עזרה עסק שמסרב לבטל עסקה ולהחזיר תשלום - כשהביטול תוך 48 שעות- מה הייתם עושים?

מצב
הנושא נעול.

דורהלה

משתמש פעיל
14 יום זה זיכוי לא מזומן,
ולעניינינו אותו חוק שמחייב להחזיר מחייב לכתוב.
 

bekkiback

משתמש מקצוען
בכל פעם שמתעוררת שאלה כזו או עולה אשכול כזה, כולם ממהרים לקלל את בעלי החנויות על אי עמידה בחוקים,
לחוקים אין שום תוקף מבחינת תורתנו הקדושה! ! ! ! !
להחזיר מוצר סתם כי התחרטתי זו בעיה הלכתית חמורה מאד מאד! ! ! !
מה שכן, יש לפעמים היתרים משום שבעל החנות הולך לפי חוקי המדינה, בעלי חנויות חרדים שהולכים לפי התורה לא חייבים להחזיר כסף! ! ! !
לתשומת לבכם
בכל פעם שמתעוררת שאלה כזו או עולה אשכול כזה, כולם ממהרים לקלל את בעלי החנויות על אי עמידה בחוקים,
לחוקים אין שום תוקף מבחינת תורתנו הקדושה! ! ! ! !
להחזיר מוצר סתם כי התחרטתי זו בעיה הלכתית חמורה מאד מאד! ! ! !
מה שכן, יש לפעמים היתרים משום שבעל החנות הולך לפי חוקי המדינה, בעלי חנויות חרדים שהולכים לפי התורה לא חייבים להחזיר כסף! ! ! !
לתשומת לבכם

גם את חוקי המדינה בעניין תשלום למס הכנסה בעל החנות ממסמס?
למה? כי הוא יודע שהוא יצא מזה לא טוב?

אולי הלכתית אין שום חיוב לשלם מס למוסדות המדינה. הוספתי לרשימת השאילתות.
 

דורהלה

משתמש פעיל
גם את חוקי המדינה בעניין תשלום למס הכנסה בעל החנות ממסמס?
למה? כי הוא יודע שהוא יצא מזה לא טוב?

אולי הלכתית אין שום חיוב לשלם מס למוסדות המדינה. הוספתי לרשימת השאילתות.

אין שום קשר,
נניח שהמדינה גוזלת אותו ב x ש''ח לחודש,
אז מותר ללקוחות ג''כ לגזול אותו ?

ולכל מי שחוזר ומבהיר על מנהג המדינה ודינא דמלכותא,
נאה דורש - נאה מקיים
לעולם לא הכניס לכיסו שקל בשחור וכו', לא ניסה לסדר הנחות וכדו'....
 

חני בנני

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
לא כ''כ הבנתי בשם מה אתה מכנה את המוכר גזלן,
יתכן מאוד שמי שמכריח את המוכר להחזיר חפץ הוא הגזלן!

ע''פ ההלכה הפשוטה אין דבר כזה להתחרט מעסקה - פשוט אין!!!
קנית, הפעלת שיקול דעת, זה בלתי הפיך, (שו''ע חו''מ קפ''ט א')
אא''כ היה אונאה במחיר או מקח טעות בסוג או איכות החפץ.

מה שקורה היום שיש חוק המחייב להחזיר, הוא חוק שנוגד את דעת השו''ע,

אממה יש דין שדינא דמלכותא דינא,
לעניינינו זה לא ברור בכלל,
א. דעת הרבה פוסקים שאין דינא דמלכותא דינא בארץ ישראל.
ב. דעת הרבה פוסקים שאין דינא דמלכותא במלך יהודי, וק''ו כשאינו נוהג בחוקי התורה.
ג. דעת הרבה פוסקים שלממשלה דמוקרטית אין דין מלכות,

ומשום כל הנ''ל רבים מפוסקי דורינו (שאינם דתיים ציוניים)
מתייחסים לחוקי המדינה כספק או כאינם רלוונטים כלל,
(להוציא את הגר''מ שפרן ויתכן שעוד - לא הכל אני יודע)

ולמעשה המוכר יכול לומר קים לי כאותם פוסקים, וממילא כיון שהוא מוחזק אף אחד לא יוציא ממנו ממון ע''פ ד''ת, אא''כ הוא רוצה לגוזלו ע''פ חוקי המדינה.

נ.ב. בחנות שנמצאת באיזור חילוני או שרבים מלקחותיה אינם שומרים תומ''צ,
יש סברא לומר שגם המוכר ידע שהקונה (אפי' חרדי)
ירד על דעת זה שיכול לנהוג ע''פ החוק ולהחזיר את החפץ,
כיון שכך רגיל המוכר להתנהל בחנות זו,
וממילא זה חשוב כתנאי בעיסקה ויהיה חייב המוכר להחזיר את החפץ,

אינני בטוח שכל מי שקורה לבעלי החנויות גנבים יודע שמדובר בסוג חנויות כאלו.

נ.ב. אינני פוסק,
כך יצא לי כשלמדתי את הסוגיא הזו בשו''ע, וכששוחחתי על נושא זה עם דיינים.

עריכה, בשו''ע הנ''ל הוסיף הרמ''א שגם אם המוכר מוכן להחזיר העסקה אינה בטלה,
הוא (המוכר) צריך לקנות שוב (מהקונה) את החפץ!

בנוסף כתוב שם ובסימנים שאח''כ,
שאפילו מי שקנה חפץ בקניין שלא מועיל,
אסור לו לחזור מהעיסקה, -ז''א, אפי' שהקניין לא חל הוא צריך לטרוח ולחזור ולקנות בקניין המועיל,
כדי לקיים את העסקה ולעמוד בדיבורו,

ומי שעובר על זה נאמר עליו כך -
מי שפרע מאנשי דור המבול ומאנשי דור ההפלגה,
ומאנשי סדום ועמורה, וממצרים שטבעו בים,
הוא יפרע ממי שאינו עומד בדיבורו.
חו''מ סי' ר''ד ס' ד'

מליון לייקים! ! ! ! ! !
והלוואי שכולם יפנימו את הנאמר פה
נ.ב. בעלי אומר שניכר שהכותב הינו תלמיד חכם גדול.
 

טוליפ

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
אני למדתי, מכיוון שלכל חנות יש כללים שונים (כן, גם בזארה, הרשת הגדולה והידועה (ולא חרדית) לא רצו להחליף לי מוצרים אחרי שבוע כי טענו שזה נקנה במבצע (קנו לי), והייתה לי עגמת נפש מכיוון שאלו בגדים שנקנו לי ללידה לילדים ורצתי שבוע אחרי במיוחד כדי להחליף)
אני תמיד שואלת בקנייה, אם יש צד שארצה להחליף, אם אפשר להחליף. ואם יש צד שלא ארצה מוצר אחר במקום, אם יש החזר כספי.
 

ochayon

משתמש פעיל
ולכל מי שחוזר ומבהיר על מנהג המדינה ודינא דמלכותא,
נאה דורש - נאה מקיים
לעולם לא הכניס לכיסו שקל בשחור וכו', לא ניסה לסדר הנחות וכדו'....
על טענת דינא דמלכותא זה נכון אבל מה זה קשור לטענת מנהג המדינה?
מנהג המדינה [אילו אין דינא דמלכותא, וכדעת רוב הפוסקים] גורם שאין גמירות דעת וקנין על תנאי וכו', הוא לא יכול לחייב אותי במיסים.
 

דורהלה

משתמש פעיל
על טענת דינא דמלכותא זה נכון אבל מה זה קשור לטענת מנהג המדינה?
מנהג המדינה [אילו אין דינא דמלכותא, וכדעת רוב הפוסקים] גורם שאין גמירות דעת וקנין על תנאי וכו', הוא לא יכול לחייב אותי במיסים.

נכון, טעות שלי השתרבט לי מנהג יחד עם דינא,

דינא דמלכותא מחייב מיסים,
מנהג המדינה מהווה גמירות דעת בקניינים ועוד,

ועכ''פ בעלי חנויות חרדים באיזור חרדי שנוהגים לא להחזיר אין אצלם מנהג,
ובפרט שגם הרבה בעלי חנויות חילונים לא מחזירים אז בכלל לא בטוח שיש
בכלל מנהג כזה במדינה,
וכל שנותר לדון הוא בגלל דינא וכו'.
 

imac100

משתמש מקצוען
מה הכוונה חנות שהולכת לפי ההלכה?
מס הכנסה ומעמ היא משלמת (ונגיד את האמת שגם אם היא רושמת פחות הכנסות לנו היא לוקחת מעמ)
אם יהיה לעסק סכסוך רציני עם ספק רב הסיכוים שהוא יבקש אישור ללכת לבית משפט (כי בית דין זה פשרה וכדו)

אז במה? רק בחלק שבה לטובת האזרח פתאום העסק הולך לפי חוקי ההלכה ואסור לדרוש ממנו להחזיר?

עכשיו מבחינת פרקטית
כל מוצר שאני קונה אני אומרת במפורש יש 48 שעות החזר כספי
נכון?
מי שמתחיל להתווכח אני לא קונה אצלו. גם אם אני יודעת שלא אחזיר.
אם זה מוצר שיש סיכוי שבאמת יהיה לי סיבה להחזיר (בגד לילד שאני לא סגורה על המידה) אני בודקת שזה כתוב על החשבונית ואם לא דואגת שיכתבו לי את זה.

גם אם זה חנות שלא בעניין לתת את זה בזמן הקניה היא צריכה אותך רובם יתנו.
כך שנראה לי שגם הלכתית אם באמת יש בעיה זה תנאי שעשינו בזמן הקניה כך שזה בטוח לא בעיה.
 
נערך לאחרונה ב:

ochayon

משתמש פעיל
ועכ''פ בעלי חנויות חרדים באיזור חרדי שנוהגים לא להחזיר אין אצלם מנהג,
מה זה משנה מה בעלי החנויות הספיציפיות נוהגים?
אם הציבור מורגל לכך שיש באפשרותו להחזיר, הרי שהקונה לא קנה את החפץ כי אם על תנאי שיוכל להחזיר תוך 48 ש', ורק כך חל הקניין,
האם זה נכון שכך ציבור הקונים מורגל או לא? את זה ניתן לברר בקלות בכל האשכולות שנפתחים כאן בנושא חדשים לבקרים, מהם יש להוכיח בוודאות ומעבר לכל ספק שרוב הציבור כשהוא קונה משהו הריהו קונה ע"ד כן, ואם כן, אם המוכר מתעקש ולא מוכן להחזיר לו כפי תקנות החוק שהיו כביכול בתנאו של הקונה, הרי המקח בטל מעיקרו, והוא הוא הגזלן!
 

מרחבית

משתמש מקצוען
האם זה נכון שכך ציבור הקונים מורגל או לא? את זה ניתן לברר בקלות בכל האשכולות שנפתחים כאן בנושא חדשים לבקרים, מהם יש להוכיח בוודאות ומעבר לכל ספק שרוב הציבור כשהוא קונה משהו הריהו קונה ע"ד כן,

סתם שאלה, כדי להבין את העניין: אם יפתחו כאן אשכולות לרוב למה אי אפשר להחזיר דברים אחרי שנה או אחרי עשר, האם ייקרא שעל דעת כן קנו? ולמוכר אין מה לומר בעניין? כלומר, לפי מה נקבעים הדברים הללו?
 

ochayon

משתמש פעיל
סתם שאלה, כדי להבין את העניין: אם יפתחו כאן אשכולות לרוב למה אי אפשר להחזיר דברים אחרי שנה או אחרי עשר? האם ייקרא שעל דעת כן קנו? ולמוכר אין מה לומר בעניין? כלומר, לפי מה נקבעים הדברים הללו?
האשכולות לא גורמים למציאות להיות, הם משקפים את 'דעת' הקונים, וזו נראית לי די ברורה,
לא כך?
 

imac100

משתמש מקצוען
ועוד נושא על בעלי החנויות.
נניח והם צודקים והלכתית הם לא צריכים לתת כסף מזומן.
(אגב למה זיכוי הם נותנים גם זה לא חובה הלכתית רק חוק?)

הם יודעים שקהל הקונים מתייחס לזה אחרת
שימו שלט גדול מעל הקופה שמודיע מה הכללים של חנות זו.
מי שרוצה יקנה מי שלא לא.

הם גורמים לנו לקנות מתוך מחשבה שכמו כל חנות אפשר להחזיר ואז מצטדקים בזה שזה לא ההלכה.
 

bekkiback

משתמש מקצוען
מליון לייקים! ! ! ! ! !
והלוואי שכולם יפנימו את הנאמר פה
נ.ב. בעלי אומר שניכר שהכותב הינו תלמיד חכם גדול.
סתם שאלה, כדי להבין את העניין: אם יפתחו כאן אשכולות לרוב למה אי אפשר להחזיר דברים אחרי שנה או אחרי עשר, האם ייקרא שעל דעת כן קנו? ולמוכר אין מה לומר בעניין? כלומר, לפי מה נקבעים הדברים הללו?

ענית לבד.
סתם שאלה.
 

מרחבית

משתמש מקצוען
האשכולות לא גורמים למציאות להיות, הם משקפים את 'דעת' הקונים, וזו נראית לי די ברורה,
לא כך?
זו השאלה. בכל מקרה דעת הקונים קובעת? גם אם נניח היא לא הגיונית או גורמת נזק? דעת המוכרים לא קובעת?
 

bekkiback

משתמש מקצוען
ועוד נושא על בעלי החנויות.
נניח והם צודקים והלכתית הם לא צריכים לתת כסף מזומן.
(אגב למה זיכוי הם נותנים גם זה לא חובה הלכתית רק חוק?)

הם יודעים שקהל הקונים מתייחס לזה אחרת
שימו שלט גדול מעל הקופה שמודיע מה הכללים של חנות זו.
מי שרוצה יקנה מי שלא לא.

הם גורמים לנו לקנות מתוך מחשבה שכמו כל חנות אפשר להחזיר ואז מצטדקים בזה שזה לא ההלכה.

הם באמת כתבו שם. רק אני לא ראיתי...
מה לעשות, מרב שאני מורגלת בחוק ובעסק שלי נוהגת גם כך, לא גיליתי חיישני בדיקה וזה לא בלט לי בעין.

כמובן שהם טענו שהמוכרת אמרה לי במעמד הקנייה את זה, מה שהיה שקר גמור.
[חדשה שם, ובטח פחדה על העור שלה. עם בוס כזה גם אני הייתי טוענת שאמרתי.]

זה לבד מקומם.
 

imac100

משתמש מקצוען
הם באמת כתבו שם. רק אני לא ראיתי...
מה לעשות, מרב שאני מורגלת בחוק ובעסק שלי נוהגת גם כך, לא גיליתי חיישני בדיקה וזה לא בלט לי בעין.

כמובן שהם טענו שהמוכרת אמרה לי במעמד הקנייה את זה, מה שהיה שקר גמור.
[חדשה שם, ובטח פחדה על העור שלה. עם בוס כזה גם אני הייתי טוענת שאמרתי.]

זה לבד מקומם.

אם זה כתוב אני חושבת שהוא לא צריך להחזיר
הוא עושה טעות כי לא תקני שם יותר.
אבל לא חושבת שהוא חייב
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ב'

ט בַּמֶּה יְזַכֶּה נַּעַר אֶת אָרְחוֹ לִשְׁמֹר כִּדְבָרֶךָ:י בְּכָל לִבִּי דְרַשְׁתִּיךָ אַל תַּשְׁגֵּנִי מִמִּצְוֹתֶיךָ:יא בְּלִבִּי צָפַנְתִּי אִמְרָתֶךָ לְמַעַן לֹא אֶחֱטָא לָךְ:יב בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה לַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ:יג בִּשְׂפָתַי סִפַּרְתִּי כֹּל מִשְׁפְּטֵי פִיךָ:יד בְּדֶרֶךְ עֵדְוֹתֶיךָ שַׂשְׂתִּי כְּעַל כָּל הוֹן:טו בְּפִקֻּדֶיךָ אָשִׂיחָה וְאַבִּיטָה אֹרְחֹתֶיךָ:טז בְּחֻקֹּתֶיךָ אֶשְׁתַּעֲשָׁע לֹא אֶשְׁכַּח דְּבָרֶךָ:
נקרא  5  פעמים

לוח מודעות

למעלה