סקר: פסיק לאחר המילה "והנה" (,) בעריכה התורנית.

בעריכה התורנית שמרנית, יש מקום לפסיק אחרי המילה "והנה" שבתחלת קטע או ענין?

  • כן

  • לא

  • תלוי לפי הענין


תוצאות הסקר יוצגו רק לאחר הצבעתכם.

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
כמעט בכל המקרים, ה'והנה' הזו היא מילת פקק בדיבור, והיא מיותרת בכתיבה.
 

אב"ג

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
עריכה תורנית
בשונה מנקודה, למשל, שיש לה כללים מאוד ברורים. לפסיק אין כללים. הכל לפי העניין.
 

מאל"ף ועד תג

עריכה | הגהה | עימוד
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
עימוד ספרים
עריכה תורנית

חשמל

אמנות העימוד
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
עריכה תורנית
כמעט בכל המקרים, ה'והנה' הזו היא מילת פקק בדיבור, והיא מיותרת בכתיבה.
מילת פקק, אבל הרבה מהאחרונים השתמשו בה, וכשאתה בא לההדיר, האופציה של מחיקת המילה לא קיימת, ואתה צריך להחליט אם להוסיף פסיק או לא.
 

פסיק

עורך תורני וכותב תוכן
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עריכה תורנית

חושב! כותב

משתמש רשום
עריכה תורנית
בעריכה שתחת ידי, תיבת 'פרשנדתא' מצויה בתדירות גבוהה בהרבה מתיבת 'והנה'.
אך לטעמי, ודאי שעל המשתמשים בה לפסק אחריה, וכשם שלאחר הגייתם תיבה זו יבלמו מעט בדיבורם.
 

חושב! כותב

משתמש רשום
עריכה תורנית
גם בתיבת 'ודע' הכתובה בטקסט שהעתקת מהאבן עזרא אינני משתמש, ולא כי התיבה שגויה מצד עצמה, אלא ששפת העם [הכללית וממילא גם התלמודית] התקדמה מאז.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
גם בתיבת 'ודע' הכתובה בטקסט שהעתקת מהאבן עזרא אינני משתמש, ולא כי התיבה שגויה מצד עצמה, אלא ששפת העם [הכללית וממילא גם התלמודית] התקדמה מאז.
התקדמה או לא - השתנתה בוודאי.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
לפסיק אין כללים. הכל לפי העניין.
השאלה עד כמה מטרידים אותך כללי האקדמיה (יש לה כללים לפיסוק), אבל אין ספק שפיסוק נכון עוזר הרבה להבהרת הטקסט. ואגב, גם חברי האקדמיה עצמם נוהגים גמישות בזה (להבדיל מהנוקשות הקיצונית שנהגו לפני 50 שנה).
 

למאי נפקא מינה

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
הכל לפי העניין.
אבל במקום שבדיבור נעצרים - למה לא לפסק?
גם אנכי מחזיק בדעה זו.


לדעתי שלושת הכללים המובילים והעקרונות המנחים אמורים להיות: זרימה, זרימה וזרימה.

מטרת העריכה היא שהקורא יוכל לעבור על התוכן בשטף וללא עצירות, לא בגלל שיבושי לשון או פיסוק וגם לא בשל אי הסברה נאותה.
וכיון שקורא ממוצע מעביר במוחו את הטקסט כמי שמקריא אותו, מובן מאיליו כיצד יש לפסק.

כמובן שבמקרים מסוימים מאד מתבקשת עריכה בסגנון ותיק, ישיבתי או מסוים אחר, אולם הנ"ל נכון כמעט תמיד, ויכול מאד לסייע בדילמות כאלו ואחרות המתעוררות במהלך העבודה השוטפת.
 

ב.ל.

משתמש רשום
עריכה תורנית
אי אפשר לתת בזה כלל אבסולוטי.
זה תלוי לפי מסמך ולפי עורך.
ייתכן אותו תוכן ועורך אחד ישלב נקודה בסוף כמה משפטים בזה אחר זה, ועורך שני ישלב פסיקים.
ויותר מכך, ייתכן שאותו ערוך יעשה פעם כך ופעם כך.
הכל, כאמור, תלוי בעורך ובתוכן/סגנון המסמך.

כאשר אנו רוצים שהמסמך ייקרא כמשפט משפט. חד, ללא אפשרות למשמעות אחרת, נשלב נקודות.
לעומת זאת, כאשר רצוננו שהקורא יקרא בניחותא, מאמר ארוך (שייך יותר - בתורני - בדברי אגדה), נשלב רק פסיקים.

לגבי לשלב פסיקים לאחר מילת קדימון כמו והנה, כגון וכו'. תלוי ג"כ בהנ"ל.

(מקוה שהצלחתי להסביר את עצמי כראוי).
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכא

א שִׁיר לַמַּעֲלוֹת אֶשָּׂא עֵינַי אֶל הֶהָרִים מֵאַיִן יָבֹא עֶזְרִי:ב עֶזְרִי מֵעִם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:ג אַל יִתֵּן לַמּוֹט רַגְלֶךָ אַל יָנוּם שֹׁמְרֶךָ:ד הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל:ה יְהוָה שֹׁמְרֶךָ יְהוָה צִלְּךָ עַל יַד יְמִינֶךָ:ו יוֹמָם הַשֶּׁמֶשׁ לֹא יַכֶּכָּה וְיָרֵחַ בַּלָּיְלָה:ז יְהוָה יִשְׁמָרְךָ מִכָּל רָע יִשְׁמֹר אֶת נַפְשֶׁךָ:ח יְהוָה יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:
נקרא  25  פעמים

לוח מודעות

למעלה