פסנתר - מה כדאי?

cantor

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
טיפים לרכישת פסנתר אקוסטי - בדיקת פסנתר לפני קניה - מדריך רכישת פסנתר יד שניה

עלות פסנתר אינה נמוכה ולכן יש חשיבות רבה לקבלת החלטה על רכישת הפסנתר. מאספקטים שונים:

מראה חיצוני - בדיקת גוף הפסנתר
הפסנתר הולך להיות בביתך שנים רבות - מראה חיצוני מגושם,לא נוח, צבע לא מתאים, סדק יכול לפתח תחושות לא נעימות לגביו.

בדיקת מספר רב של פסנתרים
יש הבדל מהותי בין פסנתר לפסנתר, בעומק הצליל, עוצמה, איכות הצליל,יכולת שליטה בצליל, נוחות הקלידים. הבדלים אלו קיימים גם אצל אותו יצרן פסנתרים ואף מאותו דגם. למשל, אם תבדקו פסנתרי ימאהה (Yamaha) - תגלו שיש הבדלים בצלילים בין פסנתר לפסנתר מאותה סידרה. תופעה זו קיימת אצל מרבית היצרנים ולכן, מומלץ לבדוק כמה שיותר פסנתרים עד שתגיעו לפסנתר שאיתו תחושו את מירב נוחות הנגינה.

בדיקת כל הקלידים
אסור להתבייש, יש להקליד על כל קלידי הפסנתר, בעוצמות שונות ומשך הקלדה שונה. לנגן מספר מנגינות ולבדוק את הפדלים, תוך הקלדה על כל האוקטבות. יש לשים לב בבדיקה ששום קליד אינו תקוע, שלא נשמע צליל מזמזם או פדאל חורק.

בדיקת מצבו הפנימי של הפסנתר - בדיקת מכניקת הפסנתר
יש לבדוק ולוודא שהעץ לא רקוב, לא בתהליך ריקבון, שאין עש, תולעי עץ, או עובש. יש לבדוק האם הלבד שעוטף את הפטישים לא נשחק מרוב שימוש. פטישים שחוקים דורשים החלפה לפטישים אחרים. פסנתר מורכב מחלקים פנימיים רבים, אשר עשויים מעורות ולבדים. יש לבחון חלקים אלו בקפידה, לוודא שהם לא שחוקים מרוב שימוש, ולוודא שמפתחות כיוון המיתרים בפסנתר לא חלודים.
קרדיט לאתר menagnim

אקוסטיקה של מיקום הפסנתר
הפסנתר במקום הבדיקה יכול להישמע שונה לגמרי מאצלך בבית. זה פונקציה של גודל החלל בו ממוקם הפסנתר, תנאים אקוסטיים וכדומה. בדר"כ במקום פינתי וסגור הפסנתר ישמע טוב יותר מפסנתר שממוקם במקום גדול ופתוח.

הובלה - הובלת פסנתרים - בחר מוביל פסנתרים מקצועי
לא כל מוביל מבין בהובלת פסנתרים. אם רוכשים פסנתר יד שניה - יש חשיבות שהמוביל יהיה אחד כזה שמומחה בהובלת פסנתרים עם אחריות מתאימה המגובה בחברת ביטוח.

שכור יועץ פסנתרים בלתי תלוי
אם אינך מבין בפסנתרים, רצוי לשכור שירותי יועץ מומחה לפסנתרים. בדר"כ מומחה לפסנתרים הוא גם פסנתרן , מורה בעל נסיון רב, או מכוון פסנתרים מקצועי.

גיל הפסנתר - אורח חיי פסנתר בריא
אורך חיי פסנתר תקינים ובריאים יכולים לנוע בין 30 ל 60 שנים. בכל פסנתר אמור להיות מוטבע מספר סידורי של היצרן לפיו ניתן לדעת את שנת הייצור שלו. באם המספר הסידורי הושמד - מומלץ לא לרכוש את הפסנתר! לחץ כאן לטבלת מספר סידורי שנת ייצור פסנתרים לפי שם יצרן.
גיל הפסנתר הותיק ביותר בעולם הוא משנת 1709 ועד היום שנת 2018 - 309 שנים, למעשה הוא הפסנתר הראשון בעולם בו היו ארבע אוקטבות מדו עד דו. הפסנתר הראשון הומצא ויוצר ע"י ברתולומיאו כריסטופורי. ומאז ועד היום הוכנס בו שיפורים רבים - ראה תולדות הפסנתר.

ארץ ייצור - פסנתר גרמני ? צ'כי ? יפני ? או סיני ?
נהוג לחשוב שפסנתרים הנחשבים ביותר באיכותם הגבוהה הם בדר"כ פסנתרים מתוצרת גרמניה ויפן. הנכון יותר הוא לבדוק אחד לאחד. בשנים האחרונות מרבית הפירמות הידועות מייצרות את הפסנתרים בסין. מה שקובע בסופו של דבר האם אהבת את הצליל, האם הוא חד ברור מתמשך נעים לאוזן עם רגש ונשמה. מבחן הסאונד, נוחות הנגינה הם שיעזרו לך בהחלטה הנכונה. ייצרני פסנתרים מובילים בעולם, ראו גם דירוג איכויות של פסנתרים.

זהירות ברכישה - בדיקת אפשרות לטרייד אין - שכירות פסנתר
כדאי לבצע בדיקה קפדנית ומדוקדקת טרם רכישת פסנתר אקוסטי. לפני רכישת פסנתר שבחרת - היה שלם עם עצמך ב 100% לאחר בדיקת מספר רב של פסנתרים. עדיף לבצע רכישה זהירה ושקולה, מאשר להצטער אחר כך. יש חנויות פסנתרים המאפשרות טרייד אין – כלומר, ניתן לקבל זיכוי על הפסנתר הישן בקניית פסנתר חדש (יש לבדוק את גובה הזיכוי). יש חנויות פסנתריםהמאפשרות השכרת פסנתר טרם הרכישה - לשכור פסנתר ובסוף תקופת ההשכרה להחליט אם מעוניינים לרכוש את הפסנתר או להחזירו חזרה לחנות. במידה ותחליטו בהמשך לרכוש את הפסנתר בתום תקופת השכירות, ניתן לדרוש קיזוז ממחיר הפסנתר חלק מהסכום ששולם עבור ההשכרה.

אחריות
נהוג לקבל אחריות של 20 שנה על פסנתר חדש ובין 10 ל15 שנים על פסנתר יד שניה הנרכש מחנות פסנתרים. האחריות מלווה בדר"כ בהתניית בדיקת מכוון פסנתרים אחת לשנה. בדיקה שוטפת ע"י מכוון פסנתרים אחת לשנה. בדיקה וכיוון הפסנתר יכולים להציל את הפסנתר מזנק רציני שיכול להיגרם לפסנתר ללא טיפול מתאים.

סיכום איכות הפסנתר: איזה פסנתר כדאי לקנות פסנתר חדש או פסנתר יד שניה ?
שם טוב של יצרן פסנתרים המוטבע על הפסנתר איננו בהכרח מעיד על טיבו של הפסנתר או אמינותו - מפעלים רבים החליפו בעלים, ורבים אף יותר המפעלים בעלי השמות המבטיחים לכאורה שתוצרתם ירודה. יתרה מכך, בשונה ממוצרים ביתיים אחרים, פסנתר ישן איננו בהכרח גרוע מפסנתר חדש. איכותו של פסנתר תלויה בשילוב בין צלילים נעימים לאמינות מכנית גבוהה. צליל טוב תלוי לא רק באופי הצליל הנשמע אלא גם ביכולתו הדינמית של הפסנתר, היכולת להשמיע צלילים נעימים במגוון רחב של עוצמות. צליל טוב נובע משילוב של גורמים רבים ומגוונים - החל מאיכות העץ ממנו נבנה לוח התהודה של הפסנתר, סוג העץ, הדבק המשמש להדבקת לוח התהודה וכלה במצבם של המיתרים והפטישים. פסנתר מתוחזק היטב, אשר עבר כיוון מדי כשנה (או יותר) טוב במידה ניכרת מפסנתר חדש יותר, מאותה תוצרת, שלא תוחזק כראוי. לעיתים ניתן למצוא פסנתרים ישנים שתוחזקו בקפדנות שלהם יתרון על פסנתרים חדשים בכך שהם עברו את מרבית השינויים ולכן הצליל שלהם התקבע. הסיכון ברכישת פסנתר חדש הוא ירידה באיכות הצליל לנוכח התנאים האקלימיים מרגע שיצא מאריזתו. פסנתר איכותי ישן שלא תוחזק - מאבד מאיכותו ומשוויו. לפיכך, הערכת שווי לכל פסנתר ופסנתר הינה יחודית לפסנתר עצמו בדיוק כמו שעושים בדיקת רכב לפני רכישה כדי לדעת מה באמת מצבו. אם אין לכם שמיעה אבסולוטית, ניסיון בבדיקת פסנתרים, מציאת גיל הפסנתר לפי המספר הסידורי שלו, יכולת בדיקת מצב העץ, הפטישים, המיתרים ובכלל הבנה בפסנתרים רצוי להיוועץ במומחה פסנתרים בלתי תלוי בחנות הפסנתרים כדי שלא יהיו ניגודי אינטרסים. גם פסנתרנים מתלבטים בעת רכישת פסנתר ישן או פסנתר חדש. בפרט שהוצאה על רכישת פסנתר היא בדר"כ גדולה. הקו המנחה שלי בחירת פסנתר שיוצר חווית נגינה טובה ונעימה, שסוג הפסנתר יהיה נעים למראה ומגע הקלידים, שצליל הפסנתר יהיה נעים לאוזן. אחרת קיים חשש שיגרום לתסכול. תתפלאו יש גם פסנתרים זולים שיגשימו לכם את החלום , הסבלנות משתלמת!
 

בעניינים - אסתי צין

בעלת עיתון בעניינים
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
אנחנו קנינו פעם פסנתר אקוסטי אנגלי
בלי הרבה בדיקות והוא לא היה שוה אפי' 500 ש"ח
אז כדאי מאוד לבדוק את היד 2 האקוסטי טוב מאוד
כי רובם עוברים שיפוץ שזה לגיטימי
אבל השאלה האם באמת הכל חזק מבפנים
אבל נראה לי שאפשר להתנחם שגם כשיש בבית את החשמלי הטוב
אבל אז מידי פעם כשיוצא להתיישב איפה שהוא על פסנתר אמיתי
אז החויה מטורפת כי כשיש אותו זמין כל הזמן זה כבר נהיה פחות מיוחד.
 

אלזער

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
איזה דגם טוב אתם ממליצים לאורגן חשמלי?
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכב

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד שָׂמַחְתִּי בְּאֹמְרִים לִי בֵּית יְהוָה נֵלֵךְ:ב עֹמְדוֹת הָיוּ רַגְלֵינוּ בִּשְׁעָרַיִךְ יְרוּשָׁלִָם:ג יְרוּשָׁלִַם הַבְּנוּיָה כְּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָּהּ יַחְדָּו:ד שֶׁשָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהֹדוֹת לְשֵׁם יְהוָה:ה כִּי שָׁמָּה יָשְׁבוּ כִסְאוֹת לְמִשְׁפָּט כִּסְאוֹת לְבֵית דָּוִיד:ו שַׁאֲלוּ שְׁלוֹם יְרוּשָׁלִָם יִשְׁלָיוּ אֹהֲבָיִךְ:ז יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ שַׁלְוָה בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ:ח לְמַעַן אַחַי וְרֵעָי אֲדַבְּרָה נָּא שָׁלוֹם בָּךְ:ט לְמַעַן בֵּית יְהוָה אֱלֹהֵינוּ אֲבַקְשָׁה טוֹב לָךְ:
נקרא  10  פעמים

לוח מודעות

למעלה