מאמרים ומדריכים בנושא צילום מתקדם עומק צבע וטווח דינאמי + מצלמות קרופ ניקון

ראובן 10

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
צילום מקצועי
נחה על הרוח לתת קצת הסברים בנוגע למפרטי מצלמות ניקון לטובת השואלים. וגם כמה מושגי יסוד בנוגע לצילום.
למי שיש הרחבות דיונים וכו' מוזמן להגיב כאן!!!

כשעיינתי מעט על הסדרות וסוגי המצלמות של ניקון הגעתי למסקנה די ברורה שאותה אני רוצה להעביר לכם.
עקב ריבוי הפניות לאחרונה בבקשת עזרה בנוגע למצלמות.

אז ככה בגדול בתור קנוניסט אעדיף את קנון בגלל אופי הצבעים וקלות העבודה על המצלמה. על אף שניקון עוברת את קנון בטווח דינאמי ועומק צבע. בכל אופן קלות המפרט וכיוונון המצלמה יש עדיפות על קנון מפני ניקון.

וכעת נעבור לכמה מושגי יסוד-
פירוש עומק צבע- כמה גווני אפור יש לכל צבע בפיקסל. ידוע לנו כל כל פיקסל מורכב משלשה צבעים. אדום כחול וירוק. והמשחק ביניהם יוצר לנו כמעט כל צבע אפשרי.

תמונת ג'ייפג- מכילה על פי רוב כ 16.000.000 מליון צבעים בהתחשב בכך שכל צבע יכול להכיל כ256 גווני ביניים [גווני אפור]. אם נכפיל 256 גווני ירוק באדום וכחול נגיע ל16.000.000 מליון צבעים. (256*256*256=16.000.000). תמונת ג'ייפג גבוהה מיכולת ההבחנה של העין האנושית.
תמונת רואו- היא תמונה ללא כיווץ של המצלמה- של כלל הצבעים. והיא מכילה בדיוק את כל הנתונים שקרא החיישן בעת הצילום. לרוב באות המצלמות בין 12 ל14 ביט מה שאומר הרבה יותר כמות צבעים בכל תמונה. (המשוואה אומרת 2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2=12 ביט או 4096 גווני ביניים לכל צבע בפיקסל).

קיימת מחלוקת נואשות בין הצלמים האם להעדיף את הרואו או את הג'ייפג. ביאור המחלוקת הוא למצדדים ברואו כי הרואו מכיל הרבה יותר צבעים [או 'בשר'] מה שנותן יכולת לעבודה גרפית ושיפור צבעים או יכולת להוציא צבע מחלקים 'שרופים' בתמונה. מצדדי הג'ייפג טוענים כי על הצלם לדייק ככל יכולתו בעת הצילום ולא לחפף ולתקן מאוחר יותר. טענה נוספת אולי שולית יותר היא כמות האיחסון שנדרשים לאחסן קבצי רואו. עקב חוסר הדחיסה שלהם.
לפי הבנתי עדיין קיימים פערים בין מצלמות לגבי העומק צבע [על אף שסימונם הוא 12-14 ביט] כך שישנם אתרים המדרגים את עומק הצבע של המצלמה בניקוד הנראה על פי ריאות עובדי האתר.

פירוש טווח דינאמי- כמות האור שיכולה המצלמה להחיל בחשיפה אחת מהבהיר [המואר] עד הכהה [המוצל] ביותר.
ונרחיב קצת- נניח צילמנו באור יום במקום מואר ומוצל כאחד. נניח היינו על F5.6 איזו 100 ותריס 1/500. בחשיפה הזו כל האור שמגיע לחיישן מתפצל בין החלקים המוארים והמוצללים. החלקים המוארים יוצגו טוב. ואילו המקומות המוצלים יוצגו כשחור מוחלט. למה? כי המצלמה לא מסוגלת [עד גבול מסויים] לקרוא את החלק המוצל כחלק מגווני האפור והופכת אותו לשחור גמור. הפתרון>> להפעיל פלאש כדי להאיר את המקום המוצל.
כיום מצלמות מסוגלות לבצע מהחלק המואר עד הכהה כ13 סטופים באור. כלומר לזהות בחשיפה אחת כ13 סטופים. מהחלק הכי בהיר לכהה ביותר. ככל שלמצלמה יש יותר סטופים באור כך יכולות הטווח דינאמי גבוה יותר.
קחו למשל את המצלמות לפני 40 שנה. החלקים המוארים כמעט שרופים והחלקים הכהים כמעט שחורים. למה? כי יכולת המצלמות של אז היו נמוכות עם הרבה פחות סטופים בין הכהה ביותר לבהיר ביותר. מקווה שעכשיו יותר מובן!

ועכשיו נחזור לסדרות של ניקון.
יש את הסדרה הראשונה סביב הספרה 3000
אפשר לומר שהם מצלמות כניסה לצלם המקצועי.
מצטיינות במחיר נמוך. בעלות 11 נקודות מיקוד. 24 מגה פיקסל. משקל נמוך. מסך עם 900.000 נקודות. ומאידך לא לשכוח את התריס שמגיע עד 1/4000.
הנה הקישור להשוואה בין דגמי ה3000>>>
https://www.zap.co.il/compare.aspx?sog=e-camera&modelsid=929688,867690,822472,774676

אחריה באה הסידרה האמצעית שספרותיה סביב ה5000
היא כבר משודרגת יותר עם 39 נקודות מיקוד. מדובר עדיין בחיישן של 24 מגה פיקסל - אך עדיין מספק. המשקל עדיין סביר ונמוך. מסך עם מעט יותר נקודות לחלק מהדגמים [מליון נק' במקום 921 אלף]. התריס עומד עדיין על 1/4000.
אם נסכם את ההבדל בין הסדרות [3000-5000] ההבדל העיקרי הוא במערכת המיקוד. אלו עם 11 ואלו עם 39.
הקישור למצלמות ה5000>>>
https://www.zap.co.il/compare.aspx?sog=e-camera&modelsid=932612,860482,891164,837425

ונעבור לסדרה האחרונה. והטובה מכולן היא סדרת ה7000.
כאן מדובר כבר בסדרה עם 51 נקודות מיקוד (לא בכל הדגמים). עדיין חיישן בעל 24מגה פיסל. הפאנצ' כאן הוא יכולת התריס שמגיע ל1/8000 בכל דגמי ה7000. מה שנותן יכולות צילום באור יום מלא גם בצמצם פתוח במיוחד. הפאנצ' הנוסף הוא שכאן יש את יכולות האיזו הגבוהות לחלק מהדגמים שמגיע עד 51200 ISO.
הקישור למצלמות ה7000>>>
https://www.zap.co.il/compare.aspx?sog=e-camera&modelsid=896411,944310,842377,778504

שוב. זה לא פרסומת עבור ניקון. סך הכל קבלתי בהירות קצת בנוגע למצלמות הקרופ שלהם ולהבין כי מדובר בכמה סדרות עם הבדלים ביניהם.
כשיהיה לי יותר כח אעלה אשכול בנוגע למצלמות קנון. ואולי נעשה השוואות נוספות ומעניינות בין הדגמים.

אם הגעת עד לפה אז תודה שהיה לך כח לקרוא ולהקשיב!!!
 
נערך לאחרונה ב:

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכב

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד שָׂמַחְתִּי בְּאֹמְרִים לִי בֵּית יְהוָה נֵלֵךְ:ב עֹמְדוֹת הָיוּ רַגְלֵינוּ בִּשְׁעָרַיִךְ יְרוּשָׁלִָם:ג יְרוּשָׁלִַם הַבְּנוּיָה כְּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָּהּ יַחְדָּו:ד שֶׁשָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהֹדוֹת לְשֵׁם יְהוָה:ה כִּי שָׁמָּה יָשְׁבוּ כִסְאוֹת לְמִשְׁפָּט כִּסְאוֹת לְבֵית דָּוִיד:ו שַׁאֲלוּ שְׁלוֹם יְרוּשָׁלִָם יִשְׁלָיוּ אֹהֲבָיִךְ:ז יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ שַׁלְוָה בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ:ח לְמַעַן אַחַי וְרֵעָי אֲדַבְּרָה נָּא שָׁלוֹם בָּךְ:ט לְמַעַן בֵּית יְהוָה אֱלֹהֵינוּ אֲבַקְשָׁה טוֹב לָךְ:
נקרא  11  פעמים

לוח מודעות

למעלה