חיפשתי בכתבי האר"י רק את הביטוי "ואהבת לרעך כמוך", לא מצאתי משהו אחר מלבד זה. מן הסתם כל הנ"ל (וגם מחיפוש שערכתי באוצה"ח) מתכוונים לקטע הזה, ואינם מביאים אותו כציטוט מדוייק.כל הדברים האלו הם טובים ויפים, אבל זה עדיין אינו מבטא מה אומרים בשם האר"י הק'. ומעיין מאד אם אם כתוב דבר כזה, ואיך זה כתוב שם.
נכוןחיפשתי בכתבי האר"י רק את הביטוי "ואהבת לרעך כמוך", לא מצאתי משהו אחר מלבד זה. מן הסתם כל הנ"ל (וגם מחיפוש שערכתי באוצה"ח) מתכוונים לקטע הזה, ואינם מביאים אותו כציטוט מדוייק.
אגב, זה הקטע כטקסט, למי שלא הצליח למצוא אותו בPDF:
"ומה גם שארז"ל כי השרוי בלא אשה שרוי בלא טובה וכו', בלא חיים, וענין (קהל' ט') ראה חיים עם האשה וכו', הרי שיחיה על זכות לקיחתה לבד. ומה גם שיהיו לו בנים, וימולם ויפדם, וילמדם תורה ועבודת ה'. ומלבד זה על כל מוצא פי' ה' יחיה האדם, באמצעות האשה. והכוונה שיקיים כל המצות, שאם יאהוב אותה כגופו, יקיים מצות ואהבת לרעך כמוך, ששם נכלל כל התורה, כנז' בגמ' על אותו שאמר למדני תורה על רגל אחת, ואמר לו ואהבת לרעך כמוך, אם תקיים זה כאילו קיימת כל התורה כולה"
עכ"פ זה לא מהאר"י, אלא זה דרוש של רבי חיים ויטאל.
מעודי לא נתקלתי בציטוט בשם האר"י בספרי המהר"ל. [חיו באותה תקופה].בשם המהר"ל ריש מסכת נדה בשם הארי"זל
לגבי קבלת האר"י ומהר"ל: http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=9989מעודי לא נתקלתי בציטוט בשם האר"י בספרי המהר"ל. [חיו באותה תקופה].
וכיון שלא נמצא שם כלום מענין זה במהר"ל שם, כנראה נפלה טעות.
כולם? אני לא סבור ככה. ספר התכונה כולו מהאר"י? ספר הפעולות? עץ הדעת טוב? תעלומות חכמה? וכן הלאה.ידוע שדברי המהרח"ו הם מהאר"י הק'
כבודו יראה שזה הקטע שצוטט לעיל, בסיעתא דשמיא.והמהרח"ו כותב (ספר הליקוטים פ' עקב הפירוש הראשון לפסוק ויענך): כי לא המדרש הוא העיקר כי אם המעשה, וע"י האשה יכול האדם לקיים כל המצוות, חיי עוה"ז ועוה"ב... כי בזכות שנשא אשה לבד מוחלין לו על כל עונותיו מלבד שמציל עצמו מן החטא... ומלבד זה באמצעות האשה והכוונה שיקיים כל המצוות, שאם יאהב אותה כגופו יקיים מצות 'ואהבת לרעך כמוך' ששם נכלל כל התורה.
לצערי לא...לגבי קבלת האר"י ומהר"ל: http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=9989
ולגופו של עניין: אתה עורך את השיחות של הרא"ב?? (אם כן, זכית!) - אז אולי נפלה טעות בשכתוב ההקלטה?
הרעיון לצטט בשם הרמ"מ מקאצק מעניין, אבל הוא כל כך ישן, וכבר לפני קרוב לשבעים שנה הוציא יהודי בשם ר' אברהם אוסטרלענקער ספר ממנו, וכפי ששמעתי מיהודי זקן שהכירו, מטרתו היתה לנפות מה ממקור קדוש יהלך, ומה בוקי סריקי תלו ביה...לגבי קבלת האר"י ומהר"ל: http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=9989
ולגופו של עניין: אתה עורך את השיחות של הרא"ב?? (אם כן, זכית!) - אז אולי נפלה טעות בשכתוב ההקלטה?
אגב, מהגר"מ מאזוז שמעתי כמה פעמים:
"כל הרוצה ליחנק, נתלה באילן גדול:
אמירה קבלית ומסתורית - יביא בשם האר"י
פרפרת או גימטריה מחודדת - יאמר בשם הגר"א
אימרה מוסרית חריפה - יצטט בשם ר' מנחם מענדל מקאצק"
ודו"ק.
עדכון: מקופיא - לא מצאתי משהו במהר"ל שמדבר על זה. בטח ובטח שלא בשם האר"י....
כן כתב בזוה"ק בראשית (כז, קרח (קעט.) זהר חדש (נח.), תיקוני זהר (ריש תיקון נו), ובספר בית ועד לחכמים ערך כל מביא כן בשם מדרש לעולם הנדפס בביהמ"ד של יעלינק חדר ג' עמוד קי"ז.אגב, ידוע הדיון על מה שרגילים להביא מחז"ל כל הכועס כאילו עובד עבודה זרה [למשל מסילת ישרים פרק יא, ועוד הרבה], ולא ברור המקור, ור' חיים קנייבסקי באורחות יושר מצא מקור בחז"ל. יש ספר בשם שולחן ערוך המידות, שם בחלק הלכה א א דן בזה מאד יפה.
השאלה היא: האם יש מי שיודע על מקור קדום שהעיר בזה:
נפקא מינה לפרויקט ספרותי כלשהו...
גם זה שינוי מעשה?יש הרבה דברים שמצטטים בלשון שלנו, ובזוהר הם בלשון ארמי
דוקא מהגמ' בשבת ולש' הר''ן הי' נראה להוכיח להיפך - שלא כל כעס הוא כעובד ע''ז, לא?כן כתב בזוה"ק בראשית (כז, קרח (קעט.) זהר חדש (נח.), תיקוני זהר (ריש תיקון נו), ובספר בית ועד לחכמים ערך כל מביא כן בשם מדרש לעולם הנדפס בביהמ"ד של יעלינק חדר ג' עמוד קי"ז.
ועיין במס' נדרים (כב.) והסר כעס וכו', א"ר יונתן כל הכועס כל מיני גיהנם שולטין בו וכו'. וכתב הר"ן בד"ה כל אדם: הכועס, לפי שהכעס מביא לכפור בעיקר, כדאמרינן בשבת (קה דמשבר כלי בחמתו יהי' בעיניך כעובד ע"ז.
אל תחמיצו!!!
מנוי פרימיום באתר פרוג, יקפיץ את המוניטין שלך לקהל גדול שאסור לך להחמיץ!
ועכשיו בהזדמנות, מבצע פסח 10% הנחה ברכישת מנוי שנתי!
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
2.04
כ"ג אדר ב'
השקה חגיגית
חדש בפרוג
קורס חדשנות AI ובינה מלאכותית
14 שיעורים מפוצצים תוכן על כלי הAI השונים ליצירת תמונות וויז'ואל, עריכת וידאו ומושן, כתיבה ורעיונות, אפיון ועיצוב אתרים ועוד המון!
ההרשמה נפתחה!
20.03
י' אדר ב'
פתיחת מסלול
עיצוב ואדריכלות פנים
מלגות גבוהות!
26.03
טז' אדר ב'
פתיחת מסלול
מאסטר בשיווק דיגיטלי
מלגות גבוהות!
8.05
ל' ניסן
פתיחת מסלול
אוטומציות עסקיות, בוטים והטמעת מערכות מידע
מלגות גבוהות!
9.05
א' אייר
ירושלמי?
יש לנו מלגה מטורפת עבורך! קורס במימון כמעט מלא!!
אוטומציות עסקיות, בוטים והטמעת מערכות מידע
ההרשמה בעיצומה
28.05
כ' אייר
פתיחת מסלול מורחב:
פיתוח ובניית אתרים
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קכב
א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד שָׂמַחְתִּי בְּאֹמְרִים לִי בֵּית יְהוָה נֵלֵךְ:ב עֹמְדוֹת הָיוּ רַגְלֵינוּ בִּשְׁעָרַיִךְ יְרוּשָׁלִָם:ג יְרוּשָׁלִַם הַבְּנוּיָה כְּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָּהּ יַחְדָּו:ד שֶׁשָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהֹדוֹת לְשֵׁם יְהוָה:ה כִּי שָׁמָּה יָשְׁבוּ כִסְאוֹת לְמִשְׁפָּט כִּסְאוֹת לְבֵית דָּוִיד:ו שַׁאֲלוּ שְׁלוֹם יְרוּשָׁלִָם יִשְׁלָיוּ אֹהֲבָיִךְ:ז יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ שַׁלְוָה בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ:ח לְמַעַן אַחַי וְרֵעָי אֲדַבְּרָה נָּא שָׁלוֹם בָּךְ:ט לְמַעַן בֵּית יְהוָה אֱלֹהֵינוּ אֲבַקְשָׁה טוֹב לָךְ: