סיפור מתנה | אימה בערבות הקרח

ידידיה חבר

מהמשתמשים המובילים!
הסיפור הבא נכתב במקור כמתנה ל... הנקודה בו היא אלמנט ההפתעה: קוראים את החלק הראשון, לא מבינים מה הקשר בכלל, עד שאח"כ מקבלים את החלק השני, ו... מתפרגנים. אצלי זה כבר עבד בשלושה מקומות נהדר.

הנה החלק הראשון, החלק השני בעוד כמה ימים בע"ה:


כל האימונים וביקורי הקדם שערכו, התבררו כבדיחה עלובה, והם עוד היו רק בשלב החזרה הגנרלית.

המשלחת האוסטרלית בראשותו של סטון גארדלר, הייתה תקוותם ואימתם של הירוקים בכל רחבי העולם.

סטון גארדלר, חוקר נודע במחלקה לגיאוגרפיה וגיאולוגיה של אוניברסיטת מלבורן, הוא גיאולוג מהמפורסמים בעולם. תחום ההתמחות הייחודי שלו, שמחקריו בו זכו לפרסים אקדמיים רבים, היה בתחום הגיאומורפולוגיה, כשבשנים האחרונות ערך מחקרים מקיפים על גובה פני הים, ובפרט על נושא הפשרת הקרחונים.

במשלחת אותה הוא ארגן, היו מומחים נודעים לגיאוגרפיה וגיאולוגיה מכל אוסטרליה, בייחוד כאלו שהתמחו בחקר האזור הארקטי ובאוקיינוגרפיה.

את מסעם הם החלו בטיסה מקופנהגן אל נואוק בירת גרינלנד, שם החלו באימונים ובנסיעות לביקורי קדם באזורים בהם מזג האוויר יותר ארקטי מנואוק הדרומית יחסית, כשבמקביל החלו לארגן את ספינת המחקר 'Ice exploration', בנמל נואוק.

לאחר תקופה בה שהו בנואוק, טסה המשלחת אל שדה התעופה שבבסיס חיל האוויר האמריקאי 'טול', הנמצא אף הוא בגרינלנד, דרומית לעיירה 'קאנאק', השוכנת בצפון גרינלנד.

בקאנאק הם שהו מספר שבועות, שם הם הכירו קבוצת אינואיטים מקומיים, אשר לימדו אותם את כל רזי ההישרדות הארקטית שלא רכשו עד כה. הם גם סיכמו עם קבוצת האינואיטים שכללה חמישה איש, שהם יצטרפו אליהם במסעם אל הקוטב, משום שהבינו שקבוצת אינואיטים מבטן ומלידה, הם הערובה היחידה להישרדותם בקוטב.

הבולט מבין קבוצת האינואיטים, היה ללא ספק נדרוק פוקונטון. נדרוק היה אדם העשוי ללא חת, זאת מלבד המרץ הבלתי נדלה, המסירות, היושרה, והנכונות והנחישות שלו אל מול כל מטרה, תהיה אשר תהיה.

נדרוק היה למעשה ראש הקבוצה הבלתי מוכתר של האינואיטים. חברי הקבוצה אחרים, על אף שלא היו קוטלי קנים כלל, ובאמתחתם מונח היה רקורד של ליווי קבוצות מחקר ותיירות רבות, עם כל זאת לא ערערו כלל על מקומו של נדרוק כמקבל ההחלטות ובעל המילה האחרונה.

נדרוק לכשלעצמו, לא ניצל את סמכויותיו לרעה כלל, אלא ההיפך. הוא נהג עם חבריו ועם חברי משלחת המחקר בענווה, דיבר עם כולם בגובה העיניים, ולעולם לא כפה את דעתו.

האינואיטים אימנו את חברי המשלחת בכל הנדרש להישרדות באזור הארקטי. הם לימדו אותם בניית איגלו, ציד דגים וחיות בר, הסעת מזחלות ממונעות או רתומות לאיילים בכל תנאי טופוגרפי, ואף תקשורת עם כלבים לצורך השימוש בהם לצייד, שמירה, ותנועה.

לאחר שהמשלחת בדקה שוב ושוב את הציוד ואת מוכנותם, הפליגה הספינה מקאנאק אל עבר מיצר נארס, בדרכה אל מדף הקרח 'וורד האנט' השוכן בצפון האי אלסמר, קנדה. חופיו של מדף וורד האנט הם נקודת יציאה פופולארית אל עבר הקוטב, וכאן עגנה הIce exploration, כשמכאן יצאו בסירות קלות יותר, כשהם משייטים בין קרחונים לא מוכרים שלא נחקרו היטב, בפרט לא לאור נתוני האקלים החדשים.

הסיבה לכך שהם השאירו את ספינתם שם ולא המשיכו את הפלגתם עמה, היא העובדה שבאזור הארקטי לא ניתן לצפות מראש היכן יהיה ניתן להפליג ואלו מקומות יהיו קפואים, ואף אם יימצאו קרחונים נוספים לא יהיה ניתן לעגון שם בבטחה, משום שהם עלולים להפשיר תוך ימים ספורים. רק מדפי הקרח הגדולים, אותם שקיימים אף בקיץ ומצבם נחקר כראוי, הם היחידים בהם ניתן לתת אמון.

הם קשרו שורת סירות מנוע חזקות זו לזו, כשעליהם העמיסו את כל הציוד, והפליגו אל עמק האזור הארקטי.

שבועות מספר הם שייטו בין קרחונים, כשמדי פעם הם עולים אל קרחון זה או אחר, בודקים ומודדים פרמטרים שונים, וממשיכים הלאה.

לאחר כשלושה שבועות עלתה המשלחת אל קרחון מאלו הנוצרים בכל חורף מחדש. ממדידה ראשונית התקבל הרושם שגדלו הוא 80,000 קמ"ר. הם נתנו לו את השם Ice exploration 2004, על שם ספינתם האהובה שהמתינה להם בוורד האנט והשנה הנוכחית.

עם עלייתם על הקרחון, החליטו חברי המשלחת כי Ice exploration 2004 יהוה את נקודת המרכז במחקרם, משום שהוא נמצא מתאים לנתונים אותם ביקשו לחקור.

התוכנית אותה הם גיבשו היא לשהות בIce exploration 2004 כשבועיים וחצי, ולאחר מכן לשוב אל ספינתם.

השהות בקרחון שכזה הצריכה הכנות מרובות. הדבר הראשון אותו היה עליהם לעשות הוא בניית איגלו, תפקיד אותו כמובן היה על קבוצת האינואיטים לבצע.

בניית האיגלו הייתה אמורה לערוך כיומיים, בהם היו חברי המשלחת אמורים להמתין בסירה. האיגלו היה צריך להיבנות כ20 - 30 ק"מ בעומק הקרחון, בכדי שיוכל לשמש כנקודת מוצא אל מרחבי הקרחון.

עם תום ההכנות הראשוניות, יצאו האינואיטים אל הנקודה בה תכננו את בניית האיגלו. הם נטלו עמם את כל הציוד הנצרך, ויצאו לדרכם, כשהתכנון היה שבהמשך ישובו לקחת את חברי המשלחת אל האיגלו.

בניית האיגלו פלוס הנסיעות הלו"ש, אמורות היו להימשך כשלושה עד ארבעה ימים, ולאחר מכן היו האינואיטים אמורים לשוב לקחת את חברי המשלחת.

התכנון לא אכזב, ואכן לאחר שלושה וחצי ימים שבו האינואיטים.

נדרוק לא היה איתם.

האינואיטים הרגיעו, והסבירו שנדרוק נאלץ להישאר עם החיות, בכדי להאכיל אותם ולשמור שלא יתפזרו.

האינואיטים האיצו בהם לעלות על המזחלות, והם יצאו לדרך.

ניווט, זה אחת החוזקות של גזע האינואיטים. אינואיט יכול לדעת היכן בדיוק חלף על פני הקרח לפני חמש עשרה שנה, והיכן בדיוק השאיר את גרזנו. כעת, לפי חישובם של האינואיטים, היה עליהם לגלוש 27 ק"מ על פני השלג עד האיגלו, נסיעה של שמונה ורבע שעות לפי חישובם של האינואיטים.

והם לא פספסו בגרם. אחרי שמונה ורבע שעות בדיוק הם הגיעו להיכן שהאינואיטים תכננו להגיע.

אבל איגלו לא היה שם.

אין מצב כזה. אינואיט לא יכול לפספס בס"מ. אבל האיגלו איננו.

האינואיטים הצביעו בדיוק על המקום שבו לטענתם עמד האיגלו, אבל אף זכר לאיגלו לא היה שם.

הם נתקפו אימה. האינואיטים טענו שבמקומות אלו יש לעיתים סופות שלג לא צפויות, כאלו שעלולות לקבור איגלו ענק בדקות. לטענתם, החיות יכולות לשרוד כך כיומיים, אולם אדם לא עשוי לשרוד כך מעבר לעשר שעות.

מכיון שהאינואיטים יצאו מכאן לפני כעשרים שעות, אם הסופה התחוללה לפני יותר מעשר שעות, קיים חשש רב לחייו של נדרוק.

לא היה ניתן להתמהמה. לרשותם עמד ציוד חפירה איכותי אותו הביאו איתם במזחלות, והם התחילו לחפור במרץ.

שלוש שעות חפרו חברי המשלחת בעזרת האינואיטים, עד שהגיעו לשרידי גג האיגלו.

שעה וחצי נוספות והם כבר היו בתוך שברי האיגלו, ופרוות הדוב של נדרוק בצבצה מתוך השלג.


הוא חי או לא?!
 

נריה מגן

משתמש מקצוען
קודם כל - מאוד יפה. ברור שחסר החלק הבא, אבל כבר עכשיו זה מאוד יפה ומסקרן. כעת לכמה נקודות קטנות שהעלתי בחכתי, ודווקא בגלל שהן קטננות פירטתי אותן:

שהם יצטרפו אליהם
שיצטרפו אליהם. ה'הם' הכפול מחצי שורה קודם יוצר עומס מיותר.
ישנם כמה פסיקים מיותרים. ממש לא הרבה, אבל יש כמה. לדוגמה:
הבולט מבין קבוצת האינואיטים, היה ללא ספק
פסיק מיותר.
סיבה לכך שהם השאירו את ספינתם שם ולא המשיכו את הפלגתם עמה, היא העובדה שבאזור הארקטי לא ניתן לצפות מראש היכן יהיה ניתן להפליג ואלו מקומות יהיו קפואים, ואף אם יימצאו קרחונים נוספים לא יהיה ניתן לעגון שם בבטחה, משום שהם עלולים להפשיר תוך ימים ספורים. רק מדפי הקרח הגדולים, אותם שקיימים אף בקיץ ומצבם נחקר כראוי, הם היחידים בהם ניתן לתת אמון.
מי מספר על זה? לא ברורה צורת השילוב של הקטע. אני מניח שזה רלוונטי להמשך, אבל כרגע הקטע משתנה מסיפור - להסבר, ובמקומות כאלו השיטה הטובה ביותר היא לתת לאחד הניצבים בסיפור להסביר את זה לחברים שלו, מה שמדרג את הקטע מהסבר ש'תקוע' ברצף הקריאה הסיפורי לחלק אינטגרלי מהסיפור. מומלץ אגב לרבים מבין חברינו לפורום.
השהות בקרחון שכזה הצריכה הכנות מרובות. הדבר הראשון אותו היה עליהם לעשות הוא בניית איגלו, תפקיד אותו כמובן היה על קבוצת האינואיטים לבצע.

בניית האיגלו הייתה אמורה לערוך כיומיים, בהם היו חברי המשלחת אמורים להמתין בסירה. האיגלו היה צריך להיבנות כ20 - 30 ק"מ בעומק הקרחון, בכדי שיוכל לשמש כנקודת מוצא אל מרחבי הקרחון.
חבר את שתי המקטעים האלו, וביניהם אל תעשה נקודה אלא פסיק-נקודה ;))

מחכה להמשך! אם תצליח תקבל מלאאאאאאאאאאאאאאאאאאא ברכות ומחמאות. אם לא - וואי וואי מה שנעשה לך פה...
 

ידידיה חבר

מהמשתמשים המובילים!
ישנם כמה פסיקים מיותרים. ממש לא הרבה, אבל יש כמה.
הנושא של כמות הפסיקים, כפי שאני מבין אין לו הגדרות ברורות, והוא תלוי הרבה בטעם אישי. לכן אני תמיד מעדיף הרבה מדי - מאשר קצת מדי.

אני שמח לשמוע שזה כל הביקורת, כי זה קטע שכתבתי לפני פרק זמן, ובשעתו כתבתי אותו בלחץ של זמן ובלי הרבה דקדקנות, אז אם זה כל הביקורת - אני טופח לעצמי על השכם!

בכ"א, תודה על הביקורת, היא יעילה בהחלט גמור ומופלג עד מאד!
מחכה להמשך! אם תצליח תקבל מלאאאאאאאאאאאאאאאאאאא ברכות ומחמאות. אם לא - וואי וואי מה שנעשה לך פה...
תעשו מה שאתם רוצים, בשביל זה אני פה...:cool:
 

נריה מגן

משתמש מקצוען
אני שמח לשמוע שזה כל הביקורת, כי זה קטע שכתבתי לפני פרק זמן, ובשעתו כתבתי אותו בלחץ של זמן ובלי הרבה דקדקנות, אז אם זה כל הביקורת - אני טופח לעצמי על השכם!
טפח, טפח.
ואני לא יודע איך זה אצל אחרים, אבל אני אישית - ככל שאני כותב יותר מהר הכתיבה תהיה יותר משובחת. כמובן שאחר כך אני אעבור על החומר וילטש אותו קצת, אבל בעיני אין תחליף ל'שווונג' של כתיבה.
 

ידידיה חבר

מהמשתמשים המובילים!
ואני לא יודע איך זה אצל אחרים, אבל אני אישית - ככל שאני כותב יותר מהר הכתיבה תהיה יותר משובחת. כמובן שאחר כך אני אעבור על החומר וילטש אותו קצת, אבל בעיני אין תחליף ל'שווונג' של כתיבה.
זה יותר שוונג אולי - אבל פחות דיוק ומשפטים תקניים.
 

נריה מגן

משתמש מקצוען
לא בדיוק נכון, אין תחליף שני לכתיבה הראשונית!

כשאתה מלטש אח"כ זה בעיקר דברים פגומים, אבל בדר"כ לא נוגע בבייס אם הוא די בסדר, משא"כ אם כבר בהתחלה הכל פיקס.
מותר להתווכח, נכון?
נהדר. אז לפחות על דבר אחד אנחנו לא מסכימים....
והאמת היא שזה דבר אינדוודואלי שמשתנה מאחד לשני.
 

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים
@ידידיה חבר - את הטורים הארוכים שלך אני מעדיף להדפיס ולקרוא ביישוב דעת, וקח את זה כמחמאה.
אני מחכה לח"ב, כי הקפיצים שלי הולכים ומחלידים.
עמך הסליחה וההבנה.
;)
 

ידידיה חבר

מהמשתמשים המובילים!
והנה הקטע השני, תיהנו:


ביינס אוסקרנט, חבר המשלחת, מלבד היותו מומחה בינלאומי לאוקיינוגרפיה היה רופא בכובעו השני.

הדבר הראשון שעשה היה להכניס את נדרוק לשמיכה תרמית, המתאימה את עצמה לטמפרטורה הנדרשת לגוף, וכך להפשיר את הגוף הקפוא בטמפרטורה הדרגתית.

תהליך זה אורך כעשרים דקות לפחות, עד שניתן להתחיל בבדיקת מצבו של החולה. ביינס הכניס את נדרוק לשמיכה, והמתין כעשרים וחמישה דקות עד שנורת החיווי שבצג השמיכה אותתה על סיום התהליך.

ביינס חילץ את נדרוק מהשמיכה, והחל לעסות אותו באמצעות מכשיר עיסוי ייעודי המיועד לסובלים מהיפותרמיה.

כל הנוכחים קפצו לפתע מבהלה.

'אתם כאן?!' - נשמע קולו של נדרוק.

'הוא חי?!', 'ועוד בהכרה?!', זה היה לא יאומן, בכלל.

השאלה הראשונה שהם שאלו את נדרוק, הייתה 'מתי האיגלו קרס?'.

'שעתיים לאחר שהקבוצה עזבה'.

'מה?!'. 'לא יכול להיות?!'.

הם פשוט לא האמינו. נדרוק שעה למעלה מעשרים שעות בתוך הקרח. לפי הספרות והידע הרפואי, אחרי עשר שעות הוא נחשב למת. בטוח.

'עשיתי משהו', גילה להם נדרוק.

לא שהם כבר הבינו. הקור השורר בתוך ערימת שלג אמור להקפיא אדם גם הוא עוטה על עצמו שלוש שכבות, עושה פעילות גופנית, ונצמד לחיות בשביל להתחמם מחום גופם.

'חשבתי על הורי שממתינים לי בקאנאק', אמר נדרוק.

'ואז מה?!' לא הבינו המערביים.

'המחשבה עליהם חיממה את ליבי, וכך הוא לא קפא!', השיב נדרוק.

'אז בטוח הם הורים נורא מיוחדים!', אמרו האוסטרלים.

'ודאי! מאד מאד!!!' השיב נדרוק, ועמו כל חבריו שהכירו את האנשים שבהחלט ענו לתואר 'ההורים הכי טובים בעולם'.

'מה שמם?' שאלו האוסטרלים.


'אבא ואמא! אבא ואמא xxxxxx!'

השיב נדרוק, כשפניו מלאים דמעות התרגשות והכרת טובה.
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכא

א שִׁיר לַמַּעֲלוֹת אֶשָּׂא עֵינַי אֶל הֶהָרִים מֵאַיִן יָבֹא עֶזְרִי:ב עֶזְרִי מֵעִם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:ג אַל יִתֵּן לַמּוֹט רַגְלֶךָ אַל יָנוּם שֹׁמְרֶךָ:ד הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל:ה יְהוָה שֹׁמְרֶךָ יְהוָה צִלְּךָ עַל יַד יְמִינֶךָ:ו יוֹמָם הַשֶּׁמֶשׁ לֹא יַכֶּכָּה וְיָרֵחַ בַּלָּיְלָה:ז יְהוָה יִשְׁמָרְךָ מִכָּל רָע יִשְׁמֹר אֶת נַפְשֶׁךָ:ח יְהוָה יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:
נקרא  13  פעמים

לוח מודעות

למעלה