שיתוף - לביקורת עצמאות

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
עַל שְׁלֹשָׁה פִּשְׁעֵי יִשְׂרָאֵל
וּשְׁלוֹשׁ מֵאוֹת שִׁשִּׁים וַחֲמִשָּׁה
עֹרֶף הִפְנוּ לִי
לָתוּר לָהֶם דֶּרֶךְ חֲדָשָׁה
בְּהֵיכָלִי הָעֳמַד צֶלֶם
טִמְאוּ נַחֲלָתִי הַקְּדוֹשָׁה
בָּכְתָה אֲדָמָה
כִּי בְּשַׁבַּתָּהּ נֶחְרְשָׁה
וָאֶחְטֹם לָהֶם
כַּעֲסִי אֶכְבְּשָׁה
עַד יָשׁוּבוּ אֵלָי
כְּאִשָּׁה אֶל אִישָׁהּ
וּגְאֻלָּתִי מַמְתֶּנֶת
בְּעִתָּהּ אֲחִישָׁהּ
אַךְ אַחַת שָׁאַלְתִּי
אוֹתָהּ אֲבַקְשָׁה
עַל בִּתִּי בַּת הַמֶּלֶךְ
הוֹד וְהָדָר לְבוּשָׁה
נֶאֶמְנֵי תּוֹרָתִי
מְסִלָּתָם נְחוּשָׁה
מַדּוּעַ נֶהֱנֵיתֶם
מִסְּעוּדַת אוֹתוֹ רָשָׁע
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
?

לא הביישן למד.
לְמַעַן שְׁמִי אַאֲרִיךְ אַפִּי וּתְהִלָּתִי אֶחֱטָם לָךְ לְבִלְתִּי הַכְרִיתֶךָ. (ישעיהו מח ט)
רש"י - ל' חוטם אסתום חוטמי מצאת עשן נחירי ומקצוף עליך.
 

קופי 100

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
פרסום וקופי
וְאַחַת עֲלֵיהֶם כִּי קָשֶׁה
עַל אָחְזָם אֻמָּנוּת בִּישָׁא
אֲבִיהֶם הָרִאשׁוֹן בָּהּ פָּשַׁע

תְּאֵנָה בְּעָלֶיהָ בּוֹשָׁה
עֵת כָּפַר בַּטּוֹבָה בְּלִי בּוּשָׁה
וְאָמַר אֲשֶׁר נָתַתָּ - הָאִשָּׁה
 

הנף מקלדת

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עַל שְׁלֹשָׁה פִּשְׁעֵי יִשְׂרָאֵל
וּשְׁלוֹשׁ מֵאוֹת שִׁשִּׁים וַחֲמִשָּׁה
עֹרֶף הִפְנוּ לִי
לָתוּר לָהֶם דֶּרֶךְ חֲדָשָׁה
בְּהֵיכָלִי הָעֳמַד צֶלֶם
טִמְאוּ נַחֲלָתִי הַקְּדוֹשָׁה
בָּכְתָה אֲדָמָה
כִּי בְּשַׁבַּתָּהּ נֶחְרְשָׁה
וָאֶחְטֹם לָהֶם
כַּעֲסִי אֶכְבְּשָׁה
עַד יָשׁוּבוּ אֵלָי
כְּאִשָּׁה אֶל אִישָׁהּ
וּגְאֻלָּתִי מַמְתֶּנֶת
בְּעִתָּהּ אֲחִישָׁהּ
אַךְ אַחַת שָׁאַלְתִּי
אוֹתָהּ אֲבַקְשָׁה
עַל בִּתִּי בַּת הַמֶּלֶךְ
הוֹד וְהָדָר לְבוּשָׁה
נֶאֶמְנֵי תּוֹרָתִי
מְסִלָּתָם נְחוּשָׁה
מַדּוּעַ נֶהֱנֵיתֶם
מִסְּעוּדַת אוֹתוֹ רָשָׁע

כמה יפה ונאה!
(השיר, כי המתואר בו מעגם (?) את הנפש)
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
תְּאֵנָה בְּעָלֶיהָ בּוֹשָׁה
:eek:
עצום!

התבוננתי איזהו מקומן של הבתים היפים האלו בשיר שלי, וזכיתי לפוקוס מעניין -
א. מקומם אחרי מניית העוולות, לפני 'ואחטם להם'.
ב. זה מיותר לשיר!
אני לא מתבדח, אסביר -
פואנטת השיר לא עוסקת בצבור החילוני - על אף שרוב השיר מתעסק בו, אלא בזה החרדי.
אם כן למה האריכות הגדולה על עוולות החופשיים?
התשובה היא, שזה רק הרקע לחידוד הבעיה שמבוטאת בשורות האחרונות.
משכך, אין טעם להוסיף שורות ופירוט על בעיותיה של המדינה, וכי קטגור אני?
(את עוון השמיטה טרחתי לכתוב בגלל שמפורש בכתובים שגלו מהארץ בגלל שעבדו בשמיטה -
"אז תרצה הארץ את שבתתיה כל ימי השמה ואתם בארץ איביכם אז תשבת הארץ והרצת את שבתתיה" [ויקרא כו לד])
ושוב תודה.
 
נערך לאחרונה ב:

.Ana

משתמש פעיל
מַדּוּעַ נֶהֱנֵיתֶם
מִסְּעוּדַת אוֹתוֹ רָשָׁע
[/QUOTE]
סעודה הבנתי, אבל מי הוא אותו רשע? (יש לי הרגשה שהקבלת לאחשורוש, אבל איני בטוחה).
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
מַדּוּעַ נֶהֱנֵיתֶם
מִסְּעוּדַת אוֹתוֹ רָשָׁע
סעודה הבנתי, אבל מי הוא אותו רשע? (יש לי הרגשה שהקבלת לאחשורוש, אבל איני בטוחה).
[/QUOTE]
הביטוי אכן לקוח מסעודת אחשורוש.
כאן הוא מתייחס לחגיגות יום העצמאות.
 

lab

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
עימוד ספרים
הביטוי אכן לקוח מסעודת אחשורוש.
כאן הוא מתייחס לחגיגות יום העצמאות.
באותו ענין, מענין לציין שמרדכי שימש כשר המשקים בסעודת אחשורוש
בכדי לשמור מיין נסך
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
כאן הוא מתייחס לחגיגות יום העצמאות.
כלומר -
ביום העצמאות מכריזה מדינת ישראל באופן רשמי - אני מצדיעה לבוני המדינה, כוחי ועוצם ידי עשו לי את החיל הזה.
מה שלגמרי לא נכון.
הקרדיט כל כולו שייך לקב"ה.
אלו נתונים, בלי קשר לויכוח האם המדינה היא דבר טוב או רע.
מוסדות השלטון וכל המייצגים הרשמיים כופרים בטובת ה' ומייחסים את כל ההצלחות לבני אדם.
ולכן - כיון שהיום הזה נקבע על ידם ליום חגיגות ה'הלא אתה א' זנחתנו ולא תצא בצבאותינו' (בהטעמת בר כוזיבא)
ראוי לכל ירא ה' להימנע מהשתתפות בחינגא.
רוצה להודות לה' - אין בעיה, למה היום?
ויתר על כן - יש כאלו שמרגישים צורך להראות לחילונים ש'גם אנחנו שותפים ושמחים', למה?
 

.Ana

משתמש פעיל
סעודה הבנתי, אבל מי הוא אותו רשע? (יש לי הרגשה שהקבלת לאחשורוש, אבל איני בטוחה).
הביטוי אכן לקוח מסעודת אחשורוש.
כאן הוא מתייחס לחגיגות יום העצמאות.
[/QUOTE]
היה פה משל נחמד בין חגיגת יום העצמאות לבין סעודת אחשורוש.
והיות ואני חובבת משלים מדויקים רציתי לדעת מי מסמל את הנמשל של "אותו רשע".
 

anotherית

משתמש סופר מקצוען
והיות ואני חובבת משלים מדויקים רציתי לדעת מי מסמל את הנמשל של "אותו רשע".
דווקא אני חושבת שזו הייתה השורה הכי חזקה בשיר הזה.
כל השירים השכנים - מדברים על הסיטואציה היום, על השמחה הפנימית שכן יש לנו, [שהסכמתי איתם, כי בסופו של יום, מצבו הפיזי של עם ישראל טוב יותר מאי פעם, ומצבו הרוחני של אלו שאכפת להם גם כן פשוט יותר מאי פעם, (מבחינת אויבים וגשמיות), ולכן קשה מאוד שלא לשמוח עם הציוני הקטן שיש לכל יהודי בלב בסופו של יום]
אבל אז באה השורה הזו:
מַדּוּעַ נֶהֱנֵיתֶם
מִסְּעוּדַת אוֹתוֹ רָשָׁע
ומזכירה. ומבטאת את הקונפליקט והבעיה.
 

.Ana

משתמש פעיל
דווקא אני חושבת שזו הייתה השורה הכי חזקה בשיר הזה.
כל השירים השכנים - מדברים על הסיטואציה היום, על השמחה הפנימית שכן יש לנו, [שהסכמתי איתם, כי בסופו של יום, מצבו הפיזי של עם ישראל טוב יותר מאי פעם, ומצבו הרוחני של אלו שאכפת להם גם כן פשוט יותר מאי פעם, (מבחינת אויבים וגשמיות), ולכן קשה מאוד שלא לשמוח עם הציוני הקטן שיש לכל יהודי בלב בסופו של יום]
אבל אז באה השורה הזו:

ומזכירה. ומבטאת את הקונפליקט והבעיה.
הפריע לי השימוש במילה "רשע" וההשוואה לאחשורוש.
מדובר במנגל, אמנם לא לרוחנו, אך אין מדובר בסעודה שבו חללו את קדושת כלי המקדש.
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
הפריע לי השימוש במילה "רשע" וההשוואה לאחשורוש.
מדובר במנגל, אמנם לא לרוחנו, אך אין מדובר בסעודה שבו חללו את קדושת כלי המקדש.
לא מדובר על המנגל, אלא על עליצות הכוחי ועוצם ידי.
'סעודת אותו רשע' כביטוי שאול ולאו דווקא במובן הגסטרו.
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
רוצה להודות לה' - אין בעיה, למה היום?
בגדול, יש צדק. אבל אם לא יהיה יום מוגדר, לא יודעת עד כמה נעצור בסתם יום בהיר להודות על כך.
בדיוק כמו היחס לימי הזיכרון. אם לא היו ימים כאלו החיים היו ממשיכים במסלולם ולדעתי חשוב לקחת 'פוס' כדי לזכור.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
כלומר -
ביום העצמאות מכריזה מדינת ישראל באופן רשמי - אני מצדיעה לבוני המדינה, כוחי ועוצם ידי עשו לי את החיל הזה.
מה שלגמרי לא נכון.
הקרדיט כל כולו שייך לקב"ה.
אלו נתונים, בלי קשר לויכוח האם המדינה היא דבר טוב או רע.
מוסדות השלטון וכל המייצגים הרשמיים כופרים בטובת ה' ומייחסים את כל ההצלחות לבני אדם.
ולכן - כיון שהיום הזה נקבע על ידם ליום חגיגות ה'הלא אתה א' זנחתנו ולא תצא בצבאותינו' (בהטעמת בר כוזיבא)
ראוי לכל ירא ה' להימנע מהשתתפות בחינגא.
רוצה להודות לה' - אין בעיה, למה היום?
ויתר על כן - יש כאלו שמרגישים צורך להראות לחילונים ש'גם אנחנו שותפים ושמחים', למה?
היכן מדינת ישראל הרשמית מכריזה שהקרדיט לא שייך לקב"ה?
עם ישראל מתאחד ביום זה לשמוח על הקמת המדינה, בלי קשר לשום קרדיט.
שומרי התורה והמצוות מודים לקב''ה שנתן לבני האדם את הכוח לעמול במסירות נפש במשך חמישים שנה על הקמת המדינה, שהביאה לנו תחושת ביטחון חסרת תקדים, והחילונים מודים למי שמודים.
המדינה מתקיימת מהמיסים שכולנו משלמים, ולכן אין שום קשר לסעודתו של אחשוורוש.
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
בגדול, יש צדק. אבל אם לא יהיה יום מוגדר, לא יודעת עד כמה נעצור בסתם יום בהיר להודות על כך.
בדיוק כמו היחס לימי הזיכרון. אם לא היו ימים כאלו החיים היו ממשיכים במסלולם ולדעתי חשוב לקחת 'פוס' כדי לזכור.
להבדיל מימי הזכרון, שהם בסך הכל - ימי זכרון. (אם כי קביעת יום הזכרון ביום פרוץ מרד גטו ורשה, ולא שאר תאריכים הקשורים בשואה, יש בו טעם לפגם. אבל זה כבר באשכול אחר)
יום העצמאות הוא היום שבו חוגגים את 'ישראל בטח בצה"ל' עפ"ל, היום בו איננו עוד כצאן לטבח, לקחנו את המושכות לידיים... היום בו עלינו בחומה וכו'.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
יום העצמאות הוא היום שבו חוגגים את 'ישראל בטח בצה"ל' עפ"ל, היום בו איננו עוד כצאן לטבח, לקחנו את המושכות לידיים... היום בו עלינו בחומה וכו'.
אפשר באותה מידה לומר שחג השבועות הוא החג שבו חוגגים את החקלאות הישראלית, ומוקירים טובה לחקלאים ו'כוחי ועוצם ידי' וכו'.
חג העצמאות הוא חג שבו חוגגים את עצמאות מדינת ישראל, וכל אחד לוקח את זה למקומות שהוא רוצה.
לומר שבגלל שהחילונים לוקחים את זה ל'כוחי ועוצם ידי', אנחנו לא יכולים להודות בו לקב''ה? לא מקובל עלי.
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
והחילונים מודים למי שמודים.
וכיון שהם קבעוהו ליום טוב...
המדינה מתקיימת מהמיסים שכולנו משלמים, ולכן אין שום קשר לסעודתו של אחשוורוש.
לא הבנתי.
זה יום חג שנקבע על ידי פורקי עול שכדבריך מודים ומהללים בו למי שהם מודים ומהללים.
איך זה קשור למיסים?
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ק'

קמה קָרָאתִי בְכָל לֵב עֲנֵנִי יְהוָה חֻקֶּיךָ אֶצֹּרָה:קמו קְרָאתִיךָ הוֹשִׁיעֵנִי וְאֶשְׁמְרָה עֵדֹתֶיךָ:קמז קִדַּמְתִּי בַנֶּשֶׁף וָאֲשַׁוֵּעָה (לדבריך) לִדְבָרְךָ יִחָלְתִּי:קמח קִדְּמוּ עֵינַי אַשְׁמֻרוֹת לָשִׂיחַ בְּאִמְרָתֶךָ:קמט קוֹלִי שִׁמְעָה כְחַסְדֶּךָ יְהוָה כְּמִשְׁפָּטֶךָ חַיֵּנִי:קנ קָרְבוּ רֹדְפֵי זִמָּה מִתּוֹרָתְךָ רָחָקוּ:קנא קָרוֹב אַתָּה יְהוָה וְכָל מִצְוֹתֶיךָ אֱמֶת:קנב קֶדֶם יָדַעְתִּי מֵעֵדֹתֶיךָ כִּי לְעוֹלָם יְסַדְתָּם:
נקרא  7  פעמים

לוח מודעות

למעלה