עוז והדר מתיבתא שו''ע

טראכטער

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
מה שייך 'עניין של כוחות שוק והיצע וביקוש'?
מי שמבין קצת בכלכלה יודע שיש כזה מושג 'שוק חופשי', כלומר שככל שהשוק יתנהל חופשי יותר לפי מודל של היצע וביקוש, וככל שתפחת הרגולציה והממשל יתערב פחות במחירים ובמוצרים, כך יפרח השוק באופן המיטבי ביותר וללא עיוותים מלאכותיים לא הוגנים [בדרך כלל זו עמדה ששייכת לימין כלכלי ולימין בכלל, אבל אין כאן המקום]. אני רגיל להשתמש במשל זה גם לגבי איכות הספרים. השוק חופשי וכל מו"ל יכול להוציא מה שהוא רוצה, אם הוא יביא איכות - הציבור יצביע ברגליים.

לא נעים לומר, אבל השוק היום מלא בספרים באיכות נמוכה. זה לא רק בתחום ספרי הקודש, אלא גם בספרות הכללית. יש אינפלציה של קומיקסים, גם ירודים ביותר, אבל אלו שנמכרים בזול זוכים להצלחה. יותר משזה מעיד על הסופרים, זה מעיד על מצב הצרכנים. אם הצרכנים קונים ומצדיקים את התוצר, אז כנראה שזה הביקוש, ואין לנו להתלונן על המו"לים. גם בספרי קודש, אם הציבור מתרשם יותר מכריכה יפה, מעימוד יפה ומאיר עיניים, ופחות מכך מהתוכן, אז זה מצב הציבור.

כשמדברים על איכות, מדברים על דיוק בהעתקה מהמקור, בחיבור עתיק מדברים על בחירת קורפוס מוצלח יותר של כת"י ודפוסים מדויקים יותר, מדברים על דיוק במלים, דיוק בפענוח ראשי תיבות או מקורות, נדרשים גם ידע ומקצועיות בהפניות נכונות [למשל לדעת שיש מדרשי רבה שרש"י לא ראה ולכן צריך לציין בהם לתנחומא וזו רק דוגמה קלה שנתקלתי בה היום], בחומרים מבוארים מדברים על ביאור אמתי ומדויק, מדברים על כתיבה ברמה גבוהה של ניסוח ותחביר, ועוד ועוד.

מנסיוני, תשאל אדם מן השורה עד כמה הדברים האלו חשובים לו אל מול הקריאה הנעימה בעימוד משובב עיניים, יתכן והוא יביט בך כתרנגול בבני אדם. מבחינת לא מעט אנשים, זה לעשות עסק משטויות. אז מה לעשות, אולי באמת אין כאן אסון כ"כ גדול מבחינת רמת השוק, אולי באמת לרוב הציבור זה מה שחשוב, ולפי הביקוש בא ההיצע.

אין לכם מושג אלו חיבורים הזויים יש בשוק, ואלו חיבורים עומדים בקנה. אני מוצא את עצמי אומר הרבה ללקוחות: אני לא רואה עצמי ראוי לחוות דעה בעניין חיבורך, אישית קשה לי אתו, אבל תשאל אנשים מהשוק. השוק חופשי, ואם אתה חושב שיהיה לזה ביקוש, תוציא. לבריאות.

הכלל, זה הדור בו אתם חיים. מי שמעיק עליו מצב הזוועות שנעשות היום בשוק המדרשים, שיחפש את המדרשים הישנים שרק וגשל מדפיסים עדיין. מי שחשוב לו הדיוק בדברי חז"ל או ראשונים, שיחפש את ההוצאות המדעיות יותר [וזה יכול להיות גם בהוצאת מוה"ק]. מי שחשובות לו הרחבות והפניות מוצלחות בהערות שוליים לספרי חסידות, שיברר אצל המומחים איזו מהדורה נחשבת למוצלחת, וכן בכל ספר וספר. בינתיים הציבור רוצה את היופי והחיצוניות, אין לציבור מבחן של איכות והוא לא מגלה את הפאשלות, גם התורמים לא מבינים מה אתם - הנודניקים - רוצים, העסק ממשיך לחגוג, והמו"לים ממשיכים לצחוק בדרך אל הבנק.
@yonatanr לזה בדיוק התכוונתי אלא שקיצרתי במילותי (ראה הקטעים שהדגשתי מתוך תגובתו של @מוישה), ואני מקוה שעכשיו ברורה לך כוונתי.

וככל שהמצב הזה ימשך - ואין סיבה שהוא לא ימשך - ימשיכו במכונים הגדולים, שהם קודם כל גופים רווחיים (סליחה מכל מי שחושב אחרת, ואכמ"ל), לחשוב בעיקר על הקנקן, ושוק הספר יגרר עוד ועוד לכיוון הזה.
כבר כתבתי שחבל מאד, כי דווקא מי שהיה יכול לעמוד בפרץ ולגרור את כל השוק כלפי מעלה, בחר לצעוד בדרך ההפוכה.

בכל אופן, מה שנראה הוא כי בינתיים דווקא המעמדים - ולא העורכים - הם אלו שימשיכו לקבוע האם ספר ימכר או לא, כי זה מה שהשוק החופשי דורש.
(או במילותיו של צ'רצ'יל - הטיעון החזק ביותר נגד השיטה הדמוקרטית הוא שיחה בת חמש דקות עם המצביע הממוצע...).
 

טראכטער

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
משפט שכתב @מ"ם בפורום כתיבה אבל רלונטי מאין כמותו לדיון המתנהל כאן. הרגשתי מחובתי הצנועה להניח את זה בפניכם (איני יכול לצטט משם בדרך המקובלת מחמת ההרשאה שאין לי, אז קבלו את זה בצורה הזו):

בואו ניתן קצת יותר קרדיט לציבור הקוראים.
נסה להבין אותו במקום לשפוט אותו.

אולי דווקא אנחנו המבינים בעם בע"מ מנותקים, סוג של אנשי רוח שמאל שלא באמת יודעים מה טוב, והספרים הללו הם הביבי נתניהו של הציבור.


אני כמובן איני סבור כך... אלא שאיני יכול לחוות דעתי בצורה אובייקטיבית, מאותה סיבה עצמה.
 

2u2

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
עימוד ספרים
ביאורי התוס', בעיקר הוספת מ"מ, לא יודע אם יותר מזה
עריכה חדשה לחלוטין, בעצם הביאור החדש הוא כמו מתיבתא לגמרא, ומדור הילקוט נמצא בהערות שוליים.
 

2u2

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
עימוד ספרים
איזה ילקוט? ילקוט ביאורים?
לא מדור נפרד?
מן הסתם הכוונה היא שבהערות שוליים מובאים דברי הראשונים והאחרונים הנוגעים לדברי התוספות
בדיוק נמרץ.
אגב, גם מדור רש"י מתחדש.
אני מבין שהתוכנית היא להוציא ברכות מחדש כשהדף היומי יתחיל סיבוב חדש.
 

AA052

משתמש פעיל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
עריכה תורנית
יתכן ונבחנת מזמן? אני מדבר על לפני כשנה.
אני באופן אישי ניסיתי את המבחן שאתה מדבר עליו
ובהרבה מן הכללים הקטנים לא עמדתי (חוסר בפסיקים ובנקודות, מילים בארמית, ולא דייקתי בסדר האחרונים וכדו') ואף על פי כן עברתי.
ללמדך, שהם מבינים שאדם בשעת המבחן עדיין אינו בקיא בכל הכללים שהם דורשים והם יותר רוצים את רוח הדברים שתהיה שפה עשירה מובנת וברורה לכל, ושיש יכולת להקיף כל נושא בצורה מקיפה ורצינית. ויתכן שהיה חסר בעוד כל מיני תחומים ולאו דווקא במה שהם ציינו לך
האם אתה מתכוון לעריכת הרמב"ם או השו"ע
המבחן שעברת?
 

אות באות

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עריכה תורנית
לדעתי הרבה מהדיונים האלו מיותרים, כי הדבר נורא פשוט.
מגיע עורך ועושה עריכת דוגמא.
על הדוגמא עובר מבקר ורואה את הציון הכללי שלו.
אם העורך עשה עבודה טובה הוא יתקבל, אם לאו אז לא.

להדגיש, בעוז והדר נמצאים עורכים מכל קצוות הקשת ללא הבדלי קהילה או מוצא.
יש שם חסידים ואשכנזים, ספרדים ותימנים ומי לא?!
ניתן לראות זאת באירועים הגדולים שמפיקים מפעם לפעם.
 

אות באות

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עריכה תורנית
מבחן עריכה הוא ללא ספק מבחן קשה ובפירוש לא כולם מתאימים לעריכה.
גם מי שמתאים או רגיל לעריכה מסוימת, לא בהכרח שיתאים לעריכה אחרת.
בפרט שמדובר ברמב"ם שהוא פרויקט ענק והעריכה שם צריכה להיות יסודית ומקיפה במיוחד.

במחילה מכבודכם אשוב ואדגיש, כי המבקר שבודק את המבחן כלל אינו יודע לאיזו קהילה משתייך הנבחן.
הציון ניתן לפי התוצאה הסופית המוגמרת.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט פ'

קכט פְּלָאוֹת עֵדְוֹתֶיךָ עַל כֵּן נְצָרָתַם נַפְשִׁי:קל פֵּתַח דְּבָרֶיךָ יָאִיר מֵבִין פְּתָיִים:קלא פִּי פָעַרְתִּי וָאֶשְׁאָפָה כִּי לְמִצְוֹתֶיךָ יָאָבְתִּי:קלב פְּנֵה אֵלַי וְחָנֵּנִי כְּמִשְׁפָּט לְאֹהֲבֵי שְׁמֶךָ:קלג פְּעָמַי הָכֵן בְּאִמְרָתֶךָ וְאַל תַּשְׁלֶט בִּי כָל אָוֶן:קלד פְּדֵנִי מֵעֹשֶׁק אָדָם וְאֶשְׁמְרָה פִּקּוּדֶיךָ:קלה פָּנֶיךָ הָאֵר בְּעַבְדֶּךָ וְלַמְּדֵנִי אֶת חֻקֶּיךָ:קלו פַּלְגֵי מַיִם יָרְדוּ עֵינָי עַל לֹא שָׁמְרוּ תוֹרָתֶךָ:
נקרא  5  פעמים

לוח מודעות

למעלה