָם כָּל מִשְׁפַּט צִדְקֶךָ:
נקרא  1  פעמים

לוח מודעות

למעלה