סיפור בהמשכים פיורדא

שלחן עורך

מהמשתמשים המובילים!
פרסום וקופי
עריכה תורנית
לרגל הצטרפותי לקהילה הנחשקת, אשתף אתכם בפרויקט החדש שלי.
בס"ד הנני אוחז בעט כבר כמה שנים, בעיקר בכתיבה תורנית, אך גם בחריזה, בזמרירים לאירועים שונים ובשאר חלקי הכתיבה השונים.
לאחרונה החלטתי לנסות לשלוח את אצבעותיי בסיפורת.
לא אגיד לכם שאני מרגיש שהתוצאה פיקס, רחוק מכך. אבל מצד שני, יש לי תחושה שיש בזה משהו מרענן, כיוון חדש.
ולמה אני משתף אתכם?
לא למען הרבות לייקים, ממש לא. ברצינות! מה עושים עם זה בכלל?!
גם לא כדי שתכירו אותי. מה זה יוסיף לכם? ולי?
לקבל כבוד? לא. בעצם קצת כן, אבל זה לא העיקר.
בעיקר כדי ללמוד... ללמוד אם זה מתאים לי בכלל, לקבל הכוונה והערות טובות מן המומחים בתחום, לקבל ביקורת נשכנית וקשה אם איני בכיוון. אז תפציצו! (זה לא מספיק ספרותי, מודה)... תודה מראש! אני קשוב לכם!


פרק א. אראלים.

שעת ערב מוקדמת ושקטה. רוח חורפית קרירה עוטפת את בתי העיר פירט בשריקה חלושה. אחרוני הילדים מהדסים לבתיהם, וריחות הטיגון עולים מכל עבר.

צלצול חד וקולני, מנער את שכנא מעמקי מחשבותיו ומסבכי חשבונותיו.

מלבד מכירת חלקות קבר ומצבות, עסוק איש החברה קדישא בעוד כמה עסקי נדלן מסועפים. לא איש כמו שכנא ייתן למעותיו לשכב בשקט ולהצטמק מיום אל יום.

'שכנא, בוא מהר, הוא גוסס'... נשמע קול בהול מעבר לקו, ולאחריו קול יללה דקה.

הוא לא צריך לשאול מי, גם לא לברר מקום מגוריו. כל העיר יודעת על מצבו הקשה של השוחט. כבר שבועות ארוכים ש'חיים דוד בן שרה פנינה' תפס את המקום הראשון ב'מי שברך' לחולים, לאחר קריאת התורה בהיכל בית המדרש הגדול.

נוטל בתיקו את ה'מעבר יבוק', כמה נרות נשמה, את המקטרת המפורסמת, וסוכריות קרמל קטנות וחומות, להמתיק מעט את טעם המעמד.

חובש מגבעתו, מתעטף בחלוקו, ויוצא בצעדים מהירים לבית השוחט. זו לא פעם ראשונה שלו, כבר עשור ומחצה שהוא מלווה נשמות במלחמתן האחרונה עם הגוף.

מיום הקמת הקהילה החדשה בפירט, ממונה הוא על הטיפול בנפטרי הקהילה.

והוא אוהב את זה. אף פעם לא התלונן אצלו לקוח, על חלקת קבר צפופה מידי, או על שכן שמסתיר את הנוף. תענוג!

עם היכנסו, מעיף שכנא מבט קל אל השוחט החיוור. בניע ראש, מאשר שכנא כי אכן הגיעה עת פרידה, אלו דקותיו האחרונות של החולה, הוא אכן גוסס.

אחר הווידוי, שוכב ר' חיים דוד צמוק ושדוף על מיטתו הרחבה. דממה מתוחה שוררת על פני מנין האנשים, רק המיית כנפי מלאך המוות, ומלמול אי אלו פסוקים, נשמעים בבית.

השוחט הישיש עצום עיניים. זקנו המכסיף פרוש על השמיכה, הוא מתנשם בכבדות ובמהירות, הלב עולה ויורד כמקוף של מתפרה, וקצף לבנבן דק מבצבץ מקצה פיו.

לא איש כשכנא, ייתן לסובבים לשקוע בדכדוך עמוק, מנגינה קלה ושקטה מזדמזמת לה מקצה פיו. 'ואתא מלאך המוות ושחט לשוחט'... הנוכחים מקדירים עוד יותר את פניהם, ופיהם מלא תפילה חרישית.

מפעם לפעם, פותח ר' חיים דוד מעט את עיניו, ומעביר מבט קל אל הסובבים אותו, ניכר כי משהו מטריד אותו, מונע ממנו לסיים את מלחמת האראלים והמצוקים.

רק כאשר מופיע בפתח בנו היחיד, שלום מאיר, ניכר היה כי שלווה מלאכית פורשת עליו את כנפיה. נשימה קלה וחלולה נשמעת, ועל פניו נפרש חיוך של ניצחון, חיוך של מנצח.

'שמע ישראל' אומר שכנא בקול גס, ותכף מדליק נר נשמה, תוך שהוא יורק את שארית ה'קרמל' מן הפה, 'ה' אלקינו ה' אחד' משלימים כולם ביבבות ממושכות.

כהרף עין נמלא החדר בפעילות תוססת. החלונות נפתחים, כולם נדחקים סביב המיטה, קורעים בגדיהם, מכסים את פני הנפטר בבד לבן, מתלחשים. זה אומר 'אנא בכח', והאחר 'יושב בסתר'. הדלתות פתוחות לרווחה, בני העיר נכנסים ויצאים באין מפריע, השולחן מוסט הצידה, מפזרים מעט קש, והנפטר מועבר אל הרצפה הקרה.

שכנא עסוק בנתינת סקירה מקפת לבני המשפחה הקרובה, על סדרי ההלוויה, על מקומות הקבורה היוקרתיים והמבוקשים, ובעיקר על פריסת התשלומים.

אבל כבד מתפרש על העיר. בקרנות הרחובות נעשים כולם אגודות אגודות.

זקני העיר דנים במורשתו, ובמחליפו בתפקיד החשוב. צעירי הצאן ושאר הסקרנים, דנים בגילו המדויק ואופי התפשטות מחלתו. ועל הכול עולה הקול, קול הכרוז המכריז על שעת ההלוויה.

ואיש לא שם לבו, להתלחשות השקטה והמחויכת למדי, בין שלום מאיר היתום הטרי, לבין שכנא הקברן הוותיק.

שלום מאיר מאשר, שכנא מאושר, והתכנית סוף סוף יוצאת לדרך!
 

נ. גל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
אומרים שסיפורים טובים מתחילים ליד קבר, וסיפורים גרועים נגמרים ליד קבר.
כאן זה בוודאות סיפור טוב, והוא מתחיל מצוין.
לא למען הרבות לייקים, ממש לא. ברצינות! מה עושים עם זה בכלל?!
הדבר העיקרי שעשים איתם זה:
לקבל הכוונה והערות טובות
מאלו שאין להם אפשרות תגובה או רצון לשפוף מלל בתגובות, והם מספקים בציון דעתם באימוג'י.

מעט הערות ספציפיות:
'שמע ישראל' אומר שכנא בקול גס
קצת צרם לי הביטוי "קול גס". אולי כדאי לעדן קצת?
ואיש לא שם לבו, להתלחשות השקטה והמחויכת למדי, בין שלום מאיר היתום הטרי, לבין שכנא הקברן הוותיק.
טוב, אם תוך שעות מפטירת אביו הוא כבר מחייך מאוזן לאוזן - יש פה סיפור שנשמע לי שווה קריאה בהחלט.
 

CN

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
ב"ה

סיפור טוב שכתוב היטב.
רק נקודה אחת מאוד מבלבלת:
היכן בהיסטוריה ובכדור הארץ ממוקם הסיפור הזה?
זו שאלה שצריכה להיות ברורה מאוד לכותב, וממילא גם לנו - גם אם הספר לא יספר לנו באף שלב תאריך מדויק.
אם זה לא סיפור שמתנהל ביקום אחר,
ויש צלצול טלפון ואיש מבעד לקו, והם שימושיים ברמה כזו (כלומר יש הרבה טלפונים, גם בעיר כמו פירט)
אז הסיפור ממש לא רחוק בהיסטוריה,
אבל שוחט אחד של הקהילה עבור בשר כשר - זה לא מותאם עם נושא הטלפונים.
וגם זה שהשוחט נמצא ונפטר בבית ולא בבית רפואה.
ושמזמינים את הקברן של הקהילה..
זה נשמע כמו עיירה וממש לא כמו עיר, וגם לא בארץ ישראל, ובאזור 100 שנה אחורה ויותר, אבל אולי אחרי המהפיכה התעשייתית(נרות נשמה?)
(לדוגמא: כל העיר יודעת שהשוחט חולה? זו עיר יהודית בלבד? יש גם גויים?)
יש כאן ערבוב ממש של תקופות היסטוריות, ומרגיש חוסר בתחקיר בסיסי לפני תחילת כתיבת הסיפור..
 

שלחן עורך

מהמשתמשים המובילים!
פרסום וקופי
עריכה תורנית
ב"ה

סיפור טוב שכתוב היטב.
רק נקודה אחת מאוד מבלבלת:
היכן בהיסטוריה ובכדור הארץ ממוקם הסיפור הזה?
זו שאלה שצריכה להיות ברורה מאוד לכותב, וממילא גם לנו - גם אם הספר לא יספר לנו באף שלב תאריך מדויק.
אם זה לא סיפור שמתנהל ביקום אחר,
ויש צלצול טלפון ואיש מבעד לקו, והם שימושיים ברמה כזו (כלומר יש הרבה טלפונים, גם בעיר כמו פירט)
אז הסיפור ממש לא רחוק בהיסטוריה,
אבל שוחט אחד של הקהילה עבור בשר כשר - זה לא מותאם עם נושא הטלפונים.
וגם זה שהשוחט נמצא ונפטר בבית ולא בבית רפואה.
ושמזמינים את הקברן של הקהילה..
זה נשמע כמו עיירה וממש לא כמו עיר, וגם לא בארץ ישראל, ובאזור 100 שנה אחורה ויותר, אבל אולי אחרי המהפיכה התעשייתית(נרות נשמה?)
(לדוגמא: כל העיר יודעת שהשוחט חולה? זו עיר יהודית בלבד? יש גם גויים?)
יש כאן ערבוב ממש של תקופות היסטוריות, ומרגיש חוסר בתחקיר בסיסי לפני תחילת כתיבת הסיפור..
תודה על ההערה.
העמדת התקופה, המיקום והאווירה, נכתבה בפרק ד', הבעל"ט.
הרגשתי שניתן למתוח מעט את הקוראים, במערבולת של תקופות.
האם לא נכון להעמיד סיפור, שרק במהלך קראית הפרקים מתבהרת אט אט התמונה המלאה?
אבל זאת ניתן לומר, שאין כאן חוסר בתחקיר, או בלבול בתקופות.
 

נ. גל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
האם לא נכון להעמיד סיפור, שרק במהלך קראית הפרקים מתבהרת אט אט התמונה המלאה?
אכן בז'אנרים מסויימים כך נכון לעשות, אך כלל זה תקף לכל הפרטים מלבד זמן ומקום.
העולם שלנו מבוסס עולו על זמן המקום, וכתיבת 3 פרקים תמימים לפני שהדמויות מקבלות את הגדרותיו הבסיסיות של העולם - יוצרת נתק בינן ובין הקוראים.
החרגה:
במקרה בו בסיפור ישנם כמה איזורים, על המרכזיים ניתנו פרטים אלו מיידית, אך על מקום אחד הקורא נמתח - זה עובר.

נ.ב. בכל מקרה שהוא, כיוון שהסיפור לא נפתח ב"בוקר בהיר עלה עם ירושליים. רבי שלום היה בדרכו אל הכותל כמו בכל יום. מכאן הוא רגיל להמשיך אל בית הכנסת, ללמוד עד שעת מנחה ולשוב לביתו." - בכל מקרה התמונה שניתנה לקורא היא חלקית, ובכל מקרה היא תשלים את עצמה עם הפרקים, כך שאין צורך להשקיע מדי בנקודה הזו, זה פשוט יקרה.
 

CN

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
תודה על ההערה.
העמדת התקופה, המיקום והאווירה, נכתבה בפרק ד', הבעל"ט.
הרגשתי שניתן למתוח מעט את הקוראים, במערבולת של תקופות.
האם לא נכון להעמיד סיפור, שרק במהלך קראית הפרקים מתבהרת אט אט התמונה המלאה?
אבל זאת ניתן לומר, שאין כאן חוסר בתחקיר, או בלבול בתקופות.

ב"ה

מערבולת של תקופות *באותה סצנה* -
לדעתי לא גורם מתח
אלא חוסר אמינות מובהק
ובפרט בפרק הראשון..
אם לקחתי ספר כזה ליד - אחרי הפרק הראשון אסגור אותו.
זו לפחות ההרגשה שלי.
אם מדובר על יקום מקביל - שבו התרחשות כזו אכן אפשרית - זה חייב להיות מובן מיד בפרק הראשון.
אם הסיפור מתקיים איפשהו בעולם שלנו - אז לא יתכן סצנה שקורית בכמה תקופות יחד.
 

שלחן עורך

מהמשתמשים המובילים!
פרסום וקופי
עריכה תורנית
קישור לפרק א

פרק ב. חשדות.

דוקא התאים לשימי אווירת האבל שנפלה על פירט, שימי אוהב שקט. 'אחלה לוויה הוא קיבל, אה?' זורק שימי לחלל החדר, ושואף שאיפה עמוקה וקולנית מהסיגריה שבידו.

מבין ענני העשן, קשה לראות מי עונה, אבל קולו הצורמני של שבתי אינו משאיר מקום לטעות. 'תכלס, מגיע לו, הוא עבד מה'זה קשה'.

'ההספד של הרב עקיבא היה מוגזם ממש לטעמי', פולט שימי עוד סליל עשן סמיך. 'סך הכול שוחט, כל היום סכין ביד ובהמות סביבו, למה להגזים, למה לעשות ממנו תנא?'

'מה עם התכנית', קוטע נחום את שיחתם המתפתחת, 'סגרנו את כל הפינות?' שקט נדיר שורר בחדר, שקט של ארבע שניות ומחצית השנייה. 'סגור', אומר שימי. 'יצאנו לדרך', מסכם שבתי. ושלושתם משיקים את בקבוקי הבירה שבידיהם לאות ניצחון. 'הזמן קצר', לוחש נחום, והם מתפזרים איש איש למלאכתו ותפקידו.

***

עוד קודם אור ראשון, מגיע השמש המזדקן לבית המדרש. משהו מרגיש לו מוזר, אך אדם כמו ר' בערל, עם ניסיון חיים רב שנים, לא ייתן לכל הרגשה מוזרה לנהל לו את החיים.

יורד הוא אל קומת המרתף, מדליק את דוד המים החמים, מוציא אי אלו גושים ממי המקווה, פורש כמה מגבות, וחוזר לסדר את הספרים במקומם, טרם בוא משכימי בית המדרש שחרית.

התפילה מתנהלת בקצב מעט איטי, כולם עוד עטופים בכאב ובמחשבות. ר' חיים דוד השוחט לא היה רק מעמודי התווך של מנין הנץ. הוא היה מעמודי התווך של כל הקהילה. הוא היה יד ימינו של ה'מרא דאתרא' ר' עקיבא בסגירת כל פרצה, ובמניעת כל מחלוקת.

לאחר התפילה ושיעור המשניות, מוסיף ר' עקיבא עוד מספר מילים על גדלותו של השוחט המנוח, כשגם המקדימים למניין של שבע ושלושים, מטים אוזנם לשמוע עוד מעשה מופת על הנפטר.

עם תום דבריו, מסמן ר' עקיבא לר' בערל השמש להמתין לו מעט. ר' עקיבא חולץ את תפיליו, מקפל גם את טליתו, ויוצא עם ר' בערל אל הרחוב הקריר, המתעורר אט אט לחיים.

לאחר שיחת נימוסים קצרה, פונה הרב היישר אל העניין. 'משהו מרגיש לי היום שונה, זה רק הפטירה של ר' חיים דוד'? הוא מתפלא. וכשהשמש מחוויר, ומנענע בראשו להסכמה, מסתובבים שניהם על עקבם, וללא מילה נוספת חוזרים לעבר בית המדרש.

מבט נוסף ומעמיק לא משאיר לשמש ספק, הוא מצביע ביד רועדת לעבר עליית הגג, ופני הרב החיוורות הופכות ירוקות. 'הפנקסים', ר' עקיבא כמעט מעולף, 'פנקסי הקהילה'.

הם צועדים יחדיו, תומכים זה בזה במעלה המדרגות הצרות, שפסיעות גסות מידי וטריות מידי, טבועות באבק הרב והמאפיר, שהצטבר שם עם השנים.

לפתע נשמעת זעקה – ר' עקיבא ור' בערל קפאו על עומדם.

'אתה לא תספר לי מי הוא היה, את החבילות הגדולות שהוא היה מעביר לפנות בוקר רק אני ראיתי!' קולו הגבוה של לייבלה, גובר על קריאות ההשתקה מהקהל הרב הצופה בהלם במחזה. 'גם אני ראיתי', נשמע קול נוסף, מן הקצה השני של בית המדרש. 'גם אני ראיתי את החבילות החשודות שהוא סחב בלילות, ואחר כך פלא שאף אחד לא הצליח להתחרות במחירים שלו, נאך א גרויסער צדיק'.

'נס ששלום מאיר היתום הטרי לא פה' מהרהר הרב בעצב, 'רק חסר לו עכשיו לשמוע את זה. מצבו הרוחני גבולי ומעורער גם בלי זה'.

אך מתפללי המניין שהתקבצו בבית האבל, אינם מצליחים לעצור בעצמם מלספר לאבל הטרי, על הוויכוח הסוער שמתפתח בעיר, ועל הקולות שנשמעו לפני זמן קצר בבית המדרש.

שלום מאיר שומע ושותק. שתיקה מעיקה. שתיקה של אבלים.

עוד שריטה עמוקה נחרטת בלבו העדין.
 
נערך לאחרונה ב:

שלחן עורך

מהמשתמשים המובילים!
פרסום וקופי
עריכה תורנית
פרק ג. הרהורים

היו אלו הימים היפים של שכנא. גם התרחשויות סוערות ורכילות עסיסית. גם נפטר שנקבר בחלקה היוקרתית. ומעל הכול התכנית המתגשמת. סוף סוף המת משאיר יתום בטעם שלו, בטעם קרמל. הידידות עם שלום מאיר יכולה להגיע רחוק, ממש רחוק.

בנסיעה הארוכה, לא עוצר לייבלה לרגע מלדבר. כמנהג כל נהג, נהג לייבלה לדבר, והרבה. עם כל נוסע, ובפרט עם הנוסע המתמיד - שכנא. עם שכנא אפשר לדבר על הכול. שכנא מכיל ומקבל. שכנא לא מצקצק בשפתיו כשהוא משמיע עוד רכילות עסיסית, ואינו מנסה להעביר נושא.

בכלל אוהב לייבלה את הנסיעות התכופות של שכנא, בלי התמקחות מיותרת ומבזה על המחיר, בלי פרפראות והגיגים מייגעים ומטרידים.

'כל נוסע מרגיש מגיד שיעור', מרבה לייבלה להתלונן אל שפמו, עת הנוסע לידו מוציא את שלל הגיגיו שטרח ואסף במיוחד כל השנים עבור הנהגים שבטח ממש צמאים לאיזה דבר תורה. ממש ממש.

עם שכנא, זה שונה. שכנא דולה מפיו עוד ועוד פרטים על השוחט המנוח. 'אתה בטוח שהוא סחב בשר?' הוא מברר. ולייבלה סותם את אפו בדרמטיות – 'ריח הבשר שעלה מן החבילות שסחב, עוררו כל פעם מחדש קבס בבטני, בשר נבילה, פוי!'

'הנה, כאן משמאל', מחווה שכנא בידו, ולייבלה עוצר בחריקה קלה.

שנים מחכה שכנא לפגישה הזו, שנים של אכזבות, שנים של מונוטוניות. כולם רוצים אותו הדבר. מצבה צרה וארוכה, עם כיתוב מסורתי ועתיק.

כמה שהוא דיבר, כמה שהוא שכנע, איש לא היטה אוזן לתחנוניו. עד שהגיע היתום המתוק, 'אוי, שולמ'קה, כמה שאתה מתוק', מהרהר שכנא בעליזות, ובחיוך גדול נכנס אל החדר.

בנסיעה חזור שוקע שכנא במחשבות. לייבלה מבין שהפעם עליו לשתוק. זה קשה, ממש קשה, אבל להפסיד לקוח כמו שכנא הרבה יותר קשה.

***

בבית האבלים שוררת תחושה קשה, תמהיל סמיך של ניחומים וריכולים, שבחים וחשדות. צביה חנה, האלמנה הטריה, אינה מפסיקה ליילל ולזעוק. 'לקחה את זה קשה', מנידות המנחמות את ראשן בהבנה.

'שולמקה', קוראת האלמנה לבנה. שלום מאיר מובך. קהל רב ממתין למוצא פיו, אבל אמא זו אמא. 'שולמקה, אתה יודע איפה אבא הניח את הצוואה?'

שלום מאיר אינו יודע היכן לקבור את עצמו. את אבא קברו אמש בבית החיים, שם קוברים את אלו שכבר אינם חיים בגוף, אבל איפה נקברים האומללים שעדיין חיים בגוף? 'בבקשה אמא, לא עכשיו, בערב נחפש יחד'. והוא חוזר סמוק ומבויש לשבת בראש מעגל המנחמים.

במוחו עולה מחשבה טורדנית. 'האם יותר קשה להיות יתום, או להיות בן של אלמנה?'

'ולכן אמרו חז"ל טוב ללכת אל בית האבל', מסיים הראש ישיבה את נאומו המקוצר. 'המקום ינחם'...

'לפחות בשיחה הזו הוא לא כעס עלי, אולי שוה להתייתם', מהרהר שלום מאיר באירוניה. היה ברור לו שראש הישיבה יבוא לנחם, למרות שביום יום אינו נהנה לראות אותו מקרוב.

מחשבותיו נקטעות בבליל דברי המנחמים. עונה קצרות לשאלות דחופות, מנענע ראש לכל 'המקום ינחם', ושותק בשאר הזמן. 'כמה חבל שאין לי אחים, היו לפחות מדברים קצת על אבא', הוא אומר בלחש למני חבירו הקרוב שהגיע לנחמו.

'לפחות אתה גם לבד בירושה' קורץ מני בשובבות בעינו. ולראשונה נזכר שלום מאיר, שגם אותו מסקרנת הצוואה, אבל הוא לא יקרא לאמא עכשיו בקול. 'באמת מעניין מה אבא כתב שם, אם כתב'.

אמנם אבא לא היה עשיר גדול, אבל הפרוטה הייתה מצויה בכיסו, אחרי הכול היה הוא השוחט היחיד שאושר ע"י ה'מרא דאתרא' ר' עקיבא.

להמשיך להעלות? מעניין מישהו? יש מה לעשות עם סיפור כזה? מסופק לגמרי...
 
נערך לאחרונה ב:

נ. גל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
להמשיך להעלות? מעניין מישהו? יש מה לעשות עם סיפור כזה? מסופק לגמרי...
מעניין בהחלט!
עוד לא הצלחתי להבין אפילו את הכיוון של התוכנית (שזה מפתיע ומגרה כאחד) ואני אשמח מאוד להכיר את הדמויות הלאה.
אם לשפוט לפי הלייקים - ישנם עוד רבים וטובים הממתינים להמשך העניינים והתפתחותם.
 

AtArA R

תוכן. אש.
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי

שלחן עורך

מהמשתמשים המובילים!
פרסום וקופי
עריכה תורנית
פרק ד. פנקסים.

ר' עקיבא תמיד היה נוהג להגיע לנחם ביום השני לשבעה. לא עם הקושי הראשוני, ולא כשהמצב כבר נראה יותר כמו מפגש משפחתי... אך ביום זה ר' עקיבא טרוד עד מאוד. המחלוקת שפרצה בעיר, עליית הגג שנפרצה, ושאר ענייני העיר השוטפים, לא נותנים לו את הזמן הפנוי לניחום בבית האבל.

הוא יבוא ביום אחר. בתקוה שיבוא יום רגוע יותר.

***

שימי היה דוקא מאוד פנוי ורגוע באותו היום. האוצר מוטמן היטב, העושר כבר מנצנץ באפילה. התכנית הצליחה מעבר למשוער. נחום ושבתי שיתפו פעולה, פעלו כצוות מיומן, והוכיחו יכולות נדירות. הם הרי לא יודעים על החלק השני בתכנית.

זה לא היה פשוט, רוב שעות היום בית המדרש שוקק לומדים, רבים או מועטים. חלון הזמן הקצר בין לכתו של יענקל המתמיד בשעת ליל מאוחרת, ובין בואו של ר' בערל השמש בשעת לפנת בוקר מוקדמת, הטריד את מנוחתו.

בנוסף, דלת הברזל הכבדה והעתיקה, שסגרה את עליית הגג המפורסמת, אינה ניתנת לפתיחה ללא המפתח המתאים.

אך הפנקסים העתיקים שבני העיר לא פסקו לשוחח אודותיהם, היו שווים כל מאמץ.

פירט, הלא היא 'פיורדא' בדרום גרמניה, סמוך לנירנברג, הייתה קהילה יהודית חשובה ושוקקת חיים מאות שנים, עד בוא המלחמה הקשה, השואה, אז נכחדה ההתיישבות היהודית במקום.

רק בית המדרש הנמוך והעתיק, שרד את שנות המלחמה, והשאיר מזכרת של כבוד מההיסטוריה המפוארת של המקום.

רק לפני עשור שנים ומחצה, נבנתה כאן קהילה לתפארת, על חורבותיה ויסודותיה הקדושים של 'פיורדא'.

הגזירות האיומות על חיי הדת, עם יוקר המחיה הבלתי נתפס במדינת ישראל, גרמו לרבים למצוא להם פתרונות חדשניים. כך קמו להן קהילות במקומות שונים ומרוחקים, בתמיכת הממשלות המקומיות.

פירט המתחדשת הייתה אחת הקהילות שהצליחו מעבר למשוער. קהילה מגובשת ואיכותית. בהנהגתו של המרא דאתרא ר' עקיבא, רב רענן ונמרץ למרות גילו המופלג, וכריזמטי ומרשים על אף שמרנותו.

אך כשם שאי אפשר לבר בלא תבן, כך אי אפשר לקהילה בלא רודפי הבל. בשוליים המתינו לא מעטים, שניסו בכל הזדמנות לשנות את אופייה השמרני של הקהילה, ולהשיב רוחות חדשניות ואנטי שמרניות במקום.

הפנקסים היו חלק נכבד מן הגורמים לשמרנותה של פירט. התקנות העתיקות של פיורדא, וההיסטוריה העשירה והמיוחסת, נתנו תוכן ערכי ומעשיר לחיי הדת בקהילה.

ועליהם שימי שם את ליבו. ועליהם החליט להניח גם את ידיו הקצרות. ורק אחר מעקב ארוך ומייסר, הצליח למצוא את מקום המפתח לדלת הנכספת. לכספת ההיסטורית של פירט.

שבתי הזריז, משתחל לביתו של ר' בערל השמש, ולקח את צרור המפתחות הכבד מתחתית מגירת המסמכים. נחום שומר על הרחוב, מאורחים בלתי קרואים ובלתי רצויים. ושימי ממתין, צופה על בית המדרש, מחכה לראות את יענקל המתמיד עוזב בצעדים מהירים את המקום.

הכול נעשה בזריזות. עולים. פותחים. אורזים את ערימות הפנקסים העתיקים. מורידים. סוגרים. מתפזרים.

נחום ושבתי, יודעים את ערכם הרב של הפנקסים בשוק האפור. ושימי יודע את כוחם, החשוב הרבה יותר מכסף וזהב.

קשה לשימי להתאפק מלקרוא את הפנקסים. שנים הוא חיכה ליום הזה. אך בהחלטה נחושה ונבונה, החליט כי במשך שבוע הפנקסים מוטמנים לגמרי, עד אשר ייפסקו החיפושים הקדחתניים.

***

שבוע זה המון. שבוע זה נצח. שבע ימים קשים עד מאוד לשימי, ושבעה מתסכלת עד מאוד לשלום מאיר. מגיעים הרבה לנחם. משבחים, מהללים, מגדלים. אך מספיק לחישה מהוסה אחת ביום, כדי לגרום לשלום מאיר להמתין בקוצר רוח שהימים האלו כבר יעברו. כמה אפשר לסבול?!

ויש לו עוד סיבה טובה לחכות. לו ולשכנא – הידיד החדש.​
 

נ. גל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
פרק יפה, גם אני מחכה לפתיחת הפנקסים.
לא נשמע לי הגיוני כל כך כי:
הגזירות האיומות על חיי הדת, עם יוקר המחיה הבלתי נתפס במדינת ישראל, גרמו לרבים למצוא להם פתרונות חדשניים. כך קמו להן קהילות במקומות שונים ומרוחקים, בתמיכת הממשלות המקומיות.
ארץ ישראל ניקנת ביסורים, גם לאלו הגרים בה. הכל יודעים את, וגם אם אנחנו מן המתאוננים, אינני חושבת שהמצב הוא על כדי לעזוב את הארץ הקדושה, ולהכניס עצמנו לטומאת ארץ העמים. כל הדר בחוץ לארץ ומה כמי שאין לו אלוק וכו'.
בשנים האחרונות יהודים עולים לא"י מכל העולם. גם בזמני מתיחות בטחונית, ואפילו בזמני מלחמה.
באירופה המצב לא הרבה יותר טוב, כיוון שהאנטישמיות שם גואה לאיטה, בתיבול המהגרים המוסלמיים. בארץ ישראל, למשל, מותר לשחוט כהלכה, ומותר לקבור מתים בבתי קברות. דברים שקשים עד בלתי אפשריים באיזורים מסויימים של אירופה, בפרט המתורבתים שבהם.
וזה עוד לפני העובדה שגרמניה צרובה בתודעה כזו שיצרה את השואה (עוד לפני שנחזור אחורה מעט יותר, וניזכר במסעי הצלב שיצאו ממנה, ושאר פורעניות).
איזה יהודי נורמלי יעבור דירה לגרמניה, אל תוך עולם אנטישמי, מארץ אבותיו הקדושה?
 

ביזנסטורי - אילה

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
עריכה והפקת סרטים
טוב שניסיתם לכתוב סיפורת.
סגנון קצת מרענן, מרתק ומדכא כאחד,
מסקרן ומפתיע... בבבפפפ....
סוכריות בטעם קרמל מלוח בפה מלא אפר של סיגריות-
זה הטעם.
הרבה הצלחה בהמשך.
 

CN

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
תודה על ההערה.
העמדת התקופה, המיקום והאווירה, נכתבה בפרק ד', הבעל"ט.
הרגשתי שניתן למתוח מעט את הקוראים, במערבולת של תקופות.
האם לא נכון להעמיד סיפור, שרק במהלך קראית הפרקים מתבהרת אט אט התמונה המלאה?
אבל זאת ניתן לומר, שאין כאן חוסר בתחקיר, או בלבול בתקופות.

ב"ה

חיכיתי במתח לפרק ד', במיוחד כדי להבין איפה הסיפור מתרחש..
ועדיין נשמע לי שיש כאן בעיה עם השוחט שנפטר בבית ולא בבית רפואה,
ועצם זה שיש שוחט לקהילה.
גם אם הם בעיירה נידחת בגרמניה - בשנת תשפ"ב לא הגיוני שעושים שחיטה בכזו צורה.
מדברת בתור בעלת בית חב"ד באפריקה,
שעשינו בעצמינו מספר גדול של שחיטות.
זו לוגיסטיקה מטורפת
ובטח לא רלוונטי לעיר פעילה עם הרבה יהודים
אין מצב שבאירופה מישהו יעשה את זה, פשוט ייבאו בשר מבחוץ.
 

שלחן עורך

מהמשתמשים המובילים!
פרסום וקופי
עריכה תורנית
@CN
השוחט נפטר בבית.
גם היום אנשים חולים במצבים סופניים, פעמים רבות נפטרים בביתם. במיוחד אם אין בית חולים (או בית רפואה...) יהודי בעיר.
קהילה קטנה והומוגנית, שמנהלת חיים משלה, מספר לא גדול של משפחות. שוחט אחד מספיק די והותר לקהילה שכזו.
ואם אין היום, אז ממחר יהיה...
בכל מקרה, תודה על הביקורת הבונה. אחרי הכל ספר ראשון...
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכא

א שִׁיר לַמַּעֲלוֹת אֶשָּׂא עֵינַי אֶל הֶהָרִים מֵאַיִן יָבֹא עֶזְרִי:ב עֶזְרִי מֵעִם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:ג אַל יִתֵּן לַמּוֹט רַגְלֶךָ אַל יָנוּם שֹׁמְרֶךָ:ד הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל:ה יְהוָה שֹׁמְרֶךָ יְהוָה צִלְּךָ עַל יַד יְמִינֶךָ:ו יוֹמָם הַשֶּׁמֶשׁ לֹא יַכֶּכָּה וְיָרֵחַ בַּלָּיְלָה:ז יְהוָה יִשְׁמָרְךָ מִכָּל רָע יִשְׁמֹר אֶת נַפְשֶׁךָ:ח יְהוָה יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:
נקרא  12  פעמים

לוח מודעות

למעלה