בעקבות הדברים שנכתבו כאן.
אפרוש את משנתי הסדורה בענין, בתקוה שתהיה בכך תועלת לכל קהלא קדישא הדין.
כעורך (מקצועי) ומתמלל (לא מקצועי), אגדיר כי יש להבחין בין העבודות השונות.
כאשר מתבקשים לערוך ספר מתוך דרשותיו של ר' פלוני אלמוני, ללא קהל מאזינים מעריץ, הרי שהספר צריך להכיל אך את תוכן הדברים בלבד. ובעצם, אין כל צורך לדעת מבטן מי יצאו הדברים האלה באמת, והחומר הכתוב לאחר תמלול משמש כ'רקע' לחומרי הספר.
כמובן שאם מדובר בר' פלוני היודע ספר ומבין בדברים צריך שלא להוציא את הדברים מהקשרם לגמרי.
בשביל זה מספיק מתמלל מוכשר ומהיר במלאכתו שיודע להבחין בין עיקר לטפל, וכך נקבל אחרי התמלול כר פורה לעבודה מהנה.
מאידך, אם קהל היעד של הספר מעונין למצוא בספר את הפה מפיק מרגליות שהם מכירים מהשיחות הנלהבות, או מהשיעורים המבריקים, צריך ככל האפשר לשמר את המנגינה ואת רוח הדברים. לפעמים דברים מיותרים וטפלים בהגדרתם בסוג הראשון, הם הם הדברים שקהל המאזינים והלומדים רוצה למצוא בספר. לכן, אם נקבל את החומר הכתוב מאת המתמלל בצורה יבשה וחסרת חיים, לא נוכל להעביר לקורא מעל גבי עלי הספר את שהוא מכיר ומרגיש בשיעורים ובשיחות. גם אם נשמיע לעצמנו את ר' פלוני יושב ודורש עדיין יהיה קשה להעביר אל הדף את המנגינה.
לכן מתבקש במקרה הזה שהעורך הוא הוא שיתמלל, גם אם הוא אינו רווה נחת מעבודה זו, וגם אם הוא 'עולה' כלכלית יותר.
הרי במקרה כזה יותר סביר, כי יהיו דורשים לספר. ודורשי הספר יבקשו 'לשמוע' את הגאון ר' פלוני בין דפי הספר. לכן גם מבחינת כדאיות כלכלית משתלם לשלם לעורך שישב ויתמלל את השיחות והשיעורים, בכדי שרוח הדברים תיכנס בין שורות דפי הספר.
מקוה שהועלתי.
ניתן להאיר ולהעיר לחלוק ולסתור וכו' (אז נדברו - פולק).
אפרוש את משנתי הסדורה בענין, בתקוה שתהיה בכך תועלת לכל קהלא קדישא הדין.
כעורך (מקצועי) ומתמלל (לא מקצועי), אגדיר כי יש להבחין בין העבודות השונות.
כאשר מתבקשים לערוך ספר מתוך דרשותיו של ר' פלוני אלמוני, ללא קהל מאזינים מעריץ, הרי שהספר צריך להכיל אך את תוכן הדברים בלבד. ובעצם, אין כל צורך לדעת מבטן מי יצאו הדברים האלה באמת, והחומר הכתוב לאחר תמלול משמש כ'רקע' לחומרי הספר.
כמובן שאם מדובר בר' פלוני היודע ספר ומבין בדברים צריך שלא להוציא את הדברים מהקשרם לגמרי.
בשביל זה מספיק מתמלל מוכשר ומהיר במלאכתו שיודע להבחין בין עיקר לטפל, וכך נקבל אחרי התמלול כר פורה לעבודה מהנה.
מאידך, אם קהל היעד של הספר מעונין למצוא בספר את הפה מפיק מרגליות שהם מכירים מהשיחות הנלהבות, או מהשיעורים המבריקים, צריך ככל האפשר לשמר את המנגינה ואת רוח הדברים. לפעמים דברים מיותרים וטפלים בהגדרתם בסוג הראשון, הם הם הדברים שקהל המאזינים והלומדים רוצה למצוא בספר. לכן, אם נקבל את החומר הכתוב מאת המתמלל בצורה יבשה וחסרת חיים, לא נוכל להעביר לקורא מעל גבי עלי הספר את שהוא מכיר ומרגיש בשיעורים ובשיחות. גם אם נשמיע לעצמנו את ר' פלוני יושב ודורש עדיין יהיה קשה להעביר אל הדף את המנגינה.
לכן מתבקש במקרה הזה שהעורך הוא הוא שיתמלל, גם אם הוא אינו רווה נחת מעבודה זו, וגם אם הוא 'עולה' כלכלית יותר.
הרי במקרה כזה יותר סביר, כי יהיו דורשים לספר. ודורשי הספר יבקשו 'לשמוע' את הגאון ר' פלוני בין דפי הספר. לכן גם מבחינת כדאיות כלכלית משתלם לשלם לעורך שישב ויתמלל את השיחות והשיעורים, בכדי שרוח הדברים תיכנס בין שורות דפי הספר.
מקוה שהועלתי.
ניתן להאיר ולהעיר לחלוק ולסתור וכו' (אז נדברו - פולק).
נערך לאחרונה ב: