על הדבש ועל ה"עוקץ"... סקר בדיקות דבש לקראת ר"ה של משרד הבריאות

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים
משרד הבריאות דגם עשרות סוגי דבש שנמכרים בארץ ומצא 9 מהם לקויים במידה כזו או אחרת.
הפרטים - כאן.

סקר בדיקות דבש לקראת ראש השנה



נושאים:
בריאות הציבור, תזונה ומזון, אכיפה ופיקוח


תאריך פרסום:
09/09/2020 14:00

honey150x150.png

כמדי שנה, שירות המזון בשיתוף עם מועצת הדבש ערך סקר בדיקות דבש לקראת ראש השנה. המשרד ביצע בדיקה מדגמית של 49 דוגמאות דבש שנדגמו מדרכי השיווק ברחבי הארץ. הדוגמאות נבדקו במעבדה לכימיה, בריאות וסביבה במכון התקנים הישראלי ובמעבדת INTERTEK בגרמניה. נבדקו מדדים צרכניים של איכות ושל אותנטיות (מקוריות).
בדוגמאות הבאות נמצאו חריגות מהתקן הישראלי לדבש (ת"י 373) בשתי המעבדות.
להלן פרטי המוצרים בהתאם לסימון שעל גבי האריזה:

1.סימון התווית:
"דבש טהור – דבש טבעי מפרחי בר,
משקל: 1 ק"ג, מיובא ע"י א.ס יבוא ושיווק מוצרי מזון בע"מ, כתובת: כצנלסון 6 גבעתיים, יצרן: טרייד 1 , תוצרת: אוקראינה, תאריך ייצור: 02/05/2019, תאריך תפוגה: 02/05/2021".
נדגם בחנות א.א לרנר מוצרי מזון העמק בע"מ, הפועלים 2 באר שבע.

honey1.png


נמצאה חריגה ברמת הסוכרים. הרמה המינימלית ע"פ התקן הישראלי הינה 65%, כאשר במעבדת מכון התקנים הישראלי נמצאה רמה של 15%, ובמעבדת INTERTEK בגרמניה נמצאה רמה של 12.1%.
כמו כן, נמצאה חריגה ברמת האנזים דיאסטאז. הרמה המינימלית ע"פ התקן הישראלי הינה 8 יחידות Schade, כאשר במעבדת מכון התקנים הישראלי נמצאה רמה של 2 יח' Schade , ובמעבדת INTERTEK בגרמניה לא נמצאה פעילות של אנזים זה.
המדדים מעידים על חשד שאין מדובר בדבש, שירות המזון במשרד הבריאות פותח בחקירה.

2. סימון התווית:
"Delimiel דבש טבעי , ממקור מעורב או ממקור צמחי לא ידוע, כשר לפסח פרווה, 1 ק"ג, יצרן: מיל מונקברר ס.ל בנילובה 5.4 , אפדו קוראוס 117, קוסנטינה, ספרד, יבואן: מאנקו יבוא שיווק ומסחר מזון 2001 בע"מ דרך חנקין 9 חיפה, תאריך אחרון לשיווק 31/12/2026".
נדגם בחנות תבליני קנדי מרכז מסחרי דימונה.
honey2.png



הרמה המרבית שלHMF ע"פ התקן הישראלי לדבש הינה 80 מ"ג/ק"ג, כאשר במכון התקנים הישראלי נמצאה רמה של 231 מ"ג/ק"ג, ובמעבדת INTERTEK בגרמניה נמצאה רמה של 259.2 מ"ג/ק"ג. רמת ה-HMF (הידרוקסי מתילפורפורל) הינה מדד לאיכות הדבש, וערכה עולה עם חימום הדבש ועם משך זמן אחסונו.
כמו כן, נמצאה חריגה ברמת האנזים דיאסטאז. הרמה המינימלית ע"פ התקן הישראלי הינה 8 יחידות Schade, כאשר במעבדת מכון התקנים הישראלי נמצאה רמה נמוכה מ-1 יח' Schade , ובמעבדת INTERTEK בגרמניה לא נמצאה פעילות של אנזים זה. רמת הדיאסטאז עשויה אף היא להעיד על איכות הדבש.
מדובר בחריגות מהותיות מהתקן הישראלי, שירות המזון במשרד הבריאות פותח בחקירה.

3. סימון התווית:
"דבש דבורים טהור פרחי שדה - מכוורת נס ציונה, אסיף 17, לשימוש עד 31.12.2022, דבש שלנו, ת.ד. 2747, יהוד 56216, טל. 03-9731603 פקס: 03-9721903 ארוז ע"י: א. עדן בע"מ"
מקום הדיגום: חנות "משק זיידמן", צומת טייסים, בני עטרות.

honey3a.png
honey3b.png




במוצר נמצאו חריגות מהתקן בפרמטרים של איכות: רמות HMF והאנזים דיאסטאז.
הרמה המרבית שלHMF ע"פ התקן הישראלי לדבש הינה 80 מ"ג/ק"ג, כאשר במכון התקנים הישראלי נמצאה רמה של 194 מ"ג/ק"ג ובמעבדת INTERTEK בגרמניה נמצאה רמה של 182.5 מ"ג/ק"ג. רמת ה-HMF (הידרוקסי מתילפורפורל) הינה מדד לאיכות הדבש, וערכה עולה עם חימום הדבש ועם משך זמן אחסונו.
כמו כן, נמצאה חריגה ברמת האנזים דיאסטאז. הרמה המינימלית ע"פ התקן הישראלי הינה 8 יחידות Schade, כאשר במעבדת מכון התקנים הישראלי נמצאה רמה של 3 יח' Schade , ובמעבדת INTERTEK בגרמניה נמצאה רמה של 5.8 יח' Schade. רמת הדיאסטאז עשויה אף היא להעיד על איכות הדבש.

4. סימון התווית:
"שווה! דבש דבורים טהור – מפרחי שדה, 350 גרם, אסיף 17, לשימוש עד 31.12.2021, כשר לפסח, מיוצר ע"י: "דבש שלנו" יהוד ת.ד 2747 שיווק והפצה בלעדית: ח. כהן האורגים 223 נתיבות ת.ד 5168".
המוצר נדגם בחנות תבליני ציון בע"מ, שוק עירוני 90 באר-שבע.

honey4.png



במוצר נמצאה חריגה מהתקן בפרמטר של איכות: רמת HMF.
הרמה המרבית שלHMF ע"פ התקן הישראלי לדבש הינה 80 מ"ג/ק"ג, כאשר במכון התקנים הישראלי נמצאה רמה של 102 מ"ג/ק"ג, ובמעבדת INTERTEK בגרמניה נמצאה רמה של 275.7 מ"ג/ק"ג. רמת ה-HMF (הידרוקסי מתילפורפורל) הינה מדד לאיכות הדבש, וערכה עולה עם חימום הדבש ועם משך זמן אחסונו.

5. סימון התווית:
"דרומה, דבש דבורים טהור, תאריך תפוגה: 12/2020 ארוז וממולא ע"י נחלת ראובן, מושב בית עובד."
נדגם ב-רשת אושר עד, קרימניצקי 3 תל אביב.

honey5.png


במוצר נמצאה חריגה מהתקן בפרמטר של איכות: רמת HMF.
הרמה המרבית שלHMF ע"פ התקן הישראלי לדבש הינה 80 מ"ג/ק"ג, כאשר במכון התקנים הישראלי נמצאה רמה של 106 מ"ג/ק"ג ובמעבדת INTERTEK בגרמניה נמצאה רמה של 88.3 מ"ג/ק"ג. רמת ה-HMF (הידרוקסי מתילפורפורל) הינה מדד לאיכות הדבש, וערכה עולה עם חימום הדבש ועם משך זמן אחסונו.

6. סימון התווית:
"הדבש של סבא, משק סימנר עין ורד דבש פרחי בר, ת.א לשיווק 01.11.2020 שיווק משק סימנר, ארוז ע"י ג.מ.טעם הארץ בע"מ, ג'רופי 8, ראשל"צ".

מיקום הדיגום: חנות "מרכז הפירות והירקות", תלמים 14, גני -אביב, לוד.

honey6.png


במוצר נמצאו חריגות מהתקן בפרמטרים של איכות: רמות HMF והאנזים דיאסטאז.
הרמה המרבית שלHMF ע"פ התקן הישראלי לדבש הינה 80 מ"ג/ק"ג, כאשר במכון התקנים הישראלי נמצאה רמה של 138 מ"ג/ק"ג ובמעבדת INTERTEK בגרמניה נמצאה רמה של 107.3 מ"ג/ק"ג. רמת ה-HMF (הידרוקסי מתילפורפורל) הינה מדד לאיכות הדבש, וערכה עולה עם חימום הדבש ועם משך זמן אחסונו.
כמו כן, נמצאה חריגה ברמת האנזים דיאסטאז. הרמה המינימלית ע"פ התקן הישראלי הינה 8 יחידות Schade, כאשר במעבדת מכון התקנים הישראלי נמצאה רמה של 2 יח' Schade , ובמעבדת INTERTEK בגרמניה נמצאה רמה של 3.7 יח' Schade. רמת הדיאסטאז עשויה אף היא להעיד על איכות הדבש.


7. סימון התווית:
"צוף, דבש אורגני, ייבוא, תאריך תפוגה: 04/2022 נארז ומשווק ע"י צוף, טרה-מאטר נקטר בע"מ ארץ מוצא: ארגנטינה".
נדגם ב-רשת טבע קסטל, קרליבך 27 תל אביב.


honey7.png

במוצר נמצאה חריגה מהתקן בפרמטר של איכות: רמת HMF.
הרמה המרבית שלHMF ע"פ התקן הישראלי לדבש הינה 80 מ"ג/ק"ג, כאשר במכון התקנים הישראלי נמצאה רמה של 128 מ"ג/ק"ג ובמעבדת INTERTEK בגרמניה נמצאה רמה של 104.8 מ"ג/ק"ג. רמת ה-HMF (הידרוקסי מתילפורפורל) הינה מדד לאיכות הדבש, וערכה עולה עם חימום הדבש ועם משך זמן אחסונו.



8. סימון התווית:
"ניצת הדובדבן, דבש אורגני מפרחי בר משקל נקי : 500 גרם, תוצרת ארגנטינה, מיובא וארוז ע"י מכוורת עין חרוד מאוחד עבור ניצת הדובדבן בע"מ ע.ל.ל 01/04/22 אצווה- 0102"
מקום הדיגום: ניצת הדובדבן בע"מ, רחוב הסולל 10 חיפה.


honey8.png




במוצר נמצאה חריגה מהתקן בפרמטר של איכות: רמת HMF.
הרמה המרבית שלHMF ע"פ התקן הישראלי לדבש הינה 80 מ"ג/ק"ג, כאשר במכון התקנים הישראלי נמצאה רמה של 112 מ"ג/ק"ג, ובמעבדת INTERTEK בגרמניה נמצאה רמה של 99.1 מ"ג/ק"ג. רמת ה-HMF (הידרוקסי מתילפורפורל) הינה מדד לאיכות הדבש, וערכה עולה עם חימום הדבש ועם משך זמן אחסונו.

9. סימון התווית:
"דבש טהור מפרחי בר עין חרוד מאוחד, מיקוד 1896500 משקל נקי: 1 ק"ג עדיף להשתמש לפני: 16/04/23"
הדבש נדגם באושר עד, רח' גלבוע 1, מתחם מול הרים, נוף הגליל.

במוצר נמצאה חריגה מהתקן בפרמטר של איכות: רמת HMF.
הרמה המרבית שלHMF ע"פ התקן הישראלי לדבש הינה 80 מ"ג/ק"ג, כאשר במכון התקנים הישראלי נמצאה רמה של 91 מ"ג/ק"ג, ובמעבדת INTERTEK בגרמניה נמצאה רמה של 86.4 מ"ג/ק"ג. רמת ה-HMF (הידרוקסי מתילפורפורל) הינה מדד לאיכות הדבש, וערכה עולה עם חימום הדבש ועם משך זמן אחסונו.

מאחר וקשה מאוד להבחין במראה או בטעם בין דבש מזויף לאיכותי, מומלץ לרכוש דבש שעל אריזתו מוטבע סימן תו האיכות- "דבש איכות תוצרת ישראל" או חותמת יצרן,
כמו כן, מבקשים ב'מועצת הדבש' לעודד רכישת דבש ישראלי תוצרת הארץ, בקנייה ישירה מהדבוראים במכוורותיהם .

שירות המזון ומועצת הדבש ממשיכים בבדיקת התאמת מוצרי דבש לדרישות התקן.

אז לפני שאתם רצים להטביל את התפוח החמצמץ בנוזל המתוק - בדקו את האריזה.

והעיקר - שנה מתוקה, בריאה ושמחה.
אשפ"ת - ירים אביון...)
 

קבצים מצורפים

  • Health Print.pdf
    4.6 MB · צפיות: 21

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכב

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד שָׂמַחְתִּי בְּאֹמְרִים לִי בֵּית יְהוָה נֵלֵךְ:ב עֹמְדוֹת הָיוּ רַגְלֵינוּ בִּשְׁעָרַיִךְ יְרוּשָׁלִָם:ג יְרוּשָׁלִַם הַבְּנוּיָה כְּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָּהּ יַחְדָּו:ד שֶׁשָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהֹדוֹת לְשֵׁם יְהוָה:ה כִּי שָׁמָּה יָשְׁבוּ כִסְאוֹת לְמִשְׁפָּט כִּסְאוֹת לְבֵית דָּוִיד:ו שַׁאֲלוּ שְׁלוֹם יְרוּשָׁלִָם יִשְׁלָיוּ אֹהֲבָיִךְ:ז יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ שַׁלְוָה בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ:ח לְמַעַן אַחַי וְרֵעָי אֲדַבְּרָה נָּא שָׁלוֹם בָּךְ:ט לְמַעַן בֵּית יְהוָה אֱלֹהֵינוּ אֲבַקְשָׁה טוֹב לָךְ:
נקרא  18  פעמים

לוח מודעות

למעלה