טלי קיבלה מכה ברגל
אמא: אוי יויויוי איפה קיבלת בובו?
טלי: במכנסיים
הבת שלי שרה:
השפן הקטן...
הצטנן המסכן
וקיבל פזלת
לִמְּדוּ לְשׁוֹנָם דַּבֶּר שֶׁקֶרבצהריים הילדה [4] רואה יצירה שלה שהושחתה בטושים על ידי התינוק.
ילדה: מי עשה את זה?
אמא: הטוש מאד רצה לצייר, אז הוא צייר על היצירה!
בערב אמא מגלה קשקושים בטוש על הרגל של הילדה.
אמא: מי עשה את זה?
ילדה: הטוש מאד רצה לצייר, אז הוא צייר על הרגל!
פותחים את ה"דף קשר" שהביאה מהגן:
"כשיושבים ישראל ועוסקים בשמחת התורה
הקב"ה אומר למלאכים שלו
ראו ראו בני חביבי
הם שוכחים מהצרות שלהם ועוסקים בתורה שלי"
ה'מדרש' הזה של 'כד יתבין ישראל' באמת בעייתי.ואני תמיד חשבתי שמשתכחים הכוונה מצויים, נמצאים בתוך הצרות שלהם
לפני כ 350 שנה שרו שיר במילים דומות, ששם דוקא מובן המילים "בשמחת התורה", ויתכן שלקחו זאת משם.ה'מדרש' הזה של 'כד יתבין ישראל' באמת בעייתי.
מאחר שבכלל אין מקור לפתגם זה, אפשר לכאורה לדון בו ולבקרו.
מתחילה לא מובן איך אחרי המילים 'כד יתבין ישראל ועסקין' בארמית, נכנס 'בשמחת התורה' שזה בלשון הקודש. היה צריך לומר 'ועסקין בחדוותא דאורייתא'.
ובכלל, מהו 'ועוסקים בשמחת התורה'?
אם הכוונה היא לכך שהתורה היא משמחת, היה לו לומר 'ועסקין באורייתא בחדוותא' או 'ועוסקים בשמחה בתורה', ומהו 'בשמחת התורה'?
ואם כוונתו לחג 'שמחת תורה' שנחוג בסיום חג הסוכות, הרי הוא מנהג שהתקבל בתקופה מאוחרת לקרוא כן לחגיגת סיום התורה ביום טוב שני של שמיני עצרת, וזה לא ממש מתאים למדרש קדום.
במכלול מובא שבזמן שמחת בית השואבה היה הגר''א אומר (מעשה רב השלם עמ' רפ"ג): "אשריכם ישראל כשאתם עוסקין בשמחת בית השואבה כונס הקב"ה לכל פמליא דיליה ואומר ראו בנים החביבין שיש לי דשבקין צערא דידהו ועסקי בדידי". וא"כ מובן למה נאמר 'בשמחת' ולא 'בחדוותא', בגלל שזה חלק מהמושג 'בשמחת בית השואבה', אבל לא מובן מי החליט להפוך את זה ל'שמחת התורה'.
ובאמת המילה 'משתכחין' לא מתאימה בכלל, בארמית פירושה 'נמצאים', כמו ב'חבל על דאבדין ולא משתכחין', ואין לה שייכות ל'שכחה' שתרגומה הוא 'נשייה', כמו שתרגם אונקלוס 'ולא זכר שר המשקים את יוסף וישכחהו' 'ואנשייה'.
במכלול מובא שיר זה בשם אברהם וואלט, ומצוין שם שהוא נולד ב-תקל''ב.לפני כ 350 שנה שרו שיר במילים דומות, ששם דוקא מובן המילים "בשמחת התורה", ויתכן שלקחו זאת משם.
"בשעה שישראל שמחים בשמחת התורה
קודשא בריך הוא אומר לפמליא של מעלה שלו:
חזו בני חביבי, חזו בני חביבי
שהם משתכחים בצרותא דלהון
ועוסקים ועוסקים בשמחה דלי".
מקור: המכלול.
אל תחמיצו!!!
מנוי פרימיום באתר פרוג, יקפיץ את המוניטין שלך לקהל גדול שאסור לך להחמיץ!
ועכשיו בהזדמנות, מבצע פסח 10% הנחה ברכישת מנוי שנתי!
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
2.04
כ"ג אדר ב'
השקה חגיגית
חדש בפרוג
קורס חדשנות AI ובינה מלאכותית
14 שיעורים מפוצצים תוכן על כלי הAI השונים ליצירת תמונות וויז'ואל, עריכת וידאו ומושן, כתיבה ורעיונות, אפיון ועיצוב אתרים ועוד המון!
ההרשמה נפתחה!
20.03
י' אדר ב'
פתיחת מסלול
עיצוב ואדריכלות פנים
מלגות גבוהות!
26.03
טז' אדר ב'
פתיחת מסלול
מאסטר בשיווק דיגיטלי
מלגות גבוהות!
8.05
ל' ניסן
פתיחת מסלול
אוטומציות עסקיות, בוטים והטמעת מערכות מידע
מלגות גבוהות!
9.05
א' אייר
ירושלמי?
יש לנו מלגה מטורפת עבורך! קורס במימון כמעט מלא!!
אוטומציות עסקיות, בוטים והטמעת מערכות מידע
ההרשמה בעיצומה
28.05
כ' אייר
פתיחת מסלול מורחב:
פיתוח ובניית אתרים
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קכא
א שִׁיר לַמַּעֲלוֹת אֶשָּׂא עֵינַי אֶל הֶהָרִים מֵאַיִן יָבֹא עֶזְרִי:ב עֶזְרִי מֵעִם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:ג אַל יִתֵּן לַמּוֹט רַגְלֶךָ אַל יָנוּם שֹׁמְרֶךָ:ד הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל:ה יְהוָה שֹׁמְרֶךָ יְהוָה צִלְּךָ עַל יַד יְמִינֶךָ:ו יוֹמָם הַשֶּׁמֶשׁ לֹא יַכֶּכָּה וְיָרֵחַ בַּלָּיְלָה:ז יְהוָה יִשְׁמָרְךָ מִכָּל רָע יִשְׁמֹר אֶת נַפְשֶׁךָ:ח יְהוָה יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם: