ביקורת ספרות על ביקורת; מהי ומי צריך אותה בכלל

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
נכתב עבור טור הביקורת שלי ב'יחידה', קישור לבלוג ניתן למצוא כאן.
ברוח הביקורת הבריאה שמתחילה לנשב כאן בפורום, נוכל ללמוד מאיפה זה בא, למה זה בא ואיך זה בא.

מהי, בעצם, ביקורת ספרות?


בשנים עברו ביקורת לא הייתה נפוצה כל כך בציבור שלנו, היא הייתה מעין חיה מאוסה שהיוצרים והכותבים סלדו ממנה. היא לקחה את היצירה שלהם, צקצקה בשפתיים ואמרה "נו נו, לא טוב!"

עם התקדמות עולם היצירה בציבור שלנו – עד למקום הגבוה שבו הוא נמצא כיום, אנו מודעים הרבה יותר לחשיבות ולאמנות שבביקורת ספרות משובחת. כותב, מקצועי ככל שיהיה, אינו מסוגל, טכנית ורגשית, להסתכל על היצירה שלו מבחוץ. כבר אמרו חז"ל "אדם קרוב אצל עצמו" (סנהדרין ט עב), וכותב אינו יכול להיות אובייקטיבי כשמדובר בו, פשוט כי הוא אינו אובייקטיבי. בעצם כתיבת המילים הוא מכניס את ה'עצמי' שלו אל תוך המילים, ולכן היצירה נעשית חלק ממנו. כותבים מסוימים מתחברים לטקסט יותר ואחרים פחות, אך כולם נגועים, במידה כלשהי, ביחס לטקסט שלהם.

זוהי הסיבה שפעמים רבות הכותב אינו רואה בעיניים שלו את מה שהאחרים רואים במבט מבחוץ. כמו אדם שנוהג ברכב: הוא נמצא בפנים. אומנם יש לו את המעלות שלו – הוא קרוב לכביש, הוא יכול לפעול בזמן אמת, אבל הוא אינו יכול לראות את המבט מבחוץ.

לעומתו, האדם שיושב בחוץ וצופה בתמונות הלוויין שמשודרות מאותו הכביש, יש לו מרחב ראייה גדול ומקיף הרבה יותר מזווית הראיה הניבטת בעד חלון הרכב.

על אופן ההתמודדות עם החסרונות שיש למביט מבחוץ ניגע, בעז"ה, כשנדבר על קבלת הביקורת. בינתיים, נזכור שהאדם שנמצא ברכב אינו אובייקטיבי, ולכן הראיה שלו מוגבלת. כאן, במקום הזה, מגיע התפקיד של מי שנמצא בחוץ. התפקיד שלו מסתכם לא רק בראייה האובייקטיבית, אלא גם בשימוש בכללים: כללים קיימים ומובנים שהכותב לא תמיד מודע אליהם ומכיר אותם.

המבקר, בעצם, עושה בדיוק את ההפך מהכותב. הוא מתעלם לחלוטין ממי שכתב את הטקסט, ומתמקד אך ורק בטקסט עצמו.

ביקורת מקצועית נעשית כאשר מתייחסים אך ורק לגוף היצירה. זוהי ביקורת ספרות מקצועית. אני אדגיש זאת שוב ושוב כי הדבר קריטי בעיניי: ביקורת מקצועית בשום אופן אינה מתייחסת לכותב עצמו. ביקורת מקצועית אינה אישית. היא ביקורת עניינית.

כל מילה שנאמרת בביקורת ספרות בונה לעולם לא תהיה אישית (למעט מקרים מסוימים שלא נתייחס אליהם כרגע). היא תתייחס לגוף הטקסט עצמו, היא תנתח אותו, לפעמים אפילו תשסע אותו – כל זה בשביל הטקסט עצמו. כדי להפיק ממנו את המקסימום שלו, כדי שיגיע לאן שהוא יכול להגיע.

למה צריך ביקורת?

במהלך עבודתי כעורכת אני מקבלת לעיתים תגובות תמהות, בהן אנשים שואלים אותי: את לא חוששת להגיד במפורש "אני אדם ביקורתי"? למה שלא תעדני את המילה 'ביקורת' למשהו חיובי יותר?

התשובה שלי קבועה. בעיניי, ביקורת ספרות היא כלי מיוחד באמנות. באמצעותו אנו יכולים להתקדם, להשתפר ולהגיע למקומות גבוהים יותר.

ביקורת היא כלי לצמיחה. אך בכלי, כמו בכל כלי, צריך להשתמש בזהירות. אם תופסים בו חזק מדי – הוא ישבר, אם תופסים אותו חלש מדי – הוא יפול. על אופן קבלת הביקורת נדון בעז"ה בהמשך, כעת נבין מדוע הביקורת עוזרת לנו, ככותבים.

הנחת היסוד שלנו תהיה ההבנה שביקורת נועדה בשביל התקדמות. לא בשביל לנשוך, לא בשביל לאכול את העמיתים למקצוע ולא בשביל לקטול את כל מה שלא טוב. ביקורת בונה היא ביקורת שעוזרת לשפר, לעזור ולפעמים גם לכוון.

נכון. לפעמים כואב לקבל ביקורת, ובדרך כלל זה לא קל. זה הרי משהו שהשקעתי בו ועמלתי עליו והם נוגעים בו – זה כואב! אבל יש כאן, מאידך, את היכולת והזכות שלנו להתקדם.

אפשר להישאר כל הזמן באותו מקום, לכתוב שוב ושוב על אותם נושאים ולהמשיך לקצור מחיאות כפיים. זה טוב. זה נחמד. זה לא מקדם. מאידך, אפשר לאזור מלא חופניים של אומץ, של קבלה ופתיחות, להחדיר שהביקורת הזו אינה אישית אלא עניינית, וללמוד.

יש נקודה נוספת בחשיפה לביקורת, והיא העשרה, גם כאשר הביקורת אינה מעשית. לפעמים אני שולחת טקסטים שלי לאנשי מקצוע עמיתים לקבלת ביקורת, גם כאשר הטקסט עצמו אינו רלוונטי עוד. החשיפה הזו והשפשוף מעשירים את הידע המוגבל שלי, הם גורמים לי לחשוב על הטקסט בעיניים חדשות, וללמוד עוד.

כמו אדם שנוסע לחו"ל בפעם הראשונה: הוא נחשף לרעיונות חדשים ולהלך מחשבה שונה לחלוטין. גם אם לא יתחיל מעתה להתלבש כמו אנשי הארץ בה הוא מבקר, הוא למד להכיר תרבויות וסגנונות נוספים, הוא הרחיב את אופקיו.

ביקורת היא הרחבת אופקים. להקשיב, להבין, וגם אם לא בהכרח לקבל – זאת בכל זו העשרה, שתעזור לנו להפיק מקולמוסנו יצירות בעלות איכות גבוהה יותר.

איך לקבל ביקורת?

לא תמיד ביקורת צודקת מכל הכיוונים שמסתכלים עליה. לשכן שמסתכל על הבית מבחוץ, לפעמים אין את כל הידע שאני יודעת. כאן צריך ללמוד איך להחדיר בנו את הדברים, בצורה כזאת שתהיה ביקורת בונה ולא הרסנית.

אינני מטפלת רגשית, וגם לא מתיימרת להיות כזו :). ובכל זאת, כאחת שמקבלת ביקורת שוטפת, הניסיון שלי גרם לי לפתח את השיטה הבאה.

כשאדם מקבל ביקורת, הדבר הראשון שהוא צריך לעשות הוא להפעיל את 'המסננת'. לא לקחת את הדברים ללב מיד. הרי לא תמיד הדברים צודקים, וגם אם הם צודקים באופן כללי – לא בטוח שהם צודקים לגוף העניין הספציפי הזה. לכן, כשביקורת מתקבלת, הפעולה הראשונה היא ללחוץ על כפתור המסננת. הופה! עצרי, ביקורת. בואי נראה אם יש לך זכות כניסה.

כאן אנחנו צריכים לבחון את הדברים. זה מאתגר, כי לא תמיד קל להבדיל בין עצמי לבין הטקסט, ולהבין שהמבקר צודק... אבל יש לזכור שכדי להתקדם, כדי לעלות עוד, אי אפשר להישאר כל הזמן באותו מקום. צריך לטפס, לקבל, להבין.

אחרי שאנחנו מחליטים שהביקורת צודקת, או אז אנו מוציאים אותה, בעדינות ובהתחשבות, מתוך המסננת, ומכניסים אותה בעצמנו אל תוך הלב.

רק ביקורת שאנחנו אומרים לעצמנו תיכנס פנימה.

אומנם אלו אותן המילים של המבקר, אבל אנחנו הכנסנו את זה פנימה. באופן כזה, הביקורת מתקבלת הרבה יותר, וממילא אפקטיבית יותר.


בהצלחה רבה!
 

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
מקסים, תודה.

אוסיף עוד משהו שאולי גלום בדברים אבל מגיע מהאיזור החינוכי (אולי שייך לכותרת: איך לכתוב ביקורת).
ככל שהמבקר לא מגיע עם מניע אישי, המבוקר יקבל את הדברים בצורה מקצועית ועניינית.
ככל שימעטו התייחסויות לגופו של כותב אלא לגופם של מילים ולגופה של כתיבה הביקורת תהיה מקצועית יותר ותתקבל ככזו.
מריחים את זה בין השורות גם כשאי אפשר להצביע על משהו ספציפי. כך שהלב בכתיבת הביקורת צריך להיות נקי.

ובחלק של איך לקבל ביקורת. כל מילה פנינה.
אבל
צריך בשביל זה ביטחון עצמי באופן כללי, וביטחון עצמי ספציפי בכתיבה שלי. לא ליפול מביקורת, להבין שהיא לא אומרת עלי משהו אלא ספציפית על מה שכתבתי.
חפרתי.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
תודה על המאמר המעמיק!

ביקורת מקצועית נעשית כאשר מתייחסים אך ורק לגוף היצירה. זוהי ביקורת ספרות מקצועית. אני אדגיש זאת שוב ושוב כי הדבר קריטי בעיניי: ביקורת מקצועית בשום אופן אינה מתייחסת לכותב עצמו. ביקורת מקצועית אינה אישית. היא ביקורת עניינית.

כל מילה שנאמרת בביקורת ספרות בונה לעולם לא תהיה אישית (למעט מקרים מסוימים שלא נתייחס אליהם כרגע). היא תתייחס לגוף הטקסט עצמו, היא תנתח אותו, לפעמים אפילו תשסע אותו – כל זה בשביל הטקסט עצמו. כדי להפיק ממנו את המקסימום שלו, כדי שיגיע לאן שהוא יכול להגיע.
ואם יש לי ביקורת על סופר מסוים, שמבחינתי כל הספרים שלו הם רדודים / שטחיים / משעממים / חוזרים על עצמם, זו לא ביקורת מקצועית?
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
מקסים, תודה.

אוסיף עוד משהו שאולי גלום בדברים אבל מגיע מהאיזור החינוכי (אולי שייך לכותרת: איך לכתוב ביקורת).
ככל שהמבקר לא מגיע עם מניע אישי, המבוקר יקבל את הדברים בצורה מקצועית ועניינית.
ככל שימעטו התייחסויות לגופו של כותב אלא לגופם של מילים ולגופה של כתיבה הביקורת תהיה מקצועית יותר ותתקבל ככזו.
מריחים את זה בין השורות גם כשאי אפשר להצביע על משהו ספציפי. כך שהלב בכתיבת הביקורת צריך להיות נקי.

ובחלק של איך לקבל ביקורת. כל מילה פנינה.
אבל
צריך בשביל זה ביטחון עצמי באופן כללי, וביטחון עצמי ספציפי בכתיבה שלי. לא ליפול מביקורת, להבין שהיא לא אומרת עלי משהו אלא ספציפית על מה שכתבתי.
חפרתי.
תודה.
בתחקיר שעשיתי לפני כתיבת הטור הזה, מצאתי כל כך הרבה חומרים על "איך לתת ביקורת" שהייתה לי הצפה. עוד לא הספקתי למיין את החומרים, אבל אני בהחלט זוממת לכתוב על הנושא הזה פוסט נפרד.

ואם יש לי ביקורת על סופר מסוים, שמבחינתי כל הספרים שלו הם רדודים / שטחיים / משעממים / חוזרים על עצמם, זו לא ביקורת מקצועית?
זאת לא ביקורת על הסופר. זאת ביקורת על הספרים שלו.
 

מם יוד

משתמש פעיל
ואם יש לי ביקורת על סופר מסוים, שמבחינתי כל הספרים שלו הם רדודים / שטחיים / משעממים / חוזרים על עצמם, זו לא ביקורת מקצועית?
במקרה כזה, מסתבר, לא תבזבז את זמנך לכתוב עליו ביקורת ספרים.
למעשה, אינך מבקר אותו, אלא פוסל אותו מעיקרו.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
במקרה כזה, מסתבר, לא תבזבז את זמנך לכתוב עליו ביקורת ספרים.
למעשה, אינך מבקר אותו, אלא פוסל אותו מעיקרו.
אם יהיו מספיק קוראים שיפלו במלכודת הדבש של ספריו של אותו סופר, למה שלא אנצל את זמני להצלת כספם וזמנם של אותם קוראים?
'ביקורת' היא שיפוט, בין אם השיפוט שלי מוצא בו טוב, ובין אם הוא פוסל קטגורית את כל כתיבתו.
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
נכתב עבור טור הביקורת שלי ב"יחידה", קישור לבלוג ניתן למצוא כאן.
ברוח הביקורת הבריאה שמתחילה לנשב כאן בפורום, נוכל ללמוד מאיפה זה בא, למה זה בא ואיך זה בא.


מהי, בעצם, ביקורת ספרות?

בשנים עברו ביקורת לא הייתה נפוצה כל כך בציבור שלנו, היא הייתה מעין חיה מאוסה שהיוצרים והכותבים סלדו ממנה. היא לקחה את היצירה שלהם, צקצקה בשפתיים ואמרה "נו נו, לא טוב!"

עם התקדמות עולם היצירה בציבור שלנו – עד למקום הגבוה שבו הוא נמצא כיום, אנו מודעים הרבה יותר לחשיבות ולאמנות שבביקורת ספרות משובחת. כותב, מקצועי ככל שיהיה, אינו מסוגל, טכנית ורגשית, להסתכל על היצירה שלו "מבחוץ". כבר אמרו חז"ל "אדם קרוב אצל עצמו" (סנהדרין ט עב), וכותב אינו יכול להיות אובייקטיבי כשמדובר בו, פשוט כי הוא אינו אובייקטיבי. בעצם כתיבת המילים הוא מכניס את ה"עצמי" שלו אל תוך המילים, ולכן היצירה נעשית חלק ממנו. כותבים מסוימים מתחברים לטקסט יותר ואחרים פחות, אך כולם נגועים, במידה כלשהי, ביחס לטקסט שלהם.

זוהי הסיבה שפעמים רבות הכותב אינו רואה בעיניים שלו את מה שהאחרים רואים במבט "מבחוץ". כמו אדם שנוהג ברכב: הוא נמצא "בפנים". אומנם יש לו את המעלות שלו – הוא קרוב לכביש, הוא יכול לפעול בזמן אמת, אבל הוא אינו יכול לראות את המבט מבחוץ.

לעומתו, האדם שיושב בחוץ וצופה בתמונות הלוויין שמשודרות מאותו הכביש, יש לו מרחב ראייה גדול ומקיף הרבה יותר מזווית הראיה הניבטת בעד חלון הרכב.

על אופן ההתמודדות עם החסרונות שיש למביט מבחוץ ניגע, בעז"ה, כשנדבר על קבלת הביקורת. בינתיים, נזכור שהאדם שנמצא ברכב אינו אובייקטיבי, ולכן הראיה שלו מוגבלת. כאן, במקום הזה, מגיע התפקיד של מי שנמצא בחוץ. התפקיד שלו מסתכם לא רק בראייה האובייקטיבית, אלא גם בשימוש בכללים: כללים קיימים ומובנים שהכותב לא תמיד מודע אליהם ומכיר אותם.

המבקר, בעצם, עושה בדיוק את ההפך מהכותב. הוא מתעלם לחלוטין ממי שכתב את הטקסט, ומתמקד אך ורק בטקסט עצמו.

ביקורת מקצועית נעשית כאשר מתייחסים אך ורק לגוף היצירה. זוהי ביקורת ספרות מקצועית. אני אדגיש זאת שוב ושוב כי הדבר קריטי בעיניי: ביקורת מקצועית בשום אופן אינה מתייחסת לכותב עצמו. ביקורת מקצועית אינה אישית. היא ביקורת עניינית.

כל מילה שנאמרת בביקורת ספרות בונה לעולם לא תהיה אישית (למעט מקרים מסוימים שלא נתייחס אליהם כרגע). היא תתייחס לגוף הטקסט עצמו, היא תנתח אותו, לפעמים אפילו תשסע אותו – כל זה בשביל הטקסט עצמו. כדי להפיק ממנו את המקסימום שלו, כדי שיגיע לאן שהוא יכול להגיע.

למה צריך ביקורת?

במהלך עבודתי כעורכת אני מקבלת לעיתים תגובות תמהות, בהן אנשים שואלים אותי: את לא חוששת להגיד במפורש "אני אדם ביקורתי"? למה שלא תעדני את המילה 'ביקורת' למשהו חיובי יותר?

התשובה שלי קבועה. בעיניי, ביקורת ספרות היא כלי מיוחד באמנות. באמצעותו אנו יכולים להתקדם, להשתפר ולהגיע למקומות גבוהים יותר.

ביקורת היא כלי לצמיחה. אך בכלי, כמו בכל כלי, צריך להשתמש בזהירות. אם תופסים בו חזק מדי – הוא ישבר, אם תופסים אותו חלש מדי – הוא יפול. על אופן קבלת הביקורת נדון בעז"ה בהמשך, כעת נבין מדוע הביקורת עוזרת לנו, ככותבים.

הנחת היסוד שלנו תהיה ההבנה שביקורת נועדה בשביל התקדמות. לא בשביל לנשוך, לא בשביל לאכול את העמיתים למקצוע ולא בשביל לקטול את כל מה שלא טוב. ביקורת בונה היא ביקורת שעוזרת לשפר, לעזור ולפעמים גם לכוון.

נכון. לפעמים כואב לקבל ביקורת, ובדרך כלל זה לא קל. זה הרי משהו שהשקעתי בו ועמלתי עליו והם נוגעים בו – זה כואב! אבל יש כאן, מאידך, את היכולת והזכות שלנו להתקדם.

אפשר להישאר כל הזמן באותו מקום, לכתוב שוב ושוב על אותם נושאים ולהמשיך לקצור מחיאות כפיים. זה טוב. זה נחמד. זה לא מקדם. מאידך, אפשר לאזור מלא חופניים של אומץ, של קבלה ופתיחות, להחדיר שהביקורת הזו אינה אישית אלא עניינית, וללמוד.

יש נקודה נוספת בחשיפה לביקורת, והיא העשרה, גם כאשר הביקורת אינה מעשית. לפעמים אני שולחת טקסטים שלי לאנשי מקצוע עמיתים לקבלת ביקורת, גם כאשר הטקסט עצמו אינו רלוונטי עוד. החשיפה הזו והשפשוף מעשירים את הידע המוגבל שלי, הם גורמים לי לחשוב על הטקסט בעיניים חדשות, וללמוד עוד.

כמו אדם שנוסע לחו"ל בפעם הראשונה: הוא נחשף לרעיונות חדשים ולהלך מחשבה שונה לחלוטין. גם אם לא יתחיל מעתה להתלבש כמו אנשי הארץ בה הוא מבקר, הוא למד להכיר תרבויות וסגנונות נוספים, הוא הרחיב את אופקיו.

ביקורת היא הרחבת אופקים. להקשיב, להבין, וגם אם לא בהכרח לקבל – זאת בכל זו העשרה, שתעזור לנו להפיק מקולמוסנו יצירות בעלות איכות גבוהה יותר.

איך לקבל ביקורת?

לא תמיד ביקורת צודקת מכל הכיוונים שמסתכלים עליה. לשכן שמסתכל על הבית מבחוץ, לפעמים אין את כל הידע שאני יודעת. כאן צריך ללמוד איך להחדיר בנו את הדברים, בצורה כזאת שתהיה ביקורת בונה ולא הרסנית.

אינני מטפלת רגשית, וגם לא מתיימרת להיות כזו :). ובכל זאת, כאחת שמקבלת ביקורת שוטפת, הניסיון שלי גרם לי לפתח את השיטה הבאה.

כשאדם מקבל ביקורת, הדבר הראשון שהוא צריך לעשות הוא להפעיל את "המסננת". לא לקחת את הדברים ללב מיד. הרי לא תמיד הדברים צודקים, וגם אם הם צודקים באופן כללי – לא בטוח שהם צודקים לגוף העניין הספציפי הזה. לכן, כשביקורת מתקבלת, הפעולה הראשונה היא ללחוץ על כפתור המסננת. הופה! עצרי, ביקורת. בואי נראה אם יש לך זכות כניסה.

כאן אנחנו צריכים לבחון את הדברים. זה מאתגר, כי לא תמיד קל להבדיל בין עצמי לבין הטקסט, ולהבין שהמבקר צודק... אבל יש לזכור שכדי להתקדם, כדי לעלות עוד, אי אפשר להישאר כל הזמן באותו מקום. צריך לטפס, לקבל, להבין.

אחרי שאנחנו מחליטים שהביקורת צודקת, או אז אנו מוציאים אותה, בעדינות ובהתחשבות, מתוך המסננת, ומכניסים אותה בעצמנו אל תוך הלב.

רק ביקורת שאנחנו אומרים לעצמנו תיכנס פנימה.

אומנם אלו אותן המילים של המבקר, אבל אנחנו הכנסנו את זה פנימה. באופן כזה, הביקורת מתקבלת הרבה יותר, וממילא אפקטיבית יותר.


בהצלחה רבה!
נהדר!
ואחרי כל המילים, לא הייתי רוצה להתפרנס מביקורת... אני רוצה להתעשר מלהחמיא לזולת. חחח.

נהניתי מההסבר איך להתמודד עם ביקורת. בונה או משביחה או צולבת וחורכת.
הנה השיטה שלי:
לשמוע את הביקורת, לחשוב עליה עם עצמי מתי שנוח לי, לראות אם אני מצליח להבין אותה.
והיה וכן, לשפר את החומר לפי הביקורת, אבל אף פעם לא אגיש אותה לאישור שוב למבקר/ת, כי אם כן אכנס לסבבי תיקונים שלא נגמרים עד שהחומר יהיה בטעם המדוייק שלה/ו וזה כבר לא יהיה החומר שלי (וזו לדעתי הסיבה שיש בשוק כל כך הרבה סופרות שכותבות פשוט דומה ולא מעניין. כולן בוגרות של אותן קורסי "כתיבה יוצרת" שהחריבה להן את הצמיחה האישית ושיבלנה אותן)
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
תודה על המאמר המעמיק!


ואם יש לי ביקורת על סופר מסוים, שמבחינתי כל הספרים שלו הם רדודים / שטחיים / משעממים / חוזרים על עצמם, זו לא ביקורת מקצועית?
לא. במקרה כזה המשמעות היא שיש לך בעיה עם אופי הכתיבה שלו, (אובייקטיבית - בעיה בלתי פתירה. טעם וריח וכו') ולכן כל טקסט שהוא כותב ייראה לך גרוע. לכן אל תהיה איש רע, ואל תנסה לרדוף אחרי הכותב ולהציק לו בביקורת סמי מקצועית ולקלקל במסווה של מתקן עולם, אלא תמצא לך תחומי עניין אחרים להצמיח ולהיטיב בהם. (אין הדברים מכוונים אישית, כן? ;);) )
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
לא. במקרה כזה המשמעות היא שיש לך בעיה עם אופי הכתיבה שלו, (אובייקטיבית - בעיה בלתי פתירה. טעם וריח וכו') ולכן כל טקסט שהוא כותב ייראה לך גרוע. לכן אל תהיה איש רע, ואל תנסה לרדוף אחרי הכותב ולהציק לו בביקורת סמי מקצועית ולקלקל במסווה של מתקן עולם, אלא תמצא לך תחומי עניין אחרים להצמיח ולהיטיב בהם. (אין הדברים מכוונים אישית, כן? ;);) )
לדעתך אין מושג כזה 'כתיבה גרועה'? הכל בעיני המתבונן?
אני מעלה מחר את הכתיבה של הבת שלי [בת 8], אוי לך אם תתלונן...
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
זו לדעתי הסיבה שיש בשוק כל כך הרבה סופרות שכותבות פשוט דומה ולא מעניין
המשמעות היא שיש לך בעיה עם אופי הכתיבה שלו, (אובייקטיבית - בעיה בלתי פתירה. טעם וריח וכו') ולכן כל טקסט שהוא כותב ייראה לך גרוע. לכן אל תהיה איש רע, ואל תנסה לרדוף אחרי הכותב ולהציק לו בביקורת סמי מקצועית ולקלקל במסווה של מתקן עולם
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
לדעתך אין מושג כזה 'כתיבה גרועה'? הכל בעיני המתבונן?
אני מעלה מחר את הכתיבה של הבת שלי [בת 8], אוי לך אם תתלונן...
בוודאי שיש. אבל לא אכתוב לה את דעתי אלא אם:
א- היא שואלת אותי.
ב- אם אני חושב שהיא יכולה להשתפר.
אבל אם אנשים קוראים ואוהבים את הכתיבה שלה, למרות שהיא בת שמונה, והיא מוכרת ומצליחה, ואני מבין שאני לא סובל את הכתיבה שלה בגלל הטעם האישי שלי - למה שאצער אותה ואזנב בה עם ביקורת לא נעימה בכל פינה? ביקורת מאדם שלא מעריך את כתיבתה?

ובמחשבה שניה, באופן כללי, ביקורת חייבת לבוא ממקום של הערכה.
והנה אני מתייג פה מומחה בינלאומי לענייני ביקורת, אפילו שאין לו זכות כתיבה בפורום הזה והוא ירצה להגיב ולא יהיה לו איך:
@מרכז שטרן להורות קלה
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
אם יהיו מספיק קוראים שיפלו במלכודת הדבש של ספריו של אותו סופר, למה שלא אנצל את זמני להצלת כספם וזמנם של אותם קוראים?
למה שתבזבז את זמנך להצלת כספם וזמנם של אותם קוראים?
מבקרים לא מצילים את העולם. העולם חי וממשיך לבעוט בלעדיהם.
מבקרים יכולים לשפר את העולם.

אותם קוראים המבזבזים את זמנם וכספם - מבסוטים. הרי אם הם קוראים את זה בלי שמישהו עומד מולם עם אקדח ברקה, יש סיכוי סביר להניח שהם בעצם נהנים.
בזה שאני אבוא ואגיד: הי חבר'ה, תקשיבו, הספרים האלו הם בעצם טפשיים ורדודים ותפסיקו לבזבז את הזמן שלכם - לקחתי מהם את מקור ההנאה שלהם. יותר הם לא יקנו את הספרים ולא יקראו אותם, כי הרי בעצם הם טפשיים ורדודים.
מה הרווחתי? לקחתי מאנשים טובים וצדיקים משהו שבעיניים שלהם היה טוב.
מבקרים לא אמורים להציל את העולם. הם אמורים לעשות אותו טוב יותר.
כתיבת ביקורת ממוקדת ובונה משפרת את היצירה. זאת כל מטרתה. המטרה היא לא להגיד לסופר תקשיב יש לך דפקט תפסיק לכתוב, המטרה היא להגיד לסופר יש לך בעיה שחוזרת על עצמה, בוא ותשנה אותה.
ביקורת מיועדת אל האמן, לא אל הקהל. אומנם על ידי חשיפת הביקורת בפני הקהל אנו משיגים את המטרה, אבל המטרה היא האמן. כי הוא זה שמפיק את היצירה.
וביקורת, בכל מהותה, כאן כדי לשפר את היצירה.
בשביל הקוראים.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
למה שתבזבז את זמנך להצלת כספם וזמנם של אותם קוראים?
באותה מידה אפשר לשאול על זה:
מבקרים יכולים לשפר את העולם.
למה שתבזבזי את זמנך לשפר את העולם?
אותם קוראים המבזבזים את זמנם וכספם - מבסוטים. הרי אם הם קוראים את זה בלי שמישהו עומד מולם עם אקדח ברקה, יש סיכוי סביר להניח שהם בעצם נהנים.
לא. אם מדובר בספר באמת גרוע, סביר להניח שבסיומה של הקריאה הם יצאו עם תחושה מבואסת, שהם בזבזו 60 ש"ח על ספר גרוע.
בזה שאני אבוא ואגיד: הי חבר'ה, תקשיבו, הספרים האלו הם בעצם טפשיים ורדודים ותפסיקו לבזבז את הזמן שלכם - לקחתי מהם את מקור ההנאה שלהם. יותר הם לא יקנו את הספרים ולא יקראו אותם, כי הרי בעצם הם טפשיים ורדודים.
לא. יותר הם לא יקנו את הספרים המסויימים הללו, ובהחלט מצויין שלא יקראו אותם, בגלל שבמקום זה הם יקראו את הספרים שבאמת שווים קריאה, וכך הספרים הגרועים ימצאו את דרכם מחוץ לחנויות הספרים 'המובחרות'.
כתיבת ביקורת ממוקדת ובונה משפרת את היצירה. זאת כל מטרתה. המטרה היא לא להגיד לסופר תקשיב יש לך דפקט תפסיק לכתוב, המטרה היא להגיד לסופר יש לך בעיה שחוזרת על עצמה, בוא ותשנה אותה.
למה את מעדיפה את היחיד - הסופר, וזונחת את הרבים - ציבור הקוראים?
למה שביקורת ממוקדת לא תאמר לקוראים, תשמעו, לא אהבתי את הספר ואת הכתיבה, תעשו עם זה מה שאתם חושבים?!
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
בוודאי שיש. אבל לא אכתוב לה את דעתי אלא אם:
א- היא שואלת אותי.
ב- אם אני חושב שהיא יכולה להשתפר.
אבל אם אנשים קוראים ואוהבים את הכתיבה שלה, למרות שהיא בת שמונה, והיא מוכרת ומצליחה, ואני מבין שאני לא סובל את הכתיבה שלה בגלל הטעם האישי שלי - למה שאצער אותה ואזנב בה עם ביקורת לא נעימה בכל פינה? ביקורת מאדם שלא מעריך את כתיבתה?

ובמחשבה שניה, באופן כללי, ביקורת חייבת לבוא ממקום של הערכה.
והנה אני מתייג פה מומחה בינלאומי לענייני ביקורת, אפילו שאין לו זכות כתיבה בפורום הזה והוא ירצה להגיב ולא יהיה לו איך:
@מרכז שטרן להורות קלה
שים לב.
לאחר ששאלתי האם לומר על סופר מסוים שספריו הם משעממים זו ביקורת מקצועית, כתבת באופן קטגורי ש'לא, אין זו ביקורת מקצועית, אלא סמי מקצועית'. ואף הגדלת לומר ש
המשמעות היא שיש לך בעיה עם אופי הכתיבה שלו
דהיינו - לא יתכן שתהיה לי ביקורת אובייקטיבית על הכתיבה, אלא כנראה הבעיה היא בי.
ולא רק זה, אלא שאם מישהו כותב ביקורת נגד סופר מסוים, הוא איש רע, שרודף ומקלקל ומציק.
לכן אל תהיה איש רע, ואל תנסה לרדוף אחרי הכותב ולהציק לו בביקורת סמי מקצועית ולקלקל במסווה של מתקן עולם, אלא תמצא לך תחומי עניין אחרים להצמיח ולהיטיב בהם
ולפתע - אתה עצמך מוצא שסופרות מסוימות הן משעממות פלאים,
יש בשוק כל כך הרבה סופרות שכותבות פשוט דומה ולא מעניין
וכל הבעיה שלך עם כתיבת ביקורת על סופר מסוים, היא בגלל צער הסופרת.
ואני שואל - ומה עם צער הקוראים? לא תתכן ביקורת אובייקטיבית על סגנון וטעם גרוע? וגם אם כל ביקורת היא סובייקטיבית, למה שלא אומר את דעתי, ואם יש קוראים שסוברים כמוני, הרי ש'שיפרתי את העולם' בשבילם?!
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
שים לב.
לאחר ששאלתי האם לומר על סופר מסוים שספריו הם משעממים זו ביקורת מקצועית, כתבת באופן קטגורי ש'לא, אין זו ביקורת מקצועית, אלא סמי מקצועית'. ואף הגדלת לומר ש
דהיינו - לא יתכן שתהיה לי ביקורת אובייקטיבית על הכתיבה, אלא כנראה הבעיה היא בי.
ולא רק זה, אלא שאם מישהו כותב ביקורת נגד סופר מסוים, הוא איש רע, שרודף ומקלקל ומציק.

ולפתע - אתה עצמך מוצא שסופרות מסוימות הן משעממות פלאים,

וכל הבעיה שלך עם כתיבת ביקורת על סופר מסוים, היא בגלל צער הסופרת.
ואני שואל - ומה עם צער הקוראים? לא תתכן ביקורת אובייקטיבית על סגנון וטעם גרוע? וגם אם כל ביקורת היא סובייקטיבית, למה שלא אומר את דעתי, ואם יש קוראים שסוברים כמוני, הרי ש'שיפרתי את העולם' בשבילם?!
אתה יכול לעשות מה שאתה רוצה, נתחיל בזה.
לעניות דעתי, אם אתה ממילא מתחבר לסגנון של פלוני, אין לך דרך לגרום לו להשתנות.
ואם אתה סתם הולך וכותב בכל פינה על כתיבתו שהיא גרועה, אתה פוגע בו אישית, ולחינם.

ואם אתה רוצה להציל את הקוראים.
א - זכותך
ב- כנראה שהם יקנו בכל זאת, אז רק עשית לסופר הרגשה רעה
ג- עדיף לחפש אפיקים אחרים להציל בהם את העולם, למשל להצטרף למאבק של תושבי מודיעין עילית להסדרת הגישה לעיר, או למאבק של פרוג לייעול התח"צ לכותל.

טרם אמשיך, אעצור ואדגיש שאני לא כותב עליך (לא מכיר אותך ;)) אלא רק מתייחס לטענות שאתה מעלה.

אם התכוונת לשאול אותי אישית, קבל וידוי... בינינו...
יש המון סופרות שכותבות המון דברים שעושים לי גרדת ואי נוחות, המון קשקשת אוטופית ממותקת ודבשית שפשוט לא באה לי בטוב. דביק ומעיק. אבל מה? מאידך, יש להן עשרות אלפי קוראות מרוצות, שנהנות ומעריכות ומעריצות וממהרות לקנות כל ספר חדש שיוצא ופותחות כל שני וחמישי אשכולות להחלפת ספרים:)

כלומר - הן לא זקוקות לביקורתי על כתיבתן, והקוראות שלהן מאושרות... אז פשוט לא קוראים את מה שלא רוצים, ואם יש זמן פנוי לקרוא, מנצלים אותו על דברים שאנחנו כן נהנים מהם (נניח סיפור של @הדוויג או @האגריד או @101 או @יאן או כל אדם אחר שכותב לרוחנו)

ואם כבר וידוי, קבל עוד דבר.
לפני מספר שנים הייתי ניק בדוי, ובאותה תקופה לא נהניתי מספריו של כותב פלוני. נו, אז כתבתי שם מה שכתבתי (עלבון בוטה, אל תשאל). כעבור שנים נזקקתי לעצה טובה מאותו אדם, ומובן שבאותה תקופה כבר התחברתי לסגנון כתיבתו (-אחרת לא הייתי פונה אליו לבקש עצתו), וממילא עשיתי כן. אבל אז... כבר הייתי גלוי תחת שמי.
האיש עשה גוגל של שניה וחצי, מצא מה שכתבתי, ונעלב עד עמקי נשמתו - ובצדק.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
לעניות דעתי, אם אתה ממילא מתחבר לסגנון של פלוני, אין לך דרך לגרום לו להשתנות.
ואם אתה סתם הולך וכותב בכל פינה על כתיבתו שהיא גרועה, אתה פוגע בו אישית, ולחינם.
אין זה לחינם, זה בשביל הקוראים.
ב- כנראה שהם יקנו בכל זאת, אז רק עשית לסופר הרגשה רעה
לא, לא בטוח. יש הרבה יותר סיכוי שהצלתי כמה קוראים מכתיבתו, מאשר שאותו סופר יבקר כאן ויעלב מכך.
ג- עדיף לחפש אפיקים אחרים להציל בהם את העולם, למשל להצטרף למאבק של תושבי מודיעין עילית להסדרת הגישה לעיר, או למאבק של פרוג לייעול התח"צ לכותל.
באפיקים שהזכרת, ההצלחה במאבק תלויה בפקידים מסויימים אי שם בחברות התחבורה, שאינם מבקרים כלל ועיקר בפרוג, והדבר היחיד שאתה יכול לעשות הוא להעלות את רמת המודעות לעניין. נו נו.
כשאתה מבקר ספרות בפרוג, אתה משפיע ישירות על הקונים והקוראים הפוטנציאלים, שיעלו את רמת המכירות של הספרים הטובים, ויורידו את זו של הספרים הפחות טובים.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
לפני מספר שנים הייתי ניק בדוי, ובאותה תקופה לא נהניתי מספריו של כותב פלוני. נו, אז כתבתי שם מה שכתבתי (עלבון בוטה, אל תשאל). כעבור שנים נזקקתי לעצה טובה מאותו אדם, ומובן שבאותה תקופה כבר התחברתי לסגנון כתיבתו (-אחרת לא הייתי פונה אליו לבקש עצתו), וממילא עשיתי כן. אבל אז... כבר הייתי גלוי תחת שמי.
האיש עשה גוגל של שניה וחצי, מצא מה שכתבתי, ונעלב עד עמקי נשמתו - ובצדק.
סוף סוף הבנתי למה החלפת את השם לאנגלית...
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
לאחר כל הדברים המרתקים שנכתבו לעיל, וכבודם במקומם המכובד מונח,
ברצוני להוסיף כי לעניות דעתי אני בכל זאת חושבת כי ביקורת המיועדת אל הכותב אפקטיבית יותר, מאשר ביקורת המיועדת אל הקורא. וסבורה שלכן, ורק לכן, נולדה הביקורת.
כן על מצוות "הוכח תוכיח את עמיתך", לימדנו הרמב"ן (ויקרא יט יז): "כי בהוכיחך אותו יתנצל לך או ישוב ויתוודה על חטאו ותכפר לו".
כנ"ל גם כל התוכחות שאנו מוצאים בנביאים, ישעיהו, ירמיהו, יחזקאל, תרי עשר ועוד, כולן נועדו ושימשו לתיקון המעשים.
גם החפץ חיים, בהלכות שמירת הלשון, מדגיש כל כך הרבה פעמים את הכלל כי אם ניתן להגיד את התוכחה ישירות לחוטא עצמו באופן יעיל - אין, בשום פנים ואופן, היתר להעבירו דרך אחרים.

אומנם יש הבדל בין תוכחה לביקורת, בכתיבת הפוסט לעיל חקרתי מעט את העניין (לא אלאה אתכם כאן בכל הפרטים אלא אם יהיה ביקוש ממש ממש גדול ;)), בקצרה, ביקורת נועדה לשיפור המעשים, ושיפור המעשים נוצר אך ורק דרך ייעוד הביקורת אל המתקן.

סבתי הזקנה הייתה משננת לי משפט חכם (היא לא, אבל ככה יפה לפתוח משפטים חכמים):
במקום לבוא אל הקונים ולהגיד להם שהלחם תפל, לך להתלונן אצל האופה.
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ר'

קנג רְאֵה עָנְיִי וְחַלְּצֵנִי כִּי תוֹרָתְךָ לֹא שָׁכָחְתִּי:קנד רִיבָה רִיבִי וּגְאָלֵנִי לְאִמְרָתְךָ חַיֵּנִי:קנה רָחוֹק מֵרְשָׁעִים יְשׁוּעָה כִּי חֻקֶּיךָ לֹא דָרָשׁוּ:קנו רַחֲמֶיךָ רַבִּים יְהוָה כְּמִשְׁפָּטֶיךָ חַיֵּנִי:קנז רַבִּים רֹדְפַי וְצָרָי מֵעֵדְוֹתֶיךָ לֹא נָטִיתִי:קנח רָאִיתִי בֹגְדִים וָאֶתְקוֹטָטָה אֲשֶׁר אִמְרָתְךָ לֹא שָׁמָרוּ:קנט רְאֵה כִּי פִקּוּדֶיךָ אָהָבְתִּי יְהוָה כְּחַסְדְּךָ חַיֵּנִי:קס רֹאשׁ דְּבָרְךָ אֱמֶת וּלְעוֹלָם כָּל מִשְׁפַּט צִדְקֶךָ:
נקרא  2  פעמים

לוח מודעות

למעלה