פתיחת תיק עוסק פטור, לאן צריך לפנות?

apple

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
אני מעוניינת להתחיל לעבוד באופן רשמי וחוקי. לאן אני צריכה לפנות ע"מ להיות עוסק פטור? איזה מסמכים צריך וכו'.
אודה מאוד למי שיוכל להדריך אותי בנושא.
תודה רבה.
 

נוי

משתמש סופר מקצוען
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
אם את טיפוס ששונא טפסים ומפחדת להאבד בסבך הביורוקרטיה, פני ליועץ/ת מס טוב. הוא יעשה את העבודה, ואת תשלמי.
-יש לי יועצת מס נהדרת, שעושה לי שרות מעל ומעבר. לא הכי זולה בשוק, אבל שווה כל שקל.- יעידו ההחזרים מהביטו"ל ומרשויות המס.
יש כאלה שעובדים לבד. טיפוסים חרוצים ודקדקניים שנהנים לחסוך כסף ולא מאמץ. (עניין של שיקול ואופי) אבל להגיש תיק בסוף שנה הם זקוקים ליועץ מס בכל מקרה.
 

פוס

משתמש מקצוען
D I G I T A L
תהליך הרישום כולל את הצעדים הבאים:

-פתיחת תיק עוסק פטור במע"מ וקבלת מספר עוסק פטור שהוא מספר תעודת הזהות.
-פתיחת תיק עצמאי ברשות המסים בישראל, וכאשר יש כוונה להעסיק עובדים - גם פתיחת תיק ניכויים ברשות המסים.
-פתיחת תיק במוסד לביטוח לאומי.
הרישום הוא חד-פעמי וזהה במהותו לרישום של תחילת פעילות כעצמאי או חברה. ההבדל היחיד בתהליך רישומו של עוסק פטור הוא הגדרת הרישום במע"מ כ"עוסק פטור" ולא כעוסק מורשה.

נוסף על הליך הרישום ובמעמדו, רצוי גם להצטייד באישורים הבאים:
-אישור ניכוי מס במקור ממס הכנסה הקובע את האחוז של ניכוי מס במקור התקף לעוסק הפטור (אפשרי גם 0%). גופים ציבוריים, עמותות ועסקים גדולים מחויבים לנכות מס במקור מכל תשלום אשר משולם לספקים. ללא אישור זה, גופים אילו מנכים באופן אוטומטי 30% מסכום התשלום כניכוי מס.
-אישור על ניהול ספרים. אישור זה נדרש על-פי חוק עסקאות גופים ציבוריים, תשל"ח-1976, בעסקאות עם גופים מסוימים, כגון המדינה וחברות ציבוריות. ללא אישור זה גופים, המנויים בחוק לא יתקשרו עם העוסק הפטור.

על פעילותו השוטפת הוא מחויב לנהל ספרי הנהלת חשבונות ולדווח לרשויות בדרכים הבאות:
-על העוסק הפטור להוציא חשבוניות או קבלות ולשם כך עליו להצטייד בפנקס חשבוניות או קבלות שהוא יכול להדפיס בבית דפוס, או לרכוש בחנות כלי כתיבה.
-ניהול ספר תשלומים תקבולים במהלך השנה ורישום ההכנסות וההוצאות במהלך הפעילות השוטף. (הכנסות חודשיות למול הוצאות, יש לרשום את מספר הקבלה, וניתן לרכוש בחנויות לכלי כתיבה)
-חובת דיווח ותשלום מקדמה דו-חודשית למס הכנסה של אחוז מסוים מההכנסות בחודשיים שעברו (גם אם לא היו הכנסות באותן חודשיים, יש לדווח על הכנסה אפס). יש למלא את פנקס המקדמות (אותו מקבלים בתחילת השנה ממס הכנסה) אחת לחודשיים על פי ההכנסות. להפחית את הניכויים שהיו באותם החודשים ולשלם לפי האחוז שנקבע על ידי מס הכנסה, עד ל־15 בחודש.
-חובת דיווח ותשלום לביטוח הלאומי באמצעות מקדמה דו-חודשית קבועה, שנקבעת בשיערוך בזמן פתיחת התיק. (בביטוח הלאומי קיימות שתי מדרגות מס בלבד).
יש לציין כי הגדרת "עצמאי" במוסד לביטוח לאומי אינה חופפת להגדרת "עוסק פטור" במע"מ וישנם מצבים בהם עוסקים פטורים אינם נחשבים כעצמאים מבחינת המוסד לביטוח לאומי ואינם חייבים בדיווח דו חודשי על הכנסתם לביטוח הלאומי.

בסוף כל שנת מס, על העוסק הפטור לדווח את הדיווחים הבאים:
-דיווח חד-פעמי למע"מ על גובה מחזור העסקאות השנתי. יש למלא את גובה ההכנסה השנתי באישור שנשלח בדואר על ידי מע"מ, הדיווח הוא עד 31 בינואר של השנה הבאה. במקרה שגובה העסקאות חורג מהתקרה, העוסק יהפוך בשנה שלאחר מכן לעוסק מורשה על כל המשתמע מכך, או ישלם מע"מ על סכום העסקאות שמעל התקרה אם המחזור החורג הוא חד-פעמי. את הדיווח למע"מ יש לבצע עד לסוף ינואר.
-מילוי דוח שנתי של הכנסות והוצאות למס הכנסה. יש למלא את הטופס המיוחד לדיווח עם כל הנספחים הנדרשים. במידה והעוסק הפטור מועסק גם כשכיר, יש לכלול את האישורים על תשלומי השכר (טופסי 106). אם לעוסק הפטור יש בן או בת זוג, יש לכלול גם את הכנסות בן הזוג בדיווח למס הכנסה. דיווח זה יש לדווח עד סוף אפריל.
-פעם בחמש שנים יש לדווח על כל הרכוש שנצבר, על פי דרישת מס הכנסה (הצהרת הון).

מעבר לניהול ספרי החשבונות, העוסק הפטור חייב בשמירתם של המסמכים הנוגעים לפעילות העסק, קבלות, הוצאות, אישורי ניכוי מס, טופסי 106 במידה והעוסק הפטור עובד גם כשכיר, אישורי תרומות, אישורים על הפקדות לקופות גמל וקרנות השתלמות. העוסק הפטור (ככל בעל עסק הרשום כעצמאי במס הכנסה), מחויב בשמירת ספרי הנח"ש והמסמכים הנוגעים לפעילות העסק לתקופה של שבע שנים. מומלץ שלא לאחר בהגשת הדיווחים כדי שלא לשלם קנסות מיותרים.
עוסק פטור יכול לנהל את היבטי הדיווח הקשורים לרשויות המס בעצמו, לקבל ייעוץ והדרכה לגבי מילוי הדוח השנתי בלשכות של משרדי מס הכנסה ולהיעזר בחוברות ההדרכה המוצאות על ידי רשות המיסים מדי שנה. לעתים כדאי ורצוי להיוועץ ברואה חשבון או ביועץ מס במילוי הדיווח השנתי וההתנהלות הכללית. השימוש ביועץ מס כאיש מקצוע המתווך בין העוסק לבין שלטונות המס, יכול לייעל את ההתנהלות מול רשויות המס ומאפשר למצות את מלוא זכויות הנישום.

(ויקיפדיה)
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
אחד החברים כאן בפורום, miller שמו, הוא יועץ מס במקצועו. הוא מאד בקי ושולט בכל התחום, ובאופן אישי אני יכול להעיד שלי הוא עזר מאד. ממליץ בחום לפנות אליו.
 

אריה123

משתמש מקצוען
D I G I T A L
לדעתי חייבים לברר טוב טוב לפני שפותחים.
האם במקצוע שלך ניתן להיות עוסק פטור ? (לא בכל מקצוע אפשר)
האם עדיף להיות עוסק פטור, או אולי בכלל עמותה ?
איך להגיש את הצהרת ההון הראשונה והשניה ?
כמה ביטוח לאומי אני חייבת ?
כמה מס הכנסה אני חייבת ?


בכל מקרה, נראה לי שעדיף לגשת לייעוץ ולשלם כמה שקלים על הייועץ ועל כל המערכת של הפתיחה (זה חוסך המון כאב ראש) מאשר לעשות לבד ואח"כ לשלם קנסות וכדומה בסכומים הרבה יותר גדולים.
 

בת מרדכי

משתמש רשום
מה ההבדל בין עמותה לעוסק פטור? מי יכול להסביר באיזה מקרה מומלץ לפתוח עמותה / עוסק פטור / חברה וכד'?
 

תמנתי ווב דיזיין

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
UX UI
D I G I T A L
אני הלכתי בוקר אחד לרשות המס בכנפי נשרים, ונרשמתי גם במחלקת המסים, ואחר כך פתחתי תיק גם במחלקת מע"מ. בשעה אחת סידרתי הכל.
אחר כך רק הצטרכתי למלא טופס לביטוח לאומי רק קחי בחשבון שבמס הכנסה תצטרכי לשלם מראש אלא אם כן תשלחי מכתב הצהרה שהרווחים יהיו מתחת למינימום השכר במשק. וכנ"ל בביטוח לאומי - תצטרכי להתחיל לשלם ביטוח לאומי - 180 ש"ח בחודש. ייתכן והם יחייבו אותך גם על שנים קודמות אם תצהירי שהרווחת כפריילנסרית או משהו כזה.
 

תמנתי ווב דיזיין

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
UX UI
D I G I T A L
עמותה זה עסק שלא למטרות רווח בד"כ [כמו כוללים וישיבות]
עוסק פטור זה עוסק, שרווחיו מתחת ל 70000 ש"ח בשנה ואז הוא לא מחייב מע"מ ולא מוציא חשבוניות וגם לא יכול לקבל החזרי מע"מ על הוצאות.
 

יהודה מילר

מנהל פורום חשבונאות ומס
מנהל
מנוי פרימיום גולד
כדאי מאוד לפנות לייעוץ לפני שעושים מהלכים מהסוג הזה היות וההדרכה שמקבלים במשרדים השונים הנם מינימליים מאוד, ולא מקיפים לכל אחד ואחד.
 

לאה בלוי

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
אז סיבכת אותנו.
זה יכול להיות קשור לעוסק פטור, או מחייב שזה יהיה קשור?
ואם הסתדרתי עד היום לבד, בלי רואה חשבון, זה אומר שאסתדר גם הלאה, או שאני צריכה מאוד לפחד מביקורת של מס הכנסה שאולי תגיד שהפנקסים בלתי קבילים (לא יודעת, זה נשמע הכי מפחיד מתוך הרשימה הלא מובנת פה...)?
 

יהודה מילר

מנהל פורום חשבונאות ומס
מנהל
מנוי פרימיום גולד
נכתב ע"י ckuh;507201:
אז סיבכת אותנו.
זה יכול להיות קשור לעוסק פטור, או מחייב שזה יהיה קשור?
ואם הסתדרתי עד היום לבד, בלי רואה חשבון, זה אומר שאסתדר גם הלאה, או שאני צריכה מאוד לפחד מביקורת של מס הכנסה שאולי תגיד שהפנקסים בלתי קבילים (לא יודעת, זה נשמע הכי מפחיד מתוך הרשימה הלא מובנת פה...)?

הנקודה שהעלת לגבי הפנקסים.

שייכת בודאי ובודאי גם לעוסק פטור, שמעתי כבר מכמה שפתחו עסק ולא קיבלו הדרכה לגבי "הוראות ניהול ספרים", ולא ניהלו את הספרים כמו שצריך.
 

אריה123

משתמש מקצוען
D I G I T A L
עוסק פטור אמור לנהל רק ספר תקבולים ותשלומים , תיעוד פנים וחוץ , לא אמורים ליפול בזה...
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכא

א שִׁיר לַמַּעֲלוֹת אֶשָּׂא עֵינַי אֶל הֶהָרִים מֵאַיִן יָבֹא עֶזְרִי:ב עֶזְרִי מֵעִם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:ג אַל יִתֵּן לַמּוֹט רַגְלֶךָ אַל יָנוּם שֹׁמְרֶךָ:ד הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל:ה יְהוָה שֹׁמְרֶךָ יְהוָה צִלְּךָ עַל יַד יְמִינֶךָ:ו יוֹמָם הַשֶּׁמֶשׁ לֹא יַכֶּכָּה וְיָרֵחַ בַּלָּיְלָה:ז יְהוָה יִשְׁמָרְךָ מִכָּל רָע יִשְׁמֹר אֶת נַפְשֶׁךָ:ח יְהוָה יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:
נקרא  19  פעמים

לוח מודעות

למעלה