המציאות של ילדים בני 3.5 (שרק נראים גדולים כי יש להם פאות וכיפה) בגנים בני 30 ילדים יכול לגרום לעיתים לסימנים של הפרעות קשב וריכוז. כאשר ילד לא בשל לישיבה הצפופה ולעיתים גם ממושכת. (לפעמים יש ילדים בגן שנשארו שנה כך שהם גדולים ממנו כמעט בשנה אז יש רושם שבעצם כ-ו-לם מסתדרים רק הוא לא).
מה שעלה לי לראש:
מבחינת ההורים-
1. אולי ההורים יהיו מעונינים להעבירו למסגרת לימודים עם פחות ילדים, ואפילו גן פרטי המיועד לגילאים האלה (אצל בנות זה נפוץ כי הדד ליין הוא ינואר ולא פסח כפי שמקובל בת"ת), זה צריך להעשות בחוכמה ובאופן מובן לילד, אך חוסך הרבה ביקורת, דימוי עצמי שלילי ונותן לו שנה נוספת להתפתח באופן תואם לחלוטין לגילו.
2.
@nechamizak ציינה את ניתוח התנהגות ככלי. שווה מאד לבקש מהנהלה להשקיע בזה. קושי לשבת בזמן ריכוז יכול להיות מסיבות רבות שלא קשורות לקשב וריכוז, והתפתחות הילד בקופת חולים אמורה לאבחן ולשלול. בכלל-
רופא מומחה לקשב מקצועי לא יאבחן ילד מתחת לגיל 6, אם לא עבר בדיקה של התפתחות הילד.
מבחינת הגן:
1. ארגון מקום הישיבה- לשים לב שיושב קרוב לגננת, על כסא (ולא ספסל בו מצטופפים ומתמרפקים אחד עם השני), ושהרגליים
. נוגעות ברצפה.
2. חשוב עד קריטי שסדר היום בגן יהיה מאורגן בסמלים עם התייחסות אל הסמלים במהלך כל היום, ספציפית איתו. ("עכשיו אנחנו מתפללים- כמו בתמונה הזו!, לבדוק הבנה:מה גמרנו לעשות עכשיו? את זה (הצבעה על הסמל) או את זה (שוב הצבעה על הסמל) ומה עכשיו צריך להיות?)
3. בזמן הריכוז בגן להשתמש באפקטים - לא רק של הגבהת הקול / מנגינה בקול, (בהם הגננות אלופות
) אלא בעיקר של: דיבור איטי וגם מתנגן, עם עצירות, הרבה הנמכות טון, לחישות, ושימוש מאסיבי בהבעות פנים דרמטיות שמאלצות את הילד להתמקד בפנים שלנו.
4. החלק הקשה ביותר הוא למדוד ולשים לב, אם הגננת השתמשה בכל האסטרטגיות להלן: כמה זמן הוא מצליח לשבת רגוע? כמה זמן הוא יושב עדיין אך תנועתי?, מה גורם לו להיות יותר ממוקד? מה מסיח אותו? ובהתאם לכך לבנות לו תוכנית
קבועה שלא תעמיס על הגן ולא תעמיס על הילד.
לדוגמא הוא ממוקד 3 דקות? (ילד נדרש לריכוז ממוקד של חומר חדש לפי הגיל שלו + 1, כלאמר ילד בגילו באמת נדרש רק ל4.5 דקות של קשב ממוקד) לאחר מכן הוא תמיד הולך לגן ליד לעזור לאסוף משחקים (כמובן להוסיף את הסמל של המשימה הזאת גם לסדר היום!), או תמיד אחראי להכין את הבימבות בשורה בחצר. החלק הזה דורש תרגול של הסייעת בגן עד להטמעה, ועד שהילד רגיל שזה התפקיד שלו.
יש גם תרגילים שונים שיכולים לסייע לרגיעה ולמיקוד, אך חלקם יכולים להזיק אם הם לא מותאמים לילד ספציפית. כדאי לבקש ממרפאה בעיסוק בקופה שתתן הדרכה ספציפית אליו.