דרך נעימה להעביר את השעות שנותרו ומאחלת לכולם שתרגישו טוב,
משתפת סיכום קצר מקורס תאורה ארוך בתחום סופר מסובך (ולכן ההסבר הזה נחמד) על הצל מוטל, הצורה והאורך שלו (צורה ואורך בהודעה הבאה כעת ממוקד ל-), הפיזור (רמת קושי בצל)
יש כאן מאיירים/ות שכבר יודעים כל המובא להלן ומיישמים אפילו בקומיקס וזה מרגש ומעורר שאיפות.
הצל המוטל שלנו זה בעצם צל שנוצר כתוצאה מחסימת האור על גבי משטח, על ידי האובייקט.
צורת הצל, גודלו, הכיוון ורמת הקושי תלויים במיקום (מרחק) האור, בעוצמתו ובסוג האור.
אז מה זה אומברה? אומברה זה חסימה מוחלטת של האור על גבי המשטח כתוצאה מפגיעה של מקור אור ישיר על האובייקט. האומברה היא צל כהה וחזק בעל קצוות חדים כי נוצרת כתוצאה של חסימה מוחלטת (ולא חלקית) של קרני האור על ידי האובייקט. למקור אור ישר, קרני אור מקבילות אחת לשניה, קצת כמו מטריה שחוסמת שטף טיפות גשם.
דוגמא למקור אור ישר, מקרן שקופיות: גודל הצל לא ישתנה כלל כשנרחיק את מקור האור:
באור נקודתי קיימת חסימה חלקית של מקור האור שיוצרת לנו צל שלא זהה בגטדחו לאןבייקט כי אגדול ממנו, דוגמא ראשונה זה פוינט לייט (לא ברור לי תרגום). קרני האור מתפזרים בצורה לא מקבילה אלא רדיאלית, מעגלית. הן פוגעות באובייקט בקו אחכסוני וחא ישר. התוצאה היא צל גדול מהאובייקט, צל חד ללא ריכוך עדיין
דוגמא למקור אור נקודתי, אור שיוצא ממקור קטן כמו פנס בפלאפון
אז באיזה סוג תאורה נקבל פיזור וריכוך של קצוות הצל הנקרא גם פנאומברה?
בתאורה שקרני האור יוצאות ממנה מכמה מקומות ואינן מקבילות כמו מנורה רגילה ומנורת נאון (מעטה הזכוכית גורם לפיזור האור וככל שיותר אטום כך גובר הפיזור, כמו במטריית הצלמים הלבנה):
צל האומברה מיקומו על המשטח במקום שנחסם לגמריי על ידי האובייקט. הפנאומברה נמצאת בקצוות האומברה וזה מקום על המשטח שאם נמלה היתה עומדת עליו היא היתה רואה חלק ממקור האור אבל לא את כולו. אם הנמלה במיקום בו רואה את כל האור זה אומר שהיא יצאה לגמריי מתחום הצל. אם אינה רואה אור כלל זה אומר שהיא נמצאת בתחום האומברה הואובייקט שבינה לבין האור חוסם לחלוטין את מקור האור מעיניה הנמליות
בואו נקח לדוגמא כעת מנורת שולחן, שימו לב לגבולות הצל המרוככים ולעובדה שהצל גדול מהאובייקט המקורי
דוגמא נוספת היא מקרני השמש. ככל שהאובייקט רחוק מהמשטח עליו מוטל הצל, כך הריכוך בצל יהיה גדול יותר (הפנאומברה תגדל והאומברה תקטן), כמו בדוגמא מעלי העץ.
כשהשמש מאירה לנו דרך העצים ביער/חורש, נקבל כמה מצבים מעניינים. הדבר הראשון שטוב לזכור (ו'הוא הדין' גם לגבי אנשים העומדים בפתח מערה או חדר כשקיים מקור אור אחד שנמצא מאחוריהם)
זה שהצל יתכנס לנקודות מגוז על קו האופק המשוער בדוגמא לפי גובה עיניים של אדם ממוצע:
הדבר הבא שנתבונן בו הוא ההבדל בחדות צילי (צללי?) העצים. מדוע חלקם קשים וחלקם רכים? נחזור לנמלה. המיקום בו אינה רואה אור כלל הוא אומברה וקשה כהה וחד. המיקום בו רואה חלק מהשמש הוא פנאומברה ומרוכך יעני חצי צל. המיקום בו שוזפת את עיניה בשמש ורואה את כולה יהיה מיקום של אור מוחלט ללא צל כלל:
המשך ...
משתפת סיכום קצר מקורס תאורה ארוך בתחום סופר מסובך (ולכן ההסבר הזה נחמד) על הצל מוטל, הצורה והאורך שלו (צורה ואורך בהודעה הבאה כעת ממוקד ל-), הפיזור (רמת קושי בצל)
יש כאן מאיירים/ות שכבר יודעים כל המובא להלן ומיישמים אפילו בקומיקס וזה מרגש ומעורר שאיפות.
הצל המוטל שלנו זה בעצם צל שנוצר כתוצאה מחסימת האור על גבי משטח, על ידי האובייקט.
צורת הצל, גודלו, הכיוון ורמת הקושי תלויים במיקום (מרחק) האור, בעוצמתו ובסוג האור.
אז מה זה אומברה? אומברה זה חסימה מוחלטת של האור על גבי המשטח כתוצאה מפגיעה של מקור אור ישיר על האובייקט. האומברה היא צל כהה וחזק בעל קצוות חדים כי נוצרת כתוצאה של חסימה מוחלטת (ולא חלקית) של קרני האור על ידי האובייקט. למקור אור ישר, קרני אור מקבילות אחת לשניה, קצת כמו מטריה שחוסמת שטף טיפות גשם.
דוגמא למקור אור ישר, מקרן שקופיות: גודל הצל לא ישתנה כלל כשנרחיק את מקור האור:
באור נקודתי קיימת חסימה חלקית של מקור האור שיוצרת לנו צל שלא זהה בגטדחו לאןבייקט כי אגדול ממנו, דוגמא ראשונה זה פוינט לייט (לא ברור לי תרגום). קרני האור מתפזרים בצורה לא מקבילה אלא רדיאלית, מעגלית. הן פוגעות באובייקט בקו אחכסוני וחא ישר. התוצאה היא צל גדול מהאובייקט, צל חד ללא ריכוך עדיין
דוגמא למקור אור נקודתי, אור שיוצא ממקור קטן כמו פנס בפלאפון
אז באיזה סוג תאורה נקבל פיזור וריכוך של קצוות הצל הנקרא גם פנאומברה?
בתאורה שקרני האור יוצאות ממנה מכמה מקומות ואינן מקבילות כמו מנורה רגילה ומנורת נאון (מעטה הזכוכית גורם לפיזור האור וככל שיותר אטום כך גובר הפיזור, כמו במטריית הצלמים הלבנה):
צל האומברה מיקומו על המשטח במקום שנחסם לגמריי על ידי האובייקט. הפנאומברה נמצאת בקצוות האומברה וזה מקום על המשטח שאם נמלה היתה עומדת עליו היא היתה רואה חלק ממקור האור אבל לא את כולו. אם הנמלה במיקום בו רואה את כל האור זה אומר שהיא יצאה לגמריי מתחום הצל. אם אינה רואה אור כלל זה אומר שהיא נמצאת בתחום האומברה הואובייקט שבינה לבין האור חוסם לחלוטין את מקור האור מעיניה הנמליות
בואו נקח לדוגמא כעת מנורת שולחן, שימו לב לגבולות הצל המרוככים ולעובדה שהצל גדול מהאובייקט המקורי
דוגמא נוספת היא מקרני השמש. ככל שהאובייקט רחוק מהמשטח עליו מוטל הצל, כך הריכוך בצל יהיה גדול יותר (הפנאומברה תגדל והאומברה תקטן), כמו בדוגמא מעלי העץ.
כשהשמש מאירה לנו דרך העצים ביער/חורש, נקבל כמה מצבים מעניינים. הדבר הראשון שטוב לזכור (ו'הוא הדין' גם לגבי אנשים העומדים בפתח מערה או חדר כשקיים מקור אור אחד שנמצא מאחוריהם)
זה שהצל יתכנס לנקודות מגוז על קו האופק המשוער בדוגמא לפי גובה עיניים של אדם ממוצע:
הדבר הבא שנתבונן בו הוא ההבדל בחדות צילי (צללי?) העצים. מדוע חלקם קשים וחלקם רכים? נחזור לנמלה. המיקום בו אינה רואה אור כלל הוא אומברה וקשה כהה וחד. המיקום בו רואה חלק מהשמש הוא פנאומברה ומרוכך יעני חצי צל. המיקום בו שוזפת את עיניה בשמש ורואה את כולה יהיה מיקום של אור מוחלט ללא צל כלל:
המשך ...