עזרה דחופה בניקוד... תודה!

קטגוריה

משתמש צעיר
איך מנקדים פ.ק.ד נוכחות עתיד בניין נפעל: תִּפָּקֵדְנָה- צירה/ תִּפָּקַדְנָה- פתח/ תִּפָּקֶדְנָה- סגול.
ראיתי את שלושת הצורות בשלושה מקורות שונים...
תוכלו לעזור לי?
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
אותי לימדו שרק בפתח. אבל יש לומר שכמו שבבנין התפעל לפעמים אומרים בצירה ולפעמים בפתח (תִּתְקַבֵּלְנָה, תִּתְקַבַּלְנָה), גם בבנין נפעל זה לא שיבוש לומר בצירה.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אותי לימדו שרק בפתח. אבל יש לומר שכמו שבבנין התפעל לפעמים אומרים בצירה ולפעמים בפתח (תִּתְקַבֵּלְנָה, תִּתְקַבַּלְנָה), גם בבנין נפעל זה לא שיבוש לומר בצירה.
בדקדוק העברי המקורי יש רק צורה אחת בנפעל עתיד נוכחות ונסתרות, והיא בפתח. הסימן שנתנו לנו בזמננו: נפעַל - תִּפָּּקַדנה, פִּעֵל - תְּפַקֵּדנה, פֻּעַל - תְּפֻקַּדנה, התפעֵל - תתפקֵּדנה, הֻפעַל - תֻּפְקַדנה (לבנין פָּעַל יש 2 משקלים בעתיד - אפעֹל ואפעַל ואילו להפעִיל יש סימן קלוש - בטרפז התנועות החיריק סמוך לצירה/סגול ומרוחק מהפתח/קמץ).
אלא מאי - לפני כמה וכמה שנים, בעת נסיעתי באוטובוס (כן, לא באלגוריה ולא במשל...) שמעתי משהו כמו 'רגע של עברית' או איך שנקראה התכנית ההיא, ובה אמרה גברת אחת מן האקדמיה כי האקדמיה קיבלה את הכרעת העם (נו, לא בדיוק בלשון זו אבל בכיוון זה) והתירה להשתמש בבנין נפעל בעתיד נוכחות ונסתרות גם בצורה השגויה הנפוצה, בצירה. שבשתא כיון דעל...
שמעתי ורתחתי, אבל זה היה לפני שהיה לי אינטרנט, ולא הלכתי לחפש זאת באתר האקדמיה.
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
האקדמיה קיבלה את הכרעת העם (נו, לא בדיוק בלשון זו אבל בכיוון זה) והתירה להשתמש בבנין נפעל בעתיד נוכחות ונסתרות גם בצורה השגויה הנפוצה, בצירה. שבשתא כיון דעל...
בושה וחרפה!
באיזו זכות הם נותנים לגיטימציה למילים שלא שייכות להם? מילא למילים שהאקדמיה המציאה - שיעשו מה בא להם.
אפרופו אוטובוס, השדרנים היום בקביעות משתמשים בהטיית זכר לריבוי נקבות - הרכבות ימשיכו לפעול... באישור האקדמיה!
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
בושה וחרפה!
באיזו זכות הם נותנים לגיטימציה למילים שלא שייכות להם? מילא למילים שהאקדמיה המציאה - שיעשו מה בא להם.
אפרופו אוטובוס, השדרנים היום בקביעות משתמשים בהטיית זכר לריבוי נקבות - הרכבות ימשיכו לפעול... באישור האקדמיה!
כן, הם לקחו לעצמם היתר מכמה צורות כאלה בתנ"ך, כגון: אם תעירו ואם תעוררו. מעניין שעדיין לא התירו צורות כלאיים כמו 'שתיהם' (ר' מגילת רות) וכד'.
 

גלוריה

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
הנדסת תוכנה
D I G I T A L
בדקדוק העברי המקורי יש רק צורה אחת בנפעל עתיד נוכחות ונסתרות, והיא בפתח. הסימן שנתנו לנו בזמננו: נפעַל - תִּפָּּקַדנה, פִּעֵל - תְּפַקֵּדנה, פֻּעַל - תְּפֻקַּדנה, התפעֵל - תתפקֵּדנה, הֻפעַל - תֻּפְקַדנה (לבנין פָּעַל יש 2 משקלים בעתיד - אפעֹל ואפעַל ואילו להפעִיל יש סימן קלוש - בטרפז התנועות החיריק סמוך לצירה/סגול ומרוחק מהפתח/קמץ).
אלא מאי - לפני כמה וכמה שנים, בעת נסיעתי באוטובוס (כן, לא באלגוריה ולא במשל...) שמעתי משהו כמו 'רגע של עברית' או איך שנקראה התכנית ההיא, ובה אמרה גברת אחת מן האקדמיה כי האקדמיה קיבלה את הכרעת העם (נו, לא בדיוק בלשון זו אבל בכיוון זה) והתירה להשתמש בבנין נפעל בעתיד נוכחות ונסתרות גם בצורה השגויה הנפוצה, בצירה. שבשתא כיון דעל...
שמעתי ורתחתי, אבל זה היה לפני שהיה לי אינטרנט, ולא הלכתי לחפש זאת באתר האקדמיה.
נכון!
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
בדקדוק העברי המקורי יש רק צורה אחת בנפעל עתיד נוכחות ונסתרות, והיא בפתח. הסימן שנתנו לנו בזמננו: נפעַל - תִּפָּּקַדנה, פִּעֵל - תְּפַקֵּדנה, פֻּעַל - תְּפֻקַּדנה, התפעֵל - תתפקֵּדנה, הֻפעַל - תֻּפְקַדנה (לבנין פָּעַל יש 2 משקלים בעתיד - אפעֹל ואפעַל ואילו להפעִיל יש סימן קלוש - בטרפז התנועות החיריק סמוך לצירה/סגול ומרוחק מהפתח/קמץ).
אם כן, למה בנין תתפעל מורד בסימן הזה (ואולי גם פיעל) ולנפעל אסור?
אפרופו אוטובוס, השדרנים היום בקביעות משתמשים בהטיית זכר לריבוי נקבות - הרכבות ימשיכו לפעול... באישור האקדמיה!
לפחות יש להם כללים. לפעמים אני שומע מהדורת חדשות ברדיו חרדי אחד, ומתחרפן מכמות הטעויות. שלחתי להם הערה באתר ולא חזרו אלי.
 

אסתיג

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
אודה, שבתחילה כתבתי בהודעתי שהנכון הוא בפתח. אולם אכן בגלל שהשמיעה שלי הוכיחה אותי והוכיחה לי שהצורה המקובלת היא בצירה, ערכתי את הודעתי וכתבתי צירה במקום הפתח.
ואני נוכחת לראות שטעיתי. לפי מקורותינו.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אם כן, למה בנין תתפעל מורד בסימן הזה (ואולי גם פיעל) ולנפעל אסור?
אשמח לדוגמאות מכ"ד ספרים (ולא בארמית) איך התפעל ופיעל מורדים בסימן זה, ולא דוגמאות בלה"פ גרונית...
ואגב, יש מצב שבו מופיע סגול - אבל רק בגזרות נחי ל"י ונחי ל"א (תֵּרָאֶינה, תִּמָּנֶינה, תִּמָּלֶאנה וכו').
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
אשמח לדוגמאות מכ"ד ספרים (ולא בארמית) איך התפעל ופיעל מורדים בסימן זה, ולא דוגמאות בלה"פ גרונית...
ואגב, יש מצב שבו מופיע סגול - אבל רק בגזרות נחי ל"י ונחי ל"א (תֵּרָאֶינה, תִּמָּנֶינה, תִּמָּלֶאנה וכו').
וַתִּתְהַלַּכְנָה (זכריה ו ז), תִּתְעַלַּפְנָה (עמוס ח יג)
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
תִּתְמוֹגַגְנָה, וְהִתְשׁוֹטַטְנָה. ובצירה מצאתי רק פעם אחת - תִּשְׁתַּפֵּכְנָה.
גם בבנין פיעל יש: תְּעַכַּסְנָה, תְּנָאַפְנָה, אף על פי שהרוב בצירה.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
תִּתְמוֹגַגְנָה, וְהִתְשׁוֹטַטְנָה. ובצירה מצאתי רק פעם אחת - תִּשְׁתַּפֵּכְנָה.
גם בבנין פיעל יש: תְּעַכַּסְנָה, תְּנָאַפְנָה, אף על פי שהרוב בצירה.
תודה! (חיפוש במאגרים ממוחשבים הוא דבר שטרם הסכנתי אליו, לצערי...) הדוגמאות שהבאת שומטות את הקרקע מההשערה שלי...
עכ"ז אשמח אם יעשה מר חיפוש על נפעל נוכחות ונסתרות, אם יש בצירה, בניגוד לכלל שלמדתי בנעורי.
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עכ"ז אשמח אם יעשה מר חיפוש על נפעל נוכחות ונסתרות, אם יש בצירה, בניגוד לכלל שלמדתי בנעורי.
לא מצאתי. ועל דעת שאין במקורות כתבתי מלכתחילה
אבל יש לומר שכמו שבבנין התפעל לפעמים אומרים בצירה ולפעמים בפתח (תִּתְקַבֵּלְנָה, תִּתְקַבַּלְנָה), גם בבנין נפעל זה לא שיבוש לומר בצירה.
ואולי זה כן שיבוש, שרק צירה יכול לרדת לפתח, אבל פתח לא יכול לעלות לצירה?
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכב

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד שָׂמַחְתִּי בְּאֹמְרִים לִי בֵּית יְהוָה נֵלֵךְ:ב עֹמְדוֹת הָיוּ רַגְלֵינוּ בִּשְׁעָרַיִךְ יְרוּשָׁלִָם:ג יְרוּשָׁלִַם הַבְּנוּיָה כְּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָּהּ יַחְדָּו:ד שֶׁשָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהֹדוֹת לְשֵׁם יְהוָה:ה כִּי שָׁמָּה יָשְׁבוּ כִסְאוֹת לְמִשְׁפָּט כִּסְאוֹת לְבֵית דָּוִיד:ו שַׁאֲלוּ שְׁלוֹם יְרוּשָׁלִָם יִשְׁלָיוּ אֹהֲבָיִךְ:ז יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ שַׁלְוָה בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ:ח לְמַעַן אַחַי וְרֵעָי אֲדַבְּרָה נָּא שָׁלוֹם בָּךְ:ט לְמַעַן בֵּית יְהוָה אֱלֹהֵינוּ אֲבַקְשָׁה טוֹב לָךְ:
נקרא  14  פעמים

לוח מודעות

למעלה