ערך - וקיפדיה

עיתונאי

משתמש פעיל
איור וציור מקצועי
אני זקוק לערך קלישה מוקיפדיה בדחיפות
תודה רבה
 

ayys

משתמש מקצוען
קלישֶהצרפתית: Cliché; ברבים: קלישאות, ומכאן, בגזירה לאחור, צורת היחיד המקובלת בעברית – קלישָאָה) היא ביטוי, רעיון, או אלמנט מיצירה אומנותית אשר נעשה בו שימוש יתר על המידה עד שהגיע לנקודה בה איבד את משמעותו או השפעתו המקורית. בשפה הרווחת, המונח "קלישאה" ניתן לעיתים ככינוי גנאי למשפט המתאר מציאות אוטופית בלתי ניתנת להשגה. המונח "קלישה", שמקורו בצרפתית, הוא מילה בינלאומית שפירושה גלופת דפוס. בעברית קיים ביטוי מקביל: "אמרה חבוטה". מטאפורה קרובה, הן במקורה והן במשמעותה, היא "שבלונה".



תוכן עניינים
[1 דוגמאות


דוגמאות[עריכת קוד מקור | עריכה]
  • אהבה ממבט ראשון - קלישה המתייחסת לשניים המתאהבים כבר ממפגש מבטם הראשון
  • והם חיו באושר ועושר עד עצם היום הזה - משפט סיום נפוץ בספרי הילדים.
  • לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה - קלישה העוסקת במי שמתעקש ליהנות משתי חלופות העומדות בפניו, בזמן שעליו לבחור רק אחת מהן.
  • להחזיק את המקל בשני קצותיו, לתפוס את החבל בשני קצותיו - להגיד דבר והיפוכו.
  • הגמל אינו רואה את הדבשת שלו - קלישה שפירושה: אדם אינו מבחין במגרעותיו ובטעויותיו.
  • לכל סיר יש מכסה - קלישה המכוונת בעיקר למי שאינו מוצא בן זוג, ומבטיחה כי בן זוג כזה עוד יימצא.
  • יש גבול לכל תעלול - קלישה המופנית כלפי מי שהגזים בהתנהגותו החריגה, ומזהירה אותו על כך (או מהווה נימוק לעונש שניתן לו).
  • הדשא של השכן ירוק יותר - קלישה המתארת את טבעו של האדם לקנא ולרצות במה ששייך לאחר, עקב תחושה כי "שלו טוב יותר".
    xxxxx xx xxxx x xxxxx xxxxxx xxxx xxxxxxx xxxxx xx xxxx xxx xxxx xxxx xxxx xxxxx xxxxxx xxxxxx xx xxxxxxx xxxxxx
  • ההצגה חייבת להימשך- אמירה מקובלת לומר שגם בזמנים קשים, חייבים להמשיך.
עיתונות הספורט בישראל עושה שימוש רב בקלישאות. דוגמאות:

  • הכדור הוא עגול - קלישה שפירושה: כל תוצאה אפשרית במשחק.
  • כדורגל משחקים 90 דקות (שתי האמרות האחרונות מיוחסות למאמן הכדורגל הגרמני זֶפּ הרברגר)
  • הטבלה לא משקרת - קלישה הרומזת שאין להתווכח עם העובדות.
  • לדרבי חוקים משלו.
  • ככה לא בונים חומה - קלישה זו נוצרה במשחק כדורגל בין אוסטרליה וישראל שהתקיים ב-1989 באצטדיון רמת גן. יורם ארבל, שהיה שדרן באותו משחק, התריע על "חומה" שבנו שחקני ההגנה הישראלים כשהאוסטרלי צ'ארלי ינקוס ניגש לבעוט בעיטת עונשין סמוך לשער ישראל. כשהכדור של ינקוס חדר לשער, צעק ארבל: "זה מה שאמרתי לכם! ככה לא בונים חומה! ככה לא בונים חומה! זה כל כך חשוב, וכל כך הרבה עובדים על זה באימונים, ו- 1:1".
גם הפוליטיקה הישראלית מייצרת קלישאות לרוב, ובהן:

נאום הבכורה של חבר הכנסת דניאל בנלולו (הליכוד) ב-2003 היה מלאכת מחשבת של שימוש בקלישאות:

חברי, חברי הכנסת, יום חג הוא היום למדינת ישראל עת מוצגת הממשלה בכנסת השש-עשרה. מיד, בתום החגיגות, יש להפשיל שרוולים ולגשת בדחילו ורחימו לכל הנושאים החשובים ולכל הבעיות, שהרי לא שררה נטלנו על עצמנו, כי אם עבדות. האחריות הגדולה המוטלת על כתפינו נובעת מיראת כבוד ושאיפה להיות שותפים לצמיחה, לשגשוג ולרווחה במדינת ישראל.
ממשלת ישראל בראשות אריאל שרון, יושב-ראש הליכוד, שמה לעצמה כמטרה וכיעד להוציא את המשק מן הבוץ ולהעלותו לפסים של צמיחה כלכלית וחברתית, למען כל תושבי מדינת ישראל, ולהוביל את המדינה לחוף מבטחים. נכון, אין זה קל ואין זה פשוט, עוד ארוכה היא הדרך, אך יכול נוכל לה.
בשל הסכנות הביטחוניות האורבות לפתחנו, חייבים אנו יותר מכול לפעול מתוך אחדות וליכוד מצד כל חלקי הבית, מתוך אמונה בצדקת הדרך למען העם היהודי היושב בציון. הביטחון האישי והביטחון הלאומי כרוכים יחדיו עם צמיחה כלכלית, וכל אלה ביחד יביאו אותנו להיות כטובות וכמשגשגות שבמדינות העולם. ואין זה סוד כי הקסם והחוכמה היהודית יפרצו ויעלו מעלה מעלה.
אדוני היושב-ראש, בימים אלה, כאשר ירושלים, בירת הנצח של העם היהודי, עוטה לבן, ומכל קצות הארץ עולים לרגל לירושלים, חובה לומר בגאווה יהודית לאומית, כי ירושלים, העיר שחוברה לה יחדיו, תישאר כזו לעד ולנצח נצחים.
בהזדמנות זו, אדוני היושב ראש, שלוחה ברכה מיוחדת לחיילי צה"ל וכוחות הביטחון אשר עושים ימים כלילות למען ביטחוננו. עם כניסתנו לעבודה ולהשבעת הממשלה עוד נכונה לנו דרך ארוכה אל ההצלחה הגדולה. אל ייאוש, שהרי בוא יבוא היום שנעודד ונרים את העם הזה מקשיי היום-יום. אז נישא ברכה לתחילת דרכנו החדשה, וזכרו כי זו רק ההתחלה.[1]
חלק מהקלישאות, כדרכם של ביטויים אחרים, עברו שיבושים בדרך. לדוגמה:

  • הביטוי "עושה לילות כימים" שמשמעותו הפך את הלילות לימים כי עבד בלילה כמו ביום, שובש ל"עושה ימים כלילות" שמשמעותה המילולית היא "ישן במשך כל היום", אך הכוונה היא "עובד ימים וגם לילות".
  • ראשי התיבות טל"ח ("טעות – לעולם חוזר") משמעם כי במקרה של טעות, יוחזר המצב לקדמותו. למילים אלו יש משמעות משפטית והיא הסתייגות רשמית המאפשרת למי שבתום לב מסר מידע שגוי או טעה בחישוב כספי לחזור בו מן הדברים בלי להינזק (חישוב עודף בזמן תשלום, פירוט בחשבונית וכדומה). ראשי התיבות שובשו ל"טעות לעולם חוזרת" במובן של השלמה עם חולשות הטבע האנושי.
לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]
קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]
מדיה וקבצים בנושא קלישה בוויקישיתוף
הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]
  1. ^ דניאל בנלולו, הישיבה השביעית של הכנסת השש-עשרה, יום חמישי, כ"ה באדר א' התשס"ג (27 בפברואר 2003), דברי הכנסת.
 
  • תודה
Reactions: ו8

עיתונאי

משתמש פעיל
איור וציור מקצועי
אפשר לקבל את זה בקובץ וורד פתוח
אני זקוק לחתימה שלו
 

עיתונאי

משתמש פעיל
איור וציור מקצועי
מדגישים ומסמנים את כל העמוד ועושים הדבק לקובץ וורד
תודה רבה
 

מסתודד

משתמש מקצוען
הסתרה]
בואו ללמוד איך עורכים בוויקיפדיה. הסדנה תתקיים בספריה הלאומית בירושלים ביום שישי, 16.03.18, בשעה 09:00.
להרשמה לחצו כאן


שלמה רבינוביץ
(הופנה מהדף שלמה הכהן רבינוביץ')
האדמו"ר הראשון של חסידות ראדומסק
שלמה רבינוביץ

חותמו של שלמה הכהן רבינוביץ
חיבורו העיקרי תפארת שלמה
תאריך לידה ה'תקס"א
מקום לידה ולושצ'ובה
תאריך פטירה כ"ט באדר ה'תרכ"ו(בגיל 63 בערך)
מקום פטירה ראדומסק
תאריך לידה לועזי 1803
תאריך פטירה לועזי 16 במרץ 1866
חסידות חסידות ראדומסק
מקום מגורים ראדומסק
מקום פעילות ראדומסק
מספר בשושלת ראשון
הבא אברהם יששכר בער רבינוביץ'
סיום כהונה כ"ט באדר ה'תרכ"ו
חיבוריו ראה כאן
אב דב צבי הכהן רבינוביץ'
אם פרומט רבינוביץ'
בת זוג גיטל בת רבי שמואל מבארזילוב
ילדים צבי מאיר
אברהם יששכר בער

רבי שלמה הכהן רבינוביץ (ה'תקס"א - כ"ט באדר ה'תרכ"ו, 1866) היה האדמו"ר הראשון של חסידות ראדומסק.

תוכן עניינים
[1 קורות חייו
קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]
נולד בעיירה ולושצ'ובה (Włoszczowa), לפרומט ודב צבי הכהן, שהיו ממשפחת מתנגדים. משפחתו מיוחסת לב"ח, למהרש"ל ועד לרש"י. בידי סבו היה ספר יוחסין ובו ייחוס עד לאהרון הכהן.

בילדותו התחנך בפיטרקוב אצל רבי אברהם צבי הירש פצנובסקי מחבר הספר "שו"ת ברית אברהם" ואצל רבי דוד חריף מחבר הספר "בית דוד", מתלמידיו של "היהודי הקדוש" מפשיסחא. בפיטרקוב נמשך ר' שלמה לחסידות למורת רוחו של אביו שאמר עליו: "הפסד גדול הוא למוח כזה שמרבה לעסוק בחסידות ולא בפלפול".

באותם ימים כונה "העילוי מוולושצ'ובה", וסופר עליו שלילה אחד בעודו לומד בבית המדרש, נכנס בו פחד, הוא נטל את השופר שהיה בבית הכנסת ותקע בו תקיעה, שברים, תרועה, תקיעה. לפתע נתחלחל כאשר ראה נפטרים בתכריכים עומדים על יד החלונות ושואלים: "האומנם שופרו של משיח הוא זה?!". והוא נמלט מבית המדרש בבעתה. סיפור זה נתפרסם בכל הסביבה והכל דיברו על קדושתו הנוראה של העילוי אשר בתקיעתו הטהורה הוציא נפטרים מקבריהם.

רבי שלמה רבינוביץ' עסק גם בכתיבת חיבורים תורניים בפלפול ובסברא על התלמוד. הוא היה בקי בספר "אורים ותומים" לרבי יהונתן אייבשיץ בעל פה וממנו למד דרכי החיבור והפלפול. חיבורו הראשון היה חידושיו על מסכת כתובות. לאחר מכן כתב חיבור מעמיק בענייני חזקות כדרך הספר שב שמעתתאוחיבר ספר על 13 קושיות במסכת עבודה זרה שאת כולן תירץ בתירוץ אחד, תוך שהוא כותב במליצה שלושה עשר אני יודע. את חיבורו למסכת כתובות כתב בגיל עשרים ושלוש. מכל חיבוריו נותר בידינו רק חידושיו על מסכת כתובות כי תלמידיו נטלו את כתביו לעצמם.

היה תלמידם של רבי מאיר מאפטא, רבי פישל מסטריקוב ורבי ישעיהו מפשדבורז'.

נשא לאשה את הרבנית גיטל בת רבי שמואל מבארזילוב, אך היות שהחמות לא רצתה בשידוך התעכבה החתונה זמן רב עד לפטירת החמות. בעקבות זה לא שהה בבית חמיו כמקובל באותם ימים אלא הלך להתגורר אצל אביו בפשדבורז, ושימש כמלמד עד שנת תקצ"ד. בתקופה זו התקרב מאד לסבא קדישא רבי ישכר בר מרדושיץ ששימש כרב בעיירה.

בשנת ה'תקצ"ב (1831), כשהוצע לרבי שלמה הכהן רבינוביץ' (המכונה גם בעל התפארת שלמה) לכהן כרב העיר ראדומסק, מנתה הקהילה היהודית בעיר כארבע מאות תושבים. היהודים גרו בתחום הפרבר בּוּגָאי, שהיה נפרד מן העיר בשער ובכניסה מיוחדים. ביום ראשון י"ט באדר ב' ה'תקצ"ד מונה ר' שלמה לרב של העיר ראדומסק. מבואות ראדומסק החלו לקלוט את מאות החסידים, שבאו לשמוע את דברי תורתו של רבי שלמה רבינוביץ' ולהכתירו לרבם. אך למרות אי רצונו לשמש כאדמו"ר לחסידים, נכפה עליו הדבר על ידי רבו הס"ק מרדושיץ ומחותנו רבה של בנדין רבי דוב בעריש הרציגר.

בשנת ה'תר"ג (1843) נפטר רבי ישכר בר מרדושיץ, ורבים מחסידיו של רבי דב בר מרדושיץ' נסעו לראדומסק וקבלו עליהם את מרותו של רבי שלמה.

בתקופה זו התחיל לנסוע רבי שלמה לרבי משה מלעלוב וקיבל עליו את מרותו, הוא המשיך בכך עד עלייתו של רבי משה מלעלוב לארץ ישראל בשנת ה'תרי"א.

באסרו חג של פסח ה'תר"ח (1848) נפטר רבי יצחק מוורקה. לאחר פטירתו הצטרפו רבים מחסידיו אל הנוסעים לראדומסק.

האדמו"ר מראדומסק נודע כ"בעל תפילה" ומלחין. רבים נהרו לשמוע את נעימותיו, כשהיה עובר לפני התיבה בקבלת שבת.

מסופר שאחרי פטירת החידושי הרי"מ בכ"ג באדר ה'תרכ"ו אמר שמקובל אצלו שכשיסתלק צדיק הדור יקראו לו להיות בעל תפילה בקבלת שבת בשמים, ואכן באותו שבוע עוד לפני שבת נפטר.


קברו באוהל אדמו"רי ראדומסק שבבית הקברות היהודי בראדומסק
על פטירתו, בכ"ט באדר ה'תרכ"ו, מסופר כי קודם לחצות הלילה נטל לידיו את ספר הזוהר ולמד בו. מעט אחרי חצות הניח ידיו וראשו על הספר וכך נפטר. תלמידיו שבאו בבוקר מצאוהו "ישן" על ספר הזוהר ולא רצו להעירו. רק כעבור כמה שעות כשראו שהרבי לא מתעורר. נדהמו לראות כי הרבי נפטר. למחרת בערב שבת כ"ט באדר ה' תרכ"ו נערכה הלוויתו במעמד רבבות מחסידיו.

אחרי פטירתו, מונה בנו, רבי צבי מאיר (ד' באב תרס"ב) לשמש כממלא מקום אביו ברבנות העיר ראדומסק. ואילו בנו השני רבי אברהם יששכר בער רבינוביץ, מונה כממלא מקום אביו וכממשיך שושלת אדמו"רות ראדומסק. בן נוסף היה הרב אריה לייביש (כ"א באב ה'תר"ן).

הגותו[עריכת קוד מקור | עריכה]
את עיקרי תורתו כתב האדמו"ר מראדומסק בספרו "תפארת שלמה" על התורה ועל המועדים. הגותו עוסקת בעיקר סביב מידת היסוד מתוך יסודות הקבלה. בספרו מרבה האדמו"ר לעסוק ביוסף הצדיק ולחזור על כך שהגימטריה של שמו עולה כמספר ציון. המעלה הבסיסית היא ההתגברות על התאווה שהיא המפתח להתגדלות בתורה ובשאר המידות. על ידיעותיו בנסתר התבטא פעם באומרו "ברוך ה', בקי אני בכתבי האר"י הקדוש ז"ל כבאשרי יושבי ביתך".

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]
קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]
תורתו
בקרת זהויות
קטגוריות:

משובים קודמים
משוב על הערך
תפריט ניווט
חיפוש
טיפ
קהילה
כלים
הדפסה/ייצוא
דף זה בשפות אחרות
עריכת הקישורים
 
  • תודה
Reactions: ו8

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ר'

קנג רְאֵה עָנְיִי וְחַלְּצֵנִי כִּי תוֹרָתְךָ לֹא שָׁכָחְתִּי:קנד רִיבָה רִיבִי וּגְאָלֵנִי לְאִמְרָתְךָ חַיֵּנִי:קנה רָחוֹק מֵרְשָׁעִים יְשׁוּעָה כִּי חֻקֶּיךָ לֹא דָרָשׁוּ:קנו רַחֲמֶיךָ רַבִּים יְהוָה כְּמִשְׁפָּטֶיךָ חַיֵּנִי:קנז רַבִּים רֹדְפַי וְצָרָי מֵעֵדְוֹתֶיךָ לֹא נָטִיתִי:קנח רָאִיתִי בֹגְדִים וָאֶתְקוֹטָטָה אֲשֶׁר אִמְרָתְךָ לֹא שָׁמָרוּ:קנט רְאֵה כִּי פִקּוּדֶיךָ אָהָבְתִּי יְהוָה כְּחַסְדְּךָ חַיֵּנִי:קס רֹאשׁ דְּבָרְךָ אֱמֶת וּלְעוֹלָם כָּל מִשְׁפַּט צִדְקֶךָ:
נקרא  9  פעמים

לוח מודעות

למעלה