עדיין אינטראקציה בין (אידיש) חסיד'יש-לשה"ק

הנושא בפורום 'עריכה לשונית, דקדוק וניקוד' פורסם ע"י אסתיג, ‏15/8/19.

  1. שיקול דעת

    שיקול דעת משתמש פעיל עריכה תורנית

    הצטרף:
    ‏11/2/18
    הודעות:
    604
    תודות :
    506
    נקודות:
    99
    זו ממש לא שפה עניה, זו עשירה כקרח. רק היום זו עניה, כי הפסיקו להשתמש בכל המלים, ובמקום זו התחילו להשתמש במלים באנגלית או עברית המוכרות יותר.
     
    אסתיג, חדוי כנרת ו-חנון מודים על התגובה.
  2. אסתיג

    אסתיג משתמש מקצוען כתיבה ספרותית פרסום וקופירייטינג

    הצטרף:
    ‏18/11/13
    הודעות:
    1,905
    תודות :
    456
    נקודות:
    167
    עיסוק:
    גרפיקה|כתיבה|הגהה|קופי|עריכה לשונית וספרותית|תרגום
    מיקום:
    מרכז
    בדיוק. זה מה שחשבתי להגיב עם כתיבת התגובה הנ"ל. אבל עייפתי מלהצהיר על עושרה של האידיש. שפה עשירה עמוקה ומלאה. ועל הטעות הכל כך רווחת רק בקרב דוברי העברית, על עניה כביכול של השפה העשירה הזאת.
    ואתם הגבתם בעצם גם את תגובתי.
     
    שיקול דעת, חנון ו-חדוי כנרת מודים על התגובה.
  3. אסתיג

    אסתיג משתמש מקצוען כתיבה ספרותית פרסום וקופירייטינג

    הצטרף:
    ‏18/11/13
    הודעות:
    1,905
    תודות :
    456
    נקודות:
    167
    עיסוק:
    גרפיקה|כתיבה|הגהה|קופי|עריכה לשונית וספרותית|תרגום
    מיקום:
    מרכז
    ובאמת, בגלל שאיבדנו בדרך ובמשך השנים מילים שהיו שימושיות ומקובלות בשפה המדוברת, והיום כמובן השפה כבר משולבת בעברית ואנגלית, ע"פ ארצות המגורים, אכן לעיתים - רחוקות יש לציין, אני נאלצת לעשות שימוש במילים זרות, במקום כאלה באידיש. אם זה בעקבות כך שהקריאה או הדיבור לא יהיו שוטפים ומקובלים לאזני השומעים/קוראים, כי מזמן אינם מכירים את המילה הספציפית הזאת, או בגלל שאני אכן נוברת ונוברת ומבררת, ולא תמיד מוצאת מענה - נדיר, או שאין לי כרגע פנאי כדי לחפש עוד יותר.
    ואני נמנעת ככל האפשר מלעשות זאת, ובמרבית המקרים כן נאמנה נאמנות מוחלטת לשפה ולעושרה, ומשתמשת בכל המילים גם הלא מקובלות ורווחות, רק כדי שהנוער ואף המבוגרים יכירו מילים חדשות-ישנות, ויידעו שלכל מילה יש מקבילה באידיש, גם אם הם ספציפית לא מכירים אותה.
    למרות שיש מילים לועזיות שעושים בהן שימוש, בדומה לשימוש שעושה העברית במילים לועזיות שנתקבעו בשפה. ודוגמאות לא חסרות.
     
    שיקול דעת ו-אפכא מסתברא מודים על התגובה.