לא אוכלת רוגלעך.זה רוגלה מעופש.
זו האמת
אבל יש אנשים שספרות כזו היא הגילטי פלז'ר שלהם. אדרבה, יאכלו ענווים וישבעו.
לא אוכלת רוגלעך.זה רוגלה מעופש.
הרשי לי לחלוק עלייך.ואולי צריך לקבל בשלווה ובהבנה את העובדה שיש פעמים שרוצים לטעום רוגלע מאנג'ל ולפעמים רק מנת סטייק משובחת תערב לחיכנו.
גם אני רוצה לרוב לקרוא ספר קליל וזורם
גילוי נאות: אני כשלעצמי מאוד נהנה לקרוא ספרי קומיקס של ילדים (אם־כי בשנים האחרונות קצת התאכזבתי בכל הנוגע לרמה של הסיפור עצמו. אני גדלתי על ספרי הקומיקס של גדי פולק וכדו'), וכן ללמוד לפעמים מתוך המשניות של יוני (פני שבת וכדו'), ואינני טורח להסתיר את הנאתי מהעניין...
נכון.גם רומן קליל יכול להיות איכותי מאד, כתוב היטב, בנוי, מכבד את האינטליגנציה של הקורא ומלא רגש והומור.
גם לדעתי.האם קיימים ספרים כאלה במגזר שלנו?
לדעתי הם מעטים. יבואו עוד מעט ויגידו שאני ביקורתית ומחפשת את השלילי ועדיף לקרוא ספרות מבוקרת על פני ספרות איכותית יותר.
בלי סתירה, אם יש ספרות מסוימת שאיכותה לא מן המשובחות ובכל זאת מכירותיה מרקיעות שחקים כנראה שהיא עונה על צורך מסוים בקרב הקהל הקדוש ואי אפשר לחנוק צורך.
אי אפשר גם לחנך לטעמים בכפיה. יש אנשים שתמיד ירצו עוד מן הצהוב הזה בטעם של אבקת מרק ובניחוח מוסדי.
ועל אלו אני אומרת: תנו להם. בתאבון ולבריאות.
אני מגדולי אוהדי המוזיקה הנוסטלגית עליה גדלנו, אבל למען היושר אני חייב לצטט מה שקראתי ושמעתי מכמה מגדולי הזמר החסידי (מ.ב.ד., אברהם פריד, יעקב שוואקי, ועוד), שמכל הביקורות שהם קיבלו על השירים המתחדשים שלהם, הם הבינו דבר אחד: זה לא שהשירים הישנים יותר טובים משום בחינה, זה פשוט שאנשים מתרפקים על נוסטלגיה.כמה מוזיקה כזאת יש היום? האם לא מייצרים אותה כיוון שאין מי שיאזין לה?
1. לא כתבתי שזה לגיטימי לבצע צנזורה קפדנית במידה והיא מעוותת את הסיפור אבל זה מונח לשיקול דעתו של הסופר. לא שלי.והנה אני שוב לא מסכימה
דוגמא, בדיוק אתמול יצא לי להאזין לאלבומי שירים ישנים, משנות התשעים.
התמוגגתי (איזו מילה מוגזמת), ממש. קודם כל מדובר בקלאסיקות, שירים שרובם נכנסו עמוק לתוך החיים שלנו.
מוזיקה איכותית, טובה, נעימה, וגם יהודית.
כמה מוזיקה כזאת יש היום? האם לא מייצרים אותה כיוון שאין מי שיאזין לה?
אני לא יודעת.
התהליכים האלה מתחילים כמובן בעולם הכללי.
רק שאצלנו זה חמור יותר:
ראשית, השוק בעולם הכללי ענק. כך שגם אם אתה מה-10% נניח שמחפשים איכות, עדיין יהיה לך מה לשמוע, לקרוא ולראות. והרבה.
ושנית, וחשוב יותר: דווקא אנחנו, שמאמינים כל כך במילה הכתובה, שספרים מהווים עבורנו את אחת הפלטפורמות הכי נקיות ונגישות- דווקא אנחנו היינו צריכים להקפיד יותר מכולם על איכות.
למה לגיטימי לעשות צנזורה קפדנית, כמו שאמרת קודם, רק על תכנים מסוימים; אבל על תכנים אחרים, רדודים, מסלפי היסטוריה, מסלפי עובדות, מטופשים, או סתם כך פשוט לא מספיק טובים או מושקעים או מוגהים או- השלימי את החסר- למה עליהם אין אצלנו ביקורת?
טרם מצאתי תשובה לשאלה הזו.
את קצת גלשת כאן לעניין צנזורה, שזה נושא נפרד.והנה אני שוב לא מסכימה
דוגמא, בדיוק אתמול יצא לי להאזין לאלבומי שירים ישנים, משנות התשעים.
התמוגגתי (איזו מילה מוגזמת), ממש. קודם כל מדובר בקלאסיקות, שירים שרובם נכנסו עמוק לתוך החיים שלנו.
מוזיקה איכותית, טובה, נעימה, וגם יהודית.
כמה מוזיקה כזאת יש היום? האם לא מייצרים אותה כיוון שאין מי שיאזין לה?
אני לא יודעת.
התהליכים האלה מתחילים כמובן בעולם הכללי.
רק שאצלנו זה חמור יותר:
ראשית, השוק בעולם הכללי ענק. כך שגם אם אתה מה-10% נניח שמחפשים איכות, עדיין יהיה לך מה לשמוע, לקרוא ולראות. והרבה.
ושנית, וחשוב יותר: דווקא אנחנו, שמאמינים כל כך במילה הכתובה, שספרים מהווים עבורנו את אחת הפלטפורמות הכי נקיות ונגישות- דווקא אנחנו היינו צריכים להקפיד יותר מכולם על איכות.
למה לגיטימי לעשות צנזורה קפדנית, כמו שאמרת קודם, רק על תכנים מסוימים; אבל על תכנים אחרים, רדודים, מסלפי היסטוריה, מסלפי עובדות, מטופשים, או סתם כך פשוט לא מספיק טובים או מושקעים או מוגהים או- השלימי את החסר- למה עליהם אין אצלנו ביקורת?
טרם מצאתי תשובה לשאלה הזו.
הבעיה היא שה"אנחנו" הזה שיצביע ברגליים עבור הספרות האיכותית, הוא קהל קטן יחסית למה ששווה לסופר להשקיע בו.אנחנו כקהל צריכים להצביע ברגליים.
אז אנחנו צריכים להגיב יותר למערכת, לכתוב לסופרים מיילים ועוד דרכי תקשורת אחרות.הבעיה היא שה"אנחנו" הזה שיצביע ברגליים עבור הספרות האיכותית, הוא קהל קטן יחסית למה ששווה לסופר להשקיע בו.
מרבית הקוראים לא חושבים על נכונות העובדות או על הכתיבה הנכונה, אלא מספיק שהעלילה מושכת.
מה זה יעזור? גם אם כל מי שהספרות האיכותית היא ציפור נפשו ישלח ביקורת מושקעת ומפורטת, עדיין יחסית לקהל הקונים נהיה ציבור קטן מדי.אז אנחנו צריכים להגיב יותר למערכת, לכתוב לסופרים מיילים ועוד דרכי תקשורת אחרות.
אני מאמינה שככל שהיצע הספרות האיכותית יגדל, טעם הקהל ישתבח.מה זה יעזור? גם אם כל מי שהספרות האיכותית היא ציפור נפשו ישלח ביקורת מושקעת ומפורטת, עדיין יחסית לקהל הקונים נהיה ציבור קטן מדי.
לחכו של הכפרי, תפוח אדמה גס ומחוספס טעים יותר מסטייק הודי מיושן ביין טוקאי משובח.ככל שמרגילים אנשים למנת גורמה הם כבר לא יהיו מסוגלים לטעום ג'אנק.
לא מתחברת אבל לא מתווכחת.אני מגדולי אוהדי המוזיקה הנוסטלגית עליה גדלנו, אבל למען היושר אני חייב לצטט מה שקראתי ושמעתי מכמה מגדולי הזמר החסידי (מ.ב.ד., אברהם פריד, יעקב שוואקי, ועוד), שמכל הביקורות שהם קיבלו על השירים המתחדשים שלהם, הם הבינו דבר אחד: זה לא שהשירים הישנים יותר טובים משום בחינה, זה פשוט שאנשים מתרפקים על נוסטלגיה.
יש עוד המון מה לדון בנושא הזה, וזה בכלל לא הדיון כאן, אבל רק מצטט מה שהם אמרו.
ברצינות.יתכן שהוא הדין לספרות. יש המון שמתרפקים נרגשות על ספרי דוד זריצקי, אבל זה לא בהכרח אומר שהספר שלו יותר מקצועי או איכותי מספרים שניתן למצוא היום, אלא זו פשוט נוסטלגיה.
המציאות מוכיחה שחשיפה עקבית משנה טעמים.בחכו של הכפרי, תפוח אדמה טעים יותר מסטייק הודי מיושן ביין טוקאי משובח.
(חלילה לא משווה את הקהל לכפריים, רק מנסה להמחיש).
אני מאמינה שככל שהיצע הספרות האיכותית יגדל, טעם הקהל ישתבח.
ככל שמרגילים אנשים למנת גורמה הם כבר לא יהיו מסוגלים לטעום ג'אנק.
אבל האנלוגיה הזאת פשוט לא נכונה, זה מה שכתבתי בהתחלה.בחכו של הכפרי, תפוח אדמה טעים יותר מסטייק הודי מיושן ביין טוקאי משובח.
(חלילה לא משווה את הקהל לכפריים, רק מנסה להמחיש).
את לא חושבת שצריך להבין בספרות כדי ליהנות מכתיבה נכונה למשל?המציאות מוכיחה שחשיפה עקבית משנה טעמים.
אבל אז הכפרי לא יאהב את זה!גם תפוח אדמה יכול פירה רובושון.
נכון.אבל האנלוגיה הזאת פשוט לא נכונה, זה מה שכתבתי בהתחלה.
גם תפוח אדמה יכול פירה רובושון.
גם חומר גלם הכי בסיסי יכול להיות עשוי טוב. זה הכל.
הא בהא תליא.את לא חושבת שצריך להבין בספרות כדי ליהנות מכתיבה נכונה למשל?
לא הבנתי כל כך את המשפט.חוץ מבעיות הצנזורה, אי אפשר להאשים הכל עליו. סורי.
אל תחמיצו!!!
מנוי פרימיום באתר פרוג, יקפיץ את המוניטין שלך לקהל גדול שאסור לך להחמיץ!
ועכשיו בהזדמנות, מבצע פסח 10% הנחה ברכישת מנוי שנתי!
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
2.04
כ"ג אדר ב'
השקה חגיגית
חדש בפרוג
קורס חדשנות AI ובינה מלאכותית
14 שיעורים מפוצצים תוכן על כלי הAI השונים ליצירת תמונות וויז'ואל, עריכת וידאו ומושן, כתיבה ורעיונות, אפיון ועיצוב אתרים ועוד המון!
ההרשמה נפתחה!
20.03
י' אדר ב'
פתיחת מסלול
עיצוב ואדריכלות פנים
מלגות גבוהות!
26.03
טז' אדר ב'
פתיחת מסלול
מאסטר בשיווק דיגיטלי
מלגות גבוהות!
8.05
ל' ניסן
פתיחת מסלול
אוטומציות עסקיות, בוטים והטמעת מערכות מידע
מלגות גבוהות!
9.05
א' אייר
ירושלמי?
יש לנו מלגה מטורפת עבורך! קורס במימון כמעט מלא!!
אוטומציות עסקיות, בוטים והטמעת מערכות מידע
ההרשמה בעיצומה
28.05
כ' אייר
פתיחת מסלול מורחב:
פיתוח ובניית אתרים
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קכב
א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד שָׂמַחְתִּי בְּאֹמְרִים לִי בֵּית יְהוָה נֵלֵךְ:ב עֹמְדוֹת הָיוּ רַגְלֵינוּ בִּשְׁעָרַיִךְ יְרוּשָׁלִָם:ג יְרוּשָׁלִַם הַבְּנוּיָה כְּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָּהּ יַחְדָּו:ד שֶׁשָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהֹדוֹת לְשֵׁם יְהוָה:ה כִּי שָׁמָּה יָשְׁבוּ כִסְאוֹת לְמִשְׁפָּט כִּסְאוֹת לְבֵית דָּוִיד:ו שַׁאֲלוּ שְׁלוֹם יְרוּשָׁלִָם יִשְׁלָיוּ אֹהֲבָיִךְ:ז יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ שַׁלְוָה בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ:ח לְמַעַן אַחַי וְרֵעָי אֲדַבְּרָה נָּא שָׁלוֹם בָּךְ:ט לְמַעַן בֵּית יְהוָה אֱלֹהֵינוּ אֲבַקְשָׁה טוֹב לָךְ: